Stránka 1 z 2

OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 15:52:58
od adamis
Používám digitální PRESONUS 16.0.2. a při živých vystoupeních, kde je zvukař s celou aparaturou mu dávám kompletní zvuk z OUT Canonů tohoto mixu. Většinou je všechno OK, bez problémů, ale už se mi třikrát stalo, že z hlavní aparatury lezly jen středy a ze zpěvu pouze ozvěna, přičemž hall byl vypnutý. Vytáhl jsem ryche z auta moje aktivní bedny JBL PRX625 a vystoupení dohrál sám... Myslím si tedy, že u mě chyba být nemůže, i když nevylučuji nic. Že by tři zvukaři měli špatný kabel se mi taky nezdá, ale proč to někdy jde a někdy ne?? Nemáte někdo podobnou nebo stejnou zkušenost??

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 18:18:00
od Mike76
Proč to neposlat digitálně jako AES/EBU předejdeš tím mnoha problémům... Já používám analog už jen tam kde není jiná možnost

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 18:22:39
od adamis
Miku, dík za reakci, ale na těhle akcích jsou někdy "zvukaři", kteří skončili u jacku... Vím, že by to bylo skvělý řešení, ale mě spíš zajímá, proč to někdy jde a někdy nejde, jestli se s tím někdo taky setkal. Dík

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 18:25:10
od Mike76
Nejspíš máš problém se zeměma... Trafo mezi (DI box) by bylo lepší.

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 20:16:52
od Ota
Ne, zem v tomhle případě na vině není. Je třeba těm "zvukařům" nabouchat do hlavy rozdíl mezi jackovým stereovstupem a linkovým "jackovým" symetrickým vstupem. Poznatek, že zde slouží k propojení "stereojack" (TRS) je málo.
Připojením symetrického monofonního signálu (tedy jednoho výstupního kanálu) do stereovstupu, se do pravého kanálu dostane signál v opačné fázi od levého a po zmonění se to od sebe odečte. Kdyby bylo vše naprosto dokonalé, bude naprosté ticho. Ale protože žijeme v reálném světě nedokonalostí, nelinearit a fázových posunů, pak se tento jev vztahuje především na pozvolnější průběhy ("široké sinusovky"), u kterých ta nepřesnost nehraje takovou roli a proto se potlačí protifází zejména ty nízké frekvence.

Naopak, pokud se do symetrického (mono)vstupu připojí stereo signál, reprodukuje aparatura pouze rozdíl mezi levým a pravým kanálem. U některých zvuků kláves, typ. ambientní plochy, je slyšet proto zejména dozvuková složka, která rozdílnou fází vytváří obklopující zvuk. Naopak hlas sólového zpěváka uprostřed sterofonní báze bude velmi potlačen.

Jak funguje symetrický vstup/výstup už nastuduj někde v dalším vlákně, je zde toho velká spousta.

Pasivní kvalitní linkový Di-Box 1:1 ale rozhodně k zahození nebude, ten využijete mnohdy pro odstranění zemních smyček, potažmo brumu, viz další kvanta o této problematice nejen zde, na zvukařině.

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 20:21:04
od Mike76
Nenapadlo mne že by někdo mezi profy mixy kombinoval symetrické a nesymetrické zapojení... To je samozřejmě problém... Převést to umí i některý ten DI box

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 20:30:49
od adamis
Díky Oto, to bude přesně ono, jak píšeš, hlas je potlačen a leze z toho jen jakýsi dozvuk. Konečně mám jasno! Ale protože nejsem až takový odborník, zeptám se, co dělat?? Přijedeme někam na Městské slavnosti a je potřeba to okamžitě řešit. Pokud možno jiným způsobem než použitím mých na náměstí nedostačujících JBL PRX625...

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 20:40:34
od Ota
Mike, snadno. Stačí, když se již nedostává na hlavním mixu vstupů a tak se linky z dalšího připojí např. do AUX RETURN, nebo někdy i TAPE IN. A nebo má mnoho levnějších a nebo i starších mixpultů stereo šavle s asymetrickými vstupy.

A bohužel je stále více akcí, kde zvučí příležitostně a tudíž za levno muzikanti z nějaké místní hudební skupiny, pro které není elektroakustika/elektronika příliš silnou stránkou.


Adamis:
a) nastudovat základy o symetrii audia a di-boxech - fakt je toho nejen zde, ale i jinde na netu požehnaně a zároveň i velmi polopatě vysvětleno. Pak si s tím kdyžtak snadno poradíš dle situace.
b) Pořiď si kvalitní pasivní di-box 1:1 pro linkové úrovně a odpovídající dvojice kabelových redukcí z XLR na: JACK stereo (TRS), JACK mono a CINCH (RCA). Až nastuduješ, tak si to dle ceny vytipuj a dej vědět, popojedem. :-)
c) Po zvukařích předem požaduj dvě symetrické linky. Ne, že se k tomu využije jedna symetrická linka, která se rozdělí na dva kanály. Ne že by to vůbec nešlo takto provizorně "neprofi" realizovat, ale musí se vědět jak, což zmiňovaní "zvukaři" většinou neznají.

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 20:47:21
od Mike76
Obecně mají profi mixy na linkových výstupech a výstupech trafa?

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 20:56:14
od Ota
Mike: trafa ne, ale elektronickou symetrii ano. Na vstupech tzv. přístrojový OZ a na výstupech zase zjednodušeně řečeno neinvertující i invertující operák "proti sobě", nebo přinejmenším falešnou symetrii rezistorem na pinu "mínus" OUT proti GND.

Adamis: Ještě mě napadá, jelikož to vypadá spíše na propojení sterea do symetrického IN: jaké používáš šňůry od mixu do páráku? Jsou to opravdu správně zapojené, symetrické, tj. dvoužilové XLR-XLR?

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 20:59:36
od adamis
Pokud se ptáš mě: šňůry si dělám sám (jsem vyučený elektromechanik, pájku ještě udržím...) a po zkompletování VŽDY přezkouším - mám takovou krabičku od Behringera CT-100

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 21:04:04
od Ota
Takže jsou opradu symetrické... ? ...

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 21:08:12
od Mike76
Jasně operáky trafa jsou drahý

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 21:12:45
od adamis
Oto, teď jsi mě znejistěl - používám dvoužilový mikrofoní kabel se stíněním - propojím stíněním 1/1 - jednou žilou 2/2 a druhou 3/3...

Re: OUT z mixpultu do IN druhého mixpultu

Napsal: úte 07. říj 2014 21:29:49
od Ota
Tak to by mělo být OK.

Člověče, ... jak znejistěl??!!? :D No tak vidíš, v tomhle je třeba mít jasno, co proč a jak, pak Tě banda amatérů na akci nemůže ohrozit. :)
No bohužel může, když pořadatel městských slavností hledí pouze na kritérium nejnižší nabídkové ceny.