Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Pravidla fóra
...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném.
...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném.
-
- Reklama
Nó, tu Vermonu jsem si také kdysi "užil", obzvláště ty POST-AUXy pro odposlech...
Za krátko bylo uděláno rozdělení linek na odposlechový STUDIOMIX
na jevišti, jenž kapela používala před tím.
Ta fotka je fakt hustá!
, tomu říkám odposlech! Jestlipak chtěl také bubeník kopák do svého monitoru...?
To by mě fakt zajímalo, jak to tehdy, v dobách a hudbě mého, zřejmě nitroděložního mládí, hrálo. I když ze současného pohledu a pojetí PA asi moc ne, fázové posuvy a především ak. zpětná vazba by moc kvality a dB neumožnily. Jenže když se nad tím zamyslím, kde je psáno, že uprostřed běsnícího davu seděl zvukař ve své ohrádce? Co když to bylo tak, že nástroje byly zesilovány a směrovány jen do svých částí soustav? Na zpěv tipuji ten půlkruh uprostřed - sestava totiž vykazuje značnou vertikální směrovost, z tohoto principu velmi zjednodušeně řečeno, těží i současné LA sestavy, když nepočítám delay a další processing. Stereo se v ozvučovačkách moc nenosilo a tak relativní čitelnost, drobná směrová lokalizace a vzdálenosti, potřebné k eliminaci vazby, zajišťovalo právě právě to dělení sestav k jednotlivým nástrojům. Třeba klavír mohl být vyzařován ze světlého reprosloupu vlevo, akusticky slabší zdroje z vrchních soustav, silnější, či linky byly níže a tedy i blíž ke zdroji zvuku a něco se částečně s malými výkony posílalo jako odposlech vlastního nástroje či zpěvu k samotným hudebníkům. Pak se to sáhodlouze nastavovalo a štelovalo, až se dosáhlo nejlepšího výsledku. Hodně toho také oproti dnešku bylo na umění muzikantů a aranžích! Když si dále uvědomím, že výkony tehdejších zesilovačů a účinnosti tehdejších repro nebyly oproti současným standartům nic moc, pak ani ty ohromné sestavy beden nemusely být zdrojem vazbení - spíše zde umožňovaly větší dynamickou rezervu. Navíc, tehdejší publikum by asi při dnešní hladině ak. tlaku běžného metalového koncertu opouštělo velmi rychle sál a mám za to, že ani hudební styl (ten klavír mi to napovídá) by se k prahu, blížícímu se známé hladině startu tryskáče, asi nehodil.
Nevím, nebyl jsem tam, za jevištěm neprocházel a tak se domnívám, že to takto mohlo být také řešeno. Ale jestli se tu objeví nějaký pamětník, či zvukař-historik, rád se nechám poučit.
Ta fotka je fakt hustá!
To by mě fakt zajímalo, jak to tehdy, v dobách a hudbě mého, zřejmě nitroděložního mládí, hrálo. I když ze současného pohledu a pojetí PA asi moc ne, fázové posuvy a především ak. zpětná vazba by moc kvality a dB neumožnily. Jenže když se nad tím zamyslím, kde je psáno, že uprostřed běsnícího davu seděl zvukař ve své ohrádce? Co když to bylo tak, že nástroje byly zesilovány a směrovány jen do svých částí soustav? Na zpěv tipuji ten půlkruh uprostřed - sestava totiž vykazuje značnou vertikální směrovost, z tohoto principu velmi zjednodušeně řečeno, těží i současné LA sestavy, když nepočítám delay a další processing. Stereo se v ozvučovačkách moc nenosilo a tak relativní čitelnost, drobná směrová lokalizace a vzdálenosti, potřebné k eliminaci vazby, zajišťovalo právě právě to dělení sestav k jednotlivým nástrojům. Třeba klavír mohl být vyzařován ze světlého reprosloupu vlevo, akusticky slabší zdroje z vrchních soustav, silnější, či linky byly níže a tedy i blíž ke zdroji zvuku a něco se částečně s malými výkony posílalo jako odposlech vlastního nástroje či zpěvu k samotným hudebníkům. Pak se to sáhodlouze nastavovalo a štelovalo, až se dosáhlo nejlepšího výsledku. Hodně toho také oproti dnešku bylo na umění muzikantů a aranžích! Když si dále uvědomím, že výkony tehdejších zesilovačů a účinnosti tehdejších repro nebyly oproti současným standartům nic moc, pak ani ty ohromné sestavy beden nemusely být zdrojem vazbení - spíše zde umožňovaly větší dynamickou rezervu. Navíc, tehdejší publikum by asi při dnešní hladině ak. tlaku běžného metalového koncertu opouštělo velmi rychle sál a mám za to, že ani hudební styl (ten klavír mi to napovídá) by se k prahu, blížícímu se známé hladině startu tryskáče, asi nehodil.
Nevím, nebyl jsem tam, za jevištěm neprocházel a tak se domnívám, že to takto mohlo být také řešeno. Ale jestli se tu objeví nějaký pamětník, či zvukař-historik, rád se nechám poučit.
Ještě trochu odbočím, když se hrabeme v té historii. Kápněte barvu, kdo z vás se také aktivně podílel na ozvučovačkách k 1.Máji, svazarmovských soutěžích, vojenských přehlídkách atd. ? No je fakt, že tehdy jsme, co by mladá ucha, povinnost zvučit tyto akce nebrali nijak kriticky, jelikož na oplátku jsme zase mohli naložit "státní" apec do půjčené dvanáctsettrojky a vyrazit po školách či táborech mezi baby hrát z cívkáčů diskotéky... 
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
Jaj, Oto jak te tak posloucham (ctu), tak si uvedomuju ze jsem ve svych 31ti letech vlastne zvukovej cucak
. Ja jsem se podilel z te druhe strany ... s mavatkem ;-D
Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, Zas o tolik ne, jen o 7let. Ale já byl strašně moc brzy Hi-Fi-klubově aktivní.
Navíc jsem v den mávátek brzy poránu tahal na náměstí reprosloupy a dráty a pak rychle hajdy před ZUŠ, hodit buben na ramena a vyrazit s dechovkou do ulic. Byl jsem 13ti letej pažout, takže mi tehdejší politické zřízení nic moc neříkalo. Dokonce tolik nic moc, že jsem téměř propadal z totáčové občanské nauky. 
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Tohle je nejvic:

Zapadni verze :


Zapadni verze :

Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, -
sinclair
- Uživatel

- Příspěvky: 63
- Registrován: sob 27. pro 2008 10:18:08
- Bydliště: Luhačovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Takový mix Vermona 1642 už byla strojovna, na kterou se nechytalo nic z tehdejší produkce Tesly, v té době se dělal jen mizerný oranžový mix AZL120 12-2. Ta 1642 už měla transformátorový vstupy a výstupy, čtyři grupy, čtyřpásmový korekce, akorát bylo hodně těžký ji sehnat. Baroví muzikanti, jezdící do zahraničí sem vozili Zecky, Peavey, Dynacordy, kraloval Zeck, kultovní značka barových kapel. Skutečně dobrý, velký a vybavený FOH mix, jak je známe dneska, měl málokdo, prakticky pouze zvukaři Pragokoncertu, kteří zvučili hvězdy typu Karla Gotta a živili se tím, při tehdejších platech to bylo pro soukromníka finančně nezvládnutelný.
Už od druhé poloviny 70.let nebyl problém i s tuzemskou součástkovou základnou vyrobit koncové zesilovače s výkony 300-600W, problém byl, do čeho ten výkon pustit-kvalitní a výkonné zahraniční reproduktory se sem pašovaly všelijak a zase, byly ukrutně drahé. Sám jsem kupoval v roce 1982 dva kusy Electrovoice EVM15B, kus za 5.800,-Kčs při mém tehdejším měsíčním platu okolo 2.600,-Kčs...
Už od druhé poloviny 70.let nebyl problém i s tuzemskou součástkovou základnou vyrobit koncové zesilovače s výkony 300-600W, problém byl, do čeho ten výkon pustit-kvalitní a výkonné zahraniční reproduktory se sem pašovaly všelijak a zase, byly ukrutně drahé. Sám jsem kupoval v roce 1982 dva kusy Electrovoice EVM15B, kus za 5.800,-Kčs při mém tehdejším měsíčním platu okolo 2.600,-Kčs...
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Az budete nadavat pri noseni sveho aparatu vzpomente si na tohle:


Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, -
honza637
- Uživatel

- Příspěvky: 636
- Registrován: ned 18. kvě 2008 23:42:26
- Bydliště: Sezimovo Ústí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Zajímavější by byla fotka těch zesilovačů a vůbec nějaká informace, kolik to tak mohlo papat elektriky. Možná se pletu, ale právě ten počet reprosoustav a evidentně velkých šneků by mohl spíš napovídat, že tehdy koukali na tu citlivost ....
Analog je analog - trochu toho šumu tam být musí...
- jirkaaa
- Uživatel

- Příspěvky: 165
- Registrován: sob 26. srp 2006 23:09:46
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Re:
Ota píše:Ještě trochu odbočím, když se hrabeme v té historii. Kápněte barvu, kdo z vás se také aktivně podílel na ozvučovačkách k 1.Máji, svazarmovských soutěžích, vojenských přehlídkách atd. ? No je fakt, že tehdy jsme, co by mladá ucha, povinnost zvučit tyto akce nebrali nijak kriticky, jelikož na oplátku jsme zase mohli naložit "státní" apec do půjčené dvanáctsettrojky a vyrazit po školách či táborech mezi baby hrát z cívkáčů diskotéky...
Kdo vás to naučil dělat takovej kravál?:)
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
... taky jsem tonekde videl, tedy pohled na tu hromadu zezadu, ale nemuzu to ted najit. Zatim aspon takhle:honza637 píše:Zajímavější by byla fotka těch zesilovačů a vůbec nějaká informace, kolik to tak mohlo papat elektriky. Možná se pletu, ale právě ten počet reprosoustav a evidentně velkých šneků by mohl spíš napovídat, že tehdy koukali na tu citlivost ....

Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, -
honza637
- Uživatel

- Příspěvky: 636
- Registrován: ned 18. kvě 2008 23:42:26
- Bydliště: Sezimovo Ústí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Solidní hardcore 
Analog je analog - trochu toho šumu tam být musí...
-
OK2MDK
- Uživatel

- Příspěvky: 502
- Registrován: sob 31. led 2009 8:09:41
- Bydliště: Valašské Meziříčí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
tak jak to tak čtu je mi 14 a k tomu mixu sem se dostal a musim řict že i když je dnešní technika hodne daleko porad je to pro me strojovnasinclair píše:Takový mix Vermona 1642 už byla strojovna, na kterou se nechytalo nic z tehdejší produkce Tesly, v té době se dělal jen mizerný oranžový mix AZL120 12-2. Ta 1642 už měla transformátorový vstupy a výstupy, čtyři grupy, čtyřpásmový korekce, akorát bylo hodně těžký ji sehnat. Baroví muzikanti, jezdící do zahraničí sem vozili Zecky, Peavey, Dynacordy, kraloval Zeck, kultovní značka barových kapel. Skutečně dobrý, velký a vybavený FOH mix, jak je známe dneska, měl málokdo, prakticky pouze zvukaři Pragokoncertu, kteří zvučili hvězdy typu Karla Gotta a živili se tím, při tehdejších platech to bylo pro soukromníka finančně nezvládnutelný.
Už od druhé poloviny 70.let nebyl problém i s tuzemskou součástkovou základnou vyrobit koncové zesilovače s výkony 300-600W, problém byl, do čeho ten výkon pustit-kvalitní a výkonné zahraniční reproduktory se sem pašovaly všelijak a zase, byly ukrutně drahé. Sám jsem kupoval v roce 1982 dva kusy Electrovoice EVM15B, kus za 5.800,-Kčs při mém tehdejším měsíčním platu okolo 2.600,-Kčs...
-
Pavel Sulek
- Uživatel

- Příspěvky: 120
- Registrován: ned 04. led 2009 19:52:13
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Ja mam doteraz v dvoch menej pouzivanych hornflexoch 2ks EV DL18X. A stale sluzia.sinclair píše:Sám jsem kupoval v roce 1982 dva kusy Electrovoice EVM15B, kus za 5.800,-Kčs při mém tehdejším měsíčním platu okolo 2.600,-Kčs...
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Male zvuceni v 80-tych letech (mnozi z nas jiste pomatuji, ze)


Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, -
maly_medved
- Uživatel

- Příspěvky: 716
- Registrován: úte 03. črc 2007 9:27:11
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zvuceni v 70tych a 80tych letech
Jééé , tuším Jolana Galaxis Bass ? !! To byla moje první holka !
.. ta basa v pozadí !
.. ta basa v pozadí !
























