Mixdown hraje po exportu jinak.
-
- Reklama
Mixdown hraje po exportu jinak.
Ahoj páni kluci,
včera jsem dokončil dvouměsíční míchání jednoho místního projektu. Paráda, připravým si mixdowny na mastering 32-bit float. První zádrhel wavosaur načetl průbeh, ale nebyl schopný soubor přehrát s hláškou can't find init file. Ok. Hodim to zpět do cubase. Ten si se souborem poradil, ale zvuk je nakreslený jako když se dostanu při náběru do klipu. Po zapnutí T-racks je každý pohyb ovládacím prvkem programu provázen praskáním. Nutno podotknout že, v projektu to nedělá. Celý projekt je 16 mono stop+2 grupy eff pluginů v insertech. Smíchano do -3 a do peaku nikde nic neleze. Při exportu do 16 bitu je vše v pohodě. 24 bit jsem nezkoušel.
Jak moc je důležité exportovat do 32bitu před masteringem? Má to nějakou užitnou hodnotu v neprofesionálních podmínkách? A kde by mohla být chyba při zpracovávání 32bit formátu?
Zkoušel jsem hledat odpovědi u strýčka googla i tady na fóru nicméně neúspěšně.
Díky za pomoc.
včera jsem dokončil dvouměsíční míchání jednoho místního projektu. Paráda, připravým si mixdowny na mastering 32-bit float. První zádrhel wavosaur načetl průbeh, ale nebyl schopný soubor přehrát s hláškou can't find init file. Ok. Hodim to zpět do cubase. Ten si se souborem poradil, ale zvuk je nakreslený jako když se dostanu při náběru do klipu. Po zapnutí T-racks je každý pohyb ovládacím prvkem programu provázen praskáním. Nutno podotknout že, v projektu to nedělá. Celý projekt je 16 mono stop+2 grupy eff pluginů v insertech. Smíchano do -3 a do peaku nikde nic neleze. Při exportu do 16 bitu je vše v pohodě. 24 bit jsem nezkoušel.
Jak moc je důležité exportovat do 32bitu před masteringem? Má to nějakou užitnou hodnotu v neprofesionálních podmínkách? A kde by mohla být chyba při zpracovávání 32bit formátu?
Zkoušel jsem hledat odpovědi u strýčka googla i tady na fóru nicméně neúspěšně.
Díky za pomoc.
Nic není tak složité, aby se nedalo pochopit.
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
A náběr je v čem? V 16 bit? A exportuješ do 32 bit proč?
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
No hlavně nemá export do 32bit (případně 32bit FLOAT) žádný smysl - ani pro mastering (aspoň o tom smyslu nevím). Osobně mi uniká vůbec smysl práce ve >24bit, ale to bude jen můj problém. Jaká je verze Cubase? Vidím tady nějaký obecný problém už v téhle rovině, protože pokud si mateřský program nedokáže poradit se svým vlastním exportem, někde bude něco špatně (včetně samozřejmě nenulové možnosti nesprávných nastaveních při exportu, případně později při importu).
P.
P.
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
Naběry jsou v 16 bitech měl jsem "špatně" nastavenou zvukovku. Mícham jsem v cubase 5 a mastering dělám ve wavosauru. A proč exportuju na mastering do 32bit? Mno ani vlastně nevím po přečtení nekolika článků jeden dokonce snad na musicstore) asi kvůli zvýšení dynamického rozsahu pokud se nemýlím. Mám dojem že i tady na fóru to někde zaznělo. Můžete mi to nějak osvětlit? Jinak zkoušel jsem včera export 24 bit projektu do 32 bit a vše funguje v pohodě.
Nic není tak složité, aby se nedalo pochopit.
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
Jde o to, jak jsou některé články napsány (hlavně po obsahové formě). Že má 32bit(FLOAT) větší dynamický rozsah je technicky jasné, ale smysl to má pouze za předpokladu, že je v tomto formátu i náběr (a tím nemyslím 16bit převedený do 32bit). Všechny DAW pracují ve 32bit(FLOAT) - interně. Jak se vyjadřuje například Steinberg - práce ve 32bit FLOAT má smysl pouze v případě, že nahráváš rovnou s VST efektem/nástrojem (pak je jedno, jaké rozlišení má A/D převodník). Hotový mix vyexportovaný do 32bit(FLOAT) formátu nemá o nic větší dynamický rozsah než export do 24bit nebo 16bit; dynamický rozsah mixu jsi udělal svojí prací a jedno pak, v jakém formátu/rozlišení ho uložíš.
Nicméně již nějakou dobu není "hlad" po místu na disku, takže je celkem jedno, že máš exportovaný WAV o 1/4 delší než bys měl při 24 bitech.
P.
EDIT: Tohle jsem v zásadě hledal - jde o interpretaci komunikace SW versus D/A převodník: https://www.forum.rme-audio.de/viewtopi ... 654#p88654
Nicméně již nějakou dobu není "hlad" po místu na disku, takže je celkem jedno, že máš exportovaný WAV o 1/4 delší než bys měl při 24 bitech.
P.
EDIT: Tohle jsem v zásadě hledal - jde o interpretaci komunikace SW versus D/A převodník: https://www.forum.rme-audio.de/viewtopi ... 654#p88654
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
Pavli velice ti děkuji,
pro příště jsem tedy o něco moudřejší i když v téhle branži je stále co zdokonalovat a hlavně tedy sám sebe. Exportnu to tedy všechno do stejný bitový hloubky podle projektu a dál se tím nebudu zabývat. Je s podivem jaká stigmata se občas objevují i na webech zabývajících se problematikou kolem recordingu, zvučení a hudby vůbec. Ještě, Vás mám klucí ušatí a jsem rád, že se člověk může spolehnout na rady praxí opředených.
EDIT: Díky za odkaz zajímavé čtení. Člověk se musí hoodně učit.
pro příště jsem tedy o něco moudřejší i když v téhle branži je stále co zdokonalovat a hlavně tedy sám sebe. Exportnu to tedy všechno do stejný bitový hloubky podle projektu a dál se tím nebudu zabývat. Je s podivem jaká stigmata se občas objevují i na webech zabývajících se problematikou kolem recordingu, zvučení a hudby vůbec. Ještě, Vás mám klucí ušatí a jsem rád, že se člověk může spolehnout na rady praxí opředených.
EDIT: Díky za odkaz zajímavé čtení. Člověk se musí hoodně učit.
Nic není tak složité, aby se nedalo pochopit.
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
Všechno souvisí se vším každopádně je to hodně i o typu materiálu; 24bit je prostě pohoda. Kdyby byly 32bit A/D převodníky a tys měl pracovat s mixem vážné hudby, tak by to mělo zatraceně smysl, protože tam je dynamika veliká. Naopak se dá s nadsázkou říct, že na "tvrdé" žánry by v pohodě stačilo i 16 bitů (rockeři a metaláci prominou) - dynamický rozsah je tam minimální.
Kromě toho je to samozřejmě i o rozlišitelnosti detailu, čili nejen dynamický rozsah rozlišuje 32/24 bitů, ale též o jak minimální hlasitostní skok mohu zesilovat/zeslabovat.
P.
Kromě toho je to samozřejmě i o rozlišitelnosti detailu, čili nejen dynamický rozsah rozlišuje 32/24 bitů, ale též o jak minimální hlasitostní skok mohu zesilovat/zeslabovat.
P.
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
Metalák samozřejmě nemusí nic promíjet, protože netvrdíš nic urážlivého či nepravdivého. Sám působím jako baskytarista v metalové bandě a tak vím jak se tvrdá muzika dělá. To ovšem neznamená, že se nepohybuji i v jiných žánrech. Jazz, fusion ani vážná hudba mi nejsou cizí a je i velice inspirující. Mám i příležitost nahrát si třeba Děčínský symfonícký orchestr při zkoušce, ale zatím jsem této možnosti nevyužil prostě vím, že by to nestálo za nic až bude třeba více zkušeností šel bych do toho je to rozhodně jiná než dělat ty nahuštěný kytary. Obecně tedy platí, že to v jaké bitové hloubce zaznamenám můžu použít i pro export na master a posléze i jako výstup před samotnou plackou( v případě CD dither na 16bit)? Co kdybych chtěl udělat z digitální nahrávky třeba vinyl? Což je vlastně analog. Platí jiná pravidla?
Nic není tak složité, aby se nedalo pochopit.
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
Obecně platí, že bys měl zaznamenávat do takové bitové hloubky, jakou disponuje A/D převodník (což je dneska vlastně 24bit). Samplovačka bohatě postačí 44.1 kHz (audio CD), případně 48 kHz (video). Nicméně jsou i tací, co nahrávají do 96 kHz (například), asi proč ne - nebudeme tady polemizovat ohledně PRO a PROTI, o tom se nejen tady diskutovalo ažaž. Takže snižovat samplovačku a bitovou hloubku až jako výstup renderu z masterovacího programu.
Co se vinylu týče, tak tam předpokládám určité zvláštnosti budou (minimálně díky frekvenčnímu rozsahu), má to svoje specifika. Zodpovědně ale poskytne informace kovaný uživatel, já vinyl nikdy nedělal ani nepřipravoval podklady.
P.
Co se vinylu týče, tak tam předpokládám určité zvláštnosti budou (minimálně díky frekvenčnímu rozsahu), má to svoje specifika. Zodpovědně ale poskytne informace kovaný uživatel, já vinyl nikdy nedělal ani nepřipravoval podklady.
P.
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
ked som nahraval 16bit a projekt som mal nastaveny na 16bit tak bolo jednoznačne ctit zhoršenie kvality pri každom " posune" krivky . proste ked to stlačiš trebars kompresorom tak povodna dynamika 96dB klesne na trears na 50dB pritom raster rozlišenia 16bit ostava . Každa dalšia uprava potom pokulhava na nižšej kvalite ako 16bit. prechod na 24bit to zlepšil . ale asi pri serioznejšich projektoch by som projekt presamploval po nahrati s 24bit do 32bit f.
export či už wav alebo MP3 sa realizuje na zaklade rozhodovania ktory signal je ako hlasny v tom je 32bit float rozhodne napomocný viac.
export či už wav alebo MP3 sa realizuje na zaklade rozhodovania ktory signal je ako hlasny v tom je 32bit float rozhodne napomocný viac.
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
To se mi celé moc nezdá. Obecně smysl umělého přepočtu na vyšší bitrate. Když už je jednou 16 bit náběr, tak by jeho přepočet na 24 bit neměl nic ovlivnit. DAW interně stejně na těch 32 bit jede.
Komprese z 96dB na 50dB je dost brutální a musí být slyšitelná sama o sobě.
Komprese z 96dB na 50dB je dost brutální a musí být slyšitelná sama o sobě.
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
Přesně tak. Kromě toho se na věc nedá koukat tím stylem (aspoň tak mi vyznívá ten text), že se změnou dynamiky by se mělo měnit i bitové rozlišení - to je nesmysl. Bitové rozlišení audio materiálu, se kterým pracuješ, ti určuje dynamický rozsah (maximální), který můžeš využít.
Ke Kamilovo poznámce - "brutální" mi přijde docela slabé slovo na tenhle případ
P.
Ke Kamilovo poznámce - "brutální" mi přijde docela slabé slovo na tenhle případ
P.
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
interne spracovanie je niečo ine alebo každy real time plugin si signal presampluje do 32 a znova resampluje naspať do 16 na tu chvilu čo pustiš play ?KamilV píše:DAW interně stejně na těch 32 bit jede.
ja som sa aj obaval či 96-50db nebude až moc málo .ked stlačam bicie snare napr . tak davam takmer limterový sklon pod polovicu dynamiky. a potom ešte master stlačam multiband kompresorom . po takychto upravach tu degradaciu v 16bitoch spozna aj polohluchý
neviem či sa mi to podari vysvetlit ale skusim
naber 16bit v rozsahu do 96dB rozlišenie 65,536 toto je aj rozlišenie bežneho exportu , lenže ak ja signal stlačim dostavam zhoršenu rozlišovaciu schopnosť toho stlačeneho signalu oproti povodnemu naberu ,. a to mi pri miešani viacerých stop može a urobi problem v kvalite.
náber 16bit resampling 24bit rozlišenie 16,777,216 nasledne stlačim a stale som v stlačenom stave na lepšej rozlišovacej schopnosti ako export. o dalšich upravach ani nehovorim . EQ reverby posuny hlasitosti stôp atd.
24 bit recording už neni problem spracovať v 24bitoch . ale ..
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
Mno - 16bit rozlišovací schopnost je dostatečná na to, aby lidské ucho poznalo degradaci - ale způsobenou drastickou prací s audio materiálem, nikoliv ovšem počtem bitů.
Změnou bitové hloubky směrem nahoru (16 > 24) nic nevyřešíš, protože tady se neinterpoluje, prostě se přihodí 8 bitů, nic víc.
Co znamená to "ale..." na konci?
P.
Změnou bitové hloubky směrem nahoru (16 > 24) nic nevyřešíš, protože tady se neinterpoluje, prostě se přihodí 8 bitů, nic víc.
Co znamená to "ale..." na konci?
P.
Re: Mixdown hraje po exportu jinak.
zmenou 16-24bit ziskaš hlavne rozlišenie a v druhom rade stúpne aj rozsah +1bit = +6dB to by bola mala utecha.
24bit je hlavne o vyššom rozlišeni dynamiky takže sa interpoluje.
ale na konci znamena že kto chce čo najlepši vysledok musi použvať viac .
24bit je hlavne o vyššom rozlišeni dynamiky takže sa interpoluje.
ale na konci znamena že kto chce čo najlepši vysledok musi použvať viac .