Vplyv gainu na farbu zvuku
-
- Reklama
Re: Vplyv gainu na farbu zvuku
Po letech pro Bassman, když si spojíte názory pisatelů a teorii, kterou sem zkopíruji:
Barva zvuku
Zvuk je podélné mechanické vlnění, které je člověk schopen vnímat v rozmezí 16 Hz–20 kHz. Spolu s výškou (danou hlavně frekvencí f ) a intenzitou (danou čtvercem amplitudy A) rozeznáváme také barvu zvuku. Zvuky se sinusovitým průběhem se nazývají jednoduché tóny. Tón je oproti šumu charakterizován jednou výraznou frekvencí, několik tónů s různými výškami tvoří akord. Šum má zpravidla celou oblast frekvencí spojitě rozprostřených (bílý šum rovnoměrně, růžový šum s převahou nižších frekvencí).
Složené tóny o stejné výšce (základní frekvence f) se od sebe liší barvou, která je dána hlavně přítomností tzv. vyšších harmonických, tj. tónů s frekvencí o celočíselném násobku (2f,3f ,4f atd.); na barvu má vliv i časový průběh obálky tónu. Tón dvojnásobné frekvence nazýváme druhou harmonickou (trojnásobné třetí atd.). Složený tón o frekvencí můžeme vyjádřit jako součet sinusovitých vln: (vzorec v odkazu níže)
s amplitudou a s fázovým posunem Tento rozklad složeného tónu provede Fourierova analýza. Odlišnosti v poměru vyšších harmonických vytvářejí různé barvy tónu; fázové posuny však lidské ucho nerozlišuje. Liché harmonické zvuk zostřují a oproti tomu sudé zvuk zjemňují.
čili pokud u konkrétního vstupního zesilovače dochází k ovlivnění vyšších harmonických při jeho vybuzení, dojde ke změně barvy zvuku, muselo by se to změřit příslušnými měřáky , abyste měl exaktní kontrolu toho, co slyší vaše ucho, omlouvám se za vstup možná do vyřízené věci.
https://www.wikiskripta.eu/w/Barva_zvuku
Barva zvuku
Zvuk je podélné mechanické vlnění, které je člověk schopen vnímat v rozmezí 16 Hz–20 kHz. Spolu s výškou (danou hlavně frekvencí f ) a intenzitou (danou čtvercem amplitudy A) rozeznáváme také barvu zvuku. Zvuky se sinusovitým průběhem se nazývají jednoduché tóny. Tón je oproti šumu charakterizován jednou výraznou frekvencí, několik tónů s různými výškami tvoří akord. Šum má zpravidla celou oblast frekvencí spojitě rozprostřených (bílý šum rovnoměrně, růžový šum s převahou nižších frekvencí).
Složené tóny o stejné výšce (základní frekvence f) se od sebe liší barvou, která je dána hlavně přítomností tzv. vyšších harmonických, tj. tónů s frekvencí o celočíselném násobku (2f,3f ,4f atd.); na barvu má vliv i časový průběh obálky tónu. Tón dvojnásobné frekvence nazýváme druhou harmonickou (trojnásobné třetí atd.). Složený tón o frekvencí můžeme vyjádřit jako součet sinusovitých vln: (vzorec v odkazu níže)
s amplitudou a s fázovým posunem Tento rozklad složeného tónu provede Fourierova analýza. Odlišnosti v poměru vyšších harmonických vytvářejí různé barvy tónu; fázové posuny však lidské ucho nerozlišuje. Liché harmonické zvuk zostřují a oproti tomu sudé zvuk zjemňují.
čili pokud u konkrétního vstupního zesilovače dochází k ovlivnění vyšších harmonických při jeho vybuzení, dojde ke změně barvy zvuku, muselo by se to změřit příslušnými měřáky , abyste měl exaktní kontrolu toho, co slyší vaše ucho, omlouvám se za vstup možná do vyřízené věci.
https://www.wikiskripta.eu/w/Barva_zvuku
Re: Vplyv gainu na farbu zvuku
Urcite nebudem spochybnovat overene a namerane teorie o zavislosti frekvencnych charakteristyk suciastok na velkosti prechodoveho prudu, ale urcite spochybnujem mieru tohto vplyvu. Jednoducho povedane, ked uberiem gain a pridam na fadri, pripadne naopak, tak ziadnu vyraznu (v podstate vobec ziadnu) zmenu nepocujem.
... tak asi nemam dostatocne sluchove schopnosti.
... tak asi nemam dostatocne sluchove schopnosti.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Vplyv gainu na farbu zvuku
Pokud se budeš pohybovat v lineárních částech přenosových charakteristik jednotlivých za sebou řazených částí mixu, není důvod, aby se barva zvuku měnila. Je to stelný mýtus jako třeba ten, že s ohledem na nebezpečí vzniku zpětné vazby existuje optimální poměru nastavení gainu, polohy faderu, polohy masteru a nastavení citlivosti vstupu PA zesilovače.
Re: Vplyv gainu na farbu zvuku
Z teorie trochu k praxi. Vzučil jsem teď o víkendu svatbu a v kostele byl místní rozhlas s docela solidním zvukem, ale já měl krom sboru a kláves do mixu od kněze klopák a u ženicha a nevěsty mikrofon na klekátku. Bylo to tam sice i kvůli záznamu do videa, ale ať je to slyšet i v kostele, ne? Sbor jsem poštěl z beden vzadu v kostele, když zezadu i zpívali, ale kněz má být slyšet ze předu. Tak jsem ze svého mixu vytáhl kabel do místního zesilovače, poustil tam ty dva zmíněné mikrofony, kouknul že korekce jsou na rovinu a jdu to vyzkoušet a zvuk plechový. Koukám na vstup do místního zesilovače, jestli neklipuje a nic, v pohodě, ale stáhl jsem gain a přidal na výstupu ze svého mixu a ejhle, zvuk o mnoho poslouchatelnější. V cestě jinak nic nebylo, jen ta místní mašinka měla gate, ale bez kompresoru.
Re: Vplyv gainu na farbu zvuku
Já ti to věřím. Jenže já jsem materialista a rád bych znal fyzikální důvod změny zvuku. Ale to už teď a tady asi nezjistíme.
Re: Vplyv gainu na farbu zvuku
Ahoj,
nedá mi to se nezapojit do zajímavého téma. Nemám žádné odborné elektrotechnické ani fyzikální vzdělání, Řídím se pouze svým uchem a zkušenostmi z muzikantského života.
A za mne tam, alespon pro mne, rozdíl je. Nejvíce je to asi slyšitelné u kvalitních a citlivých mikrofonů. Při vyšším nastavení zisku - tedy gainu jsou některé frekvence výraznější než jiné, zřejmě je to dáno tím, že při nižším nastavení gainu to není tak markantní a v kontextu se zbytkem spektra nevýrazné. Ve výsledku to znamená, že pro přirozenější zvuk jsem na ekvalizéru budto nekteré frekvence stahoval, nebo snižoval gain a hlasitost zdroje v celkovém mixu upravoval na faderu. Podle mě je rozdíl zda hlasitost signálu zvyšujete pomocí zisku snímače - tedy mikrofonu, nebo pomocí cesty v mixážním pultu, každé zesílení probíhá v jiné části řětězce a tak má na barvu zvuku vliv. Toto je čístě pocitová záležitost jak ji slyším, nepodloženo žádným měřením atd. týká se to převážně snímání mikrofonem, používám mikrofony SHure, Senheiser a AKG dynamické i kondenzátorové, pult Sondcraft SI Impact.
Zajímá mne zda to takto vnímá i někdo další
At se daří.
nedá mi to se nezapojit do zajímavého téma. Nemám žádné odborné elektrotechnické ani fyzikální vzdělání, Řídím se pouze svým uchem a zkušenostmi z muzikantského života.
A za mne tam, alespon pro mne, rozdíl je. Nejvíce je to asi slyšitelné u kvalitních a citlivých mikrofonů. Při vyšším nastavení zisku - tedy gainu jsou některé frekvence výraznější než jiné, zřejmě je to dáno tím, že při nižším nastavení gainu to není tak markantní a v kontextu se zbytkem spektra nevýrazné. Ve výsledku to znamená, že pro přirozenější zvuk jsem na ekvalizéru budto nekteré frekvence stahoval, nebo snižoval gain a hlasitost zdroje v celkovém mixu upravoval na faderu. Podle mě je rozdíl zda hlasitost signálu zvyšujete pomocí zisku snímače - tedy mikrofonu, nebo pomocí cesty v mixážním pultu, každé zesílení probíhá v jiné části řětězce a tak má na barvu zvuku vliv. Toto je čístě pocitová záležitost jak ji slyším, nepodloženo žádným měřením atd. týká se to převážně snímání mikrofonem, používám mikrofony SHure, Senheiser a AKG dynamické i kondenzátorové, pult Sondcraft SI Impact.
Zajímá mne zda to takto vnímá i někdo další
At se daří.
Re: Vplyv gainu na farbu zvuku
james29:
Mozno som ta zle pochopil a myslel si to inac, ale pozor, GAIN je iba potenciometer pred predzosilovacom v mixpulte (stageboxe), ten nema ziadny vplyv na zisk signalu z mikrofonu. Z mikrofonu ide stale rovnako silny signal (celkovo totozny), nech robis na pulte cokolvek.
Osobne si myslim ze ide o taky placebo efekt. Alebo date menej gainu a na sabli to vytiahnete niekedy viac, niekedy menej, zvuk ma inu hlasitost a tym padom pocitovo aj inu farbu (inak sa zmiesa do ostatneho zvuku) a je to.
No za tie roky som pochopil, ze netreba nikoho presviedcat o svojej pravde, pokial nie je riadne podlozena dokazmi. Takze svojimi uvahami nechcem tvrdit ze mam pravdu, mozno mam len nedostatocne sluchove schopnosti. Hlavne aby nam to pekne hralo. V poslednej dobe sa velmi tesim vzdy ked pocujem na koncerte dobry zvuk.
Mozno som ta zle pochopil a myslel si to inac, ale pozor, GAIN je iba potenciometer pred predzosilovacom v mixpulte (stageboxe), ten nema ziadny vplyv na zisk signalu z mikrofonu. Z mikrofonu ide stale rovnako silny signal (celkovo totozny), nech robis na pulte cokolvek.
Osobne si myslim ze ide o taky placebo efekt. Alebo date menej gainu a na sabli to vytiahnete niekedy viac, niekedy menej, zvuk ma inu hlasitost a tym padom pocitovo aj inu farbu (inak sa zmiesa do ostatneho zvuku) a je to.
No za tie roky som pochopil, ze netreba nikoho presviedcat o svojej pravde, pokial nie je riadne podlozena dokazmi. Takze svojimi uvahami nechcem tvrdit ze mam pravdu, mozno mam len nedostatocne sluchove schopnosti. Hlavne aby nam to pekne hralo. V poslednej dobe sa velmi tesim vzdy ked pocujem na koncerte dobry zvuk.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Vplyv gainu na farbu zvuku
Jen malá technická. Gain není potenciometr před předzesilovačem, nýbrž mění jeho zesílení. Jinak není co dodat.