Mix pro dechovku 16 kanálů

Otázky a odpovědi z LIVE PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika)
Odpovědět
  • Reklama
  • DEMO 15
Havlis
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 190
Registrován: pon 14. zář 2015 16:08:33

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od Havlis » úte 12. črc 2016 16:36:49

Já ti cenovou politiku taky nechápu - sám jsem nejdřív za 21000 koupil xr18, pak jsem si všiml že levnější X18, jsem ho tady v Čechách prodal a koupil za 15000 X18, takže ta nižší cena není jen nějaká rosada s stavem skladu...
Ad Konektorova výbava - jediný rozdíl jsou xlr vs jacky na Aux výstupech. Ale vzhledem k tomu, že tak jako tak je to v obou případech symetrika, rozdíl v ceně to bohatě vyváží :)

Robert
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 448
Registrován: sob 28. úno 2015 10:08:18

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od Robert » úte 12. črc 2016 18:57:55

u mne XR18 dobrý, jenom ovládání je pro mne na Androidu mírně nepřivětivé. Rád bych stejné prostředí jako na Windowsech. Souhlasím , že samozvučení z pódia je na analogu opruz, daleko příjemnější je možnost odběhnout do sálu, poslechnout a operativně doladit. Další nespornou výhodou digitálu je možnost uložení nastavení pro dané místo, když tam přijedete podruhé, jenom se nahraje dříve připravený preset a hraje se stejně, jako minule.

Uživatelský avatar
Petr Z.

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od Petr Z. » úte 12. črc 2016 21:47:16

Tak trochu do praxe.
Co se stane, když jediný člověk - zároveň muzikant z dotyčné dechovky, zaučený do obsluhy digitálu, onemocní?
Jako za muzikanta seženete na dva-tři kšefty snadno náhradu, dělá se to tady na Moravě běžně. Ale zbytek kapely bude schopen tak maximálně do toho digitálu nastrkat kabely, možná to nastartovat a tím to skončí, budou úplně bezradní.
Vy, zkušení zvukaři, jako je třeba Blaha a další - neberte to prosím ze svého profesionálního pohledu, ale zkuste si představit, že jste v té dechovce, sice dobrý muzikant kolem 45 let, ale technický a "elektroakustický" laik.
Nevím, jak v Čechách a v českých dechovkách, ale tady na Moravě je to -alespoň podle Vašeho teoretizování, chlapi- všecko úplně jinak. Nejspíš by Vám to potvrdil i uživatel frantik, co s jednou takovou dechovkou pracuje, ale už jsem jej tu dlouho neviděl nic psát.
Pokud už tedy chcete mermomocí dotyčnou dechovku tak na měsíc odstavit, než se s tím nejméně dva lidi dobře naučí, tak bych se určitě přimlouval za fadery.
Je pravda, že i na analogových pultech se málokdy hýbe s tím vším nad faderem, než jak to některá dobrá duše kdysi nastavila-většinou se to vše odehrává jen na úrovni vzájemných poměrů nástrojů a zpěvu, jak si to někdo jde poslechnout do hlediště, většinou kapelník. Funguje to tak, že i když ten nejznalejší z party třeba onemocní či nemůže, je tam další či třetí poučený, který podle číslování konektorů je nastrká do příslušných vstupů, obyčejně se to omezí na srovnání poměru jednotlivých sekcí nástrojů a zpěvu a případné celkové přidání či ubrání, pokud to váže v blbém sále.
Ale opravdu silně pochybuju o tom, že na digitálu a bez faderů dokáží i v relativně mladé partě nejmíň tři lidi slušně pracovat. Alespoň ne na úrovni "slušná okresní" - alespoň já jsem žádnou takovou v uplynulých letech nepotkal. Netvrdím, že dnešní dechovky musí nutně být parta strejců, ale tady na Moravě je ten věkový průměr hodně nad 40 let a mladí kluci jsou tam opravdu sporadicky a ne moc dlouho. Bývají to kluci těsně po LŠU, někdy po konzervatoři, kteří to berou jen jako dočasné cvičení, aby moc nezakrněli, jako trénink před něčím lepším. Ti mladí málokdy zůstávají déle, než dva roky. Zůstává ta parta "strejců" jak píšete, ten stálý střed a sestava, co to táhne. Alespoň tady na Moravě to bohužel tak je.
Tady na Moravě je u samozvučících kapel naprosto perfektní výbavou "okresní dechovkové ligy" 12-16-vstupý analogový powermix, někdy i s třemi konci /jeden pro monitory zpěváků/ a s integrovaným efektem. Viděl jsem pár takových od firem Phonic, Yamaha a Inter-M.
Digitální pult jsem za posledních pár let neviděl ani na Maňasových Sehradicích - víceméně okresním festivalu dechových hudeb, ani nikde v okolí Kroměříže a Uh. Hradiště. Nevím jak na Zlínsku, ale myslím, že to tam bude hodně podobné.
Tady na Moravě se do tohoto vybavení dechovek nijak moc neinvestuje, v Čechách to podle Vašeho popisu zřejmě bude lepší.
Asi se budete smát, ale u několika dechovek na Uherskohradišťsku jsem viděl ještě staré, teslácké Discomix 8-480, dvě až čtyři bedny Forte Vocal 60 /ony se tady na UH vyráběly v družstvu Jakos/ a to bylo z techniky vše. U ostatních dechovek takového toho "okresního" formátu je to hodně podobné, někdy ještě horší.
Lepší výbavu tady mají jen dechovky, štědře sponzorované nějakou fabrikou a těch je jen pár, tak na prsty jedné ruky.
Klipsy tu má akorát pár špičkových dechovek a jen na sólech, jinak to nabírají absolutní náhodnou mikrofonní směskou po skupinách, bezdráty jen málokdy a výhradně jen na zpěvech, někdy jen jeden a to dost mizerný hučák.
Já osobně si hodně těžko dokážu představit běžnou samozvučící dechovku s digitálem, konci či aktivkami, aktivními monitory, klipsy na téměř všech nástrojích včetně bicích a bezdráty na zpěvech. Resp. dokážu si to představit u špičkového souboru s kvalifikovaným zvukařem v hledišti, ale jinak naprosto ne.

exxxi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1443
Registrován: sob 29. led 2011 1:35:00
Bydliště: dálnice D5

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od exxxi » úte 12. črc 2016 22:35:36

V podstate jsi krasne vysvetlil, proc zvukarnemuze pracovat za 500Kc nebo pivo a parek :-)
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.

Uživatelský avatar
Petr Z.

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od Petr Z. » úte 12. črc 2016 22:46:53

Tak za dvě klobásky a dvě piva se to dá dělat jen tehdá, když má dechula vlastní aparát, kapelník je fotr, Vám je 19 a v podstatě to doma dostanete befelem :-)

Havlis
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 190
Registrován: pon 14. zář 2015 16:08:33

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od Havlis » úte 12. črc 2016 23:11:59

tak když do praxe, tak tedy do praxe - jakej je prosimtě rozdíl ve složitosti v tahání za kliky na analogu a na tabletu (samozřejmě kromě toho fyzickýho rozdílu, což je rozhodně podstatná věc, nepopírám). Sice jsi namyslel scénář, kdy onemocní zrovna jenom jeden poučenej v kapele (u nás v kapele jsme čtyři a ovládat slušně digimixpult jsme se samostudiem naučili dva nezávisle na sobě), ale pokud má záskok jenom tahat za kliky, tak je to uplně stejný - nastartuju tablet, první okno který vyskočí jsou právě fadery a poměry můžu začít rovnat úplně stejně jako na analogu aniž bych se musel nořit do jakýchkoliv složitých nastavení. Třeba s tou drobnou výhodou, že na každým faderu mám rovnou x-segmentovej metr, takže hned vidím, jestli trumpeťák fouká do správnýho mikrofonu a jestli ho mám dobře nastavenej.

Zkrátka digitál má svý nepopiratelný výhody (objektivní) a taky nevýhody. Ty nevýhody, který zmiňuješ ty jsou značně odvislý od situace, ve který se tazatel a jeho kapela nachází (jak jsou technický zdatní a jak si rozumí se světem IT) a ani jeden z nás o ní neví nic. A ani barvitý vykládání o tom, jak na Moravě je všechno jinak než si my v Čechách můžeme myslet, nám tazatelovu situaci nepřiblíží. A jak už jsem psal v příspěvku výše - ať jde tazatel klidně do analogu, ale ať digitál nejdřív vyzkouší, třeba zjistí, že na tom nic složitýho není.

Znova říkám svoji zkušenost - jsem sice v podstatě amatér, ale s digitálem jsem se naučil pracovat rychle a celkem bezbolestně.

Uživatelský avatar
frantik
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 823
Registrován: pon 29. srp 2005 23:28:41
Bydliště: Vracov

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od frantik » stř 13. črc 2016 0:14:37

Ad Petr Z. (bylo by dobré se zaregistrovat, ať vím který pak jsi krajánek :)) ): No, nepsal jsem tady zatím k tomuto tématu, páč podle mě každý k tomu napsal něco s čím naprosto souhlasím, ale současně i to, co se mi v praxi nepotvrzuje. Zejména to, že s korekcemi na šavlích se v podstatě nehýbe. Já s nimi pracuju celý kšeft, průběžně, do zblbnutí... Výraz běžné amatérské kapely se totiž mění v průběhu hry asi takto: Na začátku vám nápadně lezou ven klarinety. Když to necháte tak, za 2-3 skladby se ostatní rozehrají a "utopí je" naprosto spolehlivě. Průběžně se rozehrávají křídlovky a maskují vše ostatní. Určují základní hladinu hluku, kterou musíte překonat a nějak tam ty ostatní nástroje a hlavně zpěvy (!) vpravit. V akusticky horších sálech jste pro návštěvníky hajzl největší, protože můžete za ten randál právě VY! Pokud máte celý večer to štěstí, že nikdo nepindá, tak se pravděpodobně ozve při skladbách na přání, i když se hrávají až tak k půlnoci, kdy už je na větší nápor ucho přivyklé. Co na tom, že kapela spontánně tlačí a užívá si hru, od objednatele dostane poplácáno po zádech a štamprle, ale směrem ke hlukaři se otočí nějaký dement a klepe si na čelo, zda jste se neposral v kině!!!... Ve zkratce: Kapela super, ale ten zvukař je 3,14čus...on je snad úúúúpně hluchý!!! A na co má tolik krámů, za bolševika to přeci potřeba nebylo...
Zpět k nástrojům: Podle odrazivosti právě navštíveného uzavřeného prostoru nebo zastřešující kadibudky se vám prudce mění slyšitelnost a čitelnost tenorů a doprovodů - tam se na paušální nastavení vůbec nespoléhejte! Někde se velký buben zvučí lehce, jinde je mu potřeba hodně pomoci... Totéž overhead - někde cinká jedna báseň až si ho přidáte, jinde leze činel z pódia, jako by stál vedle mixu.
Hally a echa - kapitola sama pro sebe, v horších sálech je raději hodně omezte, akorát vám to rozmažou. Někdy se zdá sál akusticky celkem slušný, ale dozvukové jednotky jako by ani nefungovaly, přitom na kontrolní poslech ve sluchátkách jsou přimíchány až moc...

Žabkama kontaktně se na Moravě snímá běžně, kapely bývají kupodivu hodně vybaveny i bezdrátama na nástrojích (např. ve Stříbrňance má Mira Vlčnovský na bezdráty celou kapelu - přijede, zapne, jede... navíc je elektrikář, takže má vše potřebné kolem spolehlivě zadrátováno.) Jenže co nastrkají některé kapely peněz do vysílaček, to zas odrbou na kabeláži, mixu, bednách... takže výsledek bývá poněkud žalostný (zkreslení, rušení, výpadky signálu...) Absence signálových procesorů, kromě hááálu teda, bývá naprosto typická... Netvrďte mi, že nejsou do dechny vůbec potřeba nebo si na to nechte svůj názor, já si nechám ten svůj, ať umřu třeba hlúpý...

Ad digitál: Narvite si ho do špic, já už umřu s analogem... Po prvním přeosazení AH GL2200-424 operákama OP275 na vstupech se zvuk pošoupl ihned slyšitelně o dost nahoru. Po celkové repasi pultu a obměně běžných JRC072 v korekcích za audio fety OPA2134 (a za klikama jsou místo 072 taky OP275), je výsledný zvuk nejméně o třídu jinde. Pro dosažení dobré srozumitelnosti zpěvu a přizvučení kapely stačí nyní slyšitelně menší výkon aparátu, než byl potřeba před těmito úpravami! Jak uděláte něco podobného s digitálem, ha? Nevěřím tomu, že by běžně cenově dostupný digitál přehrál potuněný analog.
Jelikož jsem původem spíše "bigbítový zvukař", používám zhusta signálové procesory. Zpěv komprimuju na podskupině 1-2 pomocí t.c. C300 (compressor + deesser), nástroje mám v podskupině 3-4. Na klarinety a sága mám z úsporných důvodu jedem Samson s.com4. Trumpety, tenor a baryton: 3ks C300, tuba a doprovody bez procesingu, velký a malý buben hlídá Alesis 3630 - díky možnosti plynulého nastavení release u gatí se dá dozvuk VB nastavit pěkně podle potřeby.
Master EQ - laciný Tapco Tweeq - ovšem se silnějším zdrojem a uvintř - opět kombinace OP275 a OPA2134...
Zesilovač QSC RMX2450 a jeden pár NDM152 mi úplně stačí ke štěstí...

Nejvíc mě mrzí, když pak čtu chvalozpěvy v návštěvních knihách na stránkách kapel, které mají podle mě celkem mizerné aparáty a ví se o nich, že jim to opravdu "řve". Bylo mi ale vysvětleno, že na ně chodí jejich skalní posluchači, kteří neřeší hluk, ale přichází ohodnotit výkon oblíbených, skvěle hrajících hudebníků.

Nejsem po stránce zvučení a techniky žádný "lumen", ale za svoje PA a přístup k ozvučení se nestydím. Slyšel jsem občas výsledky práce kolegů - slušné, hrozné i výborné, ale na prdel jsem si před nikým ještě nesedl. Zvláště když jsem viděl a slyšel hodně drahé aparáty profi rentálek a výsledek jejich práce mě naprosto zklamal nebo přinejmenším se nepřiblížil daleko jednoduššímu, levnějšímu aparátu.

Tož asi tak, stačí to prozatím takto?
Naposledy upravil(a) frantik dne stř 13. črc 2016 0:59:19, celkem upraveno 3 x.
Jsem zmatkař, někdy. No a?

Uživatelský avatar
frantik
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 823
Registrován: pon 29. srp 2005 23:28:41
Bydliště: Vracov

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od frantik » stř 13. črc 2016 0:28:45

to libor14: Omrkni si ještě analog AH PA20, údaje a manuál třeba tady: http://www.prodance.cz/pa20.html. Párkrát jsem na něm dělal, pro samozvučícíse dechovku naprosto vyhoví. Má kvalitní 100mm fadery jako ty dražší dospělé pulty (!) Cenově a počtem vstupů vyhoví, je přehledný, jednoduchý na ovládání. Výhoda je, že má na vstupech aspoň ten jeden semiparametr navíc, byť pevný na 250Hz, jiné malé pulty ho nemívají! Jeden laděný střed je fakt málo a na malých pultech mívá hodně omezený rozsah.
Jsem zmatkař, někdy. No a?

Uživatelský avatar
frantik
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 823
Registrován: pon 29. srp 2005 23:28:41
Bydliště: Vracov

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od frantik » stř 13. črc 2016 0:46:25

libor 14: Teď se dívám na http://www.prodance.cz/wz3162dx.html, to už je třída cca jak moje GL2200, akorát v kompaktnějším provedení, bez podskupin, přitom jen mírně přes 30 kilo.
Jsem zmatkař, někdy. No a?

Havlis
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 190
Registrován: pon 14. zář 2015 16:08:33

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od Havlis » stř 13. črc 2016 1:01:00

a kdybys chtěl za wizarda hodně ušetřit, tak můžeš mrknout třeba sem:
http://hudebnibazar.cz/prodam-pult/ID988038/
:-)
Samozřejmě je otázkou v jakém je stavu, ale vzhledem k tomu, že díky nástupu digitálů se zvukaři i muzikanti houfně zbavují analogů, tak bazary jsou plný velmi levných analogů mnohdy v super stavu...

Uživatelský avatar
frantik
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 823
Registrován: pon 29. srp 2005 23:28:41
Bydliště: Vracov

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od frantik » stř 13. črc 2016 1:13:48

No, za těch 13 litrů by se to snad dalo risknout, i kdyby to pak někdo měl za nějakou kačku prohlídnout, pročistit, přezkoušet. Je to ale asi ta starší verze Wizarda s centrálním fantomem a zapínáním šavlí naopak (po stisku ON místo obvyklého MUTE). Nový typ má také výhodnější nastavení gainu, kdy v lince je PAD 20dB. Ta starší verze Wizarda má větší citlivost pro MIC a PAD 30dB (podobně jako GL2200), citlivější mikrofony by mohly dělat potíže (přebuzení).

Proto lépe: Buď fungl nový Wizard nebo tu PA20 - ta má navíc aspoň ty dva 4-pásmové param. EQ na výstupu, co se dají přepnout i do odposlechu.
Jsem zmatkař, někdy. No a?

libor14
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 74
Registrován: pon 11. črc 2016 16:06:33

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od libor14 » stř 13. črc 2016 7:25:41

Hodně se mi líbí tohle, co vy na to.SOUNDCRAFT Signature 22.

libor14
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 74
Registrován: pon 11. črc 2016 16:06:33

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od libor14 » stř 13. črc 2016 7:40:18

Možná ještě upřesním naší situaci v dechovce. To co mi tady nabízíte co se týče analogů je krásné, ale pro nás hodně nepohodlné. To máme doposud. Dám příklad. Když vystupujete na nějaké akci a máte na koncert hodinu, kterou musíte dodržet, tak při nastavení aparátu a zapojení všeho možného máte půl hodiny v prd... Podotýká, že si stavíme vždy vlastní aparát, protože zvukaři co mají nářadíčko za několik tisíc a výš, stejně neumějí nazvučit dechovku, protože ji vůbec nerozumí. K tomu třeba srdce a znalosti jak má dechovka znít. Troufám si říct, že i když máme starej aparát, kromě zrovna koupených JBL 715 dokážu nastavit zvuk líp, než ten zvukař, co dechovce nerozumí a nemá k ní vztah. Proto bych uvítal spíše nějaký digitál, zapojit kabeláž vyvolat scénu, a pak už jenom při první písničce doladit.

Uživatelský avatar
frantik
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 823
Registrován: pon 29. srp 2005 23:28:41
Bydliště: Vracov

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od frantik » stř 13. črc 2016 8:06:33

No, přiznejme si, líbí se Ti v první řadě poměr výbava / cena. Je mi trochu podezřelé, že výbava je o dost větší než u AH PA20 za mnohem nižší cenu, přitom AH není nějak předražený výrobce. Výrobek je z koncernu Harman, který vlastní a skoupil už kde co (DBX, Peavey, Crest) a hledí zajisté jak hlavně "katovat kosty".
Plusy: Má to dva semipar. EQ na vstupech, 4 subgrupy, 8 šavlí má zabudovaný limitér - sice asi primitovní, ale je tam.
Mínus: Nikde není jediný insertní bod, čili nelze vložit do signálové cesty vlastní signálový procesor. I takový master EQ je vhodné mít na výstupu v insertu, aby pracoval při optimálním vybuzení a nezhoršoval šumové poměry.


Zajdi si pokud možno Signaturu osahat někam na prodejnu a pak rozhodně tu PA20. Ta má jen jedinou slabinu, vnitřní efektovka není nic moc, ale vyloženě špatná zas není. Většinou kapely stejně připojují k pultům právě externí efektovou jednotku podle vkusu každého sudruha. A hlavně: PA20 je tak jednoduchá, že ji časem obslouží i zaškolený laik a nemá tam moc možností něco domotat nebo přepnout tak, aby se v tom úplně ztratil.
Jsem zmatkař, někdy. No a?

Uživatelský avatar
PeBe
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 800
Registrován: úte 08. čer 2010 7:08:42

Re: Mix pro dechovku 16 kanálů

Příspěvek od PeBe » stř 13. črc 2016 8:08:11

Myslím si, že je pro vás jediné řešení. Najít kamaráda, který sice dechnu nehraje, ale má to srdíčko a má ji rád. Z něho si udělat sedmnáctého člena kapely a postavit ho k mixáku. Pak už je opravdu jedno, jestli to bude analog, nebo digitál ;-)
Co nejde silou, jde ještě větší silou...

Odpovědět

Zpět na „Zvučíme live a věci okolo“