Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Otázky a odpovědi z LIVE PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika)
  • Reklama
  • DEMO 15
Robert
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 448
Registrován: sob 28. úno 2015 10:08:18

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od Robert » stř 16. říj 2019 16:54:24

Též bych chtěl říci, že nejde o opovrhování někým nebo něčím. Jenom jsem tím chtěl vyjádřit bezvýchodnost situace ;-) . Jak psali kluci výše, každý a vše má svůj vývoj a každá legrace něco stojí. Před 30ti lety jsem měl s něčím podobným jako MX400 předmixované přechody na bicích, abych se s celkem vešel do hlavního mixu. A fungovalo mi to tak jsem to s nikým nikde neřešil. Dnešním pohledem se divím, že nám to tehdy hrálo, ale zvuk se dělal ušima a ne jinak a tak se prohřešky na technice a PA musely dohnat jinak. ....a neexistovaly cvrlikající mobily :D

exxxi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1443
Registrován: sob 29. led 2011 1:35:00
Bydliště: dálnice D5

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od exxxi » stř 16. říj 2019 17:02:46

Dnes jsou bazary plné analogových i digitálních pultíků. Zrovna nástroj jako cajon potřebuje víc pomoct na mixu. Stejně tak zpěvy, kdy dnes je standardem, že si člověk vyřízne aspoň tu nejhorší frekvenci, co vazbí. Pokud to chcete pytlíkovat jinak, tak je lepší se naučit hrát perfektně akusticky a zvučit jen zpěv.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.

sidlomydlo
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: úte 15. říj 2019 19:11:27

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od sidlomydlo » stř 16. říj 2019 21:50:40

Díky blaho,

jak jsem už napsal, nemám v plánu nic slepovat z levných krabiček, vzhledem k tomu, že už mi to nebylo doporučeno borci v konverzaci výše.

K variantě s nějakým menším mixem s korekcemi apod. využitým k předmixu mikrofonních signálu tu zazněly celkem kladné ohlasy (samozřejmě s poznámkou, že jde o dočasné řešení do začátků) a tak se nejspíš vydám touto cestou.

Mix používáme teď LD Systems LAX 8D, za mě pro naše potřeby naprosto dostačující (kromě jednoho mic vstupu navíc, který bych ocenil, mi na mixu nic neschazi, ba naopak, některé funkce a kanály ani nevyuziju).

Kabel xlr-ts na mikráku byla moje začátečnická chyba a už se ji vyvaruji. Jsem rad, ze to tu zaznělo a stydím se, ze jsem to doteď nevěděl. Ale šlo o dynamiku a phantom máme úplně vypnutý, takže předpokládám, že ten jsem nijak neohrozil.

A co se týká těch klipsen (tušil jsem, že to někomu nedá :D ), já bych fakt rád koupil něco jako Audio Technicu ATM350 nebo DPA 4099, protože vím, jaké jsou na to ohlasy. Ale mám vyhlidnutý tohle: https://www.muziker.cz/superlux-pra-383d-xlr

Samozřejmě jedná se o nejlevnější možnou cestu a počítám s tím, že to nebude nic profi. Ale například tady: https://youtu.be/vnxj9WmF4bA podává mezi již zmiňovanými velikány klipsnového světa slušný výkon. Třeba v porovnání s DPA pro mě příjemnější zvuk, byť A-T válcuje obě. Co to bude dělat při live produkci netuším, třeba to půjde, třeba to vrátím/střelím/využiju někde jinde a pojedeme zase na Audix na stojanu.

sidlomydlo
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: úte 15. říj 2019 19:11:27

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od sidlomydlo » stř 16. říj 2019 22:03:17

Exxxi díky,

jak už jsem psal, myslím si, že náš hlavní mix není k zahození a pokud bych řešil pre-mix, půjdu do něčeho, co mi dá dostatek možností (a jak jsi správně podotknul, nejspíš bazarově, kde člověk za stejné peníze sežene často lepší věc za cenu pár kosmetických vad)😊

Ale co se týká cajonu, ten jsem zatím většinou nezvučil. Můj cajon je dost hlasitý sám o sobě a když jsem ho šikovně nastavil do rohu v menší místnosti, vždy celkem válcoval celé PA (které samozřejmě nebylo nijak extra osolené). Oni ho ty dynamiky taky trochu braly i na ten metr, dva.

Ale když už jsme ho zvucil, tak to pro mě byl dost oříšek a par tipů (i třeba ohledně EQ) by mi pomohlo, pokud mas zkušenosti😇 já to řešil dynamikou kdesi za díru s tím, že bohužel pomyslný snare trochu ztrácel a o to víc to holt odnesly dlaně (vyloženě velký prostor jsme zatím nehráli, tam už by to chtělo i mic zepředu, ale to mě vrací k problematice zahajující tuhle diskuzi)😁

I takové věci jako vyřezávání frekvenci, co vazbí, ze zpěvu apod. bohužel zatím neovládám. Tak jako je v začátcích kapela, jsem v začátcích i já coby zvukař. Ale každý někdy byl. Spoleham na to, ze se najdou lidi, co jsou ochotný pomoct a poradit i tem, jejichz úroveň není kdovijaka😊

sidlomydlo
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: úte 15. říj 2019 19:11:27

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od sidlomydlo » stř 16. říj 2019 22:17:39

Pebe, Roberte,

s tím opovrzenim mi to asi tak přišlo, protože už jsem do dotazu šel předem s tím, že to prijde, vzhledem k tomu, jaký pristup jsem viděl v jiných vláknech k lidem, co necpou do aparátu tolik peněz, jak by bylo možná potřeba😊
ale moc dekuju vsem za rady.

Jsem rád, že jsem se zeptal a nekoupil levný slučovátko 3 linkových vstupů, nenastrkal do toho mikraky a nedivil se, proč to je na nic, nepokračoval v používání špatného kabelu pro mikrofon apod. :D

Teď vím, že to asi zkusím přes menší mix a třeba se i tak jednou (a asi v to i doufám) budu divit, že to hrálo. Je mi jasný, že s praxí na to člověk bude koukat jinak. Ale teď jsem furt středoškolák hledající co nejlepší řešení v tom, co si může dovolit. Podle mě furt lepší, než se na to vykašlat. A určitě jsem se neptal naposledy. :D

Ještě jednou díky😇

exxxi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1443
Registrován: sob 29. led 2011 1:35:00
Bydliště: dálnice D5

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od exxxi » stř 16. říj 2019 22:26:37

Určitě ti pomůže, zjistit si, co znamenají pojmy GAIN, AUX PRE, AUX POST, něco o funkci ekvalizéru. Naučit s rozpoznávat vazbící frekvence je práce na celý život, pokud někdo z kapely nemá absolutní sluch. Ovšem dá se to nahradit aplikací v mobilu :D :D :D Taky to moderní mixy umí.
Jen pro zajímavost, podívej se, jak cenově blízko jste s vaším pultem k pultům, které poskytují asi desetinásobně víc funkcí, které by ti při základní teoretické průpravě zvedly výsledek o desítky procent.
https://www.thomann.de/cz/digitalni_mix ... tml?oa=pra
https://www.muzikant.cz/ld-systems-lax-8d-d130794.html
Ten pult za 8 tisíc by ti vystačil na několik let a dají se s ním dělat i malé kapely, nejen ta vaše. Umožňuje vyřezat několik problémových frekvencí na vstupu, několik na výstupu do odposlechu a taky na hlavním výstupu. Jako bonus ti to ukazuje analyzér v reálném čase, takže i vazbící frekvenci. Asi vidíš, že ani jedno z toho současný pult neumí, když má pevně dané frekvence.
Možná tě to překvapí, ale práce s ekvalizérem je důležitá i při sebedražším mikrofonu, protože akustické problémy způsobuje kombinace mikrofon/prostor/reprobedna.
Já měl štěstí, že teoretické vědomosti jsem si mohl načíst v devadesátých letech, kdy v Muzikusu vycházely výborné seriály o zvuku, klávesách atd. Výborné a vtipné návody měl kdysi Mackie pro mixpulty VLZ prvních generací.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.

sidlomydlo
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: úte 15. říj 2019 19:11:27

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od sidlomydlo » stř 16. říj 2019 22:42:49

Tak na AUX PRE/POST už mám zálusk😀😀 o tom načtu něco zítra. GAIN bych asi taky potřeboval ještě “dopochopit”. Odposlech jsme zatím řešili jen jednou pro zpěv zavedením zvuku z AUX SENDS do zesíku s reprobednou a tu jsme postavili ke zpěvačce :D co do toho vlastně hraje, jsem neřešil (ani nevěděl jak) a kupodivu vše makalo (i zpěvačka)😁😁

Vzhledem k tomu, že mix a celé PA si půjčujeme a jsme za to rádi, protože jinak bychom hráli jen unpluged, tak je tvoje srovnání s lepšími mixy fakt jen pro zajímavost :D a ty funkce, které jsi zmínil, zní sice užitečně, ale bohužel pro mě trochu jako španělská vesnice :( rád bych se tohle všechno naučil (nebo alepson pochopil principy, neb v praxi jsem omezen), ale nevím pomalu ani kde začít🤷‍♂️

Uživatelský avatar
TomasVv
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1215
Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od TomasVv » stř 16. říj 2019 22:50:33

Pokud nemáte možnost pořídit mixpult, který by obsloužil všechny požadované mikrofony (přibližně v ceně mobilního telefonu, který máte každej z vás), tak nepořizujte klipsny, nic tím nezískáte.
Každá normální kapela má nainvestováno hromady peněz, je jedno, jaký žánr hraje.
Zábavové duo a spol. moc nepočítám, to je řemeslo a ne kapela.

Proč vlastně řešíte samozvučení, když vás nazvučí v každém normálním klubu?
Dělám, co mě baví.

sidlomydlo
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: úte 15. říj 2019 19:11:27

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od sidlomydlo » stř 16. říj 2019 23:05:31

Tomáši,

díky za odezvu.

Klipsnu řeším především u fagotu, protože ten zkratka potřebuje snímat na více místech. Nevím, jestli jsi někdy zvucil fagot, ale jeden tón z toho leze někde u pasu směrem k hráči nebo publiku, další zase o metr a půl výš směrem do stropu. Než okolo nej stavět do výše stojany, přijde mi rozumnější klipsna. Klarinet by se bez ni asi obešel, ale bráni mu to v pohybu...

Žijeme na Vysočině, poměrně na venkově, něco jako hudební kluby se u nás v okolních městech moc nevede :D Popravdě nevím ani o jednom. Soustredime se spis na akce tipu oslava/kulturní vložka na menší svatbě (zatím nejsme schopni hrát cely večer) apod. Tam je samozvuceni jedinou cestou.

A nemyslím si, že kapela složená z pěti osmnáctiletých středoškoláků by nutně musela mít naivestovanou hromadu peněz, abys ji mohl považovat za normální.

Uživatelský avatar
mkarr
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 683
Registrován: pon 28. říj 2013 19:21:32
Bydliště: Moravské Budějovice

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od mkarr » čtv 17. říj 2019 4:30:19

Sice už tu skoro všechni zaznělo, ale stejně si to neodpustím.
Něco jako premix má smysl možná pro tu situaci kterou u toho malého behringera píší, a to smíchání několikaterých kláves. Což je signál, který často vůbec nepotřebuje korekce. Snímání pomocí mikrofonů, zvlášť při zavžení onoho DPA, že nemá tak pěkný zvuk :-), potřebuje korekce skoro vždycky. Taky se tím DPAčkem i mnoha dalšími zvučí fagot třeba tak, že se mikrfon umístí poblíž té části, ze které lezou převážně hluboké složky a namíří se tam, odkud lezou ty vysoké. Posouváním pak lze doladit jejich poměr, aby byl zvuk co nejpřirozenější. Bývá to řešení lepší a jednodušší, než se pokoušet snímat dvěma mikorofny, z nichž jeden navíc bude na stojanu a tím bude mít proměnlivou vzdálenost od nástroje a od druhého mikrofonu.
Varování od většiny přispěvatelů do diskuze, že kupovat laciné krámy a provizorní řešení, je cesta ke zbytečně vyhozeným penězům a k mizernému výsledku, můžu jen potvrdit. Ze všech tady mluví větší nebo menší zkušenost že tudy cesta nevede a to ani cesta skupinky středoškoláků. Taky jsem na střední obracel každou kačku v ruce a spekuloval, jestli by nestačilo támhle to lacinější. Naštěstí jsem měl tou dobou poblíž člověka, který mi to dost nekompromisně vymlouval. Takže jsem za neužitečné kraviny utratil asi méně peněz než někteří jiní, ale stejně jsem se musel párkrát spálit, abych to pochopil.
Kdysi bych byl vděčný za mix který používáte, ale s dnešníma možnostma a cenama malých digitálů se šesti či osmi mikrofonními vstupy co tady zmiňoval třeba exxxi, bych neváhal ani chvilku a začal chodit na brigády a lozit na internetu po bazarech. Slušný mikrofon je sice základ, ale tím je fakt myšlený slušný mikrofon což klipsna za 1500 i s napaječem jen velmi těžko bude a na tomto mixu ho stejně nejspíš nenakroutíte tak, aby měl pěkný zvuk. Takže bych doporučoval i přes rezolutní odmítnutí, přišetřit na malý digitál a přivydělat třeba roznášením novin o sobotách, naučit se co k čemu na mixu slouží a získat v tom praxi a třeba už ani ten fagot nebude znít tak, že byste zatoužili po klipsně za 1500kč.

Uživatelský avatar
PeBe
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 798
Registrován: úte 08. čer 2010 7:08:42

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od PeBe » čtv 17. říj 2019 7:33:14

Dovolím si ještě radu, zdánlivě OffTopic. Pořiď si bibli všech zvukařů... ;-)
http://www.muzikus.cz/novinky/Praxe-zvu ... eden~2018/
Co nejde silou, jde ještě větší silou...

sidlomydlo
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: úte 15. říj 2019 19:11:27

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od sidlomydlo » čtv 17. říj 2019 8:10:50

Pebe díky, na něco takového jsme potřeboval tip😊

makarre,

jsem si celkem jistej, ze bychom dali dohromady dost peněz na nakup možná i dražšího mixu, než za 8k. Ale ostatním přijde zvuk dobrý takový, jaký ho máme (připomínám zpěvový mikrofon zapojený do linkového vstupu, minimum korekcí, fušerský odposlech...). Budu rád, když je přesvědčím, že bychom měli použít mikrofon za 1500 a ne jen nějaký klopák z eBay za 80kč. :D

betaron
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 37
Registrován: sob 18. črc 2009 15:43:15

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od betaron » čtv 17. říj 2019 8:34:20

Taky bych připojil poznámku ke klipsnovým kondenzátorovým mikrofonům;
Krom ozvučování různých kapel, jsem i muzikant v cimbálové muzice. Pokud hrajeme svatby, oslavy apod., ozvučujeme se sami, velké festivalové akce ne. Zde mám všechny mikrofony pro nástroje Audio-Technica PRO-35, 5ks , PRO-37, 4ks. Podle potřeby i v bezdrátu, zejména pro prim housle.
Co chci ale říci, u Thomanna jsem koupil Ovid systém CC100 RC Shure https://www.thomann.de/cz/the_t.bone_ov ... _shure.htm
S klipsem pro kontrabas https://www.thomann.de/cz/the_tbone_ovi ... s_clip.htm , Který připínám za kobylkou mezi strunu G a D ze spodní strany.
Co se týká ozvučení kontrabasu pomocí A-T PRO-35 nebo podstatně levnějším Ovid CC100, nevnímám zvukový rozdí, ani změnu citlivostil. Před nějakým časem jsem doma provedl zvukové testy těchto dvou kondenzátorových mikrofonů z mixpultu Mackie CFX-20 MkII do sluchátek Sennheiser HD-595. To samé pak i do pultu A&H Qu-24, kde jsem nastavit do vstupů identické podmínky.

No, jak bych to co nejjednodušeji zhodnotil;
Řekněme; mám k dispozici dražší i levnéjší klipsnový mikrofon pro snímání nástrojů.
Myslím, že případný zájemce o koupi levného CC100 moc velkou chybu neudělá, akorát, že je to „opovrženíhodná“ značka t.bone.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od blaha » čtv 17. říj 2019 9:08:25

Netvrdím, že laciný klipsny nebudou nějak fungovat, nebo nemají použitelný zvuk. Je tam jinej problém, můžou bejt náchylnější na manipulační hluk, mit menší odolnost vůči vazbě, menší mechanická odolnost (přelámaný kabely, poškozené vložkya, atp.).
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

sidlomydlo
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: úte 15. říj 2019 19:11:27

Re: Sloučení několika signálů a zároveň symetrie?

Příspěvek od sidlomydlo » čtv 17. říj 2019 9:37:48

Blaha,

to nepochybně. Holt musí být nějaký důvod, proč je to levnější.

Bratrone,

rad slyším, ze ovid cc100 je podle tvých zkusenosti použitelný, ale nechci používat phantom na mixu (protože to umí jen do všech savli naraz a mam tam i dynamiky) a tak hledám spis něco s adapterem.

Odpovědět

Zpět na „Zvučíme live a věci okolo“