Stránka 1 z 2

Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: čtv 17. pro 2015 21:26:42
od jumbok
Zdraví borci. Mám dotaz. Mám dvě nové otočné hlavy a potřevoval bych poradit jak vytvořit scénu. Umím s něma akorát na pultu otočit, rozsvítit, použít barvy, goba, cokoliv, ale neumím s nimy vytvořit žádnou scénu. Mám to na rockovou kapelu, a učím se. Příklad: chci aby se pri začátku písničky obě otočily na zpěváka s bílou barvou, Po zahájení sklaby, aby se motaly tak nějak do hudby, měnily barvu, točily gobama, jedno jak. Jak to udělat aby se mi točily na začátku synchronizovaně a poté ať si jde každá svojí cestou, po chvíli aby se točily zase synchronizovaně. Vím že na sychronizaci stačí nastavit stejné adresy, ale jak jich během skladby rozsychronizovat a nazpět. Mnohokráte děkuji. Jumbo

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: čtv 17. pro 2015 22:06:39
od KamilV
Pokud je chceš mít třeba jen na okamžik rozhozené, tak musí mít každá svou adresu a jen podobné scénáře. Ale není to moc dobrý nápad, každý na to má sice jiný názor, mně připadá lepší, když jedou symetricky. Čili mohou mít stejné adresy, jen inverzní vnímání PAN.

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: pát 18. pro 2015 13:53:53
od MADMAX
Zásadní otázka: z jakého pultu ty hlavy ovládáš?

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: pát 18. pro 2015 13:57:02
od MADMAX
A jinak: "aby se motaly tak nějak do hudby, měnily barvu, točily gobama, jedno jak" - není to jedno - to co popisuješ není scénické svícení, ale prasárna zvaná "lentilky", ta nejhorší zoufalost, které se může osvětlovač dopustit. Sorry, nic ve zlém. ;-)

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: pát 18. pro 2015 18:43:30
od jumbok
Zdarec, vůbec se nezlobím, chápu. Jsem úplný amatér. chtěl bych o této problematice nastudovat co nejvíc, ale bohužel jsem nikde nic nenašel Proto jsem doklouzal až sem a zde se ptám. Minochodem "lentilkama" jsi mě pobavil tak, že se směji. Můžeš mě prosím tě odkázat na nějaký web, či knihu, či cokoli jiného, kde bych se naučil scénické svícení, tvorbu scén atd. Klidně zaplatím. I nějaký kurz či co. Zajímá mě to, baví, atd. Jsem z moravy z malé dědiny, kde hraje čas od času místní rocková kapela, a já jsem byl požádán jestli se ujmu svícení. Možnosti nějaké jsou, tím myslím vybavení. díky za odpověď. Jinak zatím to ovládám Light operátorem 24, ale zakoupil jsem u SOH DMX PIPE. S tímto se ale vůbec nekamarádím, musím to nastudovat.

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: pon 21. pro 2015 14:12:05
od PeBe
Asi většina světlušek se ke svícení dostala stejně, nebo alespoň podobně a všechno, co umí, se učili za pochodu, metodou pokus/omyl. Existuje asi i nějaká literatura, ale nevím, nakolik je použitelná v bigbítu, já jsem ryzí pokusomylář.
V muzice, pokud nepůjde o punk, musí mít všechno svá jasně daná pravidla a světla by neměla dělat vyjímku. Možná to dělám blbě, ale myslím si, že ne nejblbějš.
Pro svícení využívám program MusicVisualization, nutno doplnit, že ve Free verzi si s ním neškrtneš a ani Lite neudělá žádný šlágr.
Celkově mám 14 LED PARů, 8 halogenových PARů, 5 scannerů a 4 hlavy. Na barovou kapelu slušná baterie, ale nutno přiznat, že i když mám program napsaný pro všechno, na kšeft beru vždy jen část světel, podle konkrétní akce. Třeba hlavy s rotačními goby beru jen když vím, že je tam dost místa pro rampu a budu moci vytáhnout i mlhu.
Program řeší sám svícení PARy, přičemž si vybírá chase podle tempa a tak třeba ploužáky svítí více červenou a bigboš je více do modra. O pauzách mezi písničkami rozsvítí scénu bíle s polovičním jasem o přestávce zhasne scénu zcela. Všechna hýbací světla, respektive jejich scény a chase, ovládám MIDI controlerem nanoKontrol2. Jeho fadery a otočné ovladače mám pro manuální nastavení pan a tilt, tlačítka pak spouští konkrétní scény. Trasy zrcátek mám připravené kruhy, vlnovky... U některých tras se mění pan nebo tilt amplitudou signálu. U hlav používám jejich vlastní trasy, protože jsem byl líný vymýšlet jim nové. Někdy si přímo na kšeftu udělám konkrétní scénu pro tu konkrétní akcí. Tu potom rozsvěcím přes DJ klávesy na ploše monitoru.

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: pon 21. pro 2015 18:23:46
od MADMAX
Ahoj Jumboku, studovat scénické svícení se dá třeba na DAMU, a pokud vím chodil ho tam přednášet Luboš Krch, odborník na slovo vzatý... jenomže kolik lidí má tu šanci? Je to blbé, pokud vím, neexistuje dokonce ani nějaká přípravka, jako je třeba zvukařská škola Jindry Varhana... Takže jediný, co Ti můžu doporučit: choď na "velký" koncerty a koukej, jaké "fórky" se ti líbily a zapamatuj si je. Sviť ze začátku jednoduše a hlavně s citem pro hudbu - někde se "blikání" nehodí, jinde jo. Míň je většinou víc a sebehezčí "fórek" je k ničemu, když nesedí s rytmem hudby.
Programovat tyhle kontroléry od SHOWTECu, GLP nebo BOTEXu (furt ten samej čínskej šmejd jen s různými logy) je ten největší opruz - skoro to nejde udělat dobře, ono to totiž vůbec není míněný na vážnou práci - jako většina čínské produkce je to určený k tomu, aby za to zákazník zaplatil, nikoli aby to používal. Pult, kterej neumí přiřazovat DMX kanály k jednotlivejm faderům, je vždycky skoro k ničemu. Já měl to štěstí, že jsem začínal na ADB s konvenčními světly a na CELCO s prvními "inteligentními" (tehdy s čtyřmi Technobeamy) - pak už přišel AVOLITE Pearl a a potom už jsem zas dělal jenom zvukaře, takže moderní pulty jako je MA Grand nebo Chamsys moc neumím... držím palec.

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: pon 21. pro 2015 18:31:58
od MADMAX
Jinak jak píše KamilV: abys mohl ovládat každou hlavu zvlášť, musí mít každá jinou startovací DMX adresu - např. pokud je hlava 12ti kanálová, první bude mít adresu 1, druhá 13, třetí 13+12=25, čtvrtá 25+12=37... potom musíš krok po kroku naprogramovat sekvence - kam bude která hlava svítit, s jakým gobem, s jakou barvou; v dalším kroku totéž... je to pomalý a nešikovný, zvl. na tom pultu co máš...

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: pon 21. pro 2015 22:53:42
od jumbok
Hoši mockrát díky za super inspiraci a cenné rady. jCo se týcč mě, já to vůbec nemám na kšeft, jen pro zábavu. Naše kapela hraje tak 5x do roka, takže žádná "hitparáda". Já mám zatím k dispozici dvě otočné hlavy stairville robohead x-3 led, 3x světlo stairville 15 x 15 W FLOOD LIGHT tri flood, tři ráhna po šesti světlech par 38 120w s dimrem a 4ks Stairville LED PAR 36 Alu BK. Co se týče toho sledování scén na fesťácích, tak jsem nechal málem oči na Masters of rocku. Skoro jsem si nic nezapamatoval, protože toho bylo moc. Jen vždy při konci každé sklady se rosvítily obrovské reflektory, které byly nasměrovány na publikum, to svítilo dost dobře, "v noci jak ve dne". Tam to asi nedělaj s nějakýho pultu co? Moc pěkné. Takže ještě jednou mokrát díky

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: úte 22. pro 2015 13:45:54
od J.J.
Tam to určitě dělají s nějakýho pultu. Nejspíš GrandMA, nebo něco v té kategorii.

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: úte 22. pro 2015 14:13:39
od MADMAX
Jak píše Jirka J.: MA Grand II - viz zde: http://www.malighting.com/en/products/c ... -size.html nebo http://www.avolites.com/products/lighti ... hire-touch nebo https://www.highend.com/products/lighti ... road-hog-4
Jinak technika práce na "dospělých" pultech je taková, že na každé inteligentní světlo existují tzv. personality, které se uloží do paměti pultu. Pult potom "ví", že tento typ hlav má PAN na kanále 1 a TILT na kanále 2, zatímco jiné hlavy mají PAN na jánevím na 15 a TILT na 16 - u všech světel Ti přiřazuje pan na kolečko "pan" a tilt na "tilt", RGB mixáž všech světel máš na identických ovládacích prvcích... dál si můžeš předpřipravit jakousi "banku" pozic, kam hlavy míří, "banku" namíchaných barev (anebo použít tovární) a největší výhodou je, že nemusíš programovat pohyby - pult sám umí generovat "mávání tiltem", "mávání panem", kroužení, osmičky a jánevímco (u AVOLITE se tato funkce zove SHAPE) - ty jen vybereš hlavy, se kterými chceš pracovat, spustíš shape a nastavíš mu velikost a rychlost ( oboje se dá i přiřadit faderu, takže vyjížděním kliky submasteru pohyb zvětšuješ a zrychluješ...) - pokud ukládáš pod jednotlivé submastery např. jen pozice a pohyby, pod další barevné sekvence, pod dalším máš goba včetně směrů a rychlostí rotací a konečně sutter/dimmer, skládáš pak z toho "naživo" představení jako skládačku - tohle s touhle barvou, za chvíli totéž s jinou barvou... samozřejmě i tady je pěkná show náročná na přípravu, ale většinu věcí na nějakém Lightoperátoru prostě nemáš šanci udělat.

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: úte 22. pro 2015 14:17:28
od MADMAX
Jinak to co svítí lidem do xichu, se zove "blinder", česky asi "oslepovač" a vypadá to takto: http://www.prodance.cz/led-blinder-196-lt.html :-D - nemusí to být LEDkové, existují i starší verze s žárovkami.

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: pát 18. bře 2016 18:00:49
od strapal
Hoj. Je pro hlavy podminka, ze musi stat na sve vlastni zakladne? Hlavy jsem nikdy nepouzival a ted mam pouze tyden na to, naucit se je vyuzivat aspon v zakladu. Myslim tim to, ze pri otaceni sviti i dozadu na podium coz nechci. A jelikoz nevim jestli zvladnu nastavit sekvenci, tak mne napadlo ji dat zakladnou kolmo na rampu a nechat ji poblikavat v automatu vrchem proti lidem. To asi neni dobry napad, co ?

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: úte 22. bře 2016 14:26:27
od MADMAX
Ahoj. Sorry že až teď... Hele podmínka to samozřejmě není, běžně se hlavy věší "hlavou dolů" na trussy a dají se samozřejmě dárt i kolmo na rampu, akorát to není vůbec výhodné když je programuješ - když máš TILT uprostřed a hýbeš PANem, tak se z hlediska diváka vůbec nic neděje. Naklofat dvě několikakrkové sekvence, jednu jenom s pohybem v PANu a druhou jenom s pohybem v TILTu, přece není takový problém... a potom je můžeš pustit i obě zároveň, čímž se to podobá kroužení. Když potom pracuješ s barvami a goby, tak s těmahle dvěma pohybama + dohromady často vystačíš.
Programování začni tím, že si hlavy nastřelíš všechny kontra "do lidí", rovnoběžně a pod stejným úhlem. Tuto pozici si ulož. Pak si udělej dvě, na jedné mají liché hlavy tilt trochu nahoru a sudé trochu dolu a na druhé to bude opačně. Z těch dvou udělej TILTovou sekvenci. Pak udělěj další dvě pozice, zase začneš ze základní a lichým hlavám dej PAN trochu doprava a sudým doleva, a druhou opačně. Z nich udělej PANovou sekvenci. Je to jednoduché, rychlé a vypadá to dobře. A hlavně máš jistotu, že se Ti hlavy nebudou motat bůhvíkam dozadu na zeď, kam vůbec svítit nechceš...

Re: Jak vytvořit scénu s otočnýma hlavama?

Napsal: sob 26. bře 2016 8:50:58
od strapal
MADMAX Dikes! Hodil jsem ti do SZ mail. KUA, mne vubec nechodi upozorneni na prizpevky ve sledovanych tematech tady na foru, tak jsem cekal na tve info na mobilu jak jojkin zbytecne.. No lezim v tom tyden v kuse, neco jsem lousknul neco ne. Ale uz ted chapu, proc nikdo nema FS v lasce...

Dnes se pokusim udelat to jak pises, akorat mam problem s tim, ze z bodu A do bodu E se dostavam pres ostatni kroky (B,C,D,) "cukaně" a ne plynule, coz nevim jak odstranit pytcha. Kdyz dam bod A a B treba 180° tak to hlava podle rytmu pochopitelne nestihne a mrska sebou jak ja kdysi u mlade baby. Ted mne napadlo, ze jedine reseni bude udelat to jak rikas, ale s tim, ze proste pohybum zakazu rizeni podle hudby ale barvam povolim. Coz je sice skoda, ale hledat hranici toho, kolik a pri jakem rytmu toho hlava stihne urazit, to je prace pro NASA...

Akorat takovy maly detail, mam jen dve hlavy, protoze nevim jestli neskoncim diky FS u Chocholouska, takze predpokladam, ze pojmy licha a suda hlava se mne zatim netykaji, pokud jsi tim nemyslel zcela neco jineho, coz by mne pri mych zkusenostech s DMX vubec neprekvapilo.. :lol: :lol: