TL072

...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném
Pravidla fóra
...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném.
Odpovědět
  • Reklama
  • DEMO 15
Frenk
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 691
Registrován: stř 27. srp 2008 12:14:05
Bydliště: Opava

TL072

Příspěvek od Frenk » stř 27. črc 2011 12:41:49

tu dynamiku bych chtěl též vysvětlit....vůbec nechápu proč by tomu tak mělo být....

Kód: Vybrat vše

Totéž platí i pro tvé kolegy ve zbrani vykřikující neuvěřitelnosti typu chybějících vyšších harmonických v digi záznamu , do kola omílané 4 samply na 10kHz... 
A kolik těch samplů na periodu tam teda podle tebe je ? (při 44,1kHz) :-)
Never ask FOH sound engeener "Are you DJ?" because he can kill you....

Uživatelský avatar
TomasVv
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1215
Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

TL072

Příspěvek od TomasVv » stř 27. črc 2011 14:57:06

Jsou tam čtyři samply na periodu, což je rozhodně více než dva nutné a postačující k dokonalé rekonstrukci harmonického signálu.
Dělám, co mě baví.

sledge
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: pát 09. črc 2010 15:57:29

TL072

Příspěvek od sledge » stř 27. črc 2011 15:17:04

No, vždy musíš mít o něco víc než 2, protože kdybys měl přesně 2 a první by začínal v PI a druhý v 2Pi, tak výsledek nerozeznáš od stavu bez signálu :) Platí však pro sinus od mínus nekonečna do plus nekonečna, tedy pro pravý sinus. Stejně tak nejde při DA převodu interplovat konvolucí vzorku s fcí (sin x)/x, protože ta jakci začíná nekonečně dlouho před příchodem vzorku, pročež je značně nekauzální a fyzikálně nerealizovatelná. Fyzicky se k ní ale dokážu libovolně přesně přiblížit :o) (záleží na stupni filtru a délce paměti DA převodníku)....

Ale na těch 20 dB na výškách jsem opravdu zvědavý!!!
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)

Frenk
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 691
Registrován: stř 27. srp 2008 12:14:05
Bydliště: Opava

TL072

Příspěvek od Frenk » stř 27. črc 2011 15:19:00

No to pak ale je hranaté bez nějakého vyhlazování a pak co když to není harmonický průběh ?
Never ask FOH sound engeener "Are you DJ?" because he can kill you....

Uživatelský avatar
safa
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
Kontaktovat uživatele:

TL072

Příspěvek od safa » stř 27. črc 2011 16:30:20

honza637 píše:Zdar Safo, jako pravda je když kouknu do historie že svou práci to udělalo .. no malinkatá úklona budiž =D>
... WOW! Pani! Jmenem v audiooblasti nejpouzivanejsiho polovodice za poslednich tricet let ti dekuji !
honza637 píše:Mimochodem už jednou nám to nevyšlo, tak třeba někdy v budoucnu ... nepojedeš kolem? Zařídil bych i parkování bez pokuty...
... neboj, myslim na to! Uprimne receno jsem to trochu planoval na minuly tyden (byli jsme na dovolene kousek od Chotovin) ale rodina se zdrahala me chvili postradat. Ale neboj, jednou to vyjde.
frenk píše:Jen je třeba to nepřehánět viz. Vi6 jen na mluvené slovo, telefon, vůbec nemá výšky atd.... a už vůbec není dobré tady na nějaký začátečnický dotaz odpovědět že digi mix vůbec nehraje, a koupený analog bez úprav jen jako telefon...
... AMEN! Jeste bych pridal vyrazy "ze to nehraje" a "uplne na hovno".
sledge píše:Abych trošku parafrázoval, tak bych byl rád, aby se na CD, natož na digitál neplivalo, zaslouž si trochu úcty.
... no ano, to taky! Ja osobne bych byl rad aby se neplivalo vubec na nic ;-D

sledge
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: pát 09. črc 2010 15:57:29

TL072

Příspěvek od sledge » stř 27. črc 2011 16:53:18

Frenk píše:No to pak ale je hranaté bez nějakého vyhlazování a pak co když to není harmonický průběh ?
"Sa" funkce (Sin x)/x je impulzní odezva ideálně strmého filtru. Reálné filtry nejsou "ideálně" strmé a tak nemají nekonečnou a ještě k tomu nekauzální impulzní odezvu. Mají ji kratší, zjednodušeně řečeno je podobná jako Sa funkce, pouze s tím rozdílem, že podle možností rychleji konverguje k nule, takže ,má konečnou délku (a menší strmost). Navíc je tento filtr digitální, skutečný vzorkovací kmitočet DA převodníku je řádově vyšší, analoová filtrace je pak mnohem jednodušší (je zde mnohem širší pásmo mezi užitečným signálem a jeho aliasem, takže reálné a relativně málo strmé filtry stíhají uspokojivě filtrovat).

PS: Stále jsem nedočkavý té dynamiky 20 dB na výškách!

PPS: neharmonické průběhy - i tyto průběhy se dají vzorkovat, pouze mají omezeny složky, které leží nad 20 kHz - t již odstraňuje antialiasingový (AA) filtr na vstupu. Teoreticky pak jsme při DA převodu schopni se "zanedbatelným" až nulovým zkreslením zrekonstruovat průběh signálu za AA filtrem, nikoliv PŘED NÍM.

PPPS: když jsem to kdysi počítal, tak pro AA filtr pro CD audio by byl potřeba filtr tuším 25. řádu při čebyševově aproximaci, u Butterwortha to bylo myslím dost přes 30. řád. Srovnejte s filtry ve výhybkách, kde je běžně max 4. řád.
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)

honza637
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 636
Registrován: ned 18. kvě 2008 23:42:26
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

TL072

Příspěvek od honza637 » stř 27. črc 2011 21:55:05

Ahoj, ten údaj 20dB si pamatuju. Vzhledem k tomu že pro mě nebyl důležitý tak nedržím v hlavě přesně jak se k tomu došlo. Ale zjistím ti to. Někde to mám v poznámkách napsané.
Potom k těm filtrum. Ta teorie je pěkná, napadá mě ale jeden dotaz. Ten filtr to "dopočítává" podle nějaké sinusové funkce. Nojo, ale spousta signálů ve zvuku vůbec sinusové nejsou. Nota bene nad 10khz je dalších 10kHz které je třeba přenést taky věrně a tam je počet vzorků ještě nižší. Jak tedy můžeš rekonstruovat signál ze záznamu, na ktém vlastně chybí? Myslím to tak, že mezi jednotlivými vzorky jsou místa, která v tom digitálním záznamu vůbec nejsou vyjádřena. Jsou prostě mezi jednotlivými vzorky. Jak je tedy ten filtr může dopočítat?
Dělali jsme pokusy i s pilovým signálem v celém spektru 20Hz - 20kHz a ten to nepřeneslo v původním tvaru prakticky vůbec...
Imho, ber mě jako člověka který se zajímá o způsob jak to udělat aby to věrně hrálo a nahrávalo bez ohledu na módu či hluboké teoretizování.... Zabývám se principy v momentě, kdy slyšim na vlastní uši že to stojí za to.
Analog je analog - trochu toho šumu tam být musí...

pavel.vojta
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 155
Registrován: pát 13. úno 2009 20:41:40

TL072

Příspěvek od pavel.vojta » stř 27. črc 2011 23:26:31

en filtr to "dopočítává" podle nějaké sinusové funkce. Nojo, ale spousta signálů ve zvuku vůbec sinusové nejsou.
co na to Fourierova transformace?

honza637:
Můžeš ná prosím napsat na co vlastně hraješ když všechno krom Českým Honzou (a zřejmě teké Kramperou) upravených věcí jsou všechno nepoužitelné krámy?
v profi branži třeba TV studiíí kdy ten převod jede 512kHz 24 bit PCM
Které digitální konzoly pracují s takovými parametry převodu? Z broadcast konzolí znám lépe pouze Lawo produkty (de facto No.1 v této branži) a i jejich nejdražší konzoly v cenách přeshujících 1mio Euro jedou pouze na 96k/24bit. A najdou se blbci kteří takové krámy dokonce koupí.

Stejně tak je většině zvukařů ukradené jestli je v Heritage osazen ten nebo ten OZ a někteří na nich umí nakroutit výborný zvuk stejně tak jako na digitálech, kdy Digidesign/DigiCo vidím na 95% velkých zahraničních produkcí. Pravděpodobně neprošli tou správnou masírkou jinak by s těmito stroji s MP3 kvalitou zvuku nemohli ani pracovat.
Pavel Vojta
http://www.RentalPro.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Frenk
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 691
Registrován: stř 27. srp 2008 12:14:05
Bydliště: Opava

TL072

Příspěvek od Frenk » čtv 28. črc 2011 0:17:56

No a AD/DA převodníky tedy v sobě mají i nějaký DSP procesor, který to sin(x)/x počítá...? A co když signál prochází nulou, nulou nelze dělit...to by zcela určitě v DSP vyhodilo vyjímku procesoru....

Honzo jenže trojúhelník podle mě obsahuje složky nad 20kHz, podobně bys dopadl s obdelníkem...který má teoreticky nekonečně mnoho harmonických složek....proto taky třeba osciloskop má daleko vyšší samplování aby ti takový průběh dokázal vůbec zobrazit. Zajímavé bylo vědět kolik neharmonických signálů se hudbě reálně objevuje...vynecháme obdelníky výstupů DJ.kokot pultů :-)
Never ask FOH sound engeener "Are you DJ?" because he can kill you....

Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

TL072

Příspěvek od Cajs » čtv 28. črc 2011 8:05:33

honza637 píše:v profi branži třeba TV studiíí kdy ten převod jede 512kHz 24 bit PCM je jiná liga (začíná to být jímavé), ale 20 mega na pult tu zřejmě nikdo nemá.
Honzo, kde jsi to slyšel? Standardem v TV praxi v celé Evropě je 48kHz/24bit. Jenom některé společnosti a pouze v primární výrobě (v rámci jednoho hudebního studia) používají též 96kHz/24bit, ale výsledný mix ukládají zase 48k/24b. (Další zpracování a mezinárodní výměna).
Mimochodem ty stoly v kategorii 10-20 mega (Studer Vista, Lawo MC90...) víc než 96k/24b stejně neumějí (na rozhraní IN-OUT, interně počítají ve 32bitech kvůli zachování dynamiky při počítání efektů). Není to totiž potřeba, protože dál už bez slyšitelného zlepšení jenom prudce roste potřeba výpočetního výkonu a tím cena, spotřeba složitost ...
K pochopení proč to tak je, Ti (neuraž se - sám to píšeš) chybí teoretické základy, jejichž hlavní myšlenky se Ti snažili v diskusi výše někteří kolegové vysvětlit.

OK2MDK
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 502
Registrován: sob 31. led 2009 8:09:41
Bydliště: Valašské Meziříčí
Kontaktovat uživatele:

TL072

Příspěvek od OK2MDK » čtv 28. črc 2011 8:53:11

sory za OT prosím co mají v brně za lawo pult na ČT? byl jsem tam a tvrdili mi že to nemá motorové fadery, ale umí tuším 3 vrstvy, mi přislo divné chtěl bych to dohledat. Díky

honza637
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 636
Registrován: ned 18. kvě 2008 23:42:26
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

TL072

Příspěvek od honza637 » čtv 28. črc 2011 8:54:51

Tak to je pak docela zajímavé. Je fakt že leccos še bez té teorie dá hůř pochopit. Co ale asi nikdy nepřekoušu je to, že něco nezaznamenám a ono se to pak na výstupu "zrekonstruuje...
K těm pultum. Taková technika opravdu existuje. Vyrábí to firma Icon a ty pulty jsou u nás v republice 2 a jsou namontované v soukromých filmových studiích. Běžná věc to nejni, to uznávám. Už taky neni sranda na tom dělat. Hodinovej pořad 3 tera :-D
Analog je analog - trochu toho šumu tam být musí...

honza637
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 636
Registrován: ned 18. kvě 2008 23:42:26
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

TL072

Příspěvek od honza637 » čtv 28. črc 2011 8:57:08

OK2MDK píše:sory za OT prosím co mají v brně za lawo pult na ČT? byl jsem tam a tvrdili mi že to nemá motorové fadery, ale umí tuším 3 vrstvy, mi přislo divné chtěl bych to dohledat. Díky
V Brně je MC2 66 a v Praze je 90tka
Analog je analog - trochu toho šumu tam být musí...

Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

TL072

Příspěvek od Cajs » čtv 28. črc 2011 9:08:29

Honzo,
Icon není firma, ale značka ovládací konsole pro ProTools.
http://www.avid.com/US/products/family/ICON" onclick="window.open(this.href);return false;

ProTools mají převodníky které umí max 192kHz.

honza637
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 636
Registrován: ned 18. kvě 2008 23:42:26
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

TL072

Příspěvek od honza637 » čtv 28. črc 2011 9:13:22

Pavel vojta : Hraju na upravené seriové věci avšak ne upravené Kramperou. Stačí na to dílna s dostatečnou měřící technikou.
No a k tomu zvuku - dost záleží na tom, co ty si myslíš že je dobrej zvuk. Nechci se Tě nijak dotknout. Dokonce jsem rád že ta diskuse řeší spousty otázek. První zákon je že zvuk se dělá na podiu. Postupem času a poslechem jsem zjistil že daleká většina toho co jsem slyšel vůbec to na podiu nepřipomínala. To je ten problem. To ale určitě po netu nepořešíme, to je na srovnávací test bohužel.
Analog je analog - trochu toho šumu tam být musí...

Odpovědět

Zpět na „Bar“