PA pro mobilní DJ
-
- Reklama
Re: PA pro mobilní DJ
Když to shrnu, tak jsem zde spíše polemizoval, tak teď raději nějaký jasnější názor na možné řešení - dělám stejný obor - mobilní diskotéky spoustu let. Tím ovšem v žádném případě neříkám, že mám v tom patent na rozum. Nemám náklaďák, jen větší osobák, to je limitem.
Sám upřednostňuji řešení 2+0 - čili bedna 15 + 1,4" s dobrými komponenty (naposledy tedy EMI KPL15 LF + DE990). Je to 2*100 litrů a 60 kg. Ale nevyrábí to s takovými komponenty (které zahrají silné basy, dobré středy a výborné výšky) žádná firma. Tak to není řešení pro další.
Obvykle se upřednostňuje varianta 2 + 1-2, jak zde bylo navrženo. Dva satelity a jeden až dva suby. Satelity lze zvolit tak, aby to zahrálo jen se subem, nebo aby to příliš neztratilo kvalitu bez subu (zkreslení basáku mimo Xmax nezasáhne uším nejnepříjemnější pásma) a nebo při pořádném naložení ve výškách s více kvalitními suby. A to je ta polemika 12 +1" oproti 12+ 1,4" s nízkým dělením výše. Samozřejmě, je to poněkud zjednodušený pohled.
Satelity představují dohromady cca 80 litrů a 35 kg.
Teď nastává otázka subů. Pro mobilní disko s omezenou kapacitou přepravy postačí jedna silná 15". To vlastně vylučuje užití všech soustav v basreflexové ozvučnici, ty na to prostě nemají, tahají i při satelitech 12+1" za kratší konec lana. Šanci zahrát hlasitěji mají bandpasy, které bývají při správném naladění účinější (např. ta ART905AS - čili tuším 120 litrů a 34 kg). Ale bas z bandpassu není úderný, pro disko stačí, pro live ne. V basreflexu to musí být 18" (viz exxxi) nebo dva 15". A máme 180 - 250 litrů a 45 - 55 kg v těch lehčích verzích.
Slabinou mé varianty 2+0, stejně jako varianty 2+2 je zdroj basů z více míst, nedá to vyrovnanou chrakteristiku na basech všude, kde není stejná vzdálenost od obou subů. U 2+2 je ale možno dát suby k sobě a nejen se tohoto problému zbavit a navíc získat téměř 3 dB navíc vyzařováním do poloprostoru. To už pak budou tahat za kratší konec lana satelity ve verzi 12+1.
Tož tak. Jaké provedení satelitů nebo subů je na doporučení těch, co měli šanci je vzájemně srovnat (a nemají náhodou obchodní zájmy ).
Třebas mé doporučení pro sub 18" je aktivní Megaton, ten jsem slyšel (na Demo...). Je lehký, což se mi líbí. Mají už i silnější, určitě ho na tom Demu v květnu ukážou.
http://www.prodance.cz/dpm118.html
Sám upřednostňuji řešení 2+0 - čili bedna 15 + 1,4" s dobrými komponenty (naposledy tedy EMI KPL15 LF + DE990). Je to 2*100 litrů a 60 kg. Ale nevyrábí to s takovými komponenty (které zahrají silné basy, dobré středy a výborné výšky) žádná firma. Tak to není řešení pro další.
Obvykle se upřednostňuje varianta 2 + 1-2, jak zde bylo navrženo. Dva satelity a jeden až dva suby. Satelity lze zvolit tak, aby to zahrálo jen se subem, nebo aby to příliš neztratilo kvalitu bez subu (zkreslení basáku mimo Xmax nezasáhne uším nejnepříjemnější pásma) a nebo při pořádném naložení ve výškách s více kvalitními suby. A to je ta polemika 12 +1" oproti 12+ 1,4" s nízkým dělením výše. Samozřejmě, je to poněkud zjednodušený pohled.
Satelity představují dohromady cca 80 litrů a 35 kg.
Teď nastává otázka subů. Pro mobilní disko s omezenou kapacitou přepravy postačí jedna silná 15". To vlastně vylučuje užití všech soustav v basreflexové ozvučnici, ty na to prostě nemají, tahají i při satelitech 12+1" za kratší konec lana. Šanci zahrát hlasitěji mají bandpasy, které bývají při správném naladění účinější (např. ta ART905AS - čili tuším 120 litrů a 34 kg). Ale bas z bandpassu není úderný, pro disko stačí, pro live ne. V basreflexu to musí být 18" (viz exxxi) nebo dva 15". A máme 180 - 250 litrů a 45 - 55 kg v těch lehčích verzích.
Slabinou mé varianty 2+0, stejně jako varianty 2+2 je zdroj basů z více míst, nedá to vyrovnanou chrakteristiku na basech všude, kde není stejná vzdálenost od obou subů. U 2+2 je ale možno dát suby k sobě a nejen se tohoto problému zbavit a navíc získat téměř 3 dB navíc vyzařováním do poloprostoru. To už pak budou tahat za kratší konec lana satelity ve verzi 12+1.
Tož tak. Jaké provedení satelitů nebo subů je na doporučení těch, co měli šanci je vzájemně srovnat (a nemají náhodou obchodní zájmy ).
Třebas mé doporučení pro sub 18" je aktivní Megaton, ten jsem slyšel (na Demo...). Je lehký, což se mi líbí. Mají už i silnější, určitě ho na tom Demu v květnu ukážou.
http://www.prodance.cz/dpm118.html
-
- Uživatel
- Příspěvky: 276
- Registrován: sob 03. črc 2010 18:54:39
- Kontaktovat uživatele:
Re: PA pro mobilní DJ
Re: Otas, krásně shrnuto a zhodnoceno!
Doporučuji na Demo poslechnout nové Megatony, jsou kvalitně osazeny a opravdu za rozumnou cenu. A to píši i jako propagátor a uživatel dB, upřímně z běžné sériové produkce není moc adekvátních reproboxů k tomu co nabízí Prodance s Megatonem v nových řadách a za ty peníze. Cena poměr výkon fakt dobrý.
Kdyby mě svým přístupem neodradili v Prodance asi bych si vybral.
Ještě se zde objevilo nepochopení udávaných výkonů, takže udávají se tři druhy výkonu:
1) trvalý - kontinuální výkon AES ( tento údaj se používal dlouhá léta, bohužel pravděpodobně asi z markentingových důvodů jaksi zmizel z udávaných parametrů výrobců.
2) RMS výkon - průměrný efektivní výkon ( jedná se o dvojnásobek základního trvalého výkonu ).Tento údaj jaksi postupně nahradil trvalý kontinuální výkon.
3) Peak výkon - maximální jmenovitý výkon ve špičce, jedná se o čtyřnásobek základního trvalého výkonu a dvojnásobek RMS.
Když si přepočítáte udávanou citlivost v SPL zjistíte, že většina běžných výrobců vypočítává z hodnoty PEAK.
Proč to tak je nechť si udělá úsudek každý sám.
S tím samozřejmě souvisí situace jak zde zaznělo, že hodnota ve W byla dříve "jiná" nežli dnes.
Hodnota 1W je přesně dána a přesně definována, jenom se změnila metodika udávaných výkonů výrobci viz.výše.
Jinak přeji šťastnou ruku při výběru nového aparátu.
Doporučuji na Demo poslechnout nové Megatony, jsou kvalitně osazeny a opravdu za rozumnou cenu. A to píši i jako propagátor a uživatel dB, upřímně z běžné sériové produkce není moc adekvátních reproboxů k tomu co nabízí Prodance s Megatonem v nových řadách a za ty peníze. Cena poměr výkon fakt dobrý.
Kdyby mě svým přístupem neodradili v Prodance asi bych si vybral.
Ještě se zde objevilo nepochopení udávaných výkonů, takže udávají se tři druhy výkonu:
1) trvalý - kontinuální výkon AES ( tento údaj se používal dlouhá léta, bohužel pravděpodobně asi z markentingových důvodů jaksi zmizel z udávaných parametrů výrobců.
2) RMS výkon - průměrný efektivní výkon ( jedná se o dvojnásobek základního trvalého výkonu ).Tento údaj jaksi postupně nahradil trvalý kontinuální výkon.
3) Peak výkon - maximální jmenovitý výkon ve špičce, jedná se o čtyřnásobek základního trvalého výkonu a dvojnásobek RMS.
Když si přepočítáte udávanou citlivost v SPL zjistíte, že většina běžných výrobců vypočítává z hodnoty PEAK.
Proč to tak je nechť si udělá úsudek každý sám.
S tím samozřejmě souvisí situace jak zde zaznělo, že hodnota ve W byla dříve "jiná" nežli dnes.
Hodnota 1W je přesně dána a přesně definována, jenom se změnila metodika udávaných výkonů výrobci viz.výše.
Jinak přeji šťastnou ruku při výběru nového aparátu.
Re: PA pro mobilní DJ
Ale ne, RMS neni dvojnasobek zakladniho vykonu, RMS je zakladni sinusovy vykon! Program(music program) je dvojnasobek.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.
Re: PA pro mobilní DJ
S těmi výkony je to zajímavé...
Podle mne je to takto, opět - nemám patent na rozum, nejsem děd Vševěd:
- RMS se udává u zesilovačů, je to trvalý výkon dodávaný do jmenovité impedance (čili 4 nebo 8 ohmů) u slušných výrobců i s udáním zkreslení a frekvence buď 30 - 20000 Hz nebo třebas při 1 kHz (což je obvykle více). Někdy býval tzv. hudební výkon zesilovačů (Tesla), což byla hodnota dosažitelná jen na zlomek vteřiny při plně nabitých kondenzátorech zdroje. Od toho se odvíjí i ten PMPO (zdroje nabité na nejvyšší napětí povolené v napájecí síti, vynásobené 2 = vrchol sinusovky a vynásobené koeficientem drzosti šikmookého výrobce )
- AES se používá u reproduktorů, počítá se jako by reproduktor měl stále jen Re (např. 5,5 ohmu), nikoliv jmenovitou impedanci (zde asi 8 ohmů). Fandí to těm reproduktorům a potažmo bednám, protože jejich skutečná impedance je samozřejmě vyšší. Tady jim to může přidat na zatížení cca 45%, jestli správně počítám.
Pak je u beden výkon (vlastně povolený příkon!) zvaný programový, což se dává dvojnásobek AES. Pak je výkon špičkový-peak, který je dvojnásobek programu. Takže bedýnka, která snese ve skutečnosti 100W trvale (dle napětí ku jmenovité impedanci), má AES výkon 145 W, program výkon 290 W a špičkový výkon 580 W (což je hodnota, kterou na ní např. Behringer napíše). Podobně se odvíjí i hodnota max. SPL
U těhle hodnotách raději nekalkuluji, když je v bedně více reproduktorů (obvykle + 3 dB max SPL u dvojpásma).
A nejhorší je, že vám výrobci neradi uvádějí, který výkon vlastně myslí.
Podle mne je to takto, opět - nemám patent na rozum, nejsem děd Vševěd:
- RMS se udává u zesilovačů, je to trvalý výkon dodávaný do jmenovité impedance (čili 4 nebo 8 ohmů) u slušných výrobců i s udáním zkreslení a frekvence buď 30 - 20000 Hz nebo třebas při 1 kHz (což je obvykle více). Někdy býval tzv. hudební výkon zesilovačů (Tesla), což byla hodnota dosažitelná jen na zlomek vteřiny při plně nabitých kondenzátorech zdroje. Od toho se odvíjí i ten PMPO (zdroje nabité na nejvyšší napětí povolené v napájecí síti, vynásobené 2 = vrchol sinusovky a vynásobené koeficientem drzosti šikmookého výrobce )
- AES se používá u reproduktorů, počítá se jako by reproduktor měl stále jen Re (např. 5,5 ohmu), nikoliv jmenovitou impedanci (zde asi 8 ohmů). Fandí to těm reproduktorům a potažmo bednám, protože jejich skutečná impedance je samozřejmě vyšší. Tady jim to může přidat na zatížení cca 45%, jestli správně počítám.
Pak je u beden výkon (vlastně povolený příkon!) zvaný programový, což se dává dvojnásobek AES. Pak je výkon špičkový-peak, který je dvojnásobek programu. Takže bedýnka, která snese ve skutečnosti 100W trvale (dle napětí ku jmenovité impedanci), má AES výkon 145 W, program výkon 290 W a špičkový výkon 580 W (což je hodnota, kterou na ní např. Behringer napíše). Podobně se odvíjí i hodnota max. SPL
U těhle hodnotách raději nekalkuluji, když je v bedně více reproduktorů (obvykle + 3 dB max SPL u dvojpásma).
A nejhorší je, že vám výrobci neradi uvádějí, který výkon vlastně myslí.
Re: PA pro mobilní DJ
AES každopádně není trvalý kontinuální výkon, je plus/minus srovnatelný s RMS...
Re: PA pro mobilní DJ
Ještě jeden dotaz - hodně lidí tu čerpá od Thomanna...
Co jejich firemní značka the box pro, konkrétně řada Achat? Máte s ní někdo nějakou zkušenost??
Co jejich firemní značka the box pro, konkrétně řada Achat? Máte s ní někdo nějakou zkušenost??
Re: PA pro mobilní DJ
Já mám na mini akce the box pro Achat 108 Sub A a za ty peníze si fakt nemůžu stěžovat, šlape úplně v pohodě...
Re: PA pro mobilní DJ
Kromě kvalitních reproduktorů a speciálních součástek ( Prodance ) vlastně nakupuji u Thomanna vše.
Jedu však v pasivu ,takže s aktivkami nemám zkušenost.Hodně přes metrák týampů chodí již několik let
bez chyby. Šest kusů Hornflex RCF LF 15 X 401 krmí dva QSC RMX 5050 a jeden T.amp Proline 3000,
na každým kanále jedna bedna. Nemám ten pocit že by Proline nějak zaostával,byť výkonově nebo spolehlivostí
a nakládám jim hodně po okraj. Je to vše samozřejmě brutal Čína .
Ach jo,Petr Z mi to zase nandá,to se mám na co těšit.
Hele Vendo M ,sedni do auta a udělej si výlet na západ,stojí to zato,můžeš si tam ty Achaty zkoušet do aleluja.
V.D.
Jedu však v pasivu ,takže s aktivkami nemám zkušenost.Hodně přes metrák týampů chodí již několik let
bez chyby. Šest kusů Hornflex RCF LF 15 X 401 krmí dva QSC RMX 5050 a jeden T.amp Proline 3000,
na každým kanále jedna bedna. Nemám ten pocit že by Proline nějak zaostával,byť výkonově nebo spolehlivostí
a nakládám jim hodně po okraj. Je to vše samozřejmě brutal Čína .
Ach jo,Petr Z mi to zase nandá,to se mám na co těšit.
Hele Vendo M ,sedni do auta a udělej si výlet na západ,stojí to zato,můžeš si tam ty Achaty zkoušet do aleluja.
V.D.