End-Fire subwoofer array
-
- Reklama
- Kuchteleski
- Uživatel
- Příspěvky: 77
- Registrován: ned 14. říj 2018 23:51:28
Re: End-Fire subwoofer array
Ano.kelly.ok píše: ↑úte 29. zář 2020 14:59:55Máte někdo zkušenost ať už s gradient nebo end-fire array, kdy jsou použity odlišné subwoofery "vpřed/vzad"? Tedy konkrétěnji, kdy subwoofery, které jsou fázově a časově "standartně" vpřed by byly dejmetomu 18", a subwoofery tvořící kardio-pattern by byly 15" (oba typy předpokládejme bassreflex a na shodném processing-amp řetězci).
Pro příklad nemusíme chodit daleko.
Když se podíváme na V SUB od D&B Audiotechnik, tak uvidíme, že kombinuje v rámci jednoho boxu 18" v bassreflexové ozvučnici směrem dopředu a 12" v bandpassové ozvučnici směrem dozadu. Vhodným vzájemným umístěním tím vytváří gradient v celém frekvenčním rozsahu subwooferu a vhodnou kombinací vlastností reproduktorů jej zajišťuje v celém dynamickém rozsahu, aniž by plýtval energií. // Na tomto konkrétním modelu je ovšem výjimečné něco jiného a to fakt, že toho všeho němečtí inženýři docílili v mechanické rovině, tedy se jedná o pasivní cardio, které funguje na jeden kanál zesilovače.
Ano.
Použít slabší box je z hlediska headroomu celého basového pole výhodnější než ztlumovat stejně silný.
// Ale to samé platí při tvorbě všech basových polí, nejen cardio.
Je to nepatrně složitější. Při návrhu je jen potřeba navíc zohlednit různé spl jednotlivých typů boxů a víc se zamýšlet nad distribucí dsp.
Jinak je postup klasický.
Random kombinace jsou možný, ale rozhodně nejsou "beginner friendly".
Různý typy ozvučnic se chovají jako filtry a v ten moment random boxy nemusí být mezi sebou vzájemně fázově kompatibilní - to se snadno vyřeší pomocí pokročilých filtrů, nicméně za cenu, že se degraduje lepší zdroj, což ne vždy za to stojí.
// Případně se to nesnadno vyřeší kompletním předěláním výhybky, což je netriviální a ne vždy to jde.
Potom je potřeba vzít v potaz i vzájemné rivalství mezi značkami, kdy jeden výrobce záměrně dělal na svých subbasech výhybky 3. řádu, aby byly v protifázi s jejich tehdy největší konkurencí. To je velmi snadno řešitelné.
// A i když se nekombinuje a vše by mělo být na první pohled v pořádku, pastím se člověk stejně nevyhne, protože existuje například výrobce, který ve své subbasové sérii TT nejspíš zapomněl na výstupní kontrolu zařadit kontrolu polarity a pak se na akci divím, když z 8 boxů jsou 3 v protifázi.
Ano. Stejně jako je potřeba u různě velkých boxů zohlednit rozdílný baffle step..Exxxi mobil píše: ↑stř 30. zář 2020 1:49:54Treba v basreflexu neni problem kombinovat. Zkousel jsem 18" dopredu a 12" zezadu od ruznych vyrobcu a praci to odvede. U horny musis zohlednit cas behu skrz hornu,
Ale od toho je měření a poslouchání.
Re: End-Fire subwoofer array
Díky za opět vyčerpávající odpověď.
Mohl bys prosím ještě trochu rozvést/osvětlit toto, když už to tu zaznělo:
Mohl bys prosím ještě trochu rozvést/osvětlit toto, když už to tu zaznělo:
Kuchteleski píše: ↑sob 10. říj 2020 22:46:41Použít slabší box je z hlediska headroomu celého basového pole výhodnější než ztlumovat stejně silný.
- Kuchteleski
- Uživatel
- Příspěvky: 77
- Registrován: ned 14. říj 2018 23:51:28
Re: End-Fire subwoofer array
Za málo.
Obecně se snažíme vyvarovat tomu, aby jednotlivé elementy v rámci jednoho arraye měly výrazně odlišný headroom, protože když se úrovní dostaneme k limitu, limiter pro jednotlivé elementy začne zabírat v rozdílných úrovních, což je nežádoucí, protože se v ten moment array přestává chovat lineárně, tedy dochází k tzv. pattern implosion.
// Mimochodem přesně k tomu slouží parametr "headroom" v NX Ampech.
V praxi to znamená, že když spočítám, že potřebuji někde v rámci arraye výrazně ztlumit element, tak radši použiju menší stack nebo slabší spkr, než abych plýtval výkonem a zbytečně si tím rozhazoval headroom (win-win).
To je jednoduché.kelly.ok píše: ↑pon 12. říj 2020 9:45:13Mohl bys prosím ještě trochu rozvést/osvětlit toto, když už to tu zaznělo:
Kuchteleski píše: ↑sob 10. říj 2020 22:46:41Použít slabší box je z hlediska headroomu celého basového pole výhodnější než ztlumovat stejně silný.
Obecně se snažíme vyvarovat tomu, aby jednotlivé elementy v rámci jednoho arraye měly výrazně odlišný headroom, protože když se úrovní dostaneme k limitu, limiter pro jednotlivé elementy začne zabírat v rozdílných úrovních, což je nežádoucí, protože se v ten moment array přestává chovat lineárně, tedy dochází k tzv. pattern implosion.
// Mimochodem přesně k tomu slouží parametr "headroom" v NX Ampech.
V praxi to znamená, že když spočítám, že potřebuji někde v rámci arraye výrazně ztlumit element, tak radši použiju menší stack nebo slabší spkr, než abych plýtval výkonem a zbytečně si tím rozhazoval headroom (win-win).
Re: End-Fire subwoofer array
můj dotaz:Kuchteleski píše: ↑sob 10. říj 2020 22:46:41"""Když se podíváme na V SUB od D&B Audiotechnik, tak uvidíme, že kombinuje v rámci jednoho boxu 18" v bassreflexové ozvučnici směrem dopředu a 12" v bandpassové ozvučnici směrem dozadu. Vhodným vzájemným umístěním tím vytváří gradient v celém frekvenčním rozsahu subwooferu a vhodnou kombinací vlastností reproduktorů jej zajišťuje v celém dynamickém rozsahu, aniž by plýtval energií.
V SUB cut small.png
// Na tomto konkrétním modelu je ovšem výjimečné něco jiného a to fakt, že toho všeho němečtí inženýři docílili v mechanické rovině, tedy se jedná o pasivní cardio, které funguje na jeden kanál zesilovače.
Mohl bys funkci toho pasivního cardia trochu víc popsat? Vidím, že od toho zadního repráku to má signál dopředu řádově 120-140cm, což už je použitelné jako zpoždění 1/4 vlnové délky na 60Hz. Ale jak teď nahradit ty 4,2ms, které bych normálně ještě zpožďoval v DSP, pokud bych dělal End-fire ? Otočená polarita?
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.
- Kuchteleski
- Uživatel
- Příspěvky: 77
- Registrován: ned 14. říj 2018 23:51:28
Re: End-Fire subwoofer array
Konstrukčně se jedná o gradient.exxxi píše: ↑čtv 15. říj 2020 19:28:12můj dotaz:
Mohl bys funkci toho pasivního cardia trochu víc popsat? Vidím, že od toho zadního repráku to má signál dopředu řádově 120-140cm, což už je použitelné jako zpoždění 1/4 vlnové délky na 60Hz. Ale jak teď nahradit ty 4,2ms, které bych normálně ještě zpožďoval v DSP, pokud bych dělal End-fire ? Otočená polarita?
Je to geniální konstrukce, kde do sebe jako dílky skládačky musí zapadnout kombinace vzájemného umístění roproduktorů, konstrukce boxu s ohledem na vzájemný dráhový rozdíl a kombinace ozvučnic různých řádů.
Jejich inženýři tomu říkají žertovně "plywood processing".