Zvučení divadelního představení

Otázky a odpovědi z LIVE PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika)
  • Reklama
  • sada T10S T7V
Kakin
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 9
Registrován: pon 22. led 2007 20:51:31

Zvučení divadelního představení

Příspěvek od Kakin » čtv 13. úno 2020 11:52:30

Ahoj, prosím o radu. Asi před třemi lety jsem byl požádán, jestli bych ochotnickému divadlu nedělal zvukaře. Přišel jsem vlastně k hotovému, měli svůj apec, který jim někdo kdysi navrhl. Problém je ten, že když zvučím představení v sále peru se se zpětnou vazbou. Zkoušel jsem všelijaké rozmístění mikrofonů i reprobeden, u toho jsem zkoušel různě přenastavit mix ale vše bez úspěchu. Nějak to vždycky nazvučím ale spíš jen hlídám vazbu ale když potřebuju něco zesílit .......A do odposlechu vůbec. Možná bude chyba ve výběru mikrofonů. Proto prosím o radu, co bych měl změnit nebo udělat jinak.
Mix Yamaha MG20XU, Bedny ven i odposlech Db Opera, Mikrofony AKG C1000S MK4 - 2ks a kamerové RODE NTG-2 - 2ks zavěšené se stropu nad podium. Teď bych mohl něco pořídit do 30 000,- Vím, není to moc ale něco po něčem, ale co prvně ? Možná by se hodil i kompresor popř. eliminátor. Nebo třeba přímo DriveRack PA ? Abych něco nepořídil a nebylo to zbytečné
Moc děkuji za rady

gnat
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 27
Registrován: úte 01. říj 2019 13:49:11

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od gnat » čtv 13. úno 2020 12:16:23

1. zapracuj na rozmístění a hlavně orientaci mikrofonů a odposlechů.
Je třeba řešit, aby byl mikrofon vůči odposlechu orientován minimem citlivosti. U kardiody to znamená konektorem k bedně, u superkardiody 30 stupňů a u hyperkardioidy 45 stupňů. Jen vhodné natočení mikrofonu ve stojanu nebo závěsu na původním místě ti klidně udělá rezervu 6 dB. Pak je zkus přemístit do minima vyzařovacího diagramu odposlechů.

2. pořiď si digitální mix
Potřebuješ ty vazby eliminovat na vstupech a každý současný digitál má alespoň pětipásmový plně parametrický EQ na každém vstupu, takže se dají ty nejprůserovější frekvence potlačit. Navíc budeš mit k dispozici gejty a kompresory pro každý vstup.

3. ten DriveRack odlož až budeš řešit akustuiku sálu. Problém se řeší na vstupu a ne na výstupu.

Kakin
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 9
Registrován: pon 22. led 2007 20:51:31

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od Kakin » čtv 13. úno 2020 13:53:11

Myslel jsem, že už jsem vyzkoušel všechno. Asi ne a půjdu do toho znovu podle tvých rad. Ty mikrofony jsou asi tak citlivé, že vazba je i ve venkovních bednách i když jsou vlastně za rohem. Taky bude asi problém s těma zavěšenýma mikrofonama. Jenomže nevím jak to jinak vyřešit. Když tam postavím stojany, budou zavazet. Ještě mrknu na nějaký ten mix.
Zatím děkuji

Damton
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 136
Registrován: pát 07. dub 2017 11:29:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od Damton » čtv 13. úno 2020 16:54:42

Žádné divadlo (kromě ochotnického) jsem neviděl že by se zvučilo :-D. (kromě playbacků)
Pokud herec neumí mluvit nahlas, nemá v divadle co dělat ...
Berte to trochu z nadhledem, ale poslední dobou se mi zdá že chce každý zvučit každé prdnutí, i tam kde to vůbec není potřeba.
Žádné extra čáry máry ze zpětnou vazbou ti nepomůžou. Mirofony máš slušné, bedny taky žádný průser. Tam už nic extra navíc neutočíš. Nepomůže ani větší počet mikrofonů. Naopak to bude fázovat a vazbit ještě víc. Pokud máš více mikrofonů ze předu např 4ks . Tak už musíš zesilovat ten kde se momentálně mluví a ostatní trochu stáhnout aby jsi z toho dostal maximum.

Jediná možnost jak opravdu znatelně zvednout hlasitost jsou porty. Ale to jsme financema jaksi někde jinde.
Občas u ochotnických divadel ,děcka atd. to dávám hlavním hrdinům + třeba něco na stůl (pokud je ve hře) atd. zkrátka co nejblíže mluvícím. Portů mám 8ks takže si musí vybrat kdo nejmíň kříčí nebo kdo je nejdůležitější dostane port.
např zde:
https://www.youtube.com/watch?v=kZ4S77EkYvc
Naposledy upravil(a) Damton dne čtv 13. úno 2020 17:34:28, celkem upraveno 2 x.

kelly.ok
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 248
Registrován: stř 18. říj 2017 7:27:13

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od kelly.ok » čtv 13. úno 2020 17:22:04

Ty zavěšený mikrofony od stropu jsem loni na podzim viděl při jedné akci tamního zvukaře použít, chtěl tím zvučit sbor, a byl to stejný problém jako popisuješ... neustále ve vazbě a prakticky nepoužitelné (protože zároveň nesmyslně vysoko atd...). Když si představíš polar pattern běžný kardiody takto pověšené, tak to logicky pravděpodobnost tý vazby z PA značně zvyšuje. Jinak zvučit divadlo mi taky přijde jako dost neobvyklá věc. Chápu mikroporty u profi muzikálů atd., ale činohra nebo jakékoliv ochotnické divadlo které hraje většinou v menších sálech atd.? Měli jsme u nás v kulturáku ochotníky z "vedlejší vesnice", kteří si dali na oba kraje jeviště dva kondíky, jediný výsledek byl ten, že tam pak víc než co jiného lezl každý krok po jevišti, každé klepnutí atd...

Damton
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 136
Registrován: pát 07. dub 2017 11:29:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od Damton » čtv 13. úno 2020 17:32:23

kelly.ok píše:
čtv 13. úno 2020 17:22:04
...jediný výsledek byl ten, že tam pak víc než co jiného lezl každý krok po jevišti, každé klepnutí atd...
Přesně tak. Jediné co potom jde víc do sálu, tak je šum z těch beden a zvuk "ala studna" těsně před začínající vazbou :D
Takže doporučuju ochotníkům zajet se podívat do normálního divadla a poslechnout jak má herec mluvit nahlas.

A ten odposlech pro ochotníky je teda uplný bizár :-D
To tam někdo hraje na kytaru a sólově zpívá? že potřebuje odposlech ? Nebo snad cpeš ty přední mikrofony a pušky do toho odposlechu ?
A doufám že s tím pořízením kompresoru si děláš srandu. Ten ti zaručeně tu vazbu ještě více zvedne...
Eliminátor zpětné vazby má sloužit jako velmi rychlé prsty zvukaře tzn. když nastane problém např. někdo zklopí mikrofon do odposlechu ,nebo vyleze před bendu, tak eliminátor má rychle zareagovat a vykousnout vazbící pásmo a potom jej dle nastavení opatrně vracet nazpět. To je hlavní účel eliminátoru.
Pokud hodláš eliminátorem povykusovat vše, kde to vazbí, tak ti za chvilku z užitečného zvuku nezbude vůbec nic a bude to znít jak z prdele.
Lepší řešení je pomocí 31pásmového EQ nebo parametrického EQ najít to kde to začíná vazbit jako první a to pásmo trochu stáhnout. Dá se tím pár decibelíčků nahonit. Ale nepočítej se žádným zázrakem.
Za 30tis bych možná pořídil zájezd do toho divadla :-D
Omlouvám se za upřímnost, ale poslední dobou mluvím tak jak to cítím.Žádné mazání medu....

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3531
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od blaha » čtv 13. úno 2020 18:41:55

Většinou tu bylo vše napsáno a platí to.

1. herci musí normální sál, kde je při divadle ticho bez problémů umluvit
2. odposlech u divadla se používá jen pokud je tam živý zpěv, ale určitě se do něj nepouští sběráky
3. bedny na jevišti (ty odposlechové) se můžou v některých případech používat jako zadní efektové, ale to už je spíš zvukařův luxus, že si to chce komplikovat a dělit
4. umím si představit situaci, kde je prostorové přizvučení nutné, sám takové akce dělám, je to venku OpenAir, kde to mluvené slovo prostě zaniká, tam to děláme na 4ks C1000 nastavené na kardio, 2 zavěšené a 2 na stativech z předu ze stran
5. toto lze ale dělat dnes už jen s digitálem, právě díky 4 a více pásmovému PEQ s nastavitelným Q, musí se to hodně úzce vyřezat a nastavit si hranici pokud můžu, pak to můžeš honit klidně na 10kW aparátu
6. jakékoliv přizvučení ti je k ničemu, pokud herci nebudou mluvit dostatečně NAHLAS

Za 30k bych opravdu doporučil (pokud je to přizvučení nutné) koupit digi pult, NE tabletovej, ten je pro divadlo na prd, dá se sehnat Behringer X32, X32 Compact, AH QU-24, apod. vše pochopitelně starší.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, divadlo Jaroměř, občas zvučení na sebe mimo divadlo, občas nějaký ten prodej i instalace techniky

Kakin
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 9
Registrován: pon 22. led 2007 20:51:31

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od Kakin » čtv 13. úno 2020 20:16:04

Všechny připomínky jsou mě jasné ale máme sál cca 300 lidí a všichni herci nejsou tak dobří aby to ukřičeli. Zvlášť když se něco odehrává v zadní části pódia. (jsou to ochotníci :?: ) Nějaké porty mám ale ty dávám zpěvákům nebo tomu kdo má problém s hlasem. Často se v představení zpívá, nebo vánoční představení mělo živou hudbu a sbor. Sboru dávám mikrofony na stojany. Tam jsou odposlechy nutné. Mluvené slovo do odposlechu samozdřejmě nedávám. Nechci aby šel zvuk jak při hudebním vystoupení, jen aby byl slyšet v sále (když si to ti lidi zaplatí )
Za upřímnost se omlouvat nemusíš. To je pro mě jen dobře. Sice občas něco nazvučím a baví mě to ale nemám takové zkušenosti, proto sem píšu o rady.
Děkuji za příspěvky

Bassman
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 369
Registrován: stř 03. čer 2015 15:02:59

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od Bassman » čtv 13. úno 2020 20:22:26

Skusim ist este detailnejsie a tym len potvrdit co tu uz napisane je. Kedze v poslednej dobe dost pravidelne (min. 2 krat za mesiac) zvucim vsakovake detske a amaterske predstavenia mam uz veci snad celkom vychytane a ono to fakt funguje. Predsa len skuste detom a amaterom pred predstavenim hovorit o tom ako nahlas maju hovorit. Dosiahneme tak akurat efekt hadzania hrachu o stenu, cest vynimkam, napriek tomu to stale robim.

Zacnem tou technikou. Mikrofony AKG C1000 povazujem za absolutne najlepsie co mozes na prednu hranu javiska postavit. Skusal som vsetko mozne (dynamiky roznych smerovych charakteristyk, kondiky velkomembranove aj malomembranove, proste snad vsetko) ale C1000ka je o triedu vyssie ako cokolvek ine co som skusal. Ta funguje naprosto perfektne, ale doletize je to umiestnenie. Ja ich davam zvycajne 3, ale odstup je max take 3 metre. Vtedy nezostavaju derave miesta na predku a uplne kraje nie su az tak dolezite, tam sa malokedy nieco odohrava a ked uz, tak to treba skusit presunut viac na stred.
Vysaky davam zvycajne nejake klopaky, 2 v nejakej tretine a dalsie 2 v dvoch tretinach hlbky javiska. Dolezite aby boli co najnizsie ako je to mozne, max tak 2,5 metra, aj ked je tam riziko, ze ho niekto trafi nejakou bakulou, ale inac to nema vyznam.

Moja metoda vyzaduje EQ na vsetky mikrace + este jeden EQ a na vsetky predne mikrace compresory. V analogu to znamena okrem pultu aj riadne velku rackovu skrinu, takze urcite chod do nejakeho digi pultu (rozpocet na to mas, urcite nieco sablove, ziadne tabletove veci, to je v divadle na nic).

A teraz postup.
Najprv si "prepiskam" kazdy mikrofon zvlast (ostatne su vypnute, je fajn ked je na javisku nejaky ruch, staci aj sum, gain nastavujem na max pri zakricani do mikrofonu z cca 30cm). Ale nevyrezavam, len potlacam jednu, max 2 frekvencie, ktore zacnu vazbit ako prve a idem max -5dB, aby to na zvuku nebolo ani moc poznat. Potom vsetky mikrofony zgrupnem (teda nejdu do mastru ale najskor do grupy), vytiahnem ich vsetky na uroven ako ked boli tesne pod vazbou (samozrejme grupa je stiahnuta) a grupu zacnem pomaly dvihat hore. Ked zacnu prichadzat vazby zase len potlacim 2-3 prve a je vystarane. Na takto nazvucenom podiu je pocut fakt kazde prdnutie. Smola je ze su extremisti ktori hovoria ste tichsie, ale tu uz ziadna technika nepomoze (mimo madon).

Co sa tyka farby tak je tam samozrejme pocut trosku fazovanie, ale to len pri max hlasitosti, zvycajne netreba ist tak vysoko. Ked uz dojde na extrem ze si niekto len sepoce popod nos tak treba este trosku pomahat vytahovanim mikrofonov, ale to hovorim o extremoch.

Compresory treba nastavit tak, aby pochytali najma silne zvuky z malej vzdialenosti. Treba ist na to citlivo, aby zvuk nezacal "dychat".

A co sa tyka vysakov, sustredujem sa hlavne na tie zadne. Pri tomto nastaveni predky totiz poberu vacsinu javiska, hluchy je len zadok. Ale tie predne vysaky dobre funguju napriklad ked v predu tancuju tanecnici do kruhu a pri tom spievaju a podobne.

Odposluchy len z bokov, kvoli reprodukovanej hudbe, pripadne nejakym zvukovym efektom, inac tam odposluchy vobec nepatria, to sa potom neda zvucit nijak.

Ak ma este nieco napadne tak doplnim
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu

exxxi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1070
Registrován: sob 29. led 2011 1:35:00

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od exxxi » čtv 13. úno 2020 20:26:10

Na dělání zázraků je potřeba plnohodnotý pult. V analogu to už smysl nemá, když za pár korun jsou digitály.
Co se týče zavěšení mikrofonů, pokud to má k něčemu být, tak je zavěšený kousek zdrátován tak, aby byl trochu vodorovně a je zavěšen pokud možno nízko.
http://www.zvukari.com
SiEx3, X32r, DL1608, QSC, EV, Turbosound etc.

Damton
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 136
Registrován: pát 07. dub 2017 11:29:59
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od Damton » čtv 13. úno 2020 20:39:29

Nahoru věším Sennheiser ME4 který vísí na Bodypacku. Takové rychlo řešení na divadelní táhlo.
Ale jak už tady vícekrát zaznělo, chce to dát opravdu nízko. Dávám to tak vysoko,abych na to tak tak došáhnul (měřím 180cm)
ME4 toho pozbírá poměrně hodně je to slušný mikrofonek

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3531
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od blaha » čtv 13. úno 2020 22:31:20

já se vrátím k prvotnímu problému

My máme sál pro 400 lidí, máme ochotníky a nikdy jsem nemusel mluvené slovo přizvučovat.

Herci, byť ochotničtí, nejsou to samé jako děti při besídce, pokud je to herec, tak prostě mluva je součástí.

Tohle jim ale musí říct režisér, prostě na jevišti je normální mluva - šepot, zvýšený hlas - normální mluva a křičení je mluvení nahlas, tohle si herci musí uvědomit. Je potřeba jim tyhle základy vštípit, stejně jako, že nikdy nemluví zády k divákům. Musejí se naučit pracovat s prostorem. Tohle, ale je opět na režisérovi, kterej to navíc jako jedinej má možnost poslechnout ze sálu.

Krom našich herců jezdíme ještě zájezdovky po obecních kulturácích s dalšími ochotníky a i tam se prostě přizvučování nekoná, prostě to musejí umluvit, resp. koná, ale jen v jednom místě a tam to aranžersky patří.

Přizvučování prostě jen venku v místě pro víc lidí s blbým akustickým prostorem.

Něco jiného jsou zpěvy, tam už prostě porty sedí, souvisí to nějak se současnými trendy divadla, doba, kdy i toto herci odzpívali naživo bez mikrofonu je už za námi.

Vše, ale stále vede k tomu, že pořídit digi mix (šavlový) je priorita č.1, pokud se jedná o nákupy, pokud zbyde, určitě se ještě 2 C1000 taky neztratí.

Pak by asi nebylo na škodu se domluvit s někým, kdo s divadlem má nějaké zkušenosti a probrat s ním přímo i na místě co se dá dál vymyslet.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, divadlo Jaroměř, občas zvučení na sebe mimo divadlo, občas nějaký ten prodej i instalace techniky

jarakri
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 4
Registrován: čtv 02. led 2020 7:50:59

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od jarakri » pát 14. úno 2020 0:14:24

Mám dobrou zkušenost s ADX51 na zvučení v prostoru (sbory, divadlo). Odposlechy jen pro doprovod na zpěv nebo tanec a zlehka pokud ty mikrofony nestáhneš. Při zavěšení by neměl být mic konektorem nahoru. Popř. ještě posunout PA bedny dále od podia více k lidem. Vše ostatní zaznělo. Jinak digi šudlací např. UI24 + X-touch bych se na ochotnické divadlo nebál, alespoň by se ti lépe lovily ty "průserové" frekvence.

Uživatelský avatar
CharlesBass
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 405
Registrován: ned 20. dub 2008 13:11:38
Bydliště: Banská Bystrica

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od CharlesBass » pát 14. úno 2020 9:24:06

blaha píše:
čtv 13. úno 2020 22:31:20
Herci, byť ochotničtí, nejsou to samé jako děti při besídce, pokud je to herec, tak prostě mluva je součástí.

Tohle jim ale musí říct režisér, prostě na jevišti je normální mluva - šepot, zvýšený hlas - normální mluva a křičení je mluvení nahlas, tohle si herci musí uvědomit. Je potřeba jim tyhle základy vštípit, stejně jako, že nikdy nemluví zády k divákům. Musejí se naučit pracovat s prostorem. Tohle, ale je opět na režisérovi, kterej to navíc jako jedinej má možnost poslechnout ze sálu.
Do kamene tesat!!! Nedovedu si představit, jak moc musí mluvit potichu, když v tichém divadle nejsou slyšet dialogy ani při mikrofonech na hranici vazby. Opravdu není cesta posilovat aparát a mikrofony cpát každému až do krku. Tady se musí vyměnit režisér a případně někteří herci. Ochotnický režisér, bývá v dnešní době většinou herec ze staré školy a takové věci má mít v malíku. Technika dokáže pomoci, ale nemůže sama mluvit. To už by snad bylo lepší namluvit ve studiu dialogy a pouštět to na playback.
Basista zajímající se značnou měrou o zvuk, tedy i samozvučení a jeho následky :lol:
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři :-)

gnat
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 27
Registrován: úte 01. říj 2019 13:49:11

Re: Zvučení divadelního představení

Příspěvek od gnat » pát 14. úno 2020 10:42:58

Proč by nemohl mít patlací mix ? Za tu cenu pořídí X32 Rack a k tomu X-Touch. Výhodou je, že to může mít u podia a nemusí tahat všechny signály desítky metrů do režie. Ideální by samozřejmě byl X32 Compact a k tomu stagerack S16.

Odpovědět

Zpět na „Zvučíme live a věci okolo“