No, sice o není ze zvučení, ale jsme v Baru, tak to snad přežijete
Dělal jsem tehdy v multikině a jeden režisér, syn ještě slavnějšího otce (divadelníka, herce, autora), má v oblibě nadměrnou péči o techniku a prožitek diváka i z technického hlediska. Osoběn s myslím, že technice moc nerozumí (i podle jeho písemných koemntářů), o to větší je to nadšenec a kecá do toho...Zkrátka a dobře tento režisér má ve zvyku se svou partičkou před vypuštěním filmu si jej promítnout v několika kinech a zhodnotit technickou kvalitu projekce. Po premiéře pak ještě jezdí po představeních a píše hodnocení na web, aby diváci věděli, ve kterém kině si film maximálně užijí....
No zkrátka a dobře úkol zněl, že asi 2-3 hod před začátkem normálního promítání (normální projekce startovaly průběžně od 15 hod na celkem 8 sálech, byl jsem na to sám) se dostaví pánové, přivezou film, já jim ho připravím a oni si mezitím změří jas plátna a až dorazí pan režisér, tak si film prohlédnou.
Pak řišel okamžik "O". Asi v půl druhé přišla parta asi pěti lidí, nosy se takřka dotýkali stropu, postavili přede mě pět dílů filmu (35mm kopie se distribuujíí po cca 20min na 600m díly, v malém kině jsou dvě promítačky a po každém takovém dílu se prolne z jednoho stroje na druhý, v multikině je jen jeden stroj a film je slepen v celku - to samozřejmě hodinku přípravy zabere) a při pohledu na jednu promítačku na sál s horizontálními plattery (naprostý standard všech multikin) je popadli mrákoty:
- "snad to nebudete střihat a slepovat?!?!"
-"a jak jinak bych vám to měl promítnout?"
-"to je nová kopie, do ní se nesmí ani střihnout!"
-"no, ještě to mohu slepit startama a koncema k sobě a po každém dílu dorovnat obraz..."
-"no, to se ještě musíme domluvit s panem režisérem! Zatím si změříme promítačky"
S těmito slovy odešli do sálu. Následující dobrou půlhodinku jsem jim svítil na plátno promítačkou bez filmu a oni sofistikovaně měřili jas. Komunikace probíhala přes vysílačku asi takto (s prodlevami asi minutu):
-"můžete nám trošičku přidat?" (všiměte si přesných parametrů, které mi vysílačkou sdělili)
-"dobrá přidávám"
-"nešlo by to ještě trošičku"
-"přidávám"
-"ještě kousek"
-"musím to teď nechat chvilku vychladnout" (bez filmu se objektiv totiž více zahřívá...)
-"přidávám"
-"nešlo by to ještě"
-"už jsem za povoleným maximem. Mohl bych tak maximálně vyměnit lampu"
-"ne, to nebude nutné, teď nám pusťte ten film"
V tu chvíli jsem v kabině za neprůzvučným sklem začal tak nadávat (nikoliv do vysílačky), protože film stále ležel na zemi v krabicích, neboť kvůli šaškování se světlem jsem se od promítačky jaksi nemohl ani hnout....nato se z vysílačky ozvala asistentka ze sálu:"No my kdyžtak pár minut počkáme, ať to můžete připravit. Víte, my jsme vás slyšeli, jak nadáváte..."(za tím neprůzvučným sklem

)
Tak jsem zkusil fintu, o které jsem předtím jen slyšel od kolegy z festivalu - pustit film (1. díl) rovnou z převijáku. Po asi pěti minutách filmu se ozvalo:"dobrá, to stačí. Teď počkáme na pana režiséra a pak nám to pusťte celé od začátku. A dejte tam prosím novou lampu".
Tak ke mě poslali asistentku s vysílačkou a já se pustil do výměny xenonové lampy (5kW, za studena asi 3 atmosféry ve skleněné baňce - nutná jistá bezpečnost). Trvalo mi to asi 40 minut, neboť na tomto typu jsem zatím lampy neměnil - například jsem hledal klíč na nastavení zrcadel a nevěděl, jak vůbec vypadá. Po výměně a nastavení zrcadla, opětovném kolečku s nastavením jasu a neuvěřitelném harakiri s převinutím filmu zpět na převiják (na tyto operace prostě multikino není dělané), během kterého se kopie mirně zaprášila (ten materiál byl příšerný a hrozně se loupal, navíc titulky začínaly do bílé, kde je vidět každé smítko), jsem zahájil projekci tímto stylem:
1. díl na 1. převijáku, 2+3 díl jsem namotával na jeden platter (horizontální talíř), na dalším převijáku jsem postupně připravoval poslední dva díly (pokud si pamatuji, tak ne všechny díly byly převinuty stejně). Najendou mi tak jela promítačka a tři převijáky, stále jsem byl na to sám.
Když tedy konečně začala projekce (asi 14:50), mě jely převijáky a navíc už začínala další představení (založit, pustit a zkontrolovat každý film), každou chvíli mi pánové z testovací projekce volali, že by chtěli trošičku přidat zvuk a přiostřit obraz (kopie byla tmavá a neostrá, ve srovnání s jinými filmy o stejném formátu, o prachu z kopie jsem již mluvil). Navíc vlivem promítání z převijáku několikrát promítačka zastavila (při startu) kvůli nadměrnému tahu při rozjetí stroje (on ten převiják je trochu bržděný třením, zatímco platter je aktivně poháněný motorem).....zkrátka neuvěřitelné harakiri, film během projekce stále nebyl slepený v celku , lepil jsem za chodu atd....
To vše jenom proto, že pánové přišli na poslední chvíli, nedalli mi možnost film připravit a navíc stále otravovali, takže toho času jsem měl skutečně minimum. Navíc zvuk podle indikace na procesoru u zahraničních filmů v dialozích běžně dosahuje 0 dB s rezervou do +20 dB an efekty atd. Jejich měl dialogy mezi -20 až -10 dB, v nejhlasitějších místech skoro 0 dB....jednalo se samozřejmě o digitální stopu dolby digital.
Ve výsledku jsem byl zpocený až na pr.... a měl za se sebou asi tak 4 hodiny maratonu s tepem 130-160, musel jem realizovat postupy, o kterých jdem do té doby jen slyšel v debatách anarchistických kruhů atd...jenom proto, aby byl úkol splněn co nejlépe a co nejdříve.
Po představení samozřejmě partička (bez pana režiséra) přišla do kabiny, koukali se na mě s odporem a mluvila jen asistentka. Dožadovali se kopie, stočené na díly a hrozně se divili, když byla namotána v celku na plotru a 5 minut po projekci nebyla úhledně sbalena do krabic....
Pouze asistentka, která absolvovala výměnu lampy se mnou (a zprostředkovávala zbytečnou komunikaci s partičkou) a měla tak částečnou představu, co všechno jsem tam musel vyvádět, mi jediná nesměle poděkovala. Ostatní ani nepozravili, ruku nepodali......
A druhý den přišla písemná stížnost na kvalitu projekce:
Jas plátna byl jen na 50% jmenovitých hodnot, po výměně lapmy asi na 75%, reprodukce zvuku byla příliš potichu, obraz neostrý a poškodil jsem jim kopii (zaprášený začátek). Vyznělo to tak, že bych jim měl pomalu uhradit škody nebo tak nějak.....
Jojo, umělci......a to nemusím zdůrazňovat, že obsazení sálu bylo na dobré slovo, nic si za peníze nepronajali...Od té doby mám k tomu filmu poněkud negativní vztah, i dkyž je jinak celkem dobrý (ale zase nic převratného)....
Edit: Mimochodem, kdyby ti blbci se mnou nejednali jako s cvičenou opicí, ale rovnou páni měřiči řekli, že plocha má jas napříkald 25 cd/m2, tak jsem jim rovnou mohl říci, že to na jmenovitý jas nejde zvednout, protože proud jde přidat jen o 30% a né na dvojnásobek, že ......ale holt oni byli za experty, tak jen stále opakovali ještě kousek"
](./images/smilies/eusa_wall.gif)