Aktivní monitor pro el. kytaru
-
- Reklama
Aktivní monitor pro el. kytaru
Dobrý den,
předem se omlouvám za délku dotazu.
Potřebujeme na podiu osobní monitor svých kytar (zvuk od piezza po "metalový" higain), do boxu si odbočujeme hotový zvuk z diboxu, t.j. včetně simulace nasnímaného kyt. boxu (IR).
Narazili jsem ale na zajímavý problém - při technice hry "palm-muting", t.j. DŽDŽ na tlustých strunách , mají bedny sklony rezonovat - děje se to dle modelu více či méně, ale děje se to. Box ani nemusí nijak extra řvát, jde o běžnou hlasitost k rockovým bicím. Kolega vyslovil názor, že bedna v té chvíli "dostává za uši" podobně jako když se fouká do mikrofonu. Nevím jak vám to lépe popsat.
Aktivku už několik let používám na monitoring zvuku akustické kytary, kolega ji má na piano+synth a všechno je zcela ok, ani u piana, které je echt dynamické ve spodkách a vlastně hraje ještě o dost níž než kytara, jsme nikdy nezaznamenali podobný problém, zvuk zcela čistý.
Ještě radši napíšu, že ač jsme jen muzikanti, nejsme telata, takže rady typu "sundej si basy" nám k ničemu nejsou - co jde ke zvukařovi do mixu je ok, takže nic není předunělé, zabasované, zvuk v P.A. funguje jak má, víme, že kytara hraje ve středech.
A konkrétně:
Vlastním RCF ART 310-A, ta bohužel rezonuje docela dost - chápu, že je to sice RCF, ale přece jen entry level, takže to dokážu pobrat.
Vyzkoušel jsem včera tyhle 3 boxy a rezonance při DŽDŽ se více/méně dějou také:
Mackie SRM 550 - v domnění, že dřevěný box by mohl být tužší - docela zklamání, k mému překvapení rezonuje ještě víc než ART 310. Mimoto zvuk se nelíbí, jakoby byl divný dělicí kmitočet a je to takové nemastné neslané, pardon.
RCF 710-A - rezonuje méně než 310, výkonem pro mne samozřejmě předimenzované, ale to je fuk. Zvuk trochu ostřejší, ale ok.
RCF 712-A - chová se nejlépe, nejméně rezonuje (ale také to dělá), takže adept ke koupi - zvuk je samozřejmě lepší ve středobasech než 710. Ale bohužel už je to větší bedna, čímž se nám v kapele trochu hatí záměr "umenšení podiovky", takže moc odvázaní z toho nejsme.
Setkal jste se někdo s tímhle problémem?
Příp. nějaká rada, nápad, tip, cokoli?
(V případě konkrétních tipů bysme velmi rádi nepřelezli 20k za bednu.)
Díky.
předem se omlouvám za délku dotazu.
Potřebujeme na podiu osobní monitor svých kytar (zvuk od piezza po "metalový" higain), do boxu si odbočujeme hotový zvuk z diboxu, t.j. včetně simulace nasnímaného kyt. boxu (IR).
Narazili jsem ale na zajímavý problém - při technice hry "palm-muting", t.j. DŽDŽ na tlustých strunách , mají bedny sklony rezonovat - děje se to dle modelu více či méně, ale děje se to. Box ani nemusí nijak extra řvát, jde o běžnou hlasitost k rockovým bicím. Kolega vyslovil názor, že bedna v té chvíli "dostává za uši" podobně jako když se fouká do mikrofonu. Nevím jak vám to lépe popsat.
Aktivku už několik let používám na monitoring zvuku akustické kytary, kolega ji má na piano+synth a všechno je zcela ok, ani u piana, které je echt dynamické ve spodkách a vlastně hraje ještě o dost níž než kytara, jsme nikdy nezaznamenali podobný problém, zvuk zcela čistý.
Ještě radši napíšu, že ač jsme jen muzikanti, nejsme telata, takže rady typu "sundej si basy" nám k ničemu nejsou - co jde ke zvukařovi do mixu je ok, takže nic není předunělé, zabasované, zvuk v P.A. funguje jak má, víme, že kytara hraje ve středech.
A konkrétně:
Vlastním RCF ART 310-A, ta bohužel rezonuje docela dost - chápu, že je to sice RCF, ale přece jen entry level, takže to dokážu pobrat.
Vyzkoušel jsem včera tyhle 3 boxy a rezonance při DŽDŽ se více/méně dějou také:
Mackie SRM 550 - v domnění, že dřevěný box by mohl být tužší - docela zklamání, k mému překvapení rezonuje ještě víc než ART 310. Mimoto zvuk se nelíbí, jakoby byl divný dělicí kmitočet a je to takové nemastné neslané, pardon.
RCF 710-A - rezonuje méně než 310, výkonem pro mne samozřejmě předimenzované, ale to je fuk. Zvuk trochu ostřejší, ale ok.
RCF 712-A - chová se nejlépe, nejméně rezonuje (ale také to dělá), takže adept ke koupi - zvuk je samozřejmě lepší ve středobasech než 710. Ale bohužel už je to větší bedna, čímž se nám v kapele trochu hatí záměr "umenšení podiovky", takže moc odvázaní z toho nejsme.
Setkal jste se někdo s tímhle problémem?
Příp. nějaká rada, nápad, tip, cokoli?
(V případě konkrétních tipů bysme velmi rádi nepřelezli 20k za bednu.)
Díky.
- Zdeněk Prodance
- Uživatel
- Příspěvky: 4039
- Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Asi si to neumím moc představit, ale nemůže to být prostě jen někde přebuzené, případně cosi rezonuje třeba rovnou v kytaře a z beden je to pouze slyšet víc nebo míň protože to umí různě dobře reprodukovat ? Opravdu to zní jako rezonance (tedy má to nějaký svůj vlastní kmitočet) a ten se s bednou mění nebo nemění ? Jak je nastavená hlasitost na bedně ? Předpokládám vstupy máte vždy linkové, ne mikrofonní ? Z PA to nejde uslyšet ani když se zvukař na mixu (a periferiích, např. kompresoru aj.) snaží jak chce ? Když ty samé bedny dáte jako PA, tak také rezonují ?
H.M.
H.M.
Prodance, http://www.prodance.cz
- Pavel Sedlák
- Uživatel
- Příspěvky: 1326
- Registrován: úte 24. črc 2007 12:44:06
- Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Co je před bednama za simulace a jaký konkrétní DI používáte ?
To, že z PA balast neslyšíte automaticky neznamená, že tam není...
To, že z PA balast neslyšíte automaticky neznamená, že tam není...
Nemám strach z lopaty, mám strach ze srpu a kladiva
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Dej někam nahrávku - do jedné stopy linka pro PA, do druhé mikrofonem u toho monitoru. Možná to bude jasné.
- TomasVv
- Uživatel
- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Palm muting při větším zkreslení generuje velmi hluboké frekvence, právě díky zkreslení, které zkomprimiuje dynamiku ty hluboké zvuky vylezou hodně nahlas. Osobně se domnívám, že nejlepší odposlech pro elektrickou kytaru je box k tomu přímo určený, s reproduktory, majícími přesně tu charakteristiku, kterou potřebuješ. Simulace a to i ty drahé a kvalitní budou vždy kompromis a když nikde jinde, tak v odposlechu to právě projeví.
Dělám, co mě baví.
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Používáme simulaci využívající impulsy, je to vlastně konvoluční reverb - AMT Pangaea https://www.youtube.com/watch?v=KB0Tj7uhOOs.
V signálové cestě nic přebuzené není, po tom jsem šel hned, signál z diboxu je přes mixák ve sluchátkách zcela ok.
"Rezonance" je asi blbý výraz, pardon - spíš se to chová jako kdyby při "dždž" nestíhal reprák, takové to typické zachrastění. Přičemž nastavený zvuk přebasovaný sám o sobě není a když na reprák koukám skrz mřížku, v závěsech se při tom zachrastění skoro nehne. Zvukař byl spokojený, nebyl problém a říkal, že z P.A. to slyšet není, se zvukem skoro nehýbal. Bedny jsme jako P.A. nezkoušeli.
Popravdě dostává mě to hlavně proto, že všechny tyhle boxy v klidu uhrajou kdejakou přebasovanou technoducárnu, tak bych ani ve snu nečekal, že by měly problém reprodukovat hotový zvuk kytary.
Tyhle plastové fullrange beztak pod 50-60 Hz asi neuhrajou ani prd, tak zkusím ufiknout všechno od např. 60 Hz, stejně tam kytara nehraje a třeba se tam při tom "džadžování" děje něco nekalého. Buď zedituju rovnou impuls a nebo mě napadá, že Pangaea má editovatelný 5-band GEQ, jde zvolit frekvence pásem a Q, tak bych ho mohl zkusit použít jako highpass filtr.
Teoreticky bych taky mohl ulevit horně lowpassem - u "omikrákovaného" zvuku by to mohlo být nějakých 6-8 kHz, aby tam zbyly i nějaké harmonické?
Zkusím, dám vědět a teprve když to nepomůže, zkusím to nahrát.
Edit: Taky mě napadá, že v P.A. by ty generované hluboké frekvence pobraly suby a sluchátka jsou taky ok proto, že hrajou pomalu "od neslyším".
V signálové cestě nic přebuzené není, po tom jsem šel hned, signál z diboxu je přes mixák ve sluchátkách zcela ok.
"Rezonance" je asi blbý výraz, pardon - spíš se to chová jako kdyby při "dždž" nestíhal reprák, takové to typické zachrastění. Přičemž nastavený zvuk přebasovaný sám o sobě není a když na reprák koukám skrz mřížku, v závěsech se při tom zachrastění skoro nehne. Zvukař byl spokojený, nebyl problém a říkal, že z P.A. to slyšet není, se zvukem skoro nehýbal. Bedny jsme jako P.A. nezkoušeli.
Popravdě dostává mě to hlavně proto, že všechny tyhle boxy v klidu uhrajou kdejakou přebasovanou technoducárnu, tak bych ani ve snu nečekal, že by měly problém reprodukovat hotový zvuk kytary.
Tohle je možná klíč k těmhle trablům, dík za inspiraci.TomasVv píše:Palm muting při větším zkreslení generuje velmi hluboké frekvence, právě díky zkreslení, které zkomprimiuje dynamiku ty hluboké zvuky vylezou hodně nahlas.
Tyhle plastové fullrange beztak pod 50-60 Hz asi neuhrajou ani prd, tak zkusím ufiknout všechno od např. 60 Hz, stejně tam kytara nehraje a třeba se tam při tom "džadžování" děje něco nekalého. Buď zedituju rovnou impuls a nebo mě napadá, že Pangaea má editovatelný 5-band GEQ, jde zvolit frekvence pásem a Q, tak bych ho mohl zkusit použít jako highpass filtr.
Teoreticky bych taky mohl ulevit horně lowpassem - u "omikrákovaného" zvuku by to mohlo být nějakých 6-8 kHz, aby tam zbyly i nějaké harmonické?
Zkusím, dám vědět a teprve když to nepomůže, zkusím to nahrát.
Edit: Taky mě napadá, že v P.A. by ty generované hluboké frekvence pobraly suby a sluchátka jsou taky ok proto, že hrajou pomalu "od neslyším".
- Zdeněk Prodance
- Uživatel
- Příspěvky: 4039
- Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Jak něco "chrastí", tak to zaručeně není reprák (leda by byl těsně před smrtí anebo lítal od dorazu k dorazu), ale skoro jistě přebuzená elektronika. Také bych se přikláněl k tomu, že jde o výsledek nějakých silných infrazvukových signálů generovaných nikoli rezonancí struny, ale prostě jejím posunem v blízkosti snímače apod. Tedy skutečně ekvivalent "foukání do mikrofonu".
H.M.
H.M.
Prodance, http://www.prodance.cz
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Pokud je reprák nesmysl, tak to tedy na 99% musí být jak píšeš - nějaký přebuz v elektronice boxu.
Což přece nemůže být neřešitelná věc, přece to musí jít nějak ošetřit, sakrafix.
Prostě zkusím highpass a uvidí se.
Díky.
Což přece nemůže být neřešitelná věc, přece to musí jít nějak ošetřit, sakrafix.
Prostě zkusím highpass a uvidí se.
Díky.
- Zdeněk Prodance
- Uživatel
- Příspěvky: 4039
- Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Reprák samozřejmě může vydávat nějaké pazvuky, ale těžko to bude dělat podobně několik různých kusů v různých modelech beden a současně to žádný z nich nebude dělat s jiným zdrojem signálu. Ano, nějaký filtr typu horní propust, možná nějaké snížení úrovně nebo i omezení špiček, pokud možno ale ještě před vstupem do té elektroniky, které je z přebuzení podezřelá, v ní už to není k ničemu. Tedy například na přebuzený převodník AD už rozhodně nezabere nic, co se bude provádět jen v SW (tedy pokud tam není ovládání vstupního gainu anebo ještě lépe pasivního útlumového článku PŘED tím převodníkem).
H.M.
H.M.
Prodance, http://www.prodance.cz
- Pavel Sedlák
- Uživatel
- Příspěvky: 1326
- Registrován: úte 24. črc 2007 12:44:06
- Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Začal bych u HPF, koneckonců jako (téměř) vždy...
Nemám strach z lopaty, mám strach ze srpu a kladiva
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Vyřešeno.
Myslel jsem, že když digitální Pangea není přebuzená a output metry na displeji nelítají za roh, že je linkovej signál pěkně pod nulou v oranžovým a ven tedy posílám akurátní signál.
Není tomu tak.
Jak psal TomasVv, tak při palmmutingu na hlubších strunách se při ataku trsátka ve spodních frekvencích tvoří dost silné krátkodobé peaky. Evidentně záleží na daném zařízení, jak si s nimi poradí. Aktivní bedny jsou asi trochu citlivky na input, holky. Mixák si s tím poradí, takže doma ve sluchátkách a u zvukaře bylo vše ok.
Stačí v Pangee sundat výstup o 3-5 dB dolů, výš ty peaky nelítají - ale i tak je to tedy dost, to jsem si o kytaře nemyslel, docela zákeřnost.
Děkuji za rady.
Myslel jsem, že když digitální Pangea není přebuzená a output metry na displeji nelítají za roh, že je linkovej signál pěkně pod nulou v oranžovým a ven tedy posílám akurátní signál.
Není tomu tak.
Jak psal TomasVv, tak při palmmutingu na hlubších strunách se při ataku trsátka ve spodních frekvencích tvoří dost silné krátkodobé peaky. Evidentně záleží na daném zařízení, jak si s nimi poradí. Aktivní bedny jsou asi trochu citlivky na input, holky. Mixák si s tím poradí, takže doma ve sluchátkách a u zvukaře bylo vše ok.
Stačí v Pangee sundat výstup o 3-5 dB dolů, výš ty peaky nelítají - ale i tak je to tedy dost, to jsem si o kytaře nemyslel, docela zákeřnost.
Děkuji za rady.
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
No ja by som sa v tom pripade priklonil skor ku kolegom ktory odporucali HPF. Myslim ze je to rozumnejsie riesenie.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Ty palmmuting peaky se dějou cca mezi 150-300 Hz, takže HPF nepomůže.
PS: Jinak samozřejmě pro zvuk jako takový je fajn věci od 50-60 Hz dolů trochu umravnit a dělám to. Ostatně většina impulsů je dost přebasovaná, takže je potřeba "oddunět" zvuk hlavně kolem 200-250 Hz, aby se zvuk choval správně. Ale to je z jiného soudku.
PS: Jinak samozřejmě pro zvuk jako takový je fajn věci od 50-60 Hz dolů trochu umravnit a dělám to. Ostatně většina impulsů je dost přebasovaná, takže je potřeba "oddunět" zvuk hlavně kolem 200-250 Hz, aby se zvuk choval správně. Ale to je z jiného soudku.
Re: Aktivní monitor pro el. kytaru
Aha, to som nevedel. Tak potom je HPF na nic. Tak potom EQ a volume, ale vsak ako pises uz to mas. Ale dobre vediet pre nas ostatnych.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu