Mimo všechno ;-) Fuga
-
- Reklama
-
- Nováček fóra
- Příspěvky: 9
- Registrován: stř 15. úno 2023 10:01:22
Mimo všechno ;-) Fuga
Zdravím,
mám dotaz, jenž bude svým charakterem (hlavně v rámci tohoto webu) asi totálně mimo mísu, ale co kdyby?
Jsem hudební "jelito", i když v mém rodokmenu z jedné strany bylo určitým způsobem dosti požehnáno.
Jsem technicky i matematicky relativně zdatný, prsty mi ještě fungují
Neumím číst noty z partu a ani to nechci umět, chápu veskrze intervaly mezi jednotlivými klávesami na pianu (násobky 2 odmocniny ze 12), jejich souzvuk, co je to dur i mol technicky (intervaly 0-4-3, 0-3-4), i jejich harmonický průběh, co se týká matematické funkce a libozvučnosti.
Najde se nějaký ďabel, co mi pomůže pochopit, jak jako matematik složit Fugu o dvou hlasech?
Na YouTube jsem nakoukal dost.
Nějaký jiný tip? Literatura, ať již hudební, či z oboru matematiky?
Díky za odpověď.
mám dotaz, jenž bude svým charakterem (hlavně v rámci tohoto webu) asi totálně mimo mísu, ale co kdyby?
Jsem hudební "jelito", i když v mém rodokmenu z jedné strany bylo určitým způsobem dosti požehnáno.
Jsem technicky i matematicky relativně zdatný, prsty mi ještě fungují
Neumím číst noty z partu a ani to nechci umět, chápu veskrze intervaly mezi jednotlivými klávesami na pianu (násobky 2 odmocniny ze 12), jejich souzvuk, co je to dur i mol technicky (intervaly 0-4-3, 0-3-4), i jejich harmonický průběh, co se týká matematické funkce a libozvučnosti.
Najde se nějaký ďabel, co mi pomůže pochopit, jak jako matematik složit Fugu o dvou hlasech?
Na YouTube jsem nakoukal dost.
Nějaký jiný tip? Literatura, ať již hudební, či z oboru matematiky?
Díky za odpověď.
Dělám po svým, některé to baví, a spoustu lidí to se.e
-
- Nováček fóra
- Příspěvky: 9
- Registrován: stř 15. úno 2023 10:01:22
Re: Mimo všechno ;-) Fuga
Oprava: 12 odmocnina ze 2. Každý se občas utne
Dělám po svým, některé to baví, a spoustu lidí to se.e
Re: Mimo všechno ;-) Fuga
No tohle opravdu uplně mimo zvukařinu.
Ale nevím jestli existuje nějaké forum pro barokní hudbu.
Zkusím odpovědět ze svého pohledu protože jsem v mládí figy hrával a nejvíc obdivoval ty od J.S.Bacha....a byla to kláda se to naučit.
Bach začínal fugu jako jednohlasný motiv, dlouhý tak 4 až 8 taktů, snadno zapamatovatelný. Po jeho přehrání se začal hrát stejný motiv jen jiné pozici - myšleno o nějaký interval výš nebo níž. Druhý hlas se omotával okolo hlavního motivu fugy tak aby zněl libozvučně. Není v tom žádný vzorec - prostě jen libozvučně. Potom se ovikle přidal hlavní motiv v další ploze a z doteď dvouhlasé hudby se stala tříhlasá....a tak to mlohlo pokračovat dál z různými mezimotivy až se k tomu přidal hlavní motiv hraný nohama v basech. Celou skladbu v tom není žádná šablona nebo vzorec prostě se hlavní motiv přehrával v různých polohách a ostatní hlasy ho libozvučně doplňovali.
Nejznámsější fuga asi bude fuga D moll BWV 565:
fuga začíná cca 2:42
moje oblíbená je fuga D dur BWV 532 kde je velmi čitelně slyšet hlavní motiv a postupně dvou..tří..čtyřhlasá skladba. V nížeudeném videu jsou i noty ve který je krásně vydět postupný nárust hlasů i hlavní motiv v různých polohách:
Ale fuga není jen skladbou baroka. myslím že i skladba od R. Hladíka - Čajovna má podle mě hlavní rysy fugy:
tolik můj osobní neprofesionální popis fugy.
No a jak ji složit?
Jak jsem psal není v tom žádná matematika.
Pokus se vymyslet nějaký jednoznačný, zapamatovatelný, nosný motiv a ten posouvej do zůzných poloh a pokud fuga má být jen dvouhlasá, tak druhý hlas ať obtáčí hlavní motiv libozvučně a občas vlož na 2 - 4 takty nějakou obněnu....
Ať to hraje Palko.
Ale nevím jestli existuje nějaké forum pro barokní hudbu.
Zkusím odpovědět ze svého pohledu protože jsem v mládí figy hrával a nejvíc obdivoval ty od J.S.Bacha....a byla to kláda se to naučit.
Bach začínal fugu jako jednohlasný motiv, dlouhý tak 4 až 8 taktů, snadno zapamatovatelný. Po jeho přehrání se začal hrát stejný motiv jen jiné pozici - myšleno o nějaký interval výš nebo níž. Druhý hlas se omotával okolo hlavního motivu fugy tak aby zněl libozvučně. Není v tom žádný vzorec - prostě jen libozvučně. Potom se ovikle přidal hlavní motiv v další ploze a z doteď dvouhlasé hudby se stala tříhlasá....a tak to mlohlo pokračovat dál z různými mezimotivy až se k tomu přidal hlavní motiv hraný nohama v basech. Celou skladbu v tom není žádná šablona nebo vzorec prostě se hlavní motiv přehrával v různých polohách a ostatní hlasy ho libozvučně doplňovali.
Nejznámsější fuga asi bude fuga D moll BWV 565:
fuga začíná cca 2:42
moje oblíbená je fuga D dur BWV 532 kde je velmi čitelně slyšet hlavní motiv a postupně dvou..tří..čtyřhlasá skladba. V nížeudeném videu jsou i noty ve který je krásně vydět postupný nárust hlasů i hlavní motiv v různých polohách:
Ale fuga není jen skladbou baroka. myslím že i skladba od R. Hladíka - Čajovna má podle mě hlavní rysy fugy:
tolik můj osobní neprofesionální popis fugy.
No a jak ji složit?
Jak jsem psal není v tom žádná matematika.
Pokus se vymyslet nějaký jednoznačný, zapamatovatelný, nosný motiv a ten posouvej do zůzných poloh a pokud fuga má být jen dvouhlasá, tak druhý hlas ať obtáčí hlavní motiv libozvučně a občas vlož na 2 - 4 takty nějakou obněnu....
Ať to hraje Palko.
-
- Nováček fóra
- Příspěvky: 9
- Registrován: stř 15. úno 2023 10:01:22
Re: Mimo všechno ;-) Fuga
Zdravím Palko,
konkrétně ta fuga od Bacha v Dm je mazec. Víc než partitura, mne dostal přepis na YouTube do piano roll znázornění a souběžné přehrání této skladby na varhanech. Jde v tom o dost lépe vidět ta matematika, smím li to tak nazvat.
Začátek hlavní téma, opakování v několika hlasech, pak se přidaji další hlasy které hrají do kontra a točí se okolo hlavního tématu, jak jsi zmiňoval ve svém příspěvku. Co jsem našel na netu, tak se pro kontrapunkt používají, pokud jsem správně pochopil, témata jiná, nebo se převrátí, otočí, posune časově nebo výškově hlavní téma. Je to tak, nebo se pletu?
Takže, de facto lze pro kontrapunkt použít cokoli co je zcela jiné (ale je záhodno použít stejnou tóninu), nebo má jinou délku not oproti hlavnímu tématu, je inverzí hlavního tématu, je nějak časově posunuto, má jinou výšku, je stejné jako hlavní téma ale s mírnou obměnou v jednotlivých tónech, atd.
Souhlas, nebo jsem jsem se sekl?
Ne nějaká literatura na toto téma?
Díky za odpověď.
konkrétně ta fuga od Bacha v Dm je mazec. Víc než partitura, mne dostal přepis na YouTube do piano roll znázornění a souběžné přehrání této skladby na varhanech. Jde v tom o dost lépe vidět ta matematika, smím li to tak nazvat.
Začátek hlavní téma, opakování v několika hlasech, pak se přidaji další hlasy které hrají do kontra a točí se okolo hlavního tématu, jak jsi zmiňoval ve svém příspěvku. Co jsem našel na netu, tak se pro kontrapunkt používají, pokud jsem správně pochopil, témata jiná, nebo se převrátí, otočí, posune časově nebo výškově hlavní téma. Je to tak, nebo se pletu?
Takže, de facto lze pro kontrapunkt použít cokoli co je zcela jiné (ale je záhodno použít stejnou tóninu), nebo má jinou délku not oproti hlavnímu tématu, je inverzí hlavního tématu, je nějak časově posunuto, má jinou výšku, je stejné jako hlavní téma ale s mírnou obměnou v jednotlivých tónech, atd.
Souhlas, nebo jsem jsem se sekl?
Ne nějaká literatura na toto téma?
Díky za odpověď.
Dělám po svým, některé to baví, a spoustu lidí to se.e
Re: Mimo všechno ;-) Fuga
Tak v první řadě musíš vymyslet dobré téma. Fugové téma má HLAVU, která je rytmicky výrazná a pak tu druhou část, kde je spíš běh. Druhý hlas se připojuje kontrapunkticky podle přísných pravidel a teprve až budeš v těch pravidlech dobrý, tak je můžeš porušovat. Během víkendu ti zkusím najít podrobnější návod.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.
Re: Mimo všechno ;-) Fuga
No já toho víc nenapíšu. Svoje pocity z fugy jsem napsal, protože jsem je hrával. Ale najsem encyklopedie a neznám přesné definice. Věřil jsem, že ti pomůžou tři vzorky, které jsem nabídnul k poslechu. Takže pokud ti to nestačí a chceš jit do hloubky teorie fugy zkus obviklé zdroje - wikipedie nebo chatGPT s IA. Teď jsem to zkusil a můžeš si s ní povídat hodiny a jít do hloubky.
Knihy nebo skripta pro specializované hudební školy určitě budou... musíš pohledat. Někdy jsou i velmi dobré články v časopise Muzikus psané lidmi z konzeravatoří......
Ať to hraje Palko.
Knihy nebo skripta pro specializované hudební školy určitě budou... musíš pohledat. Někdy jsou i velmi dobré články v časopise Muzikus psané lidmi z konzeravatoří......
Ať to hraje Palko.