Délka nesymetrického vedení
-
- Reklama
Délka nesymetrického vedení
Jak dlouhý je přibližně možno udělat nesymetrický kabel, aby moc nešuměl?
-
Ota
dlouhý asymetrický kabel
... asi metr...
. Kabel jako takový nešumí. Má ale na toto vliv impedanční (ne)přizpůsobení předchozího stupně ke vstupu zesilovače, mixu, komba atd. Ale ani z hlediska odstupu pronikajících rušivých napětí do kabelu, projevujících se hlavně brumem nelze dát jednoznačnou odpověď. Opět je rozhodující úroveň modulačního napětí a velikost impedancí zdroje signálu vs. impedance následujícího vstupu. Jinými slovy se dá říci, že poslat asymetrickou, nic moc dvojlinkou půjde ještě s odřenýma ušima na několik, nebo až málo desítek m poslat např. do mixu výstup z CD (linková úroveň, nízké impedance) ale to samé udělat při propojení pasivního piezo snímače do vstupu di-boxu nebo komba by byl zvukově dost průser. K tomu je nutno uvažovat i kvalitu kabelu, tj. hustotu jeho stínění, kapacitu, mikrofoničnost, mechanickou pevnost atd.
-
mayk_man
- Uživatel

- Příspěvky: 59
- Registrován: pát 03. úno 2006 16:02:03
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: dlouhý asymetrický kabel
vsude se docitam 10 metru. v praxi mam odzkouseno asi 7m a nestezuju si 
- Sam Jr.
- Uživatel

- Příspěvky: 86
- Registrován: čtv 15. kvě 2008 15:19:43
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
praktický dotaz:
vedu z mixu párákem symetricky "Aux send" na odpolech do stageboxu (stereo jack samice), ale odposlech má jen nesymetrický vstup.
má smyl vyrábět 5m kabel TRS-TS nebo to bude chytat stejnej "bordel" jako při kabelu TS-TS. má taková "polosymetrie" ukončená až v posledním konektoru řetězce nějaký ochranný účinek nebo bych to rovnou mohl táhnout nesymetricky už z mixu?
vedu z mixu párákem symetricky "Aux send" na odpolech do stageboxu (stereo jack samice), ale odposlech má jen nesymetrický vstup.
má smyl vyrábět 5m kabel TRS-TS nebo to bude chytat stejnej "bordel" jako při kabelu TS-TS. má taková "polosymetrie" ukončená až v posledním konektoru řetězce nějaký ochranný účinek nebo bych to rovnou mohl táhnout nesymetricky už z mixu?
- TomasVv
- Uživatel

- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Pokud to zapojuješ nesymetricky bez oddělení, je to fuk.Sam Jr. píše:praktický dotaz:
vedu z mixu párákem symetricky "Aux send" na odpolech do stageboxu (stereo jack samice), ale odposlech má jen nesymetrický vstup.
má smyl vyrábět 5m kabel TRS-TS nebo to bude chytat stejnej "bordel" jako při kabelu TS-TS. má taková "polosymetrie" ukončená až v posledním konektoru řetězce nějaký ochranný účinek nebo bych to rovnou mohl táhnout nesymetricky už z mixu?
- noxus
- Uživatel

- Příspěvky: 241
- Registrován: pon 28. črc 2008 21:34:35
- Bydliště: BB, Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
dovolim si vyrazne nesuhlasitIMHO čím delší symetrický vedení oproti nesymetrickýmu, tím lepší...
je predsa logicke ked aj mame 100 metrov symetrickeho kablu a co i len jeden konektor je nesymetricky tak to straca funkciu symetrickeho prepojenia a mame nesymetriu akurat ze s drahsim klbom kabla!
Takze odpoved na otazku Sam Jr. je trochu zlozitejsia, ma to zmysel v tedy ak mas kvalitny parak s dobrym tienenim nedaj boze este aj s dvojitym. Vtedy to zmysel ma aj ked je to stale celu cestu nesymetricke prepojenie ak si tam ovsem nedas nejaky oddelovac pred monitor, potom by to bol celou cestou z mixu az k oddelovacu symetria a od neho potom 0,5m nesymetria do boxu
-
maly_medved
- Uživatel

- Příspěvky: 716
- Registrován: úte 03. črc 2007 9:27:11
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
-
sinclair
- Uživatel

- Příspěvky: 63
- Registrován: sob 27. pro 2008 10:18:08
- Bydliště: Luhačovice
- Kontaktovat uživatele:
Velmi záleží na tom, na jaké impedanci je signál veden.
Je jisto, že např. u kytarových snímačů s velkou impedancí je každý metr kabelu navíc docela zásadní problém a velmi záleží na kvalitě jeho stínění a kapacitě.
Ale například u nesymetrických výstupů z mixu, které jsou většinou na impedanci 100 ohmů či menší /výstup přímo z operáku/ není až tak nepřekonatelný problém tahat nesymetrické vedení i 50m. Záleží přitom i na tom, jakou impedancí je druhá strana vedení zatížena /vstupní odpor monitoru apod./, čím nižší, tím líp.
Ale je pravda, že u nesymetrických vedení se velmi těžko odstraňují zemní smyčky, dost často to bručí kvůli nim a svádí se to právě na nesymetrické vedení.
Takže nějaké exaktní maximální délky nemá smysl uvádět, je to blbost.
V dřevních dobách mého zvučení před 25 lety jsem měl komplet celý aparát nesymetrický a nic nebručelo a šumělo to jen mírně díky mixu Vermona 1222. Všechno je o provedení.
Je jisto, že např. u kytarových snímačů s velkou impedancí je každý metr kabelu navíc docela zásadní problém a velmi záleží na kvalitě jeho stínění a kapacitě.
Ale například u nesymetrických výstupů z mixu, které jsou většinou na impedanci 100 ohmů či menší /výstup přímo z operáku/ není až tak nepřekonatelný problém tahat nesymetrické vedení i 50m. Záleží přitom i na tom, jakou impedancí je druhá strana vedení zatížena /vstupní odpor monitoru apod./, čím nižší, tím líp.
Ale je pravda, že u nesymetrických vedení se velmi těžko odstraňují zemní smyčky, dost často to bručí kvůli nim a svádí se to právě na nesymetrické vedení.
Takže nějaké exaktní maximální délky nemá smysl uvádět, je to blbost.
V dřevních dobách mého zvučení před 25 lety jsem měl komplet celý aparát nesymetrický a nic nebručelo a šumělo to jen mírně díky mixu Vermona 1222. Všechno je o provedení.
-
jardatop
- Uživatel

- Příspěvky: 461
- Registrován: stř 26. bře 2008 23:39:44
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Mel bych dotaz k tematu:
Mam nejakej starsi zesilovac pouze s nesymetrickymi vstupy (jacky - rozsroubovanim jsem se presvedcil, ze do konektoru vedou opravdu jen 2 draty). Jak bych mohl vyresit prechod ze symetrickeho vedeni z mixu pres parak na nesymetricky vystup nejakou krabickou kousek pred tim zesilovacem?
Dival jsem se na ruzne DI-boxy, ale i DI100, ktery ma XLR input, je nesymetricky. Ostatni DI jsou na tom stejne.
Naposledy jsem to mel zapojene 15m nesymetrickymi kabely a nastesti nebyl zadny problem (prodluzku 230V k FOH jsem vedl jinudy nez modulacni kabely).
Diky.
Mam nejakej starsi zesilovac pouze s nesymetrickymi vstupy (jacky - rozsroubovanim jsem se presvedcil, ze do konektoru vedou opravdu jen 2 draty). Jak bych mohl vyresit prechod ze symetrickeho vedeni z mixu pres parak na nesymetricky vystup nejakou krabickou kousek pred tim zesilovacem?
Dival jsem se na ruzne DI-boxy, ale i DI100, ktery ma XLR input, je nesymetricky. Ostatni DI jsou na tom stejne.
Naposledy jsem to mel zapojene 15m nesymetrickymi kabely a nastesti nebyl zadny problem (prodluzku 230V k FOH jsem vedl jinudy nez modulacni kabely).
Diky.
-
maly_medved
- Uživatel

- Příspěvky: 716
- Registrován: úte 03. črc 2007 9:27:11
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
-
sinclair
- Uživatel

- Příspěvky: 63
- Registrován: sob 27. pro 2008 10:18:08
- Bydliště: Luhačovice
- Kontaktovat uživatele:
Noxusi, je mi líto, že Tě musím opravit, ale bohužel opakuješ už po generace se šířící omyl.
Symetrické vedení , které je na jednom konci znesymetrizováno např. monojackem /typicky přechod z XLR mikrofonu na nesymetrický jack/ má výrazně lepší vlastnosti, než vedení, udělané celé z nesymetrického kabelu. Je třeba si uvědomit, že i když je jedna z "živých" žil symetrického vedení vlastně uzemněna znesymetrizováním, tak fyzicky běží souběžně se skutečně "živou" žílou, takže elektromagnetické siločáry, které by kabel protínaly a normálně by způsobily bručení, se téměř úplně odečtou jako v případě symetrického vedení.
U klasického nesymetrického kabelu má každá žíla jiný průřez /živá žíla např. 0,22mm2, stínicí oplet má průřez daleko vyšší/, takže rušicí složka se v takovém kabelu téměř neodečítá díky značně rozdílné poloze vodičů, geometrii kabelu a průřezům.
Není třeba se bát nesymetrického propojení např. levného DJ-mixu a FOH mixu i na vzdálenost páráku. Prakticky všechny, i ty levné DJ-mixy mají cinch výstupy na velmi nízkých impedancích a navíc dávají poměrně vysoké výstupní napětí, takže pokud si tímhle propojením nevyrobíte zemní smyčku, nemá šanci to bručet, není třeba si komplikovat život DI-boxy a podobně. A dražší, profesionální DJ-mixy mají alespoň hlavní výstupy na XLR a symetrické, takže tam problém odpadá téměř úplně. Ostatně drtivá většina DJ-mixů i gramofonů a playerů má síťový přívod a provedení ve II.třídě, tedy dvoužilový, takže zemní smyčka ani nesymetrickým propojením vyrobit nejde. Sám to tak běžně a už velmi dlouho používám, mám udělanou asymetrickou redukci z cinchů na dva XLR, běžně to ženu 40m párákem a nikdy nebyl žádný problém.
Doporučuju ale do inzertů stereošavle, do které bude DJ-mix zapojen, připojit dobrý a tvrdě nastavený limitér. DJové jsou neskutečný prasata a dokud celý indikátor na jejich mixu nesvítí nahoře červeně, mají pocit, že to nehraje...Takové debílky je třeba uškrtit buď rukama a když to nejde, tak limitérem...
Symetrické vedení , které je na jednom konci znesymetrizováno např. monojackem /typicky přechod z XLR mikrofonu na nesymetrický jack/ má výrazně lepší vlastnosti, než vedení, udělané celé z nesymetrického kabelu. Je třeba si uvědomit, že i když je jedna z "živých" žil symetrického vedení vlastně uzemněna znesymetrizováním, tak fyzicky běží souběžně se skutečně "živou" žílou, takže elektromagnetické siločáry, které by kabel protínaly a normálně by způsobily bručení, se téměř úplně odečtou jako v případě symetrického vedení.
U klasického nesymetrického kabelu má každá žíla jiný průřez /živá žíla např. 0,22mm2, stínicí oplet má průřez daleko vyšší/, takže rušicí složka se v takovém kabelu téměř neodečítá díky značně rozdílné poloze vodičů, geometrii kabelu a průřezům.
Není třeba se bát nesymetrického propojení např. levného DJ-mixu a FOH mixu i na vzdálenost páráku. Prakticky všechny, i ty levné DJ-mixy mají cinch výstupy na velmi nízkých impedancích a navíc dávají poměrně vysoké výstupní napětí, takže pokud si tímhle propojením nevyrobíte zemní smyčku, nemá šanci to bručet, není třeba si komplikovat život DI-boxy a podobně. A dražší, profesionální DJ-mixy mají alespoň hlavní výstupy na XLR a symetrické, takže tam problém odpadá téměř úplně. Ostatně drtivá většina DJ-mixů i gramofonů a playerů má síťový přívod a provedení ve II.třídě, tedy dvoužilový, takže zemní smyčka ani nesymetrickým propojením vyrobit nejde. Sám to tak běžně a už velmi dlouho používám, mám udělanou asymetrickou redukci z cinchů na dva XLR, běžně to ženu 40m párákem a nikdy nebyl žádný problém.
Doporučuju ale do inzertů stereošavle, do které bude DJ-mix zapojen, připojit dobrý a tvrdě nastavený limitér. DJové jsou neskutečný prasata a dokud celý indikátor na jejich mixu nesvítí nahoře červeně, mají pocit, že to nehraje...Takové debílky je třeba uškrtit buď rukama a když to nejde, tak limitérem...
- noxus
- Uživatel

- Příspěvky: 241
- Registrován: pon 28. črc 2008 21:34:35
- Bydliště: BB, Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
to sinclair:
ospravedlnovat sa predsa nemusis za to ze v mojich vedomostiach su prazdne miesta
ale som rad ze si to takto rozpisal hnet je clovek o daco mudrejsi.

ospravedlnovat sa predsa nemusis za to ze v mojich vedomostiach su prazdne miesta
Vrelo suhlasim!!! ja som mal limiter len na vystupe z FOH a svina DJ nejaky poliak mi na festivale upiekol jeden vstup na mixe (samozrejme na zvukovke vsetko ok dohodnuty na urovniach... zvysok si viete domysliet) co uz nabuduce budem mudrejsiDJové jsou neskutečný prasata a dokud celý indikátor na jejich mixu nesvítí nahoře červeně, mají pocit, že to nehraje...Takové debílky je třeba uškrtit buď rukama a když to nejde, tak limitérem...

























