Repase M16-4-4
Napsal: pát 16. zář 2011 14:48:20
Asi před deseti roky jsem vyměnil všechny operáky MAA501 za MAA741, přičemž za dvojici vstupních tranzistorů je ve všech kanálech MAC157. S obvody MAA501 a jejich kompenzacemi se vyskytovaly problémy s nestabilitou při zahřátí pultu delším nepřetržitým provozem – ztrácely se některé kanály. Nyní naprosto bez problémů a zvukově v pořádku…
Ikdyž tento mixpult už nepoužívám, v rámci čirého bastlení a jakési nostalgie k němu spojené, provedl jsem nyní komplexní repasi týkající se obměny DIN konektorů za XLR a Jack, což vyžaduje dostatek trpělivosti a nervů.
Tyto mixpulty jsou prakticky neprodejné, naopak jsem kdysi koupil ještě jeden M16 za pětistovku, zcela funkční, ale v tomto případě pouze na náhradní díly – knoflíky na potenciometry, barevné vrchlíky, knoflíky na tahové potenciometry apod…

A pokud už jsem se odhodlal provést změnu konektorů, taktéž je do pultu zabudován modul digitálního echa, stavebnice s obvodem PT2399.
Dalším doplňkem mixpultu je modul zdroje fantomového napájení +48V, uveřejněného v AR 9/2005. Deska se součástkami je připevněna k bočnici vedle transformátoru mixpultu. Samostatné síťové tráfko 9WN668 69 – 220/30V pro fantomové napájení je umístěno na zadním panelu a má samostatný tlačítkový vypínač.

Poněkud harakiri bylo, kde umístit ovládací potenciometry. Jediná eventualita rozumného umístění vychází pod čtyřmi symetrickými výstupnimi transformátory, které jsou naštěstí na distancích. Tam se tak akorát vměstnaly potenciometry TP160. Samotný modul echa stačilo dát do silonového sáčku a vecpat jej mezi svazek vodičů a měřáky.

Další velká piplačka byla s úpravou otvorů pro XLR konektory na průměr 21,5 mm tak, aby byla dodržena rozteč mezi otvory 25mm. K tomu jsou potřeba půlkulaté pilníky R10, R11 pro kultivované opracování otvorů. Zároveň bylo nutné poněkud upravit šířku XLR konektorů Switchcraft, jejichž původní rozměr je 26mm.

Původní šroubovací konektory DIN jsem ponechal u sekcí Groups 1-4 Out/In. Na toto mám z dřívějška stále kabelové propojky – na pinech DIN jsou dvě volby možnosti citlivosti Out/In, což se mi jeví praktičtější, než tam někde vkládat další přepínače.
Konektory Cinch namísto DIN jsou umístěny na zadním panely s vrchní strany – dvojice napravo je pro přehrávání, levá dvojice je pro nahrávání z pultu.
Co se týká Jack konektorů; záměrně jsem volil plastovou variantu, tak aby nevznikly nenadálé potíže se zemními smyčkami, což by mohlo nastat při variantě kovových konektorů. Jelikož průměry otvorů pro šroubovací konektory DIN mají fí=18mm, bylo potřeba všech 16ks panelových Jack konektorů umístit na pomocnou upínací lištu a tu pak jako celek přišroubovat k původnímu panelu.

Pozor při odpojení panelu s původními konektory – je nezbytně nutné pečlivě popsat všechny odpojované vodiče!, aby nevzniklo dilema co kam patří

Práce mně zabrala cirka dva týdny práce, ale spíše přes víkend. Prověřil jsem funkčnost mixpultu po úpravě – funguje =) Zabudované echo šlape výborně.
…a hotový, upravený teslacký mixpult i s barevným „vylepšením“ ….snad toto téma může inspirovat případné nadšence pro přestavbu

Po opětovné kompletaci pultu jsem prostým přepojováním kabelů porovnával zvukové rozdíly Tesla M16 a Mackie CFX20-MkII (jen ze zvědavosti). Nemohu si pomoct, ale teslácké korekce na jednotlivých šavlích jsou „zvukomalebnější“ a dynamičtější, než-li parametrické korekce u mekiho. Nehledě na to, že ovládání čtyř pásem je mi srozumitelnější, sympatičtější na rozdíl od posunování středů u parametrických korekcí..
Ikdyž tento mixpult už nepoužívám, v rámci čirého bastlení a jakési nostalgie k němu spojené, provedl jsem nyní komplexní repasi týkající se obměny DIN konektorů za XLR a Jack, což vyžaduje dostatek trpělivosti a nervů.
Tyto mixpulty jsou prakticky neprodejné, naopak jsem kdysi koupil ještě jeden M16 za pětistovku, zcela funkční, ale v tomto případě pouze na náhradní díly – knoflíky na potenciometry, barevné vrchlíky, knoflíky na tahové potenciometry apod…
A pokud už jsem se odhodlal provést změnu konektorů, taktéž je do pultu zabudován modul digitálního echa, stavebnice s obvodem PT2399.
Dalším doplňkem mixpultu je modul zdroje fantomového napájení +48V, uveřejněného v AR 9/2005. Deska se součástkami je připevněna k bočnici vedle transformátoru mixpultu. Samostatné síťové tráfko 9WN668 69 – 220/30V pro fantomové napájení je umístěno na zadním panelu a má samostatný tlačítkový vypínač.
Poněkud harakiri bylo, kde umístit ovládací potenciometry. Jediná eventualita rozumného umístění vychází pod čtyřmi symetrickými výstupnimi transformátory, které jsou naštěstí na distancích. Tam se tak akorát vměstnaly potenciometry TP160. Samotný modul echa stačilo dát do silonového sáčku a vecpat jej mezi svazek vodičů a měřáky.
Další velká piplačka byla s úpravou otvorů pro XLR konektory na průměr 21,5 mm tak, aby byla dodržena rozteč mezi otvory 25mm. K tomu jsou potřeba půlkulaté pilníky R10, R11 pro kultivované opracování otvorů. Zároveň bylo nutné poněkud upravit šířku XLR konektorů Switchcraft, jejichž původní rozměr je 26mm.
Původní šroubovací konektory DIN jsem ponechal u sekcí Groups 1-4 Out/In. Na toto mám z dřívějška stále kabelové propojky – na pinech DIN jsou dvě volby možnosti citlivosti Out/In, což se mi jeví praktičtější, než tam někde vkládat další přepínače.
Konektory Cinch namísto DIN jsou umístěny na zadním panely s vrchní strany – dvojice napravo je pro přehrávání, levá dvojice je pro nahrávání z pultu.
Co se týká Jack konektorů; záměrně jsem volil plastovou variantu, tak aby nevznikly nenadálé potíže se zemními smyčkami, což by mohlo nastat při variantě kovových konektorů. Jelikož průměry otvorů pro šroubovací konektory DIN mají fí=18mm, bylo potřeba všech 16ks panelových Jack konektorů umístit na pomocnou upínací lištu a tu pak jako celek přišroubovat k původnímu panelu.
Pozor při odpojení panelu s původními konektory – je nezbytně nutné pečlivě popsat všechny odpojované vodiče!, aby nevzniklo dilema co kam patří
Práce mně zabrala cirka dva týdny práce, ale spíše přes víkend. Prověřil jsem funkčnost mixpultu po úpravě – funguje =) Zabudované echo šlape výborně.
…a hotový, upravený teslacký mixpult i s barevným „vylepšením“ ….snad toto téma může inspirovat případné nadšence pro přestavbu
Po opětovné kompletaci pultu jsem prostým přepojováním kabelů porovnával zvukové rozdíly Tesla M16 a Mackie CFX20-MkII (jen ze zvědavosti). Nemohu si pomoct, ale teslácké korekce na jednotlivých šavlích jsou „zvukomalebnější“ a dynamičtější, než-li parametrické korekce u mekiho. Nehledě na to, že ovládání čtyř pásem je mi srozumitelnější, sympatičtější na rozdíl od posunování středů u parametrických korekcí..


