Míchání sboru z individuálních nahrávek

Otázky a odpovědi ze STUDIOVÉ PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika).
  • Reklama
  • ADAM Audio S Series
Bassman
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: stř 03. čer 2015 15:02:59

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od Bassman » sob 07. lis 2020 18:56:08

S free variantami som sa nestretol, ale ten waves stoji teraz 40 dolarov.
https://www.waves.com/plugins/x-noise
Za tu cenu je to fakt super, ked este vezmes do uvahy, ze ho pri tejto praci vo velkej miere vyuzijes.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu

Uživatelský avatar
safa
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 2556
Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
Kontaktovat uživatele:

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od safa » ned 08. lis 2020 15:00:58

Myslim, ze pokud umis zaklady michani tak s konceptem jako takovy asi nebudes mit problem, principiene se to moc nelisi od playbackovani ve studiu. Nejvetsi nevezpeci bych videl v dozvuku 40 ruznych mistnosti (pokud teda vsichni ze sboru nemaji doma plener), ktery se ti v nahravce 40x secte... tam bych byl na vysledek docela zvedavej. Mozna se u tech nejhorsich nevyhnes nejakymu ostrihavani, pripadne (pokud mas) pouziti de-reverb pluginu. Pokud to bude se zakladem tak to asi proboem nebude a nejaky strihy se ztrati v kapele, pokud to bude accapella tak to bude piplacna. Na druhou stranu jestli na vysledek nemas nijak vysoky naroky tak tomu holt das tolik prace kolik si to zaslouzi.

PS: Nemyslim, ze šum by mel byt problem, neni duvod - tedy pokud nekdo neposle vylozene odpad, takze nejaky odsumovaci pluginy to bych vubec neresil.

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od johny_r » úte 10. lis 2020 10:08:34

Včera jsem se konečně po rytmických korekcích začal trochu vrtat v mixu.

Šum u většiny skutečně není velký problém, ale přeci jen jsem na to nasadil ReaFIR, který vypadá, že funguje velmi dobře. Zanalyzuje kus ticha a odstraní šum. Je zadarmo a na pár kliknutí je výsledek slušný. U některých nahrávek to bylo potřeba. Zejména, když někdo má mikrofon (takže zvukově je nahrávka kvalitní), ale nahrává do PC s nějakou integrovanou zvukovkou, která šumí sama o sobě. Nahrávky z mobilů jsou z pohledu šumu většinou ok (pokud se tedy nekoná nějaký šum v okolí).

Pokud jde o dozvuky místnosti, tak si všichni asi celkem vzali k srdci moje rady a narozdíl od jarních pokusů mi nechodí nahrávky z koupelny apod., resp. nevhodný dozvuk není to, čeho bych si hned všiml, ale studio to samozřejmě není.

V tomto momentě chci začít míchat první věc. Nasypal jsem to na hromadu a udělal nějaký základní gain staging na vstupu. Už teď to zní líp než na jaře, takže zatím spíš spokojenost, ale celek zní trochu "ze sudu". Na co bych se měl zaměřit? Předpokládám, že půjde hlavně o tu směs dozvuků, které individuálně moc neruší, ale pohromadě to začne být problém. Našel jsem nějaké de-reverb pluginy, které se povětšinou chlubí, jak na pár kliknutí udělají z katedrály studio. Můžete doporučit nějaký konkrétní, se kterým máte zkušenosti? Klidně za to něco zaplatím (tedy pokud to bude jednorázová částka a ne měsíční platby). Našel jsem třeba:
Sonible proximity:EQ+ (ten je zrovna teda dost drahý)
SPL De-Verb Plus
Acondigital DeVerberate


Díky moc.

Uživatelský avatar
mmmartin
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 95
Registrován: pát 11. čer 2010 11:09:34

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od mmmartin » úte 10. lis 2020 12:22:46

Ohledně zvuku jako ze sudu: sud je nejčastěji způsobený zvýrazněním určitého kmitočtového pásma, k tomu může docházet i nasčítáním "boulí" z jednotlivých příspěvků. Nastav na pres/abs filtru potlačení o cca 6 dB a pokus se sud odladit. Pak je možné si hraním s šířkou pásma a mohutností korekce najít optimální poměr mezi požadovaným efektem a už nežádoucí změnou barvy zvuku.

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od johny_r » úte 10. lis 2020 13:28:14

Promiň, blbá otázka. Jaký že filtr máš na mysli? Dík :)

Uživatelský avatar
mmmartin
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 95
Registrován: pát 11. čer 2010 11:09:34

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od mmmartin » úte 10. lis 2020 14:33:48

Filtr prezens / absens, na mixech to bývá značené MID a je to pásmový filtr, u kterého můžeš měnit zdvih do plusu nebo potlačení do mínusu, kmitočet , na kterém má křivka maximum / minimum a u lepších mixů je možnost i měnit strmost - šířku pásma.
Srry, neuvědomil jsem si, ža pracuješ na počítači.V počítačových programech tomu říkají parametrický equalizer.
aud.jpg

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od johny_r » úte 10. lis 2020 15:52:28

Jasně, tak jsem to pochopil, jen mě zmátl ten název 😄. To zkusím teda na finálním mixu.
Btw co si myslíte o použití high/low pass filtrů na jednotlivých nahrávkách, abych to hned na začátku trochu očistil. Je to cesta? Resp. správná cesta? 😄
Díky

Uživatelský avatar
mmmartin
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 95
Registrován: pát 11. čer 2010 11:09:34

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od mmmartin » úte 10. lis 2020 17:23:44

Na jednotlivé hlasy bych filtry používal spíš jako prostředek pro sjednocení charakteru resp. barvy zvuku, aby některé hlasy barevně nečouhaly z celku. Ale nelze vyloučit, že i potlačení basů nebo určitého kmitočtového pásma v jednotlivých hlasech povede k potlačení nežádoucího dunění.

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od johny_r » čtv 12. lis 2020 11:52:42

Tak mám nějaký první pokus. Byl bych moc rád, kdybyste si ho poslechli a řekli, co s tím dál, protože se znalostí svých schopností je mi jasný, že něco by se s tím určitě ještě udělat dalo :). Dosavadní postup byl:
1. Rytmické, příp. intonační sjednocení jednotlivých nahrávek - Melodyne před vložením do DAW.
2. Noise reduction jednotlivých stop
3. EQ na jednotlivé stopy - většinou high/low pass na odstranění balastního signálu a případně nějaké korekce k vylepšení horších nahrávek
4. De-verb, kde to bylo třeba. Použil jsem SPL De-Verb Plus ale moc nadšen z toho nejsem, zkusím asi i nějaké jiné pluginy. Čekal jsem od toho víc.
5. smíchání jednotlivých hlasů (soprán, alt...) z nahrávek, aby tam nikdo moc netrčel/nechyběl
6. EQ na celé hlasy
7. Smíchání hlasů do celku plus automatizace průběhu hlasitosti, aby melodie vylezla nad doprovod apod.
8. Panning hlasů podle reálného rozestavení sboru (soprán vlevo, alt vpravo, tenor, bas +/- uprostřed) s tím, že jednotlivé nahrávky jsem ještě v rámci hlasu posunul trochu doleva/doprava aby nešlo všechno z jednoho místa. Shaker je bez úprav uprostřed.
9. Kompresor a reverb na celek

Jestli je něco z toho úplně blbě, tak budu moc rád za jakýkoli tip, čeho se vyvarovat. Nepovažuju to za definitivní produkt, budu do toho ještě přidávat nějaké opozdilé nahrávky, ale pro představu už to asi stačí, každopádně už moc nevím, jak tomu ještě pomoct.
Tady je výsledek: https://antifona.cz/rec/20201112_DtH_1_trim.mp3

Předem díky

Uživatelský avatar
mmmartin
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 95
Registrován: pát 11. čer 2010 11:09:34

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od mmmartin » čtv 12. lis 2020 13:07:50

johny_r píše:
čtv 12. lis 2020 11:52:42
8 .... jednotlivé nahrávky jsem ještě v rámci hlasu posunul trochu doleva/doprava aby nešlo všechno z jednoho místa.
Tj. jednotlivé nahrávky jsou v rámci hlasu mírně roztažené od středu a při finálním mixu jsou pak hlasy poskládané na "svá" místa do celé šířky báze? Napadla mě jedna věc, ale nemám to vyzkoušené a možná je to nepoužitelná blbost: už při míchání hlasů vyplnit jednotlivými nahrávkami tu část stereobáze, která bude tomu kterému hlasu příslušet ve finálním mixu a pak jednotlivé hlasy smíchat jako stereo stopy, tj. už v nahrávce hlasu bude určená část báze, která hlasu ve finále bude příslušet. Ale opakuju: nic podobného jsem nezkoušel.

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od johny_r » čtv 12. lis 2020 13:15:44

Teď mám pocit, že jsi to pochopil správně, ale já nechápu, co myslíš Ty :-). V praxi. Každá jednotlivá nahrávka má nastavený pan někde mezi -30 a +30 (řekněme podle toho, jestli dotyčný stojí ve svém hlase vlevo nebo vpravo, v reálu je to spíš nahodilé, ale to je asi jedno), pak jsou všechny soprány smíchané do jedné sběrnice a ta má nastavených třeba 40 vlevo. Myslel jsi to tak, že by třeba všechny jednotlivé soprány byly někde mezi 50 a 30 vlevo a celá sběrnice by pak byla na středu? A nebude to ve výsledku totéž? Můžu to zkusit.

Uživatelský avatar
mmmartin
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 95
Registrován: pát 11. čer 2010 11:09:34

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od mmmartin » čtv 12. lis 2020 13:54:18

A ta sběrnice jednotlivých hlasů je stereo.
Když jsem si přečetl tvůj popis, jak to děláš, došlo mi, že to je opravdu to samé. \:D/

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od johny_r » čtv 12. lis 2020 14:13:57

Ano, ty sběrnice jsou stereo.

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 111
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od johny_r » pát 13. lis 2020 8:28:28

Ještě dotaz, porovnával jsem to s referenční nahrávkou (stejná píseň od jiného sboru, profi nahrávka). Na to, že tohle je na telefony mi to nepřijde vůbec zlé:-), ale potřeboval bych ztučnit bas. Když zesílím základní frekvenci basů na EQ, tak se zvuk spíš zhorší, je to míň čitelné. Kudy na to? Díky

Uživatelský avatar
mmmartin
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 95
Registrován: pát 11. čer 2010 11:09:34

Re: Míchání sboru z individuálních nahrávek

Příspěvek od mmmartin » pát 13. lis 2020 12:48:25

Mikrofony v mobilech s ohledem na srozumitelnost mají nízké kmitočty omezené, takže kde nic není, ani korekce napomůže. Jediná cesta by asi byla ve finálním mixu celou skupinu přidat, ale nebude to mít kýžený výsledek - basů bude víc, ale nebudou mohutnější. Možná (!!!) by pomohlo nastavit na kmitočtovém průběh doby dozvuku mírný zdvih na basech. Pozor: ne udělat na dozvuku korekcí zdvih na basech, ale nastavit na basech delší dozvuk, než na středech a výškách. Dozvuk tím dostane přirozenější charakter - i v prostoru jsou vyšší kmitočty pohlcované víc, než nízké, tj energie vyšších kmitočtů ubývá rychleji, než kmitočtů nízkých => dozvuk na nízkých kmitočtech je delší, než na vysokých. A pokud to bude fungovat, zase je to o hře s mohutností zdvihu a kmitočtech bodů zlomu.
20201113__124307.jpg

Odpovědět

Zpět na „Nahrávání a práce ve studiu“