Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
-
- Reklama
Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Máte někdo zkušenosti se snímáním smyčcové sekce kontaktními mikrofony při live aplikacích? Konkrétně sekce, která má za úkol hrát především plochy v estrádním orchestru, tj. nějakejch cca 6 primů, 4 sekundy, 3 violy, 3 vcl. S klasickým snímáním zkušenosti mám, ale zda by byl zvuk vyhovující i při použití kvalitních kontaktních mikrofonů, s tím zkušenosti nemám. Něco se sice dá poslechnout např. na You Tube třeba u produkcí Jamese Lasta, ale zajímalo by mne co nejvíce názorů. Že je potřeba smyčce i shora frekvenčně oříznout, dělat široké streo a nebát se hallu, to vím...
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Mám video nahrávky podobně velkého orchestru s filmovou hudbou. Co nástroj, to DPA.
Ale nedělal jsem to já, takže tě k temu neřeknu víc, než co si sám poslechneš. Pokud máš o to zájem a bylo by to co k čemu...
Ale nedělal jsem to já, takže tě k temu neřeknu víc, než co si sám poslechneš. Pokud máš o to zájem a bylo by to co k čemu...
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Což o to, zájem bych určitě měl. Ale jak se k nim dostanu?
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Ahoj,
Delal jsem parkrat a komorni telesa. Takze nemuzu tvrdit, ze mam velke zkusenosti. Ale s Dpa jsem byl vzdy spokojeny. (Proto jsem si i ctyri 4061 koupil)
Na to, ze je to kontaktni snimani, tak mam velmi dobre zkusenosti i pri michani zaznamu.
Jinak je potreba pocitat s tim, ze je to kondenzator a koule (4061). V horsich podminkach a do monitoru se to musi dost rezat.
Pri zvuceni v klubech mi obcas nekdo prisel s kardiodou 4099, kde je situace s vazbou priznivejsi. Zvuk z toho peknej, ale nejde cekat, ze dostanes do odposlechu stejne jako s dynamikem. Proto, kdyz treba nahravam, tak si k akustickym nastrojum pridam vlastni Dpa a do odposlechu jim to jde napr. Z piezo snimace, co na houslich maji.
Kvuli usetreni vstupu na mixu jsem nekolikrat videl, ze zdvojuji pres kalhotky dve DPAcka na jednu savli. Samozrejme jen stejnych nastroju. Coz dava smysl.
Jestli ale budes delat ten komorak, tak odposlechy mit nebudou a kdyz pa bude dostatecne vzdalene, tak myslim nebudes mit problem.
Doufam, ze jsem trochu pomohl.
Delal jsem parkrat a komorni telesa. Takze nemuzu tvrdit, ze mam velke zkusenosti. Ale s Dpa jsem byl vzdy spokojeny. (Proto jsem si i ctyri 4061 koupil)
Na to, ze je to kontaktni snimani, tak mam velmi dobre zkusenosti i pri michani zaznamu.
Jinak je potreba pocitat s tim, ze je to kondenzator a koule (4061). V horsich podminkach a do monitoru se to musi dost rezat.
Pri zvuceni v klubech mi obcas nekdo prisel s kardiodou 4099, kde je situace s vazbou priznivejsi. Zvuk z toho peknej, ale nejde cekat, ze dostanes do odposlechu stejne jako s dynamikem. Proto, kdyz treba nahravam, tak si k akustickym nastrojum pridam vlastni Dpa a do odposlechu jim to jde napr. Z piezo snimace, co na houslich maji.
Kvuli usetreni vstupu na mixu jsem nekolikrat videl, ze zdvojuji pres kalhotky dve DPAcka na jednu savli. Samozrejme jen stejnych nastroju. Coz dava smysl.
Jestli ale budes delat ten komorak, tak odposlechy mit nebudou a kdyz pa bude dostatecne vzdalene, tak myslim nebudes mit problem.
Doufam, ze jsem trochu pomohl.
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Dík. Vítku, nejde o snímání komorního orchestru. Psal jsem v původním příspěvku, že jde o snímání smyčcové sekce v estrádním orchestru při live. Tam je také menší žesťová sekce, pár dřev, el. kytara, basovka, škopky, klávesy atd. Klasické snímání "koďanama" např. po dvojicích, ze vzdálenosti kolem 50cm je na především na menších pódiích problém, vytáhnout sekci na požadovaný sound, je samozřejmě problém, vazba je sviňa. Boj o každý dB vstupního signálu je nezbytný, proto co nejvíce kontaktní snímání. Velmi kvalitní piezo snímače jsou možná taky řešením, komplikace ale by byla při obměnách hráčů, ale zvukově bych raději volil elektrety přímo na nástroj.
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Na něco by mohl pomoci AKG411, na zbytek slušné klipsny (DPA, AKG, Beyerdynamic....). Tady to za málo peněz asi moc nepůjde.
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Co se týče té AKG C 411, to už je spíše snímač a na live v těchto podmínkách se s tím dá dost dobře pracovat. Je třeba trochu laborovat s umístěním. Mám zkušenosti s houslemi, kytarou, mandolínou, čelem. DPA to ale není .
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Souhlasím s návštěvníkem, že C411 není DPA, ale s některými nástroji dává slušné výsledky. Taky je za velmi příjemnou cenu.
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Jasne, tak to jsem blbe pochopil. K piezo bych napsal to, ze jsem neslysel jeste dobre hrajici. U nekterych kapel jsem zazil, 4 smycce a k tomu bici, basa atd. A kdyz hrali plochy, tak to fungovalo celkem dobre, ale kdyz jeden z nastroju hral solo, tak mi zvuk dost vadil.
No a z praktickeho hlediska: Muzikanti jsou dost haklivi na sve nastroje a casto i brblaji, kdyz jim davam DPA se specialni gumovou klipsnou, ktera se sotva nastroje dotyka. A instalace piezo je pod kobylky nebo na vice mist. Tedy jestli pocitas s tim, ze to budou mit instalovany na vzdy a navic Te s tim nekdo muze poslat do haje. A jestli se maji muzikanti stridat, tak to uz vubec nevim. A takovy ty kolickovy piezo budou znit urcite nejhure.
Moje pritelkyne je profesionalni houslistka a urcite by si nikde nenechala sahat vice na housle nez je nutne. (Dpa klispna je maximum)
Jeste jsem se ted ze zajimavosti koukal na web, kde nekdo chvalil piezo snimac Fishmann v 300, ktery stoji asi 350 dolaru. A hned na druhe strance se vyjadroval jeden houslista, ze je pro nej tento snimac velikym zklamanim. Nema basy a celkove nezni prirozene (proste piezo).
A mirne off topic: nedavno jsem zvucil kapelu, kde lidr hral na akustickou kytaru ozvucenou elektromagnetickym snimacem (k tomu urcenym) v ozvucne dire. A to me velmi mile prekvapilo. Preslech zadny a zvuk kytary byl skvely. Rozhodne lepsi, nez bezne ozvuceni kytary, kdy je mikrofon uvnitr korpusu.
Cus v.
No a z praktickeho hlediska: Muzikanti jsou dost haklivi na sve nastroje a casto i brblaji, kdyz jim davam DPA se specialni gumovou klipsnou, ktera se sotva nastroje dotyka. A instalace piezo je pod kobylky nebo na vice mist. Tedy jestli pocitas s tim, ze to budou mit instalovany na vzdy a navic Te s tim nekdo muze poslat do haje. A jestli se maji muzikanti stridat, tak to uz vubec nevim. A takovy ty kolickovy piezo budou znit urcite nejhure.
Moje pritelkyne je profesionalni houslistka a urcite by si nikde nenechala sahat vice na housle nez je nutne. (Dpa klispna je maximum)
Jeste jsem se ted ze zajimavosti koukal na web, kde nekdo chvalil piezo snimac Fishmann v 300, ktery stoji asi 350 dolaru. A hned na druhe strance se vyjadroval jeden houslista, ze je pro nej tento snimac velikym zklamanim. Nema basy a celkove nezni prirozene (proste piezo).
A mirne off topic: nedavno jsem zvucil kapelu, kde lidr hral na akustickou kytaru ozvucenou elektromagnetickym snimacem (k tomu urcenym) v ozvucne dire. A to me velmi mile prekvapilo. Preslech zadny a zvuk kytary byl skvely. Rozhodne lepsi, nez bezne ozvuceni kytary, kdy je mikrofon uvnitr korpusu.
Cus v.
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
Návštěvník jsem byl já, nějak jsem se zapoměl přihlásit. C 411 není piezo, ale kondík. Co píšeš o těch hudebnících, co jsou hákliví na své nástroje, tak to je KO, protože ta pecka C411 se lepí na nástroj takovou černou žvejkačkou
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
I když je to mírně OT, nedá mi to odpustit si malou poznámku:
Ze své praxe mohu říci, že tento jev je sice velmi rozšířený, ale není (u slušnějších snímačů) obvykle způsoben vlastním snímačem, ale jeho nevhodným použitím.
Hojně se setkávám s tím, že na nástroji je pouze samotný snímač a na předzesilovač se jaksi "zapomíná". Pokud je kvalitní piezosnímač připojen krátkým kabelem (s malou vlastní kapacitou) do nízkošumového předzesilovače se vstupní impedancí 2-3 Mohm, leze z něj pěkný zvuk. (V nouzi, pokud u nástroje předzesilovač není a není-li nic jiného po ruce, se dá použít kvalitní DI-box, pokud má Zvst alespoň 1M.) Se zmenšující se vstupní impedancí zesilovače prudce vzrůstá útlum na nízkých kmitočtech a dochází ke zvlnění kmitočtové charakteristiky. Proto také firmy, které prodávají "top" třídu piezosnímačů, je dodávají včetně předzesilovače, který bývá ještě někdy "doladěn" ke konkrétnímu kusu snímače. (Když se podíváte dovnitř, je tam na plošňáku hromada místa na různé sérioparalelení kombinace korekčních prvků a na skříňce je napsáno výrobní číslo snímače, ke kterému předzesilovač patří.)
Tož tak...
Jinak DPA 4061 na string holderu je fajn a hraje moc hezky, ale rozhodně to není za dvacetikorunu...
vitek_cz píše:Nema basy a celkove nezni prirozene (proste piezo).
Ze své praxe mohu říci, že tento jev je sice velmi rozšířený, ale není (u slušnějších snímačů) obvykle způsoben vlastním snímačem, ale jeho nevhodným použitím.
Hojně se setkávám s tím, že na nástroji je pouze samotný snímač a na předzesilovač se jaksi "zapomíná". Pokud je kvalitní piezosnímač připojen krátkým kabelem (s malou vlastní kapacitou) do nízkošumového předzesilovače se vstupní impedancí 2-3 Mohm, leze z něj pěkný zvuk. (V nouzi, pokud u nástroje předzesilovač není a není-li nic jiného po ruce, se dá použít kvalitní DI-box, pokud má Zvst alespoň 1M.) Se zmenšující se vstupní impedancí zesilovače prudce vzrůstá útlum na nízkých kmitočtech a dochází ke zvlnění kmitočtové charakteristiky. Proto také firmy, které prodávají "top" třídu piezosnímačů, je dodávají včetně předzesilovače, který bývá ještě někdy "doladěn" ke konkrétnímu kusu snímače. (Když se podíváte dovnitř, je tam na plošňáku hromada místa na různé sérioparalelení kombinace korekčních prvků a na skříňce je napsáno výrobní číslo snímače, ke kterému předzesilovač patří.)
Tož tak...
Jinak DPA 4061 na string holderu je fajn a hraje moc hezky, ale rozhodně to není za dvacetikorunu...
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
K piezosnímačom: Hrám husle v estrádnej kapele spolu popri dychoch, bicích, klávesoch a basgitare. Používam piezo Fishman - http://fishman.cz/?55,enLANGUAGE_SEPARA ... lin-pickup s originálnym predzosilňovačom - http://fishman.cz/?41,enLANGUAGE_SEPARA ... tinum-bass. Je to asi jediné "neobmedzujúce" riešenie v prípade takejto koncepcie kapely. Žiadne presluchy, problémy s dorovnaním pomeru úrovne huslí k ostatným nástrojom či už v PA alebo na pódiu vs. spätná väzba. Je však pravda, že zvuk sa musí šialene ekvalizovať, aby bol aspoň ako tak počúvateľný, príjemný a podobal sa husliam. Okolo 3-4kHz a takisto 300Hz a nižšie vykúsavam až do -12dB (Q-čko okolo 1.0), niečo je potrebné postrážiť aj na najvyšších frekvenciách, aby E struna neznela nepríjemne ostro. Ešte horšie ako farba zvuku, ktorá sa dá oproti nasledovnému ovplyvniť, je dynamika. Tá tam bude vždy chýbať. Zvuk je jednoducho plochý a to najmä na spodných tónoch. Z praxe som tiež nadobudol, že pri takýchto aktívnych predzosilňovačoch je lepšie úroveň naháňať na jeho výstupe ako gainovať linku na vstupe pultu. Aj tým sa dá výrazne obmedziť agresivita zvuku.
Záver - k téme: Najlepšie riešenie z hľadiska zvukovej kvality je použitie kvalitného kontaktného mikrofónu. Sám pri koncertoch v exteriéri a akusticky dobre vyriešenom interiéri používam DPA so superkardioidnou charakteristikou (ekvalizujem v podobných miestach, samozrejme, maximálne do cca - 6dB a s použitím HPF). Zvuk je fantastický! Na zábavy používam výlučne piezo. Zvyčajne sa už po polnoci trošku taví a takisto ustriehnuť sa celú noc v rámci pohybu vs. rozmiestnením monitorov je o hubu. Tým chcem upozorniť, že v PRVOM rade je dôležitá disciplína muzikantov v spôsobe a dynamike hry, ako aj samotný aranžmán skladieb. Ako je všeobecne známe, tento faktor nenahradí žiadna kvalitná technika!
Veľmi dobrú skúsenosť pri snímaní slákov mám aj s klipom AKG C419 (hyperkardioda), bohužiaľ sa už nevyrába a C 519 má pri najmenšom nevhodný spôsob uchytenia na sláky.
Trochu OT: V lacnejšej variante a akejsi substitúcii za C419 sa mi osvedčil aj Soundking ED014, z ktorého sa dá vykresať celkom pekný zvuk. Aj smerové vlastnosti a mechanické prevedenie je dosť slušné. jedinou nevýhodou je vyššia citlivosť elektretu, ktorá prispieva k náchylnosti na FB. Dá sa tomu pomôcť aplikovaním PAD-u na vstupe pultu.
Hádam táto litánia k niečomu bude...
Záver - k téme: Najlepšie riešenie z hľadiska zvukovej kvality je použitie kvalitného kontaktného mikrofónu. Sám pri koncertoch v exteriéri a akusticky dobre vyriešenom interiéri používam DPA so superkardioidnou charakteristikou (ekvalizujem v podobných miestach, samozrejme, maximálne do cca - 6dB a s použitím HPF). Zvuk je fantastický! Na zábavy používam výlučne piezo. Zvyčajne sa už po polnoci trošku taví a takisto ustriehnuť sa celú noc v rámci pohybu vs. rozmiestnením monitorov je o hubu. Tým chcem upozorniť, že v PRVOM rade je dôležitá disciplína muzikantov v spôsobe a dynamike hry, ako aj samotný aranžmán skladieb. Ako je všeobecne známe, tento faktor nenahradí žiadna kvalitná technika!
Veľmi dobrú skúsenosť pri snímaní slákov mám aj s klipom AKG C419 (hyperkardioda), bohužiaľ sa už nevyrába a C 519 má pri najmenšom nevhodný spôsob uchytenia na sláky.
Trochu OT: V lacnejšej variante a akejsi substitúcii za C419 sa mi osvedčil aj Soundking ED014, z ktorého sa dá vykresať celkom pekný zvuk. Aj smerové vlastnosti a mechanické prevedenie je dosť slušné. jedinou nevýhodou je vyššia citlivosť elektretu, ktorá prispieva k náchylnosti na FB. Dá sa tomu pomôcť aplikovaním PAD-u na vstupe pultu.
Hádam táto litánia k niečomu bude...
Re: Snímání smyčcové sekce kontaktními mikrofony
K piezosnímačom: Hrám husle v estrádnej kapele spolu popri dychoch, bicích, klávesoch a basgitare. Používam piezo Fishman - http://fishman.cz/?55,enLANGUAGE_SEPARA ... lin-pickup s originálnym predzosilňovačom - http://fishman.cz/?41,enLANGUAGE_SEPARA ... tinum-bass. Je to asi jediné "neobmedzujúce" riešenie v prípade takejto koncepcie kapely. Žiadne presluchy, problémy s dorovnaním pomeru úrovne huslí k ostatným nástrojom či už v PA alebo na pódiu vs. spätná väzba. Je však pravda, že zvuk sa musí šialene ekvalizovať, aby bol aspoň ako tak počúvateľný, príjemný a podobal sa husliam. Okolo 3-4kHz a takisto 300Hz a nižšie vykúsavam až do -12dB (Q-čko okolo 1.0), niečo je potrebné postrážiť aj na najvyšších frekvenciách, aby E struna neznela nepríjemne ostro. Ešte horšie ako farba zvuku, ktorá sa dá oproti nasledovnému ovplyvniť, je dynamika. Tá tam bude vždy chýbať. Zvuk je jednoducho plochý a to najmä na spodných tónoch. Z praxe som tiež nadobudol, že pri takýchto aktívnych predzosilňovačoch je lepšie úroveň naháňať na jeho výstupe ako gainovať linku na vstupe pultu. Aj tým sa dá výrazne obmedziť agresivita zvuku.
Záver - k téme: Najlepšie riešenie z hľadiska zvukovej kvality je použitie kvalitného kontaktného mikrofónu. Sám pri koncertoch v exteriéri a akusticky dobre vyriešenom interiéri používam DPA so superkardioidnou charakteristikou (ekvalizujem v podobných miestach, samozrejme, maximálne do cca - 6dB a s použitím HPF). Zvuk je fantastický! Na zábavy používam výlučne piezo. Zvyčajne sa už po polnoci trošku taví a takisto ustriehnuť sa celú noc v rámci pohybu vs. rozmiestnením monitorov je o hubu. Tým chcem upozorniť, že v PRVOM rade je dôležitá disciplína muzikantov v spôsobe a dynamike hry, ako aj samotný aranžmán skladieb. Ako je všeobecne známe, tento faktor nenahradí žiadna kvalitná technika!
Veľmi dobrú skúsenosť pri snímaní slákov mám aj s klipom AKG C419 (hyperkardioda), bohužiaľ sa už nevyrába a C 519 má pri najmenšom nevhodný spôsob uchytenia na sláky.
Trochu OT: V lacnejšej variante a akejsi substitúcii za C419 sa mi osvedčil aj Soundking ED014, z ktorého sa dá vykresať celkom pekný zvuk. Aj smerové vlastnosti a mechanické prevedenie je dosť slušné. jedinou nevýhodou je vyššia citlivosť elektretu, ktorá prispieva k náchylnosti na FB. Dá sa tomu pomôcť aplikovaním PAD-u na vstupe pultu.
Hádam táto litánia k niečomu bude...
Záver - k téme: Najlepšie riešenie z hľadiska zvukovej kvality je použitie kvalitného kontaktného mikrofónu. Sám pri koncertoch v exteriéri a akusticky dobre vyriešenom interiéri používam DPA so superkardioidnou charakteristikou (ekvalizujem v podobných miestach, samozrejme, maximálne do cca - 6dB a s použitím HPF). Zvuk je fantastický! Na zábavy používam výlučne piezo. Zvyčajne sa už po polnoci trošku taví a takisto ustriehnuť sa celú noc v rámci pohybu vs. rozmiestnením monitorov je o hubu. Tým chcem upozorniť, že v PRVOM rade je dôležitá disciplína muzikantov v spôsobe a dynamike hry, ako aj samotný aranžmán skladieb. Ako je všeobecne známe, tento faktor nenahradí žiadna kvalitná technika!
Veľmi dobrú skúsenosť pri snímaní slákov mám aj s klipom AKG C419 (hyperkardioda), bohužiaľ sa už nevyrába a C 519 má pri najmenšom nevhodný spôsob uchytenia na sláky.
Trochu OT: V lacnejšej variante a akejsi substitúcii za C419 sa mi osvedčil aj Soundking ED014, z ktorého sa dá vykresať celkom pekný zvuk. Aj smerové vlastnosti a mechanické prevedenie je dosť slušné. jedinou nevýhodou je vyššia citlivosť elektretu, ktorá prispieva k náchylnosti na FB. Dá sa tomu pomôcť aplikovaním PAD-u na vstupe pultu.
Hádam táto litánia k niečomu bude...