Nastavení mixážního pultu a zesilovače
-
- Reklama
Nastavení mixážního pultu a zesilovače
Ahoj , potřeboval bych poradit. Nejsem profesionální zvykař ale pravidelně se setkávám s ozvucenim přednáškové místnosti .. a řeším problém s kolegou který nastavuje : zesilovač slaběji a tahá to na mixážním pultu na gainu a kde se jen dá .. můj názor je takový ze zesilovač je od toho aby to zesílil a mix by měl zvuk jen doladit tedy gain co nejméně to jde a fadery kolem nuly ? Je to tak nebo se pletu ? Díky a omlouvám se za neodbornost
Re: Nastavení mixážního pultu a zesilovače
Máte pravdu Vy a nie kolega. "Level" sa reguluje na vstupnom fadery mixu, nie na potenciometri zosilňovača a už vôbec nie na vstupnom gaine mixu. Potenciometer zosilňovača sa dáva obvykle na max. Doladiť gain podľa úrovne vstupného signálu, aby nešiel do clipu.
Re: Nastavení mixážního pultu a zesilovače
Gain je vlastně taky zesilovač... jinak přístupů k tvému problému (nečesky to najdeš pod heslem "gain structure"). Jeden z těch správnějších přístupů je právě to, mít šavle zhruba na nule, gainy o kousek míň (1/3 - 1/4 otočky pod clipem, tam to je individuální).... poměry pak doladíš na faderech. Masterem celkovou hlasitost... tam je to asi jasné. Obecně by se taky dalo poradit, mít poťáky na zesilovači na minimální útlum. Pak se ale může stát, že budeš onen master na mixu lovit až ve sklepě... proto tohle je potřeba tak nějak rozumně vyexperimentovat, abys pracoval s nějakým použitelným rozsahem na masteru mixu.
- CharlesBass
- Uživatel
- Příspěvky: 546
- Registrován: ned 20. dub 2008 13:11:38
- Bydliště: Banská Bystrica
Re: Nastavení mixážního pultu a zesilovače
Ano, přístup kolegy je analogický pro ovládání nějaké hifivěže nebo autorádia - tam je úhlavním ovládacím prvkem jen volume. Tak k tomu přistupuje podobně. Na profesionálních zesilovačích je toto "volume" hlavně jako "ochrana" při zapnutí zesilovače a např při připojování vstupních konektorů na již zapnutý zes, atp. Dále samozřejmě i jako pomocník při příliš silném výstupu nějakého zařízení před zesilovačem - eqalízér, mixpult, zvukový procesor, výhybka. Ale to se moc často nestává, že by některé zařízení nebylo schopné svůj výstup uregulovat na úroveň takovou, než jakou je zesilovač schopný zpracovat s gainem na plno - tedy pokud to neovládá nějakej kolega(DJ) že kterej mix vytaví do čevenejch
Jinak pokud mixák leží přímo na zesu, tak to samozřejmě svádí - točit volume jako na kazeťáku. Kolegu by ale brzy přešlo, pokud by musel k zesu chodit třeba 20m
Jinak pokud mixák leží přímo na zesu, tak to samozřejmě svádí - točit volume jako na kazeťáku. Kolegu by ale brzy přešlo, pokud by musel k zesu chodit třeba 20m
Basista zajímající se značnou měrou o zvuk, tedy i samozvučení a jeho následky
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři
Re: Nastavení mixážního pultu a zesilovače
Co tady přímo nezaznělo a možná by mělo, je vyvarovat se toho, abych někde silný signál zeslaboval a jinde ho pak musel zesilovat, protože to znamená jednak větší šum a druhak zesilovače někde příliš a někde málo vybuzené, čili zkreslující víc než je nutné. Pokud se nastaví gain na mixu tak, aby při namáčknutém čuchadle a běžně silném signálu z mikrofonu, šly ukazatele vybuzení na hodnotu kterou doporučuje výrobce v manuálu (obvykle bývá i nějak označená, nebo má značku 0dB), Šavle se dá třeba na -10 aby byla nějaká rezerva, Zesilovač obvykle taky mívá něco jako 0dB nebo třeba 3/4 dráhy volume poťáku, a master na mixu udělá požadovanou hlasitost, tak to bývá tak nějak optimální. Kdyby lezlo z beden nějaké rušení, šum, brum, vrčení, zkusit si pohrát s poměrem hlasitostí na master faderu a na zesilovači. Jen si na masteru i na šavli nechat vždycky nějakou rezervu, aby bylo kam zesilovat, když přijde šeptač. A pak po akci vyměnit kabel k zesilovači nebo k mikrofonu, podle toho který dělá ten brum Jo a případné napájecí zdroje mixu, bezdrátového mikrofonu, nebo notebooku nemotat do signálových kabelů.
Re: Nastavení mixážního pultu a zesilovače
Ok a ještě pro doplnění, gain nastavuje zesílení prampu ve zpětné vazbě se všemi klady i zápory kdy velký zisk dá sice větší výstupní napětí ale taky více šumu a větší zkreslení. Zatímco master je pasívní odporový dělič na výstupu preampu.