Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Pasivní, aktivní, odposlechové, studiové...
Odpovědět
  • Reklama
  • DEMO 15
Damton
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 478
Registrován: pát 07. dub 2017 11:29:59
Kontaktovat uživatele:

Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Damton » pon 29. črc 2019 22:25:54

Teoretický dotaz.
Vždy slyším že 10" je lepší na mluvené slovo než 15" Dá se to takhle obecně vůbec formulovat ?
Existuje něco jako bedna do akusticky horších prostor ? Klasická "holá kostka" sokolovna, nebo kostel ?
Má vliv na výsledný projev velikost membrány ? nebo dělící kmitočet ? Jakou máte zkušenost ? V kostele se Vám lépe zvučí s 8" satelitem nebo s 12" ?
Nebo na to opravdu vliv velikost nemá. Nedávno jsem četl v prospektu od jedné bedny která byla 2x8"+1" že je vhodná do akusticky horších prostor. Nebo je to často psáno u těch moderních "sloupových repro" s hromadou 4" reproduktorů.
Přece zvuk se odráží v té danné místnosti uplně stejně a je jedno jestli ho reprodukuje 8" nebo 15" ?
Nebo je vždy lepší to pořádně zvednout a natočit směrem dolů na minimalizování odrazů.

Uživatelský avatar
Exxxi-neprihls

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Exxxi-neprihls » úte 30. črc 2019 16:27:25

Jedna věc je, jak hluboko můžeš jít s dělením výškáče. Pokud máš drahý moderní 1,4” nebo koax. driver s můžeš dělit mezi 650-1000Hz, obejdeš nectnosti, které má velký středobas mezi 600-2000Hz. Pokud máš levný výškáč, lze to obejít použitím kvalitního např. 12”. Dva desetipalce taky udělají hodně, ale obvykle to není bedna, kterou stluče začátečník. Jaké užití mas na mysli? Kostel nebo kulturám je dost rozdíl.

Damton
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 478
Registrován: pát 07. dub 2017 11:29:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Damton » úte 30. črc 2019 16:49:20

Myslím to všeobecně, jako prostor plný odrazů (právě kostel,sokolovna) jestli se tady projeví to že v takových prostorech lépe hraje satelit s 8" než s 12" (bavíme se o stejné kvalitativní třídě repro) Měl jsem RCF 732 a ta byla nepoužitelná. sca. 1Khz vám vzadu v sále ustřelil hlavu. Bylo to protivné jako hrom.(venku docela použitelné ale vevnitř to byl boj) Naproti tomu kvalitní 10"+1" hrál ve stejném prostoru daleko srozumitelněji a čistěji a hlavně na výškách krásně.
Ten moderní 3" měl velice divné a zkreslené výšky sca od 8Khz a to je právě ta daň za tu velikost cívky a nízké dělení. Myslím že pokud hraje kvalitní 10" krásně v oblasti 500-2000Hz tak nevím proč se tam tlačit z driverem. Lidský hlas se všemi harmonickými je stejně v rozsahu od 80Hz po 15Khz . Takže jestli dělím na 800Hz nebo na 2,5Khz není vůbec podstatné, spíš mi to připadá že potřebujete přijít jako výrobce z něčím co vás odliší od konkurence a tím prodáváte více a RCF vytáhlo do boje z 3" a 4" driverem a nízkým dělením jako marketingový tah. Ale v praxi mě to teda nepřesvědčilo. Je pravda že se nehoním až tak za nějakým ukrutným akustickým tlakem ale spíše za kvalitou projevu.

Takže začínám mít názor že kvalitní 10"+1" pořádně zvednout a naklopit na lidi + dole podpořeno pořádným subem (stačí 15") který pokud možno nehučí ale dynamicky zahraje špičky. Je to nejlepší co lze v klidném a kvalitním žánru mít. (žádný metal a blití do mikrofonu).
12" satelit se mi zdá už takový vždy vykradenější na vyšších středech než 10".

Otas
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 535
Registrován: ned 06. lis 2011 15:59:02
Bydliště: Bílina

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Otas » úte 30. črc 2019 17:08:42

K té srozumitelnosti:
Matně si pamatuji, kterak kdysi (cca 1987) našlo slepé kuře zrno, kdy jsme nazvučili místní plavecký bazén a všichni se divili, že tomu bylo rozumět. Zkušenější konkurence to po předchozím fiasku odmítla. Byly to nějaké teslácké sloupy (snad 4 x 6" + nějaké výšky), které DJ při své totální nezkušenosti od někoho koupil. Až později jsem si přečetl něco o zajímavém směrovém vyzařování takto poskládaných zářičů (Svoboda, Štefan: Reproduktory a reproduktorové soustavy SNTL 1983) a pochopil, proč jsme v prostředí vodní hladiny a skla + kachlíčků ze všech stran vcelku uspěli.
Vývoj jde ve spirále, máme tu LA a různé malé tenké sloupky, např. Bosse.

Uživatelský avatar
CharlesBass
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 546
Registrován: ned 20. dub 2008 13:11:38
Bydliště: Banská Bystrica

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od CharlesBass » stř 31. črc 2019 13:51:27

No tak je to vhodnosti té které koncepce. V akusticky náročných prostorech může opravdu bedna, která na spektrálním analyzéru hraje jak podle pravítka a v celém tom rozsahu hraje málem "až za roh" opravdu pohořet. V kostelích a katedrálách to nikdy neřeší dvěma silnými "bodovými" zdroji, ale řadou malých (slabých) jednopásmových soustav s širokopásmovými repráky, které náramně pokryjou to řečové pásmo 100Hz - 12kHz, nebučí to a je to přirozeně velmi směrové na vyšších kmitočtech.
Velké drivery přece nejsou jen o nějakým marketingu - je to i o potřebě vyššího SPL v celém rozsahu. Tudíž dělící kmitočet, posunuli dolu, kde středobas hraje nahlas bez zaváhání a velký driver už také. Nemám nějak pocit, že by mi to při 1,4" vyústění v malých prostorech (akusticky příznivých) a malých hlasitostech bylo na takovou škodu, když vzápětí po tom musím ozvučit plochu velkou málem jako hřiště. Proto jsou LA systémy univerzálnější - větší počet pásem a téměř neomezená rozšiřovatelnost. A už jsem viděl ozvučovat nějakou katedrálu i na výšku postavenými moduly nějakého LA. Bohužej to bylo v TV pořadu jen krátký záběr, dost mě to tehdy zahujalo.
Basista zajímající se značnou měrou o zvuk, tedy i samozvučení a jeho následky :lol:
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři :-)

Damton
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 478
Registrován: pát 07. dub 2017 11:29:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Damton » stř 31. črc 2019 18:46:19

Ano je to tak. A ještě Jak vykusujete v takovém prostoru ty rezonanční kmitočty ? obvykle třeba od 100-350hz ? Mě se osvědčilo místo měření, zesílit do vazby již připravený mikrofon na pódiu (obvykle nějaký dobrý rovný koďan např.AT710) na UI24r pustím na master EQ analyzér a zesiluju a sleduju kde to vazbí a danou frekvenci vykousnu a potom dál zesiluju až to postupně vychytám. Někdy je to i níž třeba 90hz. A až mi začne vazbit třeba 1Khz a výše, tak už vím že místnost mám vykousanou od rezonančních frekvencí. Je to rychlejší než to měřit.

Uživatelský avatar
návštěvník

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od návštěvník » stř 31. črc 2019 19:04:17

Reproduktory s menším průměrem /10", 12"/ podstatně méně směrují nižší středy, než např. 15".
Proto je zvuk z dobře navrženého satelitu s výkonnou 10"+1,4" s dobrým zvukovodem srozumitelný a čitelný ve větším horizontálním úhlu, než ze satelitu 15" + 1,4".
To je ale obecně známá věc a lze se o tom dočíst na mnoha místech i česky.
Dost polopaticky to tady vysvětloval i pan Hubert Mašín, blahé paměti.

Uživatelský avatar
návštěvník

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od návštěvník » stř 31. črc 2019 19:06:43

V akusticky nevhodných prostorech je třeba zásadně užívat směrové soustavy, např. již řečené sloupy. Čím větší akustická délka sloupu, tím menší vyzařovací úhel ve vertikální rovině - omezuje to výrazně odrazy.

Uživatelský avatar
Exxxi neprihlasen

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Exxxi neprihlasen » stř 31. črc 2019 19:50:53

Tady se nám začíná míchat víc věcí. Jednou je obecná srozumitelnost, která je u 15” horší, protože má mezi 600-1500hz horší směrovost.
Druhá věc je vyzařovací úhel horny.
Třetí věc je high pass filtr. V kostele nebo skleněné sokolovně v Manětíne snadno vylezes na 300Hz.
Třetí věc jsou konkrétní rezonance v daném prostoru.
Čtvrtá věc je, ze RCF obecně vřískají.
Sám v kostele používám vepredu dvě EV ELX200-12 a po 10 metrech mám vykryvky, 12” koax BC.

Uživatelský avatar
Marián

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Marián » stř 31. črc 2019 20:09:54

V kostoloch, čo nie sú veľmi členité a z rôznou výškou stropu dobre funguje aj ozvučenie z 2 bodoch. Najlepšie sú aktívne repro stĺpy z riadeným poĺom, je v nich 8-30 malých reproduktorov (2-4") je to napájané z 8 aj viac zosilňovačov s DSP kde sw podľa požadovaného uhla klopenia, vyžarovania a vzdialenosti nastaví rôzny delay a EQ a tým sa natáča/klopí výkon na požadovanej frekvencii požadovaným uhlom, pri použití 2 ks na stranu niektoré systémy umožňujú aj vo vertikálnej rovine smerovať napr. vykryť priestor vpredu medzi repro. Ak je 100V rozvod a nefungujú dobre dva veľké stĺpy vpredu, zjednodušené a lacnejšie riešenie oproti aktívnym stĺpom, fungovalo aj 3-4 ks menších reprostpov (s 4-8 repro) nad sebou, spodný cca 150cm od zeme 1/8-1/2 výkonu prepólovaný, druhý 1/2 výkon normálna polarita, ostatné 1/1 výkon normálna polarita. Teoreticky sa to javí prepólovanie ako blbosť (spodné dva sa vyrušia akoby tam neboli), v skutočnosti má to taký efekt najmä vo veľmi blízkom posluchovom poli kde sa vyrušia najmä basy ale zníži sa aj hlasitosť - pred reprostlpom to nevrieska a eliminuje to problém "huhnaním" - viac sa vyrušia nízke frekvencie ktoré často robia problém, tým sa stáva reč zrozumiteľnejšia, vo väčšej vzdialenosti hlavný vplyv má vrchný stĺp. Samozrejme pomôže ak sa to ukoriguje aj s PEQ prípadne aspoň viacpásmovým GEQ. Ak je potrebné ozvučovať aj zbor a nástroje lepšie je EQ obísť resp. riešiť korekciu iným EQ inák najmä mužov-bas nebude z repro počuť. Ešte lepšie to ide použitím aspoň 4 zónového/kanálového zosilu + DSP a urobiť to postupným posunom fázy(delay)+EQ na každom výstupe aspoň 3 použiť vpredu na stĺpy a jeden pod/na chóre na vykrývače delay dať vzdialenosť medzi vykrývačmi a prednými repro (lacnejšie DPS často také oneskorenie nevedia spraviť, treba dať pozor), samozrejme to riešenie už chce ináč urobiť kabeláž. Pekne fungujú aj silnejšie stĺpy vpredu a menšie po bokoch (predné repro hlasnejšie, tie po bokoch tichšie), potom sa eliminuje efekt že zvuk nejde z predu ale z boku (príp. stropu), mne osobne to v kostoloch vadí ak hlas kňaza ide z boku o to viac od chrbta. Reproduktory po stranách sa hodia na užšie a dlhé priestory na ozvučenie telocviční, kostolov, sál, či plavárni, kde má zrozumiteľnosť väčší vplyv ako celková hlasitosť. Stĺpové repro s viac menšími meničmi by navyše mali eliminivať stojaté vlnenie a viac smerovať v horizontálnom smere ako keď sa použije jeden väčší menič.

miro
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 209
Registrován: pon 18. led 2010 20:07:27

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od miro » stř 31. črc 2019 20:20:16

To Damton, tohle a mnohem více za tebe udělá kvalitní eliminátor zpětné vazby.

Damton
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 478
Registrován: pát 07. dub 2017 11:29:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Damton » stř 31. črc 2019 23:07:59

Takže v podstatě ty moderní sloupové systémy s hromadou 4" reproduktorků se v akusticky horších prostorech chovají nejlépe.
Bosse L1 , LD MAUI a hromada dalších. Proto si to muzikanti pochvalují. Daleko míň se to zvukově tříská.
Musím si to někde poslechnout a vyzkoušet třeba tu LD CURV 500 TS.

Uživatelský avatar
Exxxi n

Re: Vliv velikosti membrány na srozumitelnost atd.

Příspěvek od Exxxi n » čtv 01. srp 2019 10:15:23

Muzikanti si to pochvalují, protože by nikdy nepriznali, ze si koupili předražené bedny. Netriska se to proto, ze to má sotva 116dB SPLmax a hraje to tedy velmi potichu. Bez vykryvek (zpozdovacek) to stejně v zadní části kostela nebude moc slyšet.

Odpovědět

Zpět na „Repro“