Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
-
- Reklama
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
tím zpožděním posouváš fázi na daný kmitočet, můžeš to sladit ideálně třeba na 50- 60hz a na 80-90hz už to nebude ono, nebo naopak. Naprosto ideálně to sfázovat v rozsahu celého basáku tj. 35-100hz nelze. je to o kompromisu. kde chceš aby to hrálo nelépe ve fázi. A tady je to ještě komplikováno rozdílným basákem.
A těch -6db je myšleno pouze u toho basáku který používáš jako vyhybku. Tj. přivádíš k němu oba kanály ve stereu.(tj. silnější signál)
Pokud nepoužíváš vyhybku na žádném basáku a jdeš tam pouze na obou basech do jednoho vstupu. Tak není důvod dávat těch -6db.
A těch -6db je myšleno pouze u toho basáku který používáš jako vyhybku. Tj. přivádíš k němu oba kanály ve stereu.(tj. silnější signál)
Pokud nepoužíváš vyhybku na žádném basáku a jdeš tam pouze na obou basech do jednoho vstupu. Tak není důvod dávat těch -6db.
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Damtone, to asi nee. Tím, že mám nad sebou dvě subbasové bedny otočené fyzicky o 180°získám něco podobného, jako bych měl dva repráky ve vzdálenosti 65 cm za sebou. Ta otočená do pódia je při konfiguraci beden řazených nad sebou kreslená vždy ta vrchní, ať jsou nad sebou 2 nebo 3 bedny. V případě tří beden jede i ta vrchní na stejném výkonu jako jednotlivé spodní, pokud mám ale jen dvě, vrchní se stahuje o 6 dB. V každém případě se ta fyzicky otočená také signálově otáčí o 180°. Pokud tedy pominu to, že není rozdíl jen o míru "za sebou" a je tam i rozdíl v uhlopříčné vzdálenosti mezi repro (a to nevím, jestli mohu zanedbat - snad jen ve větší vzdálenosti od sestavy), vznikne při zpoždění spodní bedny (ne vrchní jako u kardia) efekt end-fire konfigurace někde okolo 200 Hz (nepočítám, odhaduji). Kardio konfigurace ale zpožďuje vrchní bednu, která jede už z principu fyzického rozmístění pozdě právě o těch 60 - 70 cm.
Moje zjištění je zatím jediné. V tom prostoru, kde to zkouším (a jiný k dispozici nemám) se reálného výsledku asi nedoberu. Vzadu je to vždy pocitově tišší, i když nechám hrát jen jeden subbas sfázovaný se satelitem, možná jsem se umístěním do místnosti strefil blbě a díky odrazům to je takto vnímáno.
V praxi mne zajímá tohle, co již prezentoval Kuchteleski - preset pro gradient
Moje zjištění je zatím jediné. V tom prostoru, kde to zkouším (a jiný k dispozici nemám) se reálného výsledku asi nedoberu. Vzadu je to vždy pocitově tišší, i když nechám hrát jen jeden subbas sfázovaný se satelitem, možná jsem se umístěním do místnosti strefil blbě a díky odrazům to je takto vnímáno.
V praxi mne zajímá tohle, co již prezentoval Kuchteleski - preset pro gradient
- TomasVv
- Uživatel
- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Zkus to místo pocitů a poslouchání změřit.
Dělám, co mě baví.
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Z jakého důvodu by měl jeden být -6db?
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Na základní měření stačí i mobil. A dávat -6db na otočenou bednu je zbytečné. Normálně jeď naplno.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Chcem upozornit na jednu nepresnost ktora sa tu objavila. Respektive som mozno nepochopil ako to Damton a Robert mysleli.
No pre vyzarovanie dozadu je rozdiel ci robite kardio alebo end fire. Pri end fire skutocne zavisi od postavenia a opozdenia subov ako sa to bude scitavat pripadne odcitavat dozadu. Je teda pravda ze sa to vlastne ladi na urcite pomerne uzske frekvencne pasma, ktore chceme odrusit.
Ale pri kardio (teda bedne nad sebou) sa pri spravnom nastaveni odcitavaju dozadu vsetky frekvencie rovnako. Samozrejme to neznamena ze za bednami bude uplne ticho. Zvuk sa aj odraza a podobne ...
Skuste si predstavit ze zo subov vypustite len jeden zakmit akejkolvek frekvencie a co sa deje smerom dozadu. Pri end fire najprv zazneje najzadnejsi sub (z pohladu divaka) a nasledne s opozdeniami tie dalsie smerom dopredu. To znamena ze dozadu sa vzdialenost medzi zakmitmi akoby predlzi, zakmity sa teda nikdy smerom dozadu nestretnu a pre ich scitanie alebo odcitanie ich musi byt viac za sebou a vtedy zavisi od ich frekvencie (repsektive vlnovel dlzky) ci sa stretnu vo faze (scitanie) alebo protifaze (odcitanie).
Pri kardio zazneje zakmit z bedni hrajucich dopredu, ten sa toci okolo bedne (zakmit totiz vytvara reproduktor, nie bedna ako taka), ide dozadu a pokial je vsetko spravne nastavene, tak v momente ked prechadza okolo prednej casti otocenych bedni, zazneje zakmit z nich (fazovo otoceny) a dochadza k odcitaniu bez zavislosti na dlzke vlny.
Je to asi napisane podivne, ale snad ma buduce generacie, pripadne aj terajsie pochopia. A samozrejme obe techniky maju aj svoje dalsie vyhody a nevyhody, pre to sa poizivaju obidve.
No pre vyzarovanie dozadu je rozdiel ci robite kardio alebo end fire. Pri end fire skutocne zavisi od postavenia a opozdenia subov ako sa to bude scitavat pripadne odcitavat dozadu. Je teda pravda ze sa to vlastne ladi na urcite pomerne uzske frekvencne pasma, ktore chceme odrusit.
Ale pri kardio (teda bedne nad sebou) sa pri spravnom nastaveni odcitavaju dozadu vsetky frekvencie rovnako. Samozrejme to neznamena ze za bednami bude uplne ticho. Zvuk sa aj odraza a podobne ...
Skuste si predstavit ze zo subov vypustite len jeden zakmit akejkolvek frekvencie a co sa deje smerom dozadu. Pri end fire najprv zazneje najzadnejsi sub (z pohladu divaka) a nasledne s opozdeniami tie dalsie smerom dopredu. To znamena ze dozadu sa vzdialenost medzi zakmitmi akoby predlzi, zakmity sa teda nikdy smerom dozadu nestretnu a pre ich scitanie alebo odcitanie ich musi byt viac za sebou a vtedy zavisi od ich frekvencie (repsektive vlnovel dlzky) ci sa stretnu vo faze (scitanie) alebo protifaze (odcitanie).
Pri kardio zazneje zakmit z bedni hrajucich dopredu, ten sa toci okolo bedne (zakmit totiz vytvara reproduktor, nie bedna ako taka), ide dozadu a pokial je vsetko spravne nastavene, tak v momente ked prechadza okolo prednej casti otocenych bedni, zazneje zakmit z nich (fazovo otoceny) a dochadza k odcitaniu bez zavislosti na dlzke vlny.
Je to asi napisane podivne, ale snad ma buduce generacie, pripadne aj terajsie pochopia. A samozrejme obe techniky maju aj svoje dalsie vyhody a nevyhody, pre to sa poizivaju obidve.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
... a pre spravne nastavenie (ci uz end fire alebo kardio) odporucam notebook, malu zvukovku, hociaky lacak meraci mikrofon a soft na meranie fazi (Smaart, ...). Notas ma kazdy, jednokanalova zvukovka uz nestoji ani 100vku eur, meraci mikrofon postaci aj behringer za 30 a soft sa da zohnat ked mate dobrych kamaratov . Je to pomerne lacne a hlavne presnejsie ako ucho.
S tym telefonom a meranim utlmu (narastu) hlasitosti pri ladeni opozdenia sa to da tiez.
S tym telefonom a meranim utlmu (narastu) hlasitosti pri ladeni opozdenia sa to da tiez.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Myslím že ne, vždy je to kompromis na úzké zvolené pásmo. Jak už tu bylo několikrát zmíněno, vezmi si ten měřící mikrofon a soft. kde je měření fáze a ihned to pochopíš, jinak se tady můžeme bavit teoreticky do nekonečnaAle pri kardio (teda bedne nad sebou) sa pri spravnom nastaveni odcitavaju dozadu vsetky frekvencie rovnako.
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Damton:
Keby si o merani fazi vedel viac, tak by si vedel, ze to o com som tu pisal sa merat neda, takze sa mozme bavit len v teoretickej rovine. Merak faze totiz vie v ktorej casti sa vlna danej frekvencie nachadza, ale nevie rozlisit ktora konkretna vlna to je.
A ak nemam pravdu, tak nema pravdu ani pan, ktory robi systemoveho zvukara kade tade po europe, ma stempel od Meyer Soundu a ktory mi robil niekolko dnove skolenie na nastavovanie zvukovych systemov, kde sme si velmi podrobne veci kreslili a samozrejme aj v praxi skusali. A na zaklade toho to tak robim aj ja.
Samozrejme toto zo mna odbornika nerobi, ale viem ze jeden zo zasadnych rozdielov medzi kardio a end fire je prave v sireni zvuku dozadu.
Nechcem na nikoho utocit, ale toto forum citaju aj ludia, ktory o zvukarine nevedia nic a predpokladaju ze to co sa tu docitaju je pravda. Bolo by dobre keby sme pisali len o tom, co dobre pozname a mame aspon v zaklade nastudovane z odbornych zdrojov.
Keby si o merani fazi vedel viac, tak by si vedel, ze to o com som tu pisal sa merat neda, takze sa mozme bavit len v teoretickej rovine. Merak faze totiz vie v ktorej casti sa vlna danej frekvencie nachadza, ale nevie rozlisit ktora konkretna vlna to je.
A ak nemam pravdu, tak nema pravdu ani pan, ktory robi systemoveho zvukara kade tade po europe, ma stempel od Meyer Soundu a ktory mi robil niekolko dnove skolenie na nastavovanie zvukovych systemov, kde sme si velmi podrobne veci kreslili a samozrejme aj v praxi skusali. A na zaklade toho to tak robim aj ja.
Samozrejme toto zo mna odbornika nerobi, ale viem ze jeden zo zasadnych rozdielov medzi kardio a end fire je prave v sireni zvuku dozadu.
Nechcem na nikoho utocit, ale toto forum citaju aj ludia, ktory o zvukarine nevedia nic a predpokladaju ze to co sa tu docitaju je pravda. Bolo by dobre keby sme pisali len o tom, co dobre pozname a mame aspon v zaklade nastudovane z odbornych zdrojov.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Jak myslíš....
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
No já sice nevím o měření fáze téměř nic, ale když jsme si s tím hráli, tak to jestli se jedná o tu správnou vlnu se dalo poznat tak, že jsi měřil nějaký rozsah a nesměl tam být ve fázovém posunu ostrý skok, Jakmile letěla fáze dolů a vylezla z vrchu, nebo naopak, tak je jasné že to už je další vlna. Viz začátek mého příspěvku... Odpovídám na to stejné o čem se bavíte?
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
No ja som vedel ze som to napisal blbo.
mkarr:
Nemam istotu na co si sa pozeral, ale ak to boli take esicka zhora dole, alebo naopak a ich konce a zaciatky spojene kolmicou, tak po zvislej osi to bola faza (od +180 do -180 stupnov) a vodorovne to bolo zvolene frekvencne pasmo (od x Hz do y Hz). To je standardne zobrazenie pri merani, ale tie kolmice neoddeluju jednotlive vlny ale je to vlastne len pokracovanie fazy na dalsej frekvencii. ... ale nemam istotu ci to bolo ono, mozno ste merali nieco ine.
... no asi som to zase napisal blbo, ale je velmi tazke niekolkodnove skolenie vtesnat do par riadkov. A to som sa naucil len take zaklady pre ilustraciu o aku rozsiahlu problematiku sa jedna.
Kazdopadne si aj nadalej stojim za tym, ze pri end fire vznika dozadu hrebenovy filter a pri kardio sa odcitava "vsetko".
A ked uz sa tu bavime o smerovej charakteristike sirenia zvuku zo subov, tak zaujimave veci to robi aj do stran, co tiez byva docela podstatne. Takze hladajte, studujte, skusajte ...
mkarr:
Nemam istotu na co si sa pozeral, ale ak to boli take esicka zhora dole, alebo naopak a ich konce a zaciatky spojene kolmicou, tak po zvislej osi to bola faza (od +180 do -180 stupnov) a vodorovne to bolo zvolene frekvencne pasmo (od x Hz do y Hz). To je standardne zobrazenie pri merani, ale tie kolmice neoddeluju jednotlive vlny ale je to vlastne len pokracovanie fazy na dalsej frekvencii. ... ale nemam istotu ci to bolo ono, mozno ste merali nieco ine.
... no asi som to zase napisal blbo, ale je velmi tazke niekolkodnove skolenie vtesnat do par riadkov. A to som sa naucil len take zaklady pre ilustraciu o aku rozsiahlu problematiku sa jedna.
Kazdopadne si aj nadalej stojim za tym, ze pri end fire vznika dozadu hrebenovy filter a pri kardio sa odcitava "vsetko".
A ked uz sa tu bavime o smerovej charakteristike sirenia zvuku zo subov, tak zaujimave veci to robi aj do stran, co tiez byva docela podstatne. Takze hladajte, studujte, skusajte ...
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Taktéž žiju v tom, že kardio je směrem dozadu frekvenčně "nezávislé" a endfire "závislé".
Pokud se nepletu (a přiznám se že tady takhle z hlavy bez možnosti nakouknutí do simulace jsem trochu na tenkém ledě), tak u end-fire budou vznikat další "boční laloky", na určitých násobcích frekvence, na kterou je end-fire postaven a kde má být dozadu max. potlačení. Tedy pokrytí směrem vpřed resp. do stran nebude vždy homogení, potlačení směrem vzad se bude měnit. Ideálně by tedy tyto frekvence, kde se tyto nehomogenosti výrazněji projevují, měly být pokud možno nad dělící frekvencí basovek...
Pokud se nepletu (a přiznám se že tady takhle z hlavy bez možnosti nakouknutí do simulace jsem trochu na tenkém ledě), tak u end-fire budou vznikat další "boční laloky", na určitých násobcích frekvence, na kterou je end-fire postaven a kde má být dozadu max. potlačení. Tedy pokrytí směrem vpřed resp. do stran nebude vždy homogení, potlačení směrem vzad se bude měnit. Ideálně by tedy tyto frekvence, kde se tyto nehomogenosti výrazněji projevují, měly být pokud možno nad dělící frekvencí basovek...
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
kelly:
Presne ako pises ... a vidis to ma nenapadlo s tymi simulaciami. Odporucam soft MAPP XT od Meyer Soundu, je free, treba sa len registrovat. Vyborna vec ako si veci "nastudovat" (hovorim o smerovych a frekvencnych charakteristikach vyzarovania zvuku). Sice sa tam daju robit len simulacie s bednami od Meyeru, ale principialne je to u vsetkych vyrobcov rovnake.
Da sa tam jednoducho nasimulovat kardio aj end fire a zistit ako sa to sprava frekvencne aj smerovo. Samozrejme sa tam da toho nasimulovat aj omnoho viac a nie len s basovkami.
Presne ako pises ... a vidis to ma nenapadlo s tymi simulaciami. Odporucam soft MAPP XT od Meyer Soundu, je free, treba sa len registrovat. Vyborna vec ako si veci "nastudovat" (hovorim o smerovych a frekvencnych charakteristikach vyzarovania zvuku). Sice sa tam daju robit len simulacie s bednami od Meyeru, ale principialne je to u vsetkych vyrobcov rovnake.
Da sa tam jednoducho nasimulovat kardio aj end fire a zistit ako sa to sprava frekvencne aj smerovo. Samozrejme sa tam da toho nasimulovat aj omnoho viac a nie len s basovkami.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Bassman:
Jasně že jsem se díval a pracoval s tímto grafem co má horizontálně frekvenci a vertikálně fázi. Jen jsem tím chtěl říct, že když se sfázovávají bedny nastravováním delay, tak jestli je sfázovávám na správnou vlnu poznám právě takto. Na nejnižších frekvencích mi to prostě o celou periodu nemá moc šanci ujet a pak když se mi neděje to co popisuješ, graf končí na 180° a pokračuje zdruhé strany, tak je všechno v pořádku a sfázovávám i nadále na správnou vlnu. Když budu měřit jedinou frekvenci, tak to samozřejmě nepoznám. Protože se ale bavíte i o věcech, které jsem sám nikdy nedělal, jsem opatrný s tím něco tvrdit, protože mi snadno mohlo uniknout něco důležitého.
Jasně že jsem se díval a pracoval s tímto grafem co má horizontálně frekvenci a vertikálně fázi. Jen jsem tím chtěl říct, že když se sfázovávají bedny nastravováním delay, tak jestli je sfázovávám na správnou vlnu poznám právě takto. Na nejnižších frekvencích mi to prostě o celou periodu nemá moc šanci ujet a pak když se mi neděje to co popisuješ, graf končí na 180° a pokračuje zdruhé strany, tak je všechno v pořádku a sfázovávám i nadále na správnou vlnu. Když budu měřit jedinou frekvenci, tak to samozřejmě nepoznám. Protože se ale bavíte i o věcech, které jsem sám nikdy nedělal, jsem opatrný s tím něco tvrdit, protože mi snadno mohlo uniknout něco důležitého.