Vplyv gainu na farbu zvuku
Napsal: čtv 17. říj 2019 14:03:29
Zdravim vsetkych.
Odkedy som zacal zvucit, snazim sa ist za vsetkym do hlbky, aspon do tej miery aby som veci pochopil, aj po stranke teoretickej aj praktickej. Vzdy ked som narazil na nieco nove, podarilo sa mi dohladat si dostatok informacii, aby som veci pochopil. Takto som zmenil uz vela nazorov ktore som v zaciatkoch svojej kariery mal. Ako priklad uvediem, ze som neveril, ze medzi mixpultami moze byt zvukovy rozdiel a to dokonca aj ked cez ne pustite signal bez akychkolvek korekcii. Teraz uz viem ze rozdiely tam su, ale dolezite je ze aj viem PRECO to tak je.
Na co som ale stale neprisiel, a patram na danu temu uz roky, ze aky vplyv na zvuk ma nastavenie gainu. Uz niekolko krat som pocul nazor, ze ked date viac gainu, zvuk je otvorenejsi, agresivnejsi, viac basov, ... ked menej, je to opak a dokonca sa tak daju odstranit vazby. Ked som sa ale spytal dotycneho, preco to tak je, tak som sa ziadnej odbornej odpovede nedockal.
Dalsia vec su moje skusenosti v praxi.
Skusal som to, napriklad pri vacsom pocte mikrofonov na prednej hrane javiska. Ked chcete takto pobrat zvuk do hlbky javiska, treba tie mikrace riadne vyhulit a prichadza samozrejme ocakavana vazba. Skusal som ubrat gain a dorovnat hlasitost na fadry, vysledok bol ten, ze sa nic nezmenilo. Pri ostro znejucom nastroji som skusil ubrat gain a dorovnat to na fadri, vysledok bol rovnaky. Skusal som to uz aj na viacerych pultoch. Urobil som si 2 presety na mikrofone, jeden s velkym gainom a stiahnutym fadrom, druhy naopak (podotykam ze gainom a fadrom som siel v rozsahu +-25 dB, teda uroven, kedy by sa zvukova zmena urcite mala ukazat), prepinal som hore dole, pocuval na sluchatka, na bedne ... ziadna zmena.
V rentale som vela krat chystal PA a pulty pre top SK zvukarov a teda pri zvuceni som im mohol stat za chrbtom a sledoval som okrem ineho aj pracu s gainom. Na zaciatku vytiahli co to dalo a viac sa ho nechytili.
Okrajom uvediem, ze v usiach problem asi nebude. Nepisal by som nieco take, ale vzhladom na okolnosti ... som aj muzikant a vela kolegov si mysli, ze mam absolutny sluch, co ale nie je pravda. Ale proste pocujem myslim si fakt velmi dobre.
Vystudoval som aj elektroniku, ale bolo to uz davno a neda sa povedat ze by som v tom bol nejak dobry. Ale predzosilovace sme v ramci studia vyrabali a "gain" bol vlastne len potenciometer na vstupe, takze nic co by mohlo zasadne ovplyvnit farbu zvuku. Uvedomujem si ale, ze predzosilovace v mixpultoch (stageboxoch) su mozno inej konstrukcie. Budem rad ak niekto nieco o tom vie a podeli sa s vedomostami.
Mam aj jednu teoriu ako to cele vzniklo a preco to UZ podla mna nefunguje. V dobe analogu, ktoru som ja uz zazil len velmi okrajovo, sa dal gain vybudit trosku viac tak, ze spicky signalu uz isli obcas "do klipu" (na merakoch pultov zvacsa cervene diody). Kedze cele dalsie spracovanie v pulte bolo analogove a teda aj s istymi rezervmi, pult to zvladol. A to mohlo mat za nasledok zmenu na vyskach, teda tu ostrost, otvorenost ... To ale na digitaloch uz mozne nie je. Ako nahle prejdete na gaine cez "digitalnu" nulu, AD prevodnik si s tym uz neporadi, signal oreze a bude to zniet vsetci vieme ako.
To berte ale cele len ako moju teoriu a mozno sa aj mylim. Opat budem rad za akekolvek reakcie.
Rad by som teda pocul (videl) aj vase nazory, skusenosti, pripadne nejake navody, ako si teoriu overit aj v praxi. Mohlo by to byt velmi prinosne pre mnoho zvukarov.
Odkedy som zacal zvucit, snazim sa ist za vsetkym do hlbky, aspon do tej miery aby som veci pochopil, aj po stranke teoretickej aj praktickej. Vzdy ked som narazil na nieco nove, podarilo sa mi dohladat si dostatok informacii, aby som veci pochopil. Takto som zmenil uz vela nazorov ktore som v zaciatkoch svojej kariery mal. Ako priklad uvediem, ze som neveril, ze medzi mixpultami moze byt zvukovy rozdiel a to dokonca aj ked cez ne pustite signal bez akychkolvek korekcii. Teraz uz viem ze rozdiely tam su, ale dolezite je ze aj viem PRECO to tak je.
Na co som ale stale neprisiel, a patram na danu temu uz roky, ze aky vplyv na zvuk ma nastavenie gainu. Uz niekolko krat som pocul nazor, ze ked date viac gainu, zvuk je otvorenejsi, agresivnejsi, viac basov, ... ked menej, je to opak a dokonca sa tak daju odstranit vazby. Ked som sa ale spytal dotycneho, preco to tak je, tak som sa ziadnej odbornej odpovede nedockal.
Dalsia vec su moje skusenosti v praxi.
Skusal som to, napriklad pri vacsom pocte mikrofonov na prednej hrane javiska. Ked chcete takto pobrat zvuk do hlbky javiska, treba tie mikrace riadne vyhulit a prichadza samozrejme ocakavana vazba. Skusal som ubrat gain a dorovnat hlasitost na fadry, vysledok bol ten, ze sa nic nezmenilo. Pri ostro znejucom nastroji som skusil ubrat gain a dorovnat to na fadri, vysledok bol rovnaky. Skusal som to uz aj na viacerych pultoch. Urobil som si 2 presety na mikrofone, jeden s velkym gainom a stiahnutym fadrom, druhy naopak (podotykam ze gainom a fadrom som siel v rozsahu +-25 dB, teda uroven, kedy by sa zvukova zmena urcite mala ukazat), prepinal som hore dole, pocuval na sluchatka, na bedne ... ziadna zmena.
V rentale som vela krat chystal PA a pulty pre top SK zvukarov a teda pri zvuceni som im mohol stat za chrbtom a sledoval som okrem ineho aj pracu s gainom. Na zaciatku vytiahli co to dalo a viac sa ho nechytili.
Okrajom uvediem, ze v usiach problem asi nebude. Nepisal by som nieco take, ale vzhladom na okolnosti ... som aj muzikant a vela kolegov si mysli, ze mam absolutny sluch, co ale nie je pravda. Ale proste pocujem myslim si fakt velmi dobre.
Vystudoval som aj elektroniku, ale bolo to uz davno a neda sa povedat ze by som v tom bol nejak dobry. Ale predzosilovace sme v ramci studia vyrabali a "gain" bol vlastne len potenciometer na vstupe, takze nic co by mohlo zasadne ovplyvnit farbu zvuku. Uvedomujem si ale, ze predzosilovace v mixpultoch (stageboxoch) su mozno inej konstrukcie. Budem rad ak niekto nieco o tom vie a podeli sa s vedomostami.
Mam aj jednu teoriu ako to cele vzniklo a preco to UZ podla mna nefunguje. V dobe analogu, ktoru som ja uz zazil len velmi okrajovo, sa dal gain vybudit trosku viac tak, ze spicky signalu uz isli obcas "do klipu" (na merakoch pultov zvacsa cervene diody). Kedze cele dalsie spracovanie v pulte bolo analogove a teda aj s istymi rezervmi, pult to zvladol. A to mohlo mat za nasledok zmenu na vyskach, teda tu ostrost, otvorenost ... To ale na digitaloch uz mozne nie je. Ako nahle prejdete na gaine cez "digitalnu" nulu, AD prevodnik si s tym uz neporadi, signal oreze a bude to zniet vsetci vieme ako.
To berte ale cele len ako moju teoriu a mozno sa aj mylim. Opat budem rad za akekolvek reakcie.
Rad by som teda pocul (videl) aj vase nazory, skusenosti, pripadne nejake navody, ako si teoriu overit aj v praxi. Mohlo by to byt velmi prinosne pre mnoho zvukarov.