Prostorový zvuk?
Pravidla fóra
...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném.
...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném.
-
- Reklama
Prostorový zvuk?
Jsem technik z Jamu Difa, zvučim, svítím, všechno ale té praxe není zas tolik. Píšu bakalářku na téma prostorvý zvuk, tak se tady chci zeptat jestli bych mohl získat někde ještě nějaké bližší informace o tomhle problému. De o prostorvý zvuk v divadle, takže je to dot paralelní záležitost s kinem a pod. I když o mnoho asi složitější nebo naopak. Co vím tak e v divadlech na to nehraje. Stačí stereo a jedem. Ale hledám esli se využívají třeba dolby nebo jinačí technologie k přehrávání zvuku. Vůbec mě zajímá jakým stylem může takový 3D zvuk působit na psyché. No kdybyste měli nějaký rady nyl bych rád.
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
SRRY ... par dni jsem tu nebyl. Ale jo, v divadle tedy aspon u tech vetsich priodukci se na to hraje. Pokud vim, tak prvni kdo s necim takovym u nas zacal byl JIrka Nainar na Drakolovi I. kde byl predel L-C-R a k tomu zadni efektovy kanal. Puviodni zamer byl tusim jeste vyuzit v Kongresovem sale vestaveny system promenneho dozvuku zatlumeneho salu (neco jako je VRAS) ale myslim, ze z toho nejak seslo (tusim, ze ho tenkrat mistni technici nerozchodili... nebo nebyly penize na dalsiho technika ... uz nevim).
Nicmene co ja vim tak podobny system obohaceny o efektove kanaly pouziva vicero divadel.
Nicmene co ja vim tak podobny system obohaceny o efektove kanaly pouziva vicero divadel.
Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, -
maly_medved
- Uživatel

- Příspěvky: 716
- Registrován: úte 03. črc 2007 9:27:11
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Můžu vyprávět , jak jsem před časem POPRVÉ hrál hudební muzikál "Každý má svého Leona" - režie p. Suchý ve STEREU . Dost lidí si všimlo, že je něco jinak
P.S. Bylo to v divadle v Pardubicích před 12ti lety
A pak jsem ( později ) používal pro usnadnění odbavení představení prostorové ruchy ve vícekanálu kódované do AC3 . Déšt L+R , hrom vzádu LS - RS atd. Jako dekodér tehdy běžný komerční reciever . Člověk nemusel přemýšlet odkud to má hrát a efekt v sále stejný jako v dnešních kinech
P.S. Bylo to v divadle v Pardubicích před 12ti lety
A pak jsem ( později ) používal pro usnadnění odbavení představení prostorové ruchy ve vícekanálu kódované do AC3 . Déšt L+R , hrom vzádu LS - RS atd. Jako dekodér tehdy běžný komerční reciever . Člověk nemusel přemýšlet odkud to má hrát a efekt v sále stejný jako v dnešních kinech
Pokud jde o stálou scénu a trochu větší divadlo (a samozřejmě schopnější lidi u zvuku v něm), pak zas nebývá až takovou výjimkou v režii nějaké to PC s vícekanálovou (externí) kartou. Tam se většinou i ušijí přímo na place nějaké ty efekty, jak hudební, tak ruchové. Potíž je ale hlavně s kompatibilitou při zájezdech. Ne všude je k dispozici surroundová obdoba 5 až 7.1 a tak je drtivá většina představení odkázána na L, R z MD a nebo i jen CD. Rovněž umíchat prostorový zvuk s reálnými dialogy herců téměř nelze bez dlouhodobější zkušenosti jen na základě odposlechu (byť kvalitního) v kabině režie. A uzpůsobit si stanoviště uprostřed hlediště také nelze vždy. A to jsme u divadel, stavebně koncipovaných jako jednoduchý kvádr. Co teprve architektonické skvosty s četnými galeriemi, sahajícími až k vysokému stropu. Nevím, ale řekl bych, že prostorové ozvučení divadelního představení není na rozdíl od filmového zvuku zas tak dlouholeté a pro širokou veřejnost zajímavé specifikum, aby o něm byla u nás vydána nějaká literatura. Je to spíše o možnostech daného kulturního zařízení (od druhé poloviny 90.let projektují a snaží se budovat slušnější firmy ozvučovací systémy minimálně v pětikanálovém systému i u menších divadel) a také o kreativitě místních zvukařů.
-
maly_medved
- Uživatel

- Příspěvky: 716
- Registrován: úte 03. črc 2007 9:27:11
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Už je mi to trapný, že zase vytahuju nějakou pamětnickou vzpomínku, navíc netuším, jestli nepopisuju běžnou praxi (nepohybuju se v tomhle prostředí).
Jako pubescent jsem se někdy v roce 85-87 dostal do zvukařský kabiny v tehdy nově otevřeném divadle v Mostě. Tam to vypadalo takto: 1/4" magič, mix s haldou výstupů, nějaký konce Tesla - lampa 100W v "A" třídě a prostorově rozmístěný bedny, cca 10x. Zvukař měl scénář s presně rozepsaným nastavením klik pro jednotlivé bedny a stopáží magiče. To celé přesně podle scénáře spouštěl (takový manuální dekodér
). Udělalo to na mě děsnej dojem, říkal jsem si: "vidíš, blbče, kdyby si se líp učil, mohl jsi tu taky každej večer tahat za kliky"

Jako pubescent jsem se někdy v roce 85-87 dostal do zvukařský kabiny v tehdy nově otevřeném divadle v Mostě. Tam to vypadalo takto: 1/4" magič, mix s haldou výstupů, nějaký konce Tesla - lampa 100W v "A" třídě a prostorově rozmístěný bedny, cca 10x. Zvukař měl scénář s presně rozepsaným nastavením klik pro jednotlivé bedny a stopáží magiče. To celé přesně podle scénáře spouštěl (takový manuální dekodér
No, to mi připomělo jeden nečekaný záskok na Krumlovské točně. Jezdil jsem tam v roce 1988 nejprve jako kulisák, později jako osvětlovač. No, a jednou se nějak kdesi zapomněl zvukař a tak náhodou padla volba na mě, abych zachránil na poslední chvíli situaci, jelikož na mne kolega krátce před tím práskl, že jezdím zvučit kapely. Hrálo se ve stereu do různých směrů, dle toho, kam byla točna nasměrována z tehdy snad všudepřítomných mgf B116 a regulace/směrování probíhala přes nějaké velmi staré šavle z rozhlasáckého, ještě lampového pultu - taková nějaká dodělávka, aby byly k dispozici dlouhé kliky. No, tak jsem připravil první track k odbavení (kvíknutí odhození dudáckého měchu). Povel inspicientky a... "kvíííuííchrrruíí !!!!!!" - nahlas jako kráva, až diváci popojeli snad kousek se zabetonovanou točnou dozadu. Hned mi bylo jasné, že ta číslíčka ve scénáři se vztahují asi na úplně jiné kliky... 


























