Stránka 1 z 2
Čím nazvučit trombony?
Napsal: pon 10. dub 2006 10:25:37
od Nick
Ahoj, mám dotaz k nazvučení bigbandu:
1. řada 5 saxů - mají AKG klipy
2. řada 4 trombony - 2x mic - jaké?
3. řada 4-5 trumpet - 0-2x mic, měly by to většinou posbírat ty mikrofony před trombony, trubky se navíc prosadí samy...
na ty trombony nejsou vhodné tužky (např. Audixy, omlouvám se že nevím typ), jsou příliš směrové, takže by to chtělo nějaké prostorové mikrofony
díky za radu, ocením spíše praktické zkušenosti
Napsal: pon 10. dub 2006 14:16:27
od Návštěvník
Otázka je v jakém prostředí ten big-band budeš zvučit. Pokud to není nějaký venkovní amfiteátr pro 5000 lidí a k tomu tedy i odpovídající PA, pak zpravidla ve většině sálů není snad třeba trubky přizvučovat vůbec. Stejně Ti ale budou chodit lidi nadávat, že to řve. I když mikrofony zde také používám, je to hlavně z důvodu přimíchávání dozvukové složky (příslušné šavle na mixu nepřiřadím k žádné GRP ani L,R). Pozouny a dřeva pochopitelně již přizvučuji standartně. Postupuji ale pokud možno metodou lokálního snímání nástrojové sekce XY uspořádáním (na rozdíl v nahrávacím studiu, kde se spíše využívá AB). Trochu je dobré ukecat kapelníka a muzikanty, aby v rámci možností přizpůsobili rozsazení - trumpeťáky posadit dopředu, aby je tolik nebraly mikráky pro dřeva za nimi apod. Snímání jednotlivých nástrojů elektretovými klipsničkami má výhodu v minimalizaci přeslechů ale na druhou stranu je získaný zvuk nástroje takto částečně degradován. Navíc, většina elektretů není stavěna na značný akustický tlak a tak mohou v blízkosti korpusu trubky přidat značné zkreslení. Zvuk je vytvářen celým nástrojem, posluchači také nejsou zvyklí ležet hudebníkům na klíně a tak zní nástroj přirozeně teprve s určitým odstupem snímacího mikrofonu, to je ale právě otázka kompromisu v rámci live zvučení. Zrovna tak je z hlediska kvality zvuku na tyto nástroje lepší nepoužívat dynamických mikrofonů kvůli proximity efektu (se zvětšováním vzdálenosti ubývá částečně i nižších kmitočtů a tím na sytosti zvuku), jenže jsme opět na poli ozvučování, minimalizace přeslechů a v neposlední řadě zpětné vazby. Nakonec stejně zvítězí to, co je po ruce a co se neosadilo dle osvědčených zvyklostí. Navíc se stejně část ostrých vyšších harmonických, vycházejících z bezprostředních vzdáleností korpusů nástrojů na mixu potlačuje, takže výhoda brilantnosti kondezátorových mikrofonů zde malinko ustupuje, bohužel ale i na úkor vyrovnanosti.
Co se týká rytmiky a doprovodů, mnohdy i proti mínění kapelníka je dobré tuto část tělesa nepodceňovat. Snímat bicí, jedním vzdáleným ambietním mikrofonem ("není to přeci pro tento žánr charakteristický nástroj"), bylo aktuální naposled někdy v 1. polovině 60. let. Již od počátku 70. let je poměrně atraktivní podpora konkrétní rytmiky (baskytara, doprovodná kytara, klávesy/klavír a dalších dprovodů) vyžadována a v nahrávkách také využívána. Jen je ke zvučení této sekce nutné přistupovat z hlediska zvučení současné muziky měkčeji a nenápadněji, s opravdovým citem, znalostí kompozice zmiňovaného žánru. Rytmika se zde "dozvukuje" jen velmi mírně, na rozdíl od melodické linky, kde se někdy jde až do opačného extrému. Nezapomínej také na mixpultu na potenciometry PAN, s kterými se ale nepracuje jen jako s kopií konkrétního umístění nástroje na jevišti. Teď už jen někde sehnat mix, co má 128 šavlí, 96 podskupin, 48 efektových sběrnic...
Pak napiš, jak Ti ozvučovačka vyšla.
Napsal: pon 10. dub 2006 14:24:20
od Ota
To jsem byl já...
Napsal: pon 10. dub 2006 15:30:01
od Nick
už to nějaký pátek dělám... band, který často zvučím, hraje prakticky vždy k tanci, takže lidi hlučí, dupou, pískají...
- souhlasím s tím, že ve většině sálů není potřeba trubky zvučit, spíš trumpeťáky často prosím, aby neřezali tak naplno... jenže kvůli výškám a především s přibývajícím časem a unaveností jejich nátisků do toho prostě dávají
- trombony zvučit musím, v hlubokých tónech (takové to efektní prdění, např. začátek Lady Carneval) moc slyšet nejsou
- bohužel co se týče rozsazení, tak je to při akcích prostě dané, viz popis v 1. příspěvku, resp. otázce. Něco jiného je nahrávání, ale to děláme po sekcích
- beglajt zvučím tradičně, z bicích dávám kopák a aspoň jeden OH, na větší akce a větší sály podle možností i víc (snare, dva OH), basa a klávesy jdou do linky, kytara mikrofonem na kombu
- se zpěvy obsadím cca 15-16 šavlí, část z nich dělím do tří skupin (saxy, zmíněné dva mic, beglajt), dvě-tři cesty zpět + jedna efektová
- takže akorát dumám, jaké by ty mic měly být. Např. Shure PG81 se kvůli směrovosti neosvědčil.
Asi by to mělo být něco jako AKG C 414
třicet dva tisíc za jeden
Oto, co s tou panoramou? využívám ji jen k rozhození do skupin, jinak ne
Napsal: pon 10. dub 2006 21:14:20
od Ota
No jó, kdybych věděl, že do big-bandu taky děláš, tak bych se nerozepisoval. Ale to víš, je nás již dost málo zaměřených na tuto a podobnou muziku, tak jsem to nečekal.
S tou panorámou: Když pominu fakt, že se stereofonním poslechem zmenšuje plocha optimálního poslechu, má využití směrování signálu dost velký význam pro čitelnost a plastičnost výsledného zvuku. Navíc, u přizvučování takovéhoto tělesa jde značný podíl přímého zvuku z jeviště, takže to stereo z hlediska zmenšování poslechové plochy není zas takový průšvih. Zásadou požití panorámy je oddělit od sebe zdroje zvuku podobného spektrálního složení - ucho tak lépe zdroj lokalizuje díky časovému a především fázového zpoždění. V praxi jde např. rozdělení kytar, trubek, saxofonů, vokálů atd., ale třeba i různých nástrojů, hrajících podobně spektrálně složeným zvukem. Např. kytara-klavír, harmonika-klarinet-housle, banjo-kytara, jmenovat bych mohl dlouho, to je ale jistě v Tvém případě zbytečné. Samozřejmě netočím panorámy do krajních poloh, nejsou nástroje jen vlevo nebo vpravo - panorama není přepínač.
Napsal: pon 10. dub 2006 22:46:14
od Nick
jen se pěkně rozepisuj, třeba to ještě někomu pomůže
s tou panorámou to zkusím, mohl bych tak částečně řešit zhoršenou identifikaci piána a kytary, s čímž často bojuji, takže díky!
co ty mikrofony?
Napsal: úte 11. dub 2006 15:58:37
od Ota
S těmi mikráky nemám zas takové zkušenosti, abych mohl říct jednoznačně, které jsou nejlepší. Dle svých vlastních zkušeností bych se přikláněl k názoru, že zde vyhovuje naprostá většina kvalitních a značkových elektretů za předpokladu, že se nebudou "lepit" až k samotnému nástroji, viz předchozí text. Hodně dobrý výsledek umožní v případě plnější peněženky např. Sennheisery MKH 40-P48 nebo dynamické legendy MD 421 II, či ještě více směrovější MD 441-U. Všechny tyto typy se vyráběly s požadavkem na "rovný" zvuk. Na opačné (velmi příznivé) cenové hladině je pak elektretová E614 nebo její dokonalejší obdoba E914. Ale netvrdím, že existuje jen tato značka! Používal jsem kdysi i levné mikrofony SHURE BG2.0 a výsledek také nebyl katastrofou (asi i díky silnému zastoupení přímého zvuku).
Napsal: stř 12. dub 2006 3:44:01
od Nick
hm, už jsem na to zkoušel celou řadu mikrofonů a musím říct, že mne tužky zklamaly, resp. odvedly svoji práci, jenže v tomhle případě to není ono.
Problém je totiž v tom, že na ty dva mikrofony jsou trombony čtyři. Když si představíš pódium o nějaké klasické hloubce a na něm tři řady muzikantů, vychází z toho, že stojany s těmihle mikrofony musí být těsně za saxofony a tím pádem cca půl až jeden metr před trombony. Takže i když vždy dva hrají na jeden, tak z toho vychází hooodně široký trojúhelník. A to mikrofony s převahou směrové charakteristiky nespobírají.
A to nemluvím o tom, že u hraní muzikanti s nástroji pohybují, minimálně nahoru a dolů, protože to dobře vypadá
uvažuji spíše o nějakých velkomembránových mic, právě obhlížím Rode NT1-A - viz
http://www.disk.cz/disk/detail1.csp?!PV,1516. Ale moc toho o nich nevím, potřeboval bych nějakou konkrétní osobní zkušenost, alespoň s Rode jako značkou.
Mimoch. nedávno jsem měl možnost zkusit jakési Alctron (sada se jmenuje HSMC-12P, je v ní jeden FET kondík a dvě overheadové tužky, celé do šesti! tisíc) a kupodivu: právě ty tužky hrály s trombony jak fík, jak co se týká dynamiky, tak především ne moc směrově. Ale kdovíjak by to bylo při jiném použití a na jiné nástroje.
(Samozřejmě ne každý mikrofon, který je hubený a dlouhý, musí být nutně směrovější než klasické zmrzliny.)
Ale o jedné nevýhodě uvažovaných velkomembránových vím už teď. Pokud budou nabírat široké okolí, tak zrovna blízko jsou v bandu bicí
a co se týká přímého zvuku z pódia, o tom bychom si mohli dlouze popovídat... Např. jak jsou v různých vzdálenostech slyšet různě nástroje, potažmo celý band. Tohle namíchat tak, aby byl spokojený celý sál mnohdy snad ani není v možnostech zvukaře. Zvláště když tolik záleží na tvaru a kvalitě sálu, pódia, PA atd.
Napsal: pát 28. dub 2006 10:15:16
od Návštěvník
Zdravicko,
mam nejake doplnujici dotazy:
Anonymous píše: L,R). Pozouny a dřeva pochopitelně již přizvučuji standartně. Postupuji ale pokud možno metodou lokálního snímání nástrojové sekce XY uspořádáním (na rozdíl v nahrávacím studiu, kde se
... proc pouzivas zrovna XYku ? Nebo k ni jeste spotujes ? Precijen kdyz mas sirsi sekci, treba saxofonovou, tak krajni nastroje muzeji vychazet slabejc, coz treba u barytonu bejva docela mozny. Nebo se pletu ?
Na druhou stranu mas pravdu, ze XY bude asi lepsi z hlediska faze nez ABcko ...
na jevišti. Teď už jen někde sehnat mix, co má 128 šavlí, 96 podskupin, 48 efektových sběrnic...
... cili stavis kopak, virbl, HH a OH ? Nebo jen kopak a OH ?
Pak napiš, jak Ti ozvučovačka vyšla.
...

) ze by MIDAS XL8 ?
Napsal: pát 28. dub 2006 10:18:00
od safa
... saaaakryz SRRY, nejak se mi to mezitim odhlasilo ...
Napsal: pát 28. dub 2006 22:50:56
od Ota
XY stavím spíše tam, kde ty mikrofony stojí dále od nástrojů, aby to ty nejbližší nástroje nezvýhodňovalo. Sága tak snímám třeba více dvojicemi, jedna dvojice maximálně pro 4 nástroje a když to trochu jde, tak ukecám kapelníka, aby neseděli muzikanti v rovné řadě. Ne ale vždy je to možné, tak docela často jenom spotuji a stereo vytvářím na mixu. Zase tak moc to "nehrotím".
Pokud jde o bicí, tak zvučím celou sadu. Teda v případě, že ji bubeník odpovídajícím způsobem využije. Protože jsem bubeník také a ty kluky od bicích většinou znám, tak podle toho kdo (a jak) hraje, ty mikráče stavím. Samozřejmě je ve hře i konkrétní repertoár.
saga
Napsal: sob 29. dub 2006 10:48:09
od safa
... jasne, takhle tomu rozumim ... diky Oto.
Napsal: stř 09. črc 2008 16:27:39
od Fyla
Tady se clovek dozvi veci

Spis nez XY je vyhodnejsi ORTF - poskytuje lepsi stereo obraz a pro danou aplikaci i presnejsi smerovost na sekci a hlavne nema to "prazdno" uprostred...
Napsal: stř 16. črc 2008 12:22:14
od TomasVv
Fyla píše:
Spis nez XY je vyhodnejsi ORTF
Můžeš mi to prosím trochu přiblížit? Nenašel jsem nic kloudnmého v čestině...
Díky
Napsal: stř 16. črc 2008 12:54:10
od Fyla
ORTF je technika stereo snimani se dvema mikrofony - vetsinou s ledvinovou charakteristikou. Vychazi z lidske fyziologie - mikrofonni membrany jsou od sebe vzdaleny 17cm a maji mezi sebou uhel 110° - podobne, jako usi na hlave

Vyhodou je mono kompatibilita a prirozenost stereo obrazu.