Stránka 1 z 2
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: sob 05. lis 2011 19:54:32
od šárka
Ahoj. Našel by se mezi vámi zkušený zvukař, který by mi odpověděl na pár otázek k článku pro školní magazín? Jedná se o téma dnešních zpěváků, zda opravdu umí zpívat nebo zda za nich většinu práce odvede kvalitní nazvučení šikovným zvukařem?

v podstatě jde o pro některé neviditelnou práci zvukaře, jak velký vliv má na celkový výsledek vystoupení atd...pokud by se mezi vámi někdo našel, nejlépe ještě dnes večer, protože článek musím už zítra dát dohromady...napište mi prosím na soukromý mail
sharuuska@seznam.cz ....díky;)
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: sob 05. lis 2011 21:23:02
od maro
a co tak napsat otázky zde a každý může reagovat. možná z toho bude zajimavá diskuze, určitě bude více různých názorů.
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 10:27:30
od šárka
Ok

Tak abych upresnila tema, jde o "neviditelnou praci zvukare" ANEB jak moc jde zmenit hlas zpevaka/hudeb.nastroje apod. pomoci prace zvukare...zvukar dela zpevaka pomoci techniky...ALE jestli to vubec jde, jak jsou na tom dnesni zpevaci/muzikanti a pokud je to mozne, tak jak nebo do jake miry, slozitost toho apod? Asi tak

Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 11:33:30
od PetrC
To, že zvukař přidá zpěvákovi ozvěnu, efekt, nebo mu pomůže tím, že mu dá odposlech, aby se lépe slyšel, nastaví kompresor, aby vyrovnal slabé a silné zvuky do nějaké hladiny, jsou pomůcky k celkovému dojmu a k tomu, aby se zpěvákovi lépe pracovalo (bez odposlechů zpívá opravdu málokdo). Pokud je na pódiu zpěvák, který neintonuje, nemá v sobě kousek hudebního citu, který špatně frázuje, či vyslovuje, to zvukař nezachrání ani kdyby byl sebelepší a posluchači to moc dobře slyší.
Takže se podívejte kdo jak často live vystupuje. To může být vodítkem kdo na tom jak je.
Možná by to chtělo více konkretizovat Váš dotaz.
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 12:09:39
od sledge
...a pokud zpěvák neudrží ani rytmus a pauzy, tak zvukař využije posledního záchranného kouzla - playback

Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 12:19:10
od šárka
Díky. Vaše odpověd se hodně blíží tomu, co jsem chtěla si přečíst:) na naší scéně se ale bohužel vyskytují zpěváci, kteří jsou bůhvijak komernčně prosazení nebo jak to říct jinak a talentu mnoho nepobrali...co pak s nimi, když to ani zvukař (jak říkáte) nedokáže spravit? To pak pro něj musí být hrozně těžké, ne? Jde to tedy do určité míry "spravit" nebo vůbec?
A jak často se to na scéně vyskytuje takovéhle "ztracené" případy? Těžko říct...osobně jsem se snad zatím nesetkala s nekvalitním ozvučením...i když u některých djs bychom mohli polemizovat:), no...každopádně pokud je špatný zvukař, pak může zpěvák nebo kapely se snažit sebevíc a stejně se ve výsledku nesetká s úspěchem ne?
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 12:56:02
od blaha
Ještě pro úplnost bych doplnil, že něco lze zachránit a vylepšit pomocí mašinek TC Helicon, nebo Digitech Vocalist. Ty by měly drobné nepřesnosti ve zpěvu dorovnávat.
Hodně se taky ztratí v muzice jako kompletní mixáži.
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 13:31:10
od sledge
No, já jsem byl například včera na Status Quo v Olomouci. ne zrovna optimální poslechové místo - od pódia vzdálen cca polovinu rozteče LA, a zvuk byl zvláštní. Zpěvákům v podstatě nebylo příliš rozumět, jakmile hrálo víc kytar, hučela basa (byla spíš jen tušit), tak to bylo spíše o odezírání ze rtů. O kousek dál od pódia to asi bylo o něco lepší, ale myslím, že to stejně nešlo zachránit.... navíc zkreslené kytary při hraní naplno spolu s odrazy od stěn haly (nejvíce asi zadní) spolehlivě zahlušili řečové pásmo...
na druhou stranu slyšet (a vidět) "In the Army now" byl zážitek i tak
...zvukaže a aparát nejspíš měli vlastní PM5D jako hlavní, nějaky soundcraft na odposlechy, bedny adamson. Jo a na páráky (digit) ani neměly přejezdy.
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 16:00:39
od Pavel Sedlák
Obecně se dá říct, že kde nic není, ani čert nebere.
Takže na live z neumělce technika umělce neudělá.
I proto jsou ty playbacky tak oblíbené...
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 22:15:05
od kalvoj
Když se nebudeme bavit o sólovém zpěvákovi který se doprovází nějakým akustickým nástrojem sám (a tedy celkový projev zvukař moc neovlivní) , je velká část výsledného hudebního díla co slyší posluchači na uších zvukaře. Paradoxní je, že amatérská kapela se zvukařem a technikou za zlomek ceny obrovských PA systému může znít lépe a bude z ní celkově lepší zážitek, než z nějakého top umělce, který se dobře nevyspal, před vystoupením se naštval, že odposlechy nejsou JBL a vůbec v backstage nedostal na jídlo, to co chtěl a celé tomu dal korunu zvukař který špatně zvolil poměry jednotlivých doprovodných nástrojů které se mohly různě zahlušovat. Z mé zkušenosti třeba The Mahones na Mighty Sounds, na které jsem se tak těšil a odcházel jsem zklamaný z té koule atmosférického tlaku co se na mě valí, po nich nastoupili United Flavour se svým zvukařem Pepou a zvuk byl diametrálně jinde. Totiž když postavíte zvukaře co celý život zvučí bigbeat nebo metal před folkovou nebo jazzovou kapelu, tak se divíte co ten chlápek pouští ven, ale on za to chudák nemůže protože má svoje návyky z jiných stylů a zvuk si upravuje ke své kráse. Takže poměry, komprese, ladění bicích a zvýraznění některých frekvencí (mlaskání kicku apod), slap na base atd... nastaví tak jak je zvyklý dělat u svých "domovských" stylů a to celkově změní výsledný zvukový produkt.
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: ned 06. lis 2011 23:56:30
od Galapetr
Možná bych doplnil, že při playbacku , přesněji při zpracování záznamu může šikovný zvukař pomocí nástrojů jako je např. software Celemony, dovolujících změnu výšky a délky jednotlivého tónu udělat po chvíli usilovné práce i z člověka zpívajícího naprosto falešně, hlas překonávající "božského káju".
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: pon 07. lis 2011 7:49:25
od KamilV
"Nevěřím". Zatím, co jsem slyšel takhle hodně dolaďované nahrávky, získal zvuk strašně moc na syntetičnosti.
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: pon 07. lis 2011 8:39:39
od Pavel Sedlák
Dolaďování live zpěvu si opravdu nedokážu prakticky představit...
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: pon 07. lis 2011 9:48:55
od knobtweaker
No prakticky to jde a i se to , ne příliš často , ale sporadicky i dělá ( antares autotune hardware verze, většinou řízený přes midi ze základú z compu). Vidět se to dá někdy u popových hvězdiček z venku. Synteticky to zní v závislosti na tom o kolik to necháte doladit.
Zodpověděl by pro škol. magazín některý zvukař pár otázek?
Napsal: pon 07. lis 2011 13:38:43
od TomasVv
Celé je to složité. Většina běžných smrtelníků nemá dokonalý hlas. Když si je pustíte samotné nasucho, nezní příliš libozvučně. Výjimkou jsou opravdoví a školení zpěváci ála Božský Kája, pan Kerndl, atp.
Ti normální obvykle trošku ujíždí s intonací a s nástupy na tóny. Většinou se to ztratí v celkovém mixu s kapelou nebo doprovodem, lecos schová hall, který se tam stejně dává pro lepší věrohodnost. V této míře se nedá hovořit o tom, že by zvukař něco předělávál, nebo zachraňoval, tady jen dělá svou práci, jejímž vedlejším jeem je maskování menších nedostatků zpěváka.
Kapitolou druhou jsou hopsající popiny (např. jedna dcera jednoho slavného zpěváka), kterou musí zachránit zvukař vším zdvojením, nahalením, delayem a stejně má v podkladu paralelní zpěv.
Ale tady už nejde o zpěv, spíe o tanec nebo prostě vidět svoji hvězdu naživo.