Pomoc s konkrétní místností

Otázky a odpovědi ze STUDIOVÉ PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika).
  • Reklama
  • DEMO 15
Grazlll
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 232
Registrován: ned 27. bře 2011 10:12:21

Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Grazlll » ned 19. říj 2014 13:05:11

Ahoj,
obracim se na vás s prosbou o konkrétní návod na zvukovou úpravu místnosti...:-)
Dnes jsem si byl prohlédnout místo kde budeme tvořit a je to krásná místnost (minimálně krásně vymalovaná :-D ), nicméně bych s ní potřeboval trochu poradit...
Jedná se o místnost přibližně 4.5 x 3.5 x 2.5 metru. V místnosti jsou dva dřevěné nosné trámky, tři okna a dvoje dřevěné dveře.

Má úředstava je následující..
Okna překrýt dekou aby se zvuk moc neodrážel (pomůže to??), před každé dveře dám paravan o velikosti 200x100cm a trámky bych obalil alespoň dekou nebo plstí aby se taktéž zvuk neodrážel...
Je tahle moje představa alespoň trochu správná a smysluplná?

A má smysl v takovéhle místnosti laborovat s "lapením" basů? Vyrobit nějaký ten "kmitající" panel by asi nemuselo být tak těžké...:-)

Rád si nechám poradit, např. od Kamil V. nebo studia Kappka :-))
Děkuju moc!

Grazlll
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 232
Registrován: ned 27. bře 2011 10:12:21

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Grazlll » ned 19. říj 2014 13:07:51

A ještě jsem zapoměl napsat, že na zemi leží klasickej zátěžovej koberec :-)

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Zdeněk Prodance » ned 19. říj 2014 13:59:38

S tím zakrýváním všech nepravidelností bych byl velmi opatrný, protože nejhorší je právě ten čistý kvádr, ke kterému se tím víc blížíš. Neřeš žádné drobné detaily typu výstupek nebo výklenek, snad s výjimkou toho skla v oknech je to spíš pozitivní (i když třeba dveře můžou vrzat nebo klepat, ale to nějakým paravánem rozhodně neodstraníš). V cimře velikosti a hlavně výšky panelákové kuchyně ale nečekej nic akusticky vhodného pro "tvorbu" a ani to nejde nijak snadno docílit, respektive podle mne to nejde vůbec. Tvorba je konkrétně co ?

H.M.

Grazlll
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 232
Registrován: ned 27. bře 2011 10:12:21

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Grazlll » ned 19. říj 2014 14:07:05

Dveře nevržou, to je v pohodě..:-) No, takhle....mam na výběr z několika místností...vybral jsem tuhle protože při akustickém testování (tleskání :-D ) tam nebyl tak velkej dozvuk jako třeba v těch jiných...
Ale mam tam k dispozici i místnosti větší a podobného charakteru... Bude se jednat o místnost pro nahrávání bicích :-)

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Zdeněk Prodance » ned 19. říj 2014 15:12:42

No tak zkus nahrávat a uslyšíš. Když neuslyšíš, tak nevím k čemu by ti byly jakékoli akustické úpravy. Pokud to myslíš vážně a uslyšíš, tak se připrav na nějaké desítky tisíc a samozřejmě postup podle přinejmenším simulace a alespoň nakonec změření. Probíralo se to tady mockrát, první na řadě je velmi nízký strop, ale opravdu ne obalovat trámky kobercem anebo tam natlouct zespoda OSB, to působí leda opticky a ještě jen na ty úplně mimo. Potíže s průnikem okny, dveřmi a stropem mít nebudeš ?

H.M.

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od KamilV » úte 21. říj 2014 8:40:33

Sem se upřímně lekl, když se tu objevilo moje jméno... Nevaž se na konkrétní lidi, snadno tě pak "mezi prsty" proklouzne rada ještě lepší od kohokoliv jiného. Navíc nejsu nijak fundovaný na akustiku místností.
Můžu tě jen říct (ale tuším, že zrovna tobě jsem posílal i obrázky), jak jsem to před lety udělal já ke své docela velké spokojenosti.
1) zůstaň nohama na zemi, nesnaž se vyrábět něco jako "kmitající panel", protože se tě to nepovede a zůstane u něčeho jako "cult cargo" řešení
2) koberec je fajn když je vyšší
3) členitost stěn je taky dobrá, ač jsem to sám nepoužil, ve dvou případech jsem viděl "obrazce" z polystyrenu přetřené barvou... nevím, jestli je to ideální materiál, ale výsledek nebyl špatný a asi je to nízkorozpočtová alternativa
4) někdy se dají levně sehnat závěsy, které když se nařasí, pomůžou na vrškách
5) průzvuky přes okna bych řešil "sundávacíma panelama", např. větší plotna sololitu obložená zabaleným rockwollem a pro vzhled třeba tkaninou, sundávací proto, aby se dalo větrat (ale přesahy přes okraje okna musí být dostatečné a uchycení musí mít schopnost přitáhnou panel až na okno)
6) mít neustále na paměti, že s omezeným rozpočtem člověk hledá kompromisní výsledky, ale ty nemusí být až tak špatné

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od KamilV » úte 21. říj 2014 9:00:32

Pro představu: v Olomouci je ZUŠ, která učí audio-záznam. Pro své potřeby mají upravený jeden sál. Prakticky po stěnách nařasili velmi hrubý a těžký závěs, vypadá to takto:
http://www.zus-zerotin.cz/cache/thumbna ... mc=2211765

Jak je vidět při odkrytí, rohy neřešili nijak:
http://www.zus-zerotin.cz/cache/thumbna ... 2dbae3.jpg

A nahrávky z toho lezou velmi slušné.
Chci tím říct, ať zbytečně nezaměřuješ pozornost někam, "kam by se to mělo". S dobrým HW, rukama a ušima se dá udělat velmi slušná nahrávka i v "obyčejně" upravené místnosti. Akustické úpravy za desítky tisíc bych nechal jako "vyšší dívčí" až to jednou budeš skutečně potřebovat.
Kdybys chtěl, můžu pohledat i nahrávky z té ZUŠ, abys měl představu, co je v takové prostoře možné udělat...

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Zdeněk Prodance » úte 21. říj 2014 12:27:10

Já tedy nevím, ale na fotkách to vypadá jako akustický obklad stěn i stropu, ten závěs je až přes něj ? To by ovšem bylo za ty desítky tisíc i v poměrně malé místnosti. Já mám někdy pocit, že nejdřív s platy od vajíček a pak s tím molitanem přišlo nějaké zblbnutí a kdo je nevidí, tak si myslí, že je místnost neupravená a kdo je vidí, tak má jasno, že je už v pořádku...
My jsme teď PŘIDÁVALI asi 36m2 molitanu (vysoký jehlan a rohy, dohromady asi za 18 000) a výsledek je sice slyšet a jde i změřit, ale kdyby ta místnost nebyla aspoň nějak akusticky řešená už v sedmdesátých letech, kdy to v Akci Z stavěli a nebylo v ní nově přes stovku opět akusticky aktivních sedaček, tak by to nedopadlo ani kdyby další molitan už ani nebylo kam lepit...
Ano, cargo cult je docela přesné označení.

H.M.

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od KamilV » úte 21. říj 2014 12:43:35

Psal jsem, že mají upravený jeden sál.
Šlo mi o "nutnou potřebu" nějakých basových pastí v rozích. Na fotkách je vidět, že to jde i bez nich.
Ano, závěs je přes to dřevěné obložení, to samotné jsem už blíže neměl možnost zkoumat.
Důležitý je taky fakt, že dál v sále jsou polstrované sklopné sedačky ve stylu "staré kino".

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Zdeněk Prodance » úte 21. říj 2014 13:16:35

Jo, i ty jsou lepší než holá cimra tvaru pravoúhlého kvádru. A dost možná je tam ještě líp upravená zadní stěna, to se dělalo už za krále Klacka, my máme kino se sálem ve stavu z roku 1961 a samozřejmě má vzadu akulit s minerálem. Mně to připadá, že snad každá generace začíná znova z nuly (od vajíčkových plat a vyhozených koberců) a úplně ignoruje, co už bylo dávno dosaženo. Pak to opravdu může na někoho dělat dojem, že pár hadrů úplně stačí a že "desetitisíce" jsou sice normální cifra za jen trochu lepší hudební nástroj, ale příliš mnoho za změnu akustiky (to nejde moc snadno ani k horšímu, viz cena metru skla nebo keramického obkladu s prací).

H.M.

Uživatelský avatar
Ondráš

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Ondráš » úte 21. říj 2014 17:57:30

Ja jen dodam, jak jsem vystrizlivel, kdyz jsem po dlouhe dobe, kdy jsem zil v domeni, ze sal, ktery dobre znam, je akusticky spatny, mohl porovnat stejne ozvuceni v podobnem obycejnem akusticky neresenem prostoru.
Nejen, ze jsem nekde -15dB na max. hlasitosti proti salu (pak uz je vazba :evil: ), ale i srozumitelnost diky dozvuku je mnohem horsi.
Posleze jsem se dozvedel, ze na prvni pohled obycejne nepravidelne radkovane drevene oblozeni na stene neni jen tak nahodile, jak se zda, a ze je to klasicka akusticka uprava dle norem za totace. Stejny vypadaji podobne jako na te fotce. Sendvicove steny a tezke zavesy tam jsou take.

Grazlll
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 232
Registrován: ned 27. bře 2011 10:12:21

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Grazlll » úte 21. říj 2014 18:18:25

Přiznám se, že jsem hledal radu (díky Kamile), nikoliv kritiku... Kdyby místnosti byly moje tak nemam nejmenší problém do toho ty peníze investovat, ale těžko budu cpát koruny do něčeho co mi neřiká pane..
Z toho důvodu hledám přijatelné řešení bez zásahů s trvalými následky...
Takže když to vezmu v globálu tak základ všeho je nemít "holobyt", tedy čtyři stěny.. Když na ně pověsim "rozbíječ" z polystyrenu, závěs na trochu lepší vejšky tak to bude pro základní potřeby stačit...?
Jak se poprat s basama...?
A mluvíte o průzvukách... OK, dá se, alespoň teoreticky říct co se stane když se na zakrývání oken vykašlu? Část zvuku se bude odrážet z5, část půjde ven..? Ale jak moc negativně to může ovlivnit výsledný zvuk...?Jestli to lze říct...

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od vitek_cz » úte 21. říj 2014 19:01:25

Nejde to tak jednoduse rict. Hlavne Nepruzvucnost a akustika je neco jineho..

Nepruzvucnost bude problem, pokud se tim oknem ponese zvuk zvenci dovnitr az k mikrofonu. Napr. ulice. To musis vedet, jestli je tento problem potreba resit. U bicich to nemusi vadit, naopak u zpevu by to problem byt mohl. (Pokud nechces mit nalepeneho zpevaka na mikrofon, coz nedoporucuji)

A akustika je komplexni, takze nejde opet rict jednoduchou radu, ze bude stacit polystyren a je to. Obecne je lepsi snazit se vybrat mistnost, ktera je alespon rozmerove rozumna.. Stejne jako u studiovych monitoru, tak u mistnosti (kvadroveho tvaru) hraji roli pomery stran. Pokud budes mit mistnost s idealnim pomerem stran, tak bude stacit mnohem min akustickych uprav a bude hrat dobre. Naopak u misnosti, kde je napriklad jeden rozmer vyrazne delsi nez zbyle dva se muzes snazit sebe vic a bude tam prevladat urcite rezonance. Dale plati, ze cim vetsi mistnost, tim lepsi akustika tam muze byt. Hlavne na basech. To poznas hlavne na kopaku, ktery najednou bude mit ten nizky attack, ktery v male mistnosti neudelas. A celkove vetsi mistnost bude hrat lip, protoze jsou tam "blize k sobe" jednotlive rezonance a zacinaji na nizsi frekvenci. Otazka difuze je take slozitejsi. Protoze subjektivne zni lepe difuzni pole. Tedy difuzni zvukove pole se zda byt prirozenejsi. Je i pristup, ze nektere zvukove rezie jsou vice difuzni, nez pohltive. Ale to je vec spise pristupu akustika a vkusu.

Takze si zkus neco o tom precist a doporucoval bych, jak uz jsem psal drive, zaplatit si nejake lepsi studio, kde muzes zjistit, jak treba muzou ty vase bici byt nahrany. Jak zni kvalitni mikrofony, mistnost, predzesilovace. Pokud jste tedy jeste nekde nebyli. Ono je fajn si nahrat neco sam, ale meli byste znat nejaky etalon. Dneska je trend nejen v nahravani, ale i v live zvuku si snazit udelat vse svepomoci, usetrit nekrestanske penize, ktere si studio nebo firma bere, ale casto uzivatelum chybi zkusenosti.
Ja se pak casto setkavam s tim, ze jsou muzikanti straslive prekvapeny, jak treba koncert muze znit. Chodi za mnou, jak neco skvele znelo, ale neni to tim, ze bych byl zasadne sikovnejsi nez ostatni zvukari, ale jen do te doby nehrali na kvalitnejsi aparat.
Nebo kdyz nahraju nekomu voiceover pres kvalitni mikrofon a predzesilovac, poslu to do strizny a tam se straslive divi, ze to vubec nesumi. Protoze vetsina lidi tu nahrava pres kopii Neumanna, ktera preci zni stejne jako original, ale stoji desetinu a pres kopii Neve predzesilovace, ktery taky hraje jako original a stoji jen 8.000,- atd. Ale original nikdy neslyseli. Ja jsem byl stejny, ale zatim jsem vzdy pak koupil ten original, protoze ta kopie nebyla nic moc. (coz jsem treba poznal az po nekolika letech)

Takze tim chci rict, ze je dobry jen mit prehled, nez clovek zacne tvrdit, ze to dokaze udelat stejne jako profesionalni studio. To neni mireno primo na Tebe, ale spis to pisu, aby si to precetli jini, co si to treba mysli.

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od Zdeněk Prodance » úte 21. říj 2014 19:56:02

S okny je to mimořádně jednoduché, pokud je venku úplné ticho, tak vysaď všechna křídla a odnes je někam mimo místnost. Akusticky to celému prostoru neobyčejně prospěje a nestojí to vůbec nic. Všimni si, že už pouze pozitivně radím a nic se nedá vykládat jako kritika, kterou sis zakázal :-)
Doufám, že to potvrdí i Kamil (dík Kamile !)

H.M.

Uživatelský avatar
pavlii
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Pomoc s konkrétní místností

Příspěvek od pavlii » úte 21. říj 2014 20:19:34

Vítek to napsal naprosto přesně - mě už prostě připadá, že tohle neoslovování (byť i malých, ale dobře vybavených) studií je pomalu hraničící se zarputilostí. Ono to prostě není jen o technice a vybavení v rámci místnosti (místností) - to knowhow tvoří neméně podstatnou část celé věci.

Za zlomek investice, případně za celou investici (přijde prostě na to), by podle mě nebyl vůbec žádný prob si do takového menšího studia vlízt a jeho (třeba) majitel by mohl dělat pouze "dozor" nebo něco podobného a všechno si to natočíte sami. Případně jen ten akusticky kritický základ; zbytek si už můžete udělat jak jste zvyklí (pokud do toho už akustika moc/vůbec nemluví).

Kdyby tímhle stylem postupovalo víc amatérských kapel, tak si myslím, že by jejich výsledky byly výrazně poslouchatelnější; obvyklá výmluva je "tlak času" a tím pádem i peněz, nervozita a tak podobně, ale to jsou z mého pohledu zhusta jen výmluvy, které jinými slovy říkají, že kapela je nepřipravená, moc jí to (=hraní na nástroje) nejde a vůbec jí chybí znalost knížky od Vlachého ("222 rad pro muzikanty...") :-D

Nojo - zase pláču na nepravém hrobě. Každému, co jeho jest; koneckonců já jsem také začínal, ale nepřistupoval jsem k tomu, že "za minimum peněz co nejvíc muziky..." - tím spíš bych to Kubo vaší cestou neřešil, protože ta místnost vám neříká pane. To je lepší ty prachy propařit (když už teda nechcete do studia).

No nic, držím palce :-)

P.
Obrázek
home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11 / Dynaudio BM6 + A500 / Antelope Discrete 8 Pro SC

Odpovědět

Zpět na „Nahrávání a práce ve studiu“