STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
-
- Reklama
-
maly_medved
- Uživatel

- Příspěvky: 716
- Registrován: úte 03. črc 2007 9:27:11
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Co tím chtěl básník říci ?Fyla píše:Jinak obecne, z ciste fyzikalniho hlediska je panoramovani na koncerte blbost
Jinak fígl s posunutím vazbícího mikrofonu na druhou stranu používám jen v krajním případě , když si hvězda moderátor , který drží mikrofon jako robertka ve výši prsou stoupne ( i přes několikeré upozornění aby nestál jak trubka před bednami ) přímo před bednu .
- Jose1
- Uživatel

- Příspěvky: 638
- Registrován: stř 20. kvě 2009 19:31:19
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Ano ano tuhle techniku rovněž používám dlouho. A ještě lepší, je když před těma bednama chodí z prava do leva. A já ho tou panorámou honím celý vystoupení. 
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Pomoci dvou kanalu - leve a prave - neni mozne docilit toho, aby se vyrobilo pekne stereo a melo to zamysleny efekt na vic, jak +- 40% posluchacu. Takze 60% lidi slysi neco jineho, nez by meli (proto, ze stoji mimo bazi). V kine je od toho centr...
- jirkaaa
- Uživatel

- Příspěvky: 165
- Registrován: sob 26. srp 2006 23:09:46
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
se vmísím......ano je blbost podle mého a to jak na koncertě v klubu tak hlavně venku PAN na plno na L a R ...ale jemným rozházením stejných nástrojů jako jsou Tomy,Kytary a dechy se dá většinou docílit a hlavně ve špatných sálech větší srozumitelnosti konkrétních nástrojů....ono na straně druhé....všimly jste si někdy kde se nachází běžně většina fanoušků apod?Přímo pod podiem= mají zvuk z podiovky a monitorů....pokud chce někdo poslouchat,tak se většinou nacpe někde kolem FOH
Kdo vás to naučil dělat takovej kravál?:)
- Jose1
- Uživatel

- Příspěvky: 638
- Registrován: stř 20. kvě 2009 19:31:19
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Každý "znalý" posluchač přece ví, že nejlepší zvuk je u mixu. 
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
vida, co jsem našel v soundcraftím manuálu...
Mixáž PA v mono nebo stereo?
Není nutnost míchat ve stereo jen proto, že máme na pultě k dispozici L a R výstupy. Často je vhodnější mít dva fadery, inserty pro procesory a výstupy na dva mono reproduktory v FOH systému. Na mnoha místech je problém nazvučit prostor do sterea, často je kvalitní stereo k dispozici jen úzkému okruhu publika v malé oblasti většinou v okolí zvukaře. Posluchači blízko jedné reproduktorové sestavy pak přicházejí o poslech i druhé polovice mixu. Proto je vhodné míchat většinu zdrojů v mono (pan ovladač ve středu). To nám ale zase může znemožnit použití prostorových stereo efektů. Je tedy důležité vše připravit tak, aby byl kvalitní poslech zajištěn co nejširší části publika na všech místech. Naslouchejte tedy velmi dobře tomu, jak jste zvuk v konečném důsledku umístili do prostoru.
mno, když i páni inženýři považují za nutné se opatrně zmínit, tak jsem se svým radikálním názorem nebyl zas tak mimo...
za mne ještě toto:
- panoramu také používám, potřebuju-li odlišit např. slévající se kytaru od piána či zpěvu... takže souhlas s příspěvky výše, ale slouží mi jako nástroj, nikoliv efekt
- souhlas s Jardou - když je malé podium, úzký sál a zpěvák na straně u bedny, taky ho kvůli vazbě, je-li třeba, mírně odkláním na druhou stranu
- rozhazovat přechody bicích do panoramy mi přijde jako zvukařova rádobymanýra, vždyť bicí jsou z pohledu diváka na jednom místě... kolik procent lidí si asi vychutná ten super-mega-efekt přelévajícího se breaku... A kolik to bude mít naopak nějakým způsobem zk...ené
Úplně pomíjím názor o matení diváka mono zvukem, protože kapela je rozprostřena na pódiu do šířky - vezmu-li v potaz hluk, co muzikant vydává plus jeho odposlech, tak když už si hrát s panoramou, bylo by spíše logické jej poslat na opačnou stranu, aby z toho měli něco i vzdálenější diváci
(fór...)
Ono ale také pánové záleží, jestli se např. bavíme o zvučení trash-death-punkové kapely v sále 5x8 metrů pro 50 lidí (kombokoule z pódia), lokálních bigbíťáků v sále 12x25 metrů pro čtyři sta lidí, koncertu Pražského výběru v sále pro 2.500 l. či koncertu známé kapely pro více jak x-desítek tisíc s vykrývkami, věžemi atd. ne? ...
Mixáž PA v mono nebo stereo?
Není nutnost míchat ve stereo jen proto, že máme na pultě k dispozici L a R výstupy. Často je vhodnější mít dva fadery, inserty pro procesory a výstupy na dva mono reproduktory v FOH systému. Na mnoha místech je problém nazvučit prostor do sterea, často je kvalitní stereo k dispozici jen úzkému okruhu publika v malé oblasti většinou v okolí zvukaře. Posluchači blízko jedné reproduktorové sestavy pak přicházejí o poslech i druhé polovice mixu. Proto je vhodné míchat většinu zdrojů v mono (pan ovladač ve středu). To nám ale zase může znemožnit použití prostorových stereo efektů. Je tedy důležité vše připravit tak, aby byl kvalitní poslech zajištěn co nejširší části publika na všech místech. Naslouchejte tedy velmi dobře tomu, jak jste zvuk v konečném důsledku umístili do prostoru.
mno, když i páni inženýři považují za nutné se opatrně zmínit, tak jsem se svým radikálním názorem nebyl zas tak mimo...
za mne ještě toto:
- panoramu také používám, potřebuju-li odlišit např. slévající se kytaru od piána či zpěvu... takže souhlas s příspěvky výše, ale slouží mi jako nástroj, nikoliv efekt
- souhlas s Jardou - když je malé podium, úzký sál a zpěvák na straně u bedny, taky ho kvůli vazbě, je-li třeba, mírně odkláním na druhou stranu
- rozhazovat přechody bicích do panoramy mi přijde jako zvukařova rádobymanýra, vždyť bicí jsou z pohledu diváka na jednom místě... kolik procent lidí si asi vychutná ten super-mega-efekt přelévajícího se breaku... A kolik to bude mít naopak nějakým způsobem zk...ené
Úplně pomíjím názor o matení diváka mono zvukem, protože kapela je rozprostřena na pódiu do šířky - vezmu-li v potaz hluk, co muzikant vydává plus jeho odposlech, tak když už si hrát s panoramou, bylo by spíše logické jej poslat na opačnou stranu, aby z toho měli něco i vzdálenější diváci
Ono ale také pánové záleží, jestli se např. bavíme o zvučení trash-death-punkové kapely v sále 5x8 metrů pro 50 lidí (kombokoule z pódia), lokálních bigbíťáků v sále 12x25 metrů pro čtyři sta lidí, koncertu Pražského výběru v sále pro 2.500 l. či koncertu známé kapely pro více jak x-desítek tisíc s vykrývkami, věžemi atd. ne? ...
-
houren
- Nováček fóra

- Příspěvky: 9
- Registrován: ned 10. led 2010 23:32:14
- Bydliště: nýrsko
- Kontaktovat uživatele:
STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
já si teda s pan hraju rád nevidím důvod proč ne... lidi kteří si přijdou POSLECHNOUT koncert a ne prohlédnout bar a mikrofoní stojany zblízka si vždycky dobré místo najdou... těm ostatním bych řekl že je fuk z kterýho vykrejvače jim rve kytara hlavu hlavně že se motaj
... samozřejmě to ale musí mít zvukař v hlavě srovnaný a vědět co a kolik kam otom žádná
- TomasVv
- Uživatel

- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Koukám, veselá diskuze.Nick píše: rozhazovat přechody bicích do panoramy mi přijde jako zvukařova rádobymanýra
..
..
Úplně pomíjím názor o matení diváka mono zvukem, protože kapela je rozprostřena na pódiu do šířky
..
..
bylo by spíše logické jej poslat na opačnou stranu, aby z toho měli něco i vzdálenější diváci
Panoráma jako efekt se na live snad nepoužíva. Ale jako nástroj pro oddělení a lepší lokaci jednotlivých zdrojů zvuku se jí rozhodně nevzdávejme.
Mírným rozpaněním i těch tomů nikomu nic nepokazíme a velké části posluchačů
v rozumném místě zlepšíme poslech.
Pro přirozený poslech je přínosem, když respektujeme postavení hudebníků, samozřejmě ne bez přemýšlení. A nikdy přes 9. a 3. hodinu. Neplati o stereo vstupech.
Posílat na mixu nástroj na druhou stranu pódia má taky své opodstatnění
Ale jen ve specifických případech, např. malý klub a výrazně hlasitější nástroj jako trumpeta na kraji, či tak podobně.
Dělám, co mě baví.
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Připojím se ku starému tématu s jednou otázkou. Jak rozmísťujete kapelu, která má například 4 zpěvy, když vždy jeden hlas (pokaždé jiný) má po celou píseň hlavní zpěv? Necháte panoramu stejnou anebo vždy dáte hlavního zpěváka "doprostřed"?
A jak s nástroji? 3 lidi hrají na kytaru, vždy 2 zároveň a pokaždé jiní...já teda vždy překrucuju panorámu tak, aby byly kytary každá na druhou stranu (ale samozřejmě max 11-1 hodina)
Děkuju za odpovědi...
A jak s nástroji? 3 lidi hrají na kytaru, vždy 2 zároveň a pokaždé jiní...já teda vždy překrucuju panorámu tak, aby byly kytary každá na druhou stranu (ale samozřejmě max 11-1 hodina)
Děkuju za odpovědi...
TCHKPH - zvukař mírně pokročilý, pořadatel, muzikant
-
MADMAX
- Uživatel

- Příspěvky: 465
- Registrován: stř 09. led 2008 8:41:16
- Bydliště: Vršovická 30/808, PRAHA 10
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Naprosto souhlasím s nickem houren. Pokud ta možnost je, snažím se používat mono frontfill, do kterého pouštím jen zpěvy a snare, popřípadě playbacky, jsou-li jaké. Jenomže v 85% případů v klubech žádný frontfill není, přestože první řada posluchačů často stojí v rovině PA a tudíž nikdy nemají šanci zaslechnout zpěv (ani z monitorů na stage, kapela má IEM) Takže na posluchače na extrémních místech rezignuji, dobrý (a stereo) poslech nikdy mít nebudou a panorámuji si dle libosti. Např, overheady klidně doraz-doraz, přeslechy jsou stejně tak silné, že o tom, že bych "pro polovinu sálu vymazal polovinu nástrojů" vůbec nemůže být řeči. Totéž se týká kytar - NIKDY jsem nezažil, že by přeslech z podia nebyl tak silný, aby některá kytara měla šanci "zmizet" - a to ani na Sepultuře pro 10.000 lidí (na každé straně podia pět double-stacků a DESET hlav) - když zvukař zatáhl fadery od kytar, tradičně se "nic nestalo"... 
MAD
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
madmax: jo, sice kytary nevymazes, ale z beden Ti jde nevyrovnany mix. v mistech, kde posluchac slysi vice z beden, nebo na nahravce, je pak mix nic moc.
Ja tedy jedu skoro vse mono, Overheady rozhodim trochu, klavesy udelam klidne stereo doraz, protoze v obou kanalech je vetsinou vse podstatne.
Ja tedy jedu skoro vse mono, Overheady rozhodim trochu, klavesy udelam klidne stereo doraz, protoze v obou kanalech je vetsinou vse podstatne.
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Zrovna jsem panoramu pouzil na cigansku kapelu, kde meli dve akustiky podobnyho zvuku. Tak jednu doprava, jednu doleva. Jeste si chlapik chodil stoupat pod bednu, jestli tu svoji dobre slysi.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.
- TomasVv
- Uživatel

- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Tady moc neexistují univerzální pravdy, resp. existují dvě protichůdné:
Mono mix - tedy duál mono zaručí stejné poměry pro všechny posluchače, ale způsobí velké problémy s fází a hřebenovými filtry z obou stran osy PA.
Stereo mix zmenšuje problémy s fází a hřebenovými filtry, resp, posouvá je do jiných míst pro každý rozpanovaný vstup, ale způsobí jiné poměry nástrojá v pravé a levé části poslechového prostoru.
Dále plné stereo lze slyšet jen ve velmi malé oblasti prostoru, nezáleží moc na šířce stage.
Co si z toho vyberete?
Mono mix - tedy duál mono zaručí stejné poměry pro všechny posluchače, ale způsobí velké problémy s fází a hřebenovými filtry z obou stran osy PA.
Stereo mix zmenšuje problémy s fází a hřebenovými filtry, resp, posouvá je do jiných míst pro každý rozpanovaný vstup, ale způsobí jiné poměry nástrojá v pravé a levé části poslechového prostoru.
Dále plné stereo lze slyšet jen ve velmi malé oblasti prostoru, nezáleží moc na šířce stage.
Co si z toho vyberete?
Dělám, co mě baví.
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Kukám, že jsem tohle vlákno zase rozjel, ale odpovědi veškeré žádné...
že by zase blbě formulovaná otázka?
TCHKPH - zvukař mírně pokročilý, pořadatel, muzikant
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Odpovědi veškeré žádné je snad přehnané, co bys vlastně chtěl slyšet? Řekl bych, že v celém vlákně je odpovědí dost a závěr ten, že jednoznačný recept neexistuje. Jak píše TomasVv, každý přístup (panoramovat vs. vše na střed) generuje jiné problémy a je na zvukaři aby v daný moment na dané akci v daném prostoru rozhodl co bude pro dobrý výsledek přijatelnější.
Není nic jednoduššího než pochodit po place, poslechnout si jak to kde hraje a podle toho se zařídit
Pokud tedy jde o Tvůj dotaz - ano, hlavní zpěv by měl být vždy uprostřed, slyšet jej a rozumět mu musí všichni stejně, když má být hlavní.
Není nic jednoduššího než pochodit po place, poslechnout si jak to kde hraje a podle toho se zařídit
Pokud tedy jde o Tvůj dotaz - ano, hlavní zpěv by měl být vždy uprostřed, slyšet jej a rozumět mu musí všichni stejně, když má být hlavní.

























