Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
-
- Reklama
Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Zajímal by mne princip fázování subbasů pro provoz s kardioidní vyzařovací charakteristikou. Všiml jsem si, že některé typy aktivních subbasů mají přepínač pro kardioprovoz a v návodu jsou popsány kombinace , otočení a nastavení přepínačů pro dosažení správné vyzařovací charakteristiky. Nechá se tohoto efektu dosáhnout i s běžnými subbasy a bez velkého měření nebo je to duchařina, do které se bez velkých zkušeností radši nepouštět. Je efekt skutečně tak dobrý (na pódiu klid a hraje to jen do publika) nebo je to víc marketingový tah?
-
- Uživatel
- Příspěvky: 465
- Registrován: stř 09. led 2008 8:41:16
- Bydliště: Vršovická 30/808, PRAHA 10
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Tak já bych to vzal odzadu: Není to marketingový tah, je to skutečná a funkční možnost vytváření směrových subbasů. Skutečně lze docílit toho, že útlm na basech při přecházení před bednou/za bednou je markantní na první poslech.
Tohoto efektu lze dosáhnout i s běžnými subbasy, předpokládá to samozřejmě více kusů identických boxů na jeden array, přičemž ty které budou v módu "kardio" musí mít nezávislý procesing a samostatný kanál zesilovačů. Celá řada výrobců už nabízí příslušně připravené presety do svých procesorů resp. zesilovačů s procesorem a k tomu i instrukce, jak má vypadat příslušný array sestavený z boxů - např. L-Acoustics (4kusy subů, z toho jeden otočený "repráky dozadu"), NEXO (k RaySubům, zde může být procesorovaný zvlášť každý reproduktor v boxu, možných sestav je více...) d&b audiotechnik...
Vymyslet a odladit si vlastní preset na svoje boxy už trochu vyšší dívčí je, úplný laik by se do toho asi neměl pouštět.
Tohoto efektu lze dosáhnout i s běžnými subbasy, předpokládá to samozřejmě více kusů identických boxů na jeden array, přičemž ty které budou v módu "kardio" musí mít nezávislý procesing a samostatný kanál zesilovačů. Celá řada výrobců už nabízí příslušně připravené presety do svých procesorů resp. zesilovačů s procesorem a k tomu i instrukce, jak má vypadat příslušný array sestavený z boxů - např. L-Acoustics (4kusy subů, z toho jeden otočený "repráky dozadu"), NEXO (k RaySubům, zde může být procesorovaný zvlášť každý reproduktor v boxu, možných sestav je více...) d&b audiotechnik...
Vymyslet a odladit si vlastní preset na svoje boxy už trochu vyšší dívčí je, úplný laik by se do toho asi neměl pouštět.
MAD
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Díky za odpověď. Koukám, že jsi psal hned po návratu z akce. =o) Zajímala by mne ta technická finta, kterou se toho dosahuje. Pokud uvažuji v jednoduché relaci 0 a 180° tak dokážu signál vyrušit, ale všude. Zajímá mne tedy, čím bych dosáhl efektu že signál vyruším cíleně vzadu. Jaký poměr výkonů musí být dopředu a dozadu a co se dělá se signálem dopředu a dozadu. Viděl jsem schema 1+1 a 2+1. V návodu bylo v nákresu prosté otočení fáze toho dozadu a jeho fyzické otočení o 180°. Bohužel si myslím, že takhle jednoduše to fungovat nemůže.
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Musis to jeste zpozdit, nejcasteji o vzdalenost mezi prednim a zadnim reprakem. Takze potrebujes digitalni vyhybku nebo mix.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Roberte, pokud vladnes anglictinou, tak je mraky materialu na internetu. Na Tvoje otazky neni jednoducha odpoved. Existuje nekolik zpusobu, jak kardiodni charakteristiky docilit. Funguje to podobne jako u mikrofonu. otoceni faze je jedna vec. Pak tam je ale jeste fazovy posuv (posun membrany vuci sobe. (Otocenim bedny preci posunes i membranu repraku) . Funguje to ale jen na omezenym kmitoct. pasmu. Idealne si najdi simulaci treba na youtube..
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Můj problém je, že angličtinou nevládnu.
Exxxi, o jaké vzdálenosti to píšeš? Myslíš tím hloubku bedny? Tzn že by bez zpoždění mělo stačit srovnat ozvučné desky do jedné linie? To se mi ale odečte i užitečný signál dopředu. V minulém příspěvku jsem napsal chybu. Ne otočit jeden dozadu a přepnout mu fázi, ale přepnout jej do módu cadrdio. Tzn ty dopředu jedou klasicky a ten dozadu nemá prostě otočenou fázi o 180°ale jede v módu cardio. A tím se vracím na začátek. Co dělá se signálem mód cardio? ...a to bude ta vyšší dívčí o čem psal MAD.
Exxxi, o jaké vzdálenosti to píšeš? Myslíš tím hloubku bedny? Tzn že by bez zpoždění mělo stačit srovnat ozvučné desky do jedné linie? To se mi ale odečte i užitečný signál dopředu. V minulém příspěvku jsem napsal chybu. Ne otočit jeden dozadu a přepnout mu fázi, ale přepnout jej do módu cadrdio. Tzn ty dopředu jedou klasicky a ten dozadu nemá prostě otočenou fázi o 180°ale jede v módu cardio. A tím se vracím na začátek. Co dělá se signálem mód cardio? ...a to bude ta vyšší dívčí o čem psal MAD.
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Od strany 30 docela pochopitelně nakresleno:
http://www.dbtechnologies.com/public/CM ... .0-MAN.pdf
http://www.dbtechnologies.com/public/CM ... .0-MAN.pdf
Co nejde silou, jde ještě větší silou...
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
tak jsem díval na youtube a pochopil jsem, že je to skutečně složitější,nežli jsem si myslel pokud má být dobrý výsledek. U levnějších verzí to asi moc funkční nebude a bude to spíše marketingová věc, která pomůže v omezeném kmitočtovém pásmu, u drahých je to cílená konstrukce tak, aby byl výsledek pokud možno co nejlepší. Myslel jsem si, že existuje nějaké geniální jednoduché univerzální řešení, které mne prostě jen nenapadlo. Bohužel kužel.... není.
O podobném návodu jsem mluvil na začátku diskuse. Nyní vím, že tohle konkrétně funguje k omezení subbasů dozadu, o kolik chci potlačit zadek, o tolik se mi zvlní charakteristika dopředu a proto používají 2x větší výkon dopředu než dozadu. Já si bláhově myslel, že dozadu se odečte vše a dopředu to nerozhodí charakteristiku.
O podobném návodu jsem mluvil na začátku diskuse. Nyní vím, že tohle konkrétně funguje k omezení subbasů dozadu, o kolik chci potlačit zadek, o tolik se mi zvlní charakteristika dopředu a proto používají 2x větší výkon dopředu než dozadu. Já si bláhově myslel, že dozadu se odečte vše a dopředu to nerozhodí charakteristiku.
- Zdeněk Prodance
- Uživatel
- Příspěvky: 4039
- Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Proč si to někdy sám nevyzkoušíš anebo proč si nezajdeš na některé naše demo, kde jsme to předváděli a s různými bednami a v různých konfiguracích v posledních letech víckrát ? Bez toho mají tvoje rychlé soudy nulovou hodnotu. Už jen definovat co to znamená "dozadu" by asi byl problém, co to z praktického hlediska má být "vše", druhý. Ve spojení se samotnou kardiodou jsou to termíny nepoužitelné z definice. To fakt není půlka kružnice a její tvar opravdu není náhodný !
H.M.
H.M.
Prodance, http://www.prodance.cz
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Omlouvám se za netechnické definice.Jde mi o to, jak udělat na pódiu větší zvukovou pohodu bez velkých nákladů. Nicméně mne napadá verze subwooferu v protifázi na pódiu, kde by vyrušil nepříjemný spodek pásma kolem sebe a protože by mohl být výkonově stažený, nedohrál by k publiku tak, aby výrazněji ovlivnil zvuk v poslechovém prostoru, ale ve své nejtěsnější blízkosti by mohl být jeho vliv markantní.
- Zdeněk Prodance
- Uživatel
- Příspěvky: 4039
- Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Máš o tom podivné představy. Existují jakési danosti, tedy například to, jak se šíří energie prostorem a ty jsou v přímém rozporu s podobnými nápady. Pokud má něco KDEKOLI "vyrušit" nežádoucí zvuk, tak to jednoduše musí být v tomto místě v protifázi a stejně hlasité. Vzhledem k tomu, že jednotlivé suby jsou téměř všesměrové, nezbývá než hrát zhruba stejně silně jak z těch "dopředu", tak z těch "dozadu". Obvyklý dosažitelný poměr výkonů je asi 2:1 aby to přijatelně fungovalo. Přečti si aspoň ty návody, například k EAW Redline. Nevím čemu říkáš "velké náklady". Samozřejmě to musí stát víc, relativně nejlevnější je to právě při použití běžných aktivních beden, vybavených tím přepínačem. Proto se začaly dělat. Také je to docela laciné při použití pasivních beden, ovšem už jednoduše nemůžou být všechny na jeden zesilovač a musí tam být DSP. Podle mne jde dnes o techniku dostupnou kdekomu a také běžně využívanou, takže začít o ní nyní nějak spekulovat a rovnou z těch spekulací přecházet k hodnocení nebo dokonce vynálezectví, je úplně mimo mísu.
To bys opravdu úplně stejně dobře mohl kritizovat kardioidní mikrofony a o těch ještě směrovějších pochybovat, jestli nejde jen o nějaký marketing a rovnou navrhnout další typ mikrofonu, zatím zcela neznámý veškeré odborné veřejnosti...
H.M.
To bys opravdu úplně stejně dobře mohl kritizovat kardioidní mikrofony a o těch ještě směrovějších pochybovat, jestli nejde jen o nějaký marketing a rovnou navrhnout další typ mikrofonu, zatím zcela neznámý veškeré odborné veřejnosti...
H.M.
Prodance, http://www.prodance.cz
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Nějak nevidím podobnost s mikrofony. Tam je vše řešeno mechanickým provedením, Nechápu dost dobře princip chování toho tlačítka cardio na SUB. V návodech jsou obrázky umístění a jestli tlačítko tak nebo jinak. Ač neumím anglicky je problematika docela hezky a graficky názorně vysětlena tady https://www.youtube.com/watch?v=Fz2c_PjP7P8 a z toho jsem usoudil, že s jednou vzdáleností a zpožděním to dobře zruší vyzařování dozadu, ale pokřiví charakteristiku dopředu.
- Zdeněk Prodance
- Uživatel
- Příspěvky: 4039
- Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Nikoli, je to také řešeno kombinací mechanických a elektrických prostředků. Ty jsi nikdy neviděl mikrofon s PŘEPÍNATELNOU charakteristikou ? Tlačítko na bedně musí provést to, co je pro danou (mechanickou) konfiguraci subwooferů potřeba, tedy nejspíš něco s polaritou, úrovní, zpožděním. Jak moc to bude složité a jak dobrý bude výsledek záleží na výrobci. Pokud není na bedně, tak je ve formě nějakého uloženého setupu v externím DSP, buď od výrobce anebo si ho může každý vytvořit, dneska už to jde i na digitálních mixech.
H.M.
H.M.
Prodance, http://www.prodance.cz
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
V posledním čísle Music Store je na toto téma článek. Tak jestli jej seženete....
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)
Re: Subbasy a kardioidní charakteristika vyzařování
Oživím toto vlákno dotazem. Mezi svátky jsem měl trochu času na laborování s tímto tématem. Použil jsem dvě bedny STX828 nad sebe, otočil je o 180°, zkoušel jsem preset podle odkazu o pár odpovědí výše. Spodní sub vyzařující ve směru poslechového prostoru, fáze 0°, zisk 0 dB, vrchní sub otočen "do pódia", nastavení fáze 180°, zisk -6 dB, zpoždění od 1,75ms do 4,5 ms. Zkoušel jsem to v hale o rozměrech 18 x 6m a bedny cca uprostřed. Bez měření, jen subjektivní pocit. Do poslechového prostoru bas hrál v celé relaci uvedeného zpoždění, vzadu za bednami razantní útlum nízkých frekvencí v celé relaci zpoždění. Vím, že bez měření je to jen o tom pocitu, navíc v relativně malém nezatlumeném prostoru se asi ani nic moc měřit objektivně nedá. Co ovlivňuje a jakým způsobem nastavené zpoždění? V presetu od dBTech pro SUB18H je doporučené zpoždění otočené bedny od 3 do 4,5 mS podle konfigurace beden. Co uchem hledat, abych si svůj preset doladil co nejsprávněji? Jde to vůbec takto dát dohromady nebo jsem vedle jako jedle? Hloubka beden SUB18H a STX828 je téměř stejná.