Chceme si postavit In-Ear rack...

DI, kabely, konektory, sluchátka, software, zvukové karty, počítače...
  • Reklama
  • DEMO 15
honza_simanek
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 10
Registrován: úte 11. zář 2018 22:58:34

Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od honza_simanek » pát 25. led 2019 22:38:44

Zdravím všechny,
Chystáme s kapelou postavit převozný, na zvukaři nezávislý, IEM systém. Předem dodávám, že jsem v technice relativně nový. Na tohle téma je na YT dost videí a věnoval jsem bádání opravdu moc moc hodin, stále však určitě spoustu věcí nevím... Pořád nedokážu pochopit pár věcí a tak bych se chtěl poradit (na konci tématu přiložím odkaz na videa, kde by měl být podobný rack postavený).

1. Nejsem si jistý, jestli do racku strčit všude zmiňovaný Behringer X32, nebo by stačil XR18... Vím, že X32 má display, je solidnější, má více funkcí... Je to ale i tak rozdíl devíti tisíc, což je pro nás relativně velká částka, za kterou můžu vylepšit jiné součásti racku. Jaké jsou podle vás plusy a mínusy obou mixů v případě využití tímto způsobem?

2. jako amatér bohužel nedokážu odpovědět na triviální otázku... Když se rozhodneme koupit X18, můžu ho do toho racku (odkaz dole) dostat? Má napájení zboku, tam se přeci kabelem nedostanu? :shock:

3) Pokud budu chtít ovládat mix přes PC, spojím ho kabelem. Pokud bych ale chtěl z nějakého důvodu spojit mix např s telefonem, nebo tabletem bezdrátově, musel bych s sebou vozit i wifi router a platit zprostředkování internetu, popř. využívat wifi sítě hospody, nemýlím-li se?

4. Snad největší potíž zůstala na tom, jak dostat do mixu kytary. Vím zatím o těcht možnostech:
a) nazvučit mikrofonem (podle mě na hovno, musel bych na koncertech řešit se zvukařem kabeláž a zvuk by se nám v uších mohl lišit = potencionální zdržení mixování našich IEM)

b) pořídit nějaký digitální čaroděje jako AXE FX (drahý), Kemper (drahý), nebo Eleven rack (přijatelný, ale pořád drahý...)

c) poslat signál z nějakýho speaker emulátoru = Tohle mi připadá jako nejlepší řešení poměr cena/kvalita... Vím, že nejlevnější způsob by byl koupit Uliho DI bog G100 ultra s tou možnotí simulace, ale jakou kvalitu ten zvuk má?... Narazil jsem pak na tuhle potvoru: https://www.thomann.de/gb/bugera_power_ ... 410834_1_3 .. Měla by mít solidnější zvuk(nedokážu moc hodnotit přes video). Je tohle přijatelná možnost? neznáte nějaký jiný emulátor co by se dal namontovat do racku? Nebo máte nějaký jiný návrh?

5) Podle čeho vybrat stabilizátor napětí? Vím, že cenu ovlivní přítomnost displaye a přítmonost osvětlení.. Co ale kvalita/funkce/ochrana? Je dole přiložený Furman stejně výkoný jako nějaký jiný za 3x vyší cenu, nebo se jedná jen o příplatek za display se světlem, popř. značku?

6) Bylo by zapotřebí kupovat splittery dva (jeden čelně vstupy, druhý čelně výstupy pro zvukaře) nebo by šlo pořídit jeden, a pak do racku hodit XLR snake kabel, který bych dal rovnu zvukařovi? Pokud by to šlo, liší se nějak tyhle tlustý snake kabely v kvalitě? podle čeho krom délky vybírat?

Mockrát děkuji za každu radu a připomínku, Vím, že toho je hodně a pravděpdobně vše působí hekticky, rád doplním jakékoliv info. Bohužel se nemám jak jinak a s kým poradit... Dále přikládám dodatečné informace, odkazy na produkty a na videa, které beru jako jistý vzor...

Potřebné vstupy:
kytara č.1
kytara č.2
basa
klávesy/synth 1
klávesy/synth 2
zpěv
zpěv 2 (není nutnost)
bicí - overhead 1
bicí - overhead 2 (není nutnost)
bicí - kopák
bicí - snare
PC s Backtracky a klikem

vybrané komponenty:

Rack: (levná varianta) - https://www.thomann.de/cz/thomann_rack_case_8u.htm
Rack: (solidnější varianta) -https://www.muziker.cz/warwick-proffesional-rack-8he-8u
mixák (18) - https://www.thomann.de/cz/behringer_x_air_xr18.htm
mixák (32) - https://www.thomann.de/cz/behringer_x32_rack.htm
splitter - https://www.thomann.de/cz/behringer_ult ... ms8000.htm
stabilizátor napětí - https://www.thomann.de/cz/furman_m10x_e.htm
D.I. box s emulátorem: https://www.thomann.de/cz/behringer_gi100_ultra-g.htm
Power soak s emulátrem: https://www.thomann.de/gb/bugera_power_soak_ps1.htm
In-ear systémy: vybíráme
In-ear sluchátka - KZ ZST, za ty peníze znějí super a za cenu jednich Shure 215 můžeme mít dvoje KZ s vylepšeným kabelem a krabičkou pěnových špuntů a ještě zbyde pár stovek...

videa:
https://www.youtube.com/watch?v=AD9L7gTjFYs&t=474s
https://www.youtube.com/watch?v=1eOjWfAHgZc
https://www.youtube.com/watch?v=ec_8rtPE5yo (varianta se zvukovou kartou místo mixu, bohužel nás je na takové řešení v kapele moc)
https://www.youtube.com/watch?v=5cGxo-1j8iM
https://www.youtube.com/watch?v=WIToWGOpeno&t=66s

thomas
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 192
Registrován: čtv 22. dub 2010 11:03:26
Bydliště: Stredné Slovensko

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od thomas » sob 26. led 2019 1:11:48

1. To závisí od toho, koľko odposluchov chcete mixovať, či nehrozí rozšírenie počtu vstupova na viac ako 16 a či máte v pláne využívať mix aj na niečo iné. Ak Vám stačí 16 vstupov a 6 auxov a nepotrebujete ovládanie z iphonu, tak XR18 by na tento účel mal stačiť. Pri X32 sa viete dostať na slušných 14 auxov, čiže 7 stereo inearov.

2. XR18 má široké rackové úchyty po oboch stranách, takže s kábelom nie je problém: https://goo.gl/zNTjK1

3. Mýliš sa. XR18 už má jednoduchý wifi router zabudovaný. Ak by nevyhovoval, tak sa, samozrejme, dá kúpiť externý za niekoľko stovák až tisícok korún - jednorázovo. Router vytvorí samostatnú wifi sieť, za ktorú už nikomu nič neplatíš. Ovládaniu z mobilov či tabletov sa zrejme nevyhnete, bude to omnoho rýchlejšie a pohodlnejšie ako klikať všetko v jednom počítači. Len pozor, ako som už spomínal, XR18 nemá aplikáciu pre iPhone, jedine iPad alebo Android.
EDIT: Tak teraz pozerám, že hoci oficiálna aplikácia neexistuje, tak za pár eur sa dajú kúpiť nejaké neoficiálne.

4. Štandard je možnosť a). Ak by existovali emulátory, ktoré by zvuk komba vedeli naemulovať dokonale, tak by gitaristi ušetrili kopu peňazí a miesta :-) Myslím si, že mikrofónom dostaneš z komba vernejší zvuk ako napr. z GI100, ale vyskúšať to môžete. Vo väčšine prípadov bude zvukár tak či tak kombá prizvučovať, takže mikrofóny tam zrejme budú.

5. Neviem poradiť, nemám. Zatiaľ som si vždy vystačil s prepäťovkou a prúdovým chráničom, bez stabilizácie. Tri X32ky zatiaľ za 4 roky bez problémov. Blaha tu ale tuším nedávno odporúčal nejakú lacnejšiu náhradu za Furman.

6. Splitterov potrebuješ toľko, aby si vedel rozdeliť všetky vstupy, ktoré chcete v odposluchoch. Narátal som ich 10 - 15 (podľa toho, či máte klávesy a backtracky v stereu), takže 8 vstupové splittery potrebuješ dva. Tým zároveň pokryješ presne všetky vstupy XR18.

Kábel pre zvukára bude na jednej strane na stálo zapoejný v splitteroch a druhý si zvukár pripojí do svojho multikábla, prípadne stageboxu. Káble sa budú najviac líšiť v kvalite konektorov, kde by som sa držal overených značiek. Aj keď čo sa týka XLR samcov, ktoré budete pripájať k zvukárovi, tak tie väčšinou (narozdiel od samíc) celkom fungujú aj od lacnejších výrobcov. Akurát sa občas stáva, že čínsky samec sa zasekne v Neutrik samici, čo je na akcii, kde tá samica nie je Tvoja, celkom nepríjemné.

Ešte poznámka k inear systémom - pokiaľ vyberáte bwzdrôtové, tak kvalitný zvuk dostanete iba z tých drahších, klasicky napr. Sennheiser. Ak Vám stačí kábel, tak pri XR18/X32 Vám s veľkou pravdepodobnosťou budú stačiť správne káblové redukcie (2x)XLR -> stereo jack.

Bassman
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 465
Registrován: stř 03. čer 2015 15:02:59

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od Bassman » sob 26. led 2019 1:32:39

Zdravim.

Pytas sa na jednoduchu vec pomerne komplikovane, tak to skusim nejak zjednodusit, ak som vlastne spravne pochopil o co ide.

Ak ide o to aby ste mali vlastné, nezavisle odposluchy, tak asi takto:

Pokial to chcete mat skutocne nezavisle, a nechcete to na kazdom koncerte doladovat, musite zabezpecit aj zosnimanie nastrojov, to znamena vlastné mikrofony (spevy, bicie, gitary) aj vlastne DiBoxy (gitary, klavesy, PC). Pokial sa budete spoliehat na zvukarov, budu sa vam menit urovne aj farba zvuku. Bohuzial toto nie je zrovna mala polozka.

Dalsim krokom je rozbocenie signalu. Ani v profi nie je nic neobvykle obycajne ypsilonkove kable, ale kedze tych vstupov nemate az tak vela, isiel by som do nejakeho splittru. Neviem ci by som siel do toho behringeru, treba si uvedomit ze ten zvuk pojde aj von pre FOH a to by mohlo mat neblahy vplyv na zvuk dopredu ... Ak nebudu peniaze na nieco solidne, tak radsej vyrobit 16kanalovy kratky multiparak (staci 2 metre), na jednej strane samce, na druhej samce aj samice, zapojenie je myslim jasne, akurat sa pred koncertom treba dohodnut so zvukarom, kto pusta 48V.

Co sa tyka monitoroveho pultu, s kludom XR18. O napajanie sa neboj, pult nema standardnu rackovu sirku, su k nemu pribalene take usi na montaz do racku, napajaci kabel sa tam zmesti. Co sa tyka soft vybavi pultu, je tam vsetko co potrebujete, ak vam staci 6 monitorovych ciest, popripade s vyuzitim masteru aj 7/8. Wifi ma zabudovanu, router nepotrebujete. V pripade ze by vam padal signal, da sa pripojit aj externy router. Ziadne pripojenie na internet nie je potrebne.

A potom uz len ci pojdete do kablovych, alebo bezdrotu. U hracov, ktory nebehaju po stagi urcite kablovy (klaves, bicie), ostatny to uz je na uvazenie (bezdrot je velka tema sama o sebe).

No a teraz tych par veci co som nepochopil:

Ako dostat gitary do mixu?
Neviem ci sa jedna o elektricke, alebo akusticke gitary, ake maju vystupy, efekty, aparaty, ... Kazdopadne v tom problem nevidim, treba upresnit o co ide.

Na co stabilizator napatia?
V takychto InEar rackoch som to este nevidel, nemyslim ze to je potrebne.

Bugera PS1, to uz vobec neviem na co by malo sluzit v tvojom pripade? Signal zo zosikov si do mixu asi tahat nebudes.

Este sa vratim k tomu ypsilonovemu paraku ak do toho pojdete. Urcite nieco solidne (Sommer, Klotz, mozno Cordial, ... urcite nie ssnake a pod.). Potrebujete max 2 metre, pri tej dlzke je cenovy rozdiel zanedbatelny a kedze som uz letoval vsetko mozne, mozem povedat, ze kvalitativne rozdiely su obrovske. Prierez aspon ten standard 0,22 mm. 0,18 radsej nie.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu

Bassman
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 465
Registrován: stř 03. čer 2015 15:02:59

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od Bassman » sob 26. led 2019 1:35:26

Ospravedlnujem sa za zdvojenie niektorych odpovedi, ale poslali sme to naraz :)
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu

honza_simanek
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 10
Registrován: úte 11. zář 2018 22:58:34

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od honza_simanek » sob 26. led 2019 22:00:08

kytary jsou elektrické... Jaké vybavení budou mít je právě otázka, v případě, že nebudou moci se stvojí stávající sestavou být v mixu jinak než přes mikrofon by buďto pořídili hlavy s SEO výstupem, který bych poslal do mixu, popř. Eleven Racky... Poslední možnost jaká mě napadla, jak dostat kytary do mixu, byla ta bugera PS1, nakonec jsem si ale všiml že nemá možnost Dummy load, takže se nedá použít bez kabinetu, což by se obas třeba hodilo, takže by bylo lepší pořídit něco takovýho: https://www.thomann.de/cz/harley_benton ... nuator.htm ... A proč jsem chtěl tohle? No protože tohle je možnost, jak jim nechat hlavu s kabinetem i pedálama a přitom bych je dostal do mixu. Tahle krabička by se posadila do řetězce mezi hlavu a kabinet, já bych si z toho "Micmod" Xlr výstupu poslal jejich signál do mixu a měl bychtak kytary vyřešený, měla by to být vlastně taková zvukově přijatelnější verze toho DI boxu se simulací kabinetu od behringeru co jsem původně přiložil.. Dobrý by to bylo i pro případ že by si kytaristi chtěli zabrnkat mimo zkoušku a nemuseli kvůli tomu nahazovat celej rack aby slyšeli zvuk kytary a nemuseli přepojovat kabely... Nebo, v čem se pletu? Uniká mi něco? :cry: :cry:

Nedošlo mi, že některý věci asi nemůžu poslat ppřímo kabelem do splitteru a pak do mixu, a že je lepší použít DI box... Stačilo by to u kláves, nebo by to bylo např. šikovnější i u zpěvovýho mikrofonu? DI boxy nestojí moc, klidně je pokoupím, stejěn se mi třeba budou hodit.

PC s podkresy bych ale nemusel posílat kabelem do vstupů, nebo ano? Nestačilo by ho propojit s mixem přes USB a nasměrovat stopy z Cubasu do Auxů? Stejně to bude ležet vedle mě, protože sem bubeník a budu pouštět podkresy s klikem, Myslel jsem, že bych měl ten rack jako stolek a PC hezky na něm a přes to pouštěl podkresy, popř. v případě nutnosti na zkoušce, nedejbože na koncertech, šteloval mixy ...

Co se týče toho stabilizátoru, jak říkám, dávám jen na to, co jsem slyšel z videí, a každej v každym videu zatim tvrdí že je to jediná ochrana celýho systému. Pokud existuje jiná varianta jak do racku dostat elektriku a přitom komponenty chránit před elektrickou apokalypsou, budu rád za rady! :)

honza_simanek
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 10
Registrován: úte 11. zář 2018 22:58:34

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od honza_simanek » sob 26. led 2019 22:04:52

dovětek: U toho PC mi došlo, že vlastně nemusim PC posílat do mixu vstupama, ale aby to šlo do FOH, musím to stejně poslat do výstupů a pak kabelem do splitteru, nebo kdyby snad ted párák měl dost dlouhý kabely, mohl bych dva píchnout přímo z nasměrovaných výstupů... nad tim budu muset ještě přemýšlet :D má mv tom zmatek a ještě jsem v tom zelenáč... občas je to peklo

Uživatelský avatar
Kuchteleski
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 77
Registrován: ned 14. říj 2018 23:51:28

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od Kuchteleski » ned 27. led 2019 20:01:57

Zdravím, řešení i přístupů se nabízí víc. Abych Vám mohl správně poradit, bylo by dobré doplnit pár informací.

Co jste za kapelu?
- Jste kapela, která hrajete vlastní tvorbu a hraje převážně v klubech a na festivalech nebo jste zábavová kapela a jezdíte po plesech svatbách?
- Jste studentská kapela která do koníčku dává večkeré své kapesné nebo vám hraní generuje zisk?

Jaký problém nebo potřebu Vám má toto řešení vyřešit?
- Máte málo času na festivalech na zvukovku? Máte vysoký nároky na svůj poslech a místní zvukaři nesplňují Vaše standarty? Máte zvukaře a ten nestíhá? Hrajete 50 setů za večer a chcete mít každej kdykoli přístup ke svému odposlechu? Má to kamarádovo kapela a strašně si to chválí?

K poleženým otázkám:
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44
1. Nejsem si jistý, jestli do racku strčit všude zmiňovaný Behringer X32, nebo by stačil XR18... Vím, že X32 má display, je solidnější, má více funkcí... Je to ale i tak rozdíl devíti tisíc, což je pro nás relativně velká částka, za kterou můžu vylepšit jiné součásti racku. Jaké jsou podle vás plusy a mínusy obou mixů v případě využití tímto způsobem?
Jednoznačně X32.
XR18 má prakticky nulovou možnost routingu a bez možnosti rozšíření.
Ale opět záleží. Nevíme potřebu.

Nicméně jestli jste např. studentská kapela a 9k je pro Vás hodně, tak bych se doporučil na IEM mix a splittery vykašlat a nakoupit jenom kvalitní IEMs.
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44
2. jako amatér bohužel nedokážu odpovědět na triviální otázku... Když se rozhodneme koupit X18, můžu ho do toho racku (odkaz dole) dostat? Má napájení zboku, tam se přeci kabelem nedostanu? :shock:
Toto je líná otázka - http://bfy.tw/Lzxf
(spoiler: Dostanete)
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44

3) Pokud budu chtít ovládat mix přes PC, spojím ho kabelem. Pokud bych ale chtěl z nějakého důvodu spojit mix např s telefonem, nebo tabletem bezdrátově, musel bych s sebou vozit i wifi router a platit zprostředkování internetu, popř. využívat wifi sítě hospody, nemýlím-li se?
Ne, mýlíte se. Takhle WiFi nefunguje. Máte svoji síť, není v ní internet, je v ní vzdálené ovládání a nikdo kromě Vás se do ní nemá připojit.
Tady doporučuji se dovzdělat.

U XR18 s sebou router nutně vozit nemusíte, má ho sice nevalné kvality, zato integrovaný.
Každopádně jak k X32 tak x XR18 doporučuji dokoupit externí wifi router nebo router +AP - opět záleží jaké akce jezdíte.
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44

4. Snad největší potíž zůstala na tom, jak dostat do mixu kytary. Vím zatím o těcht možnostech:
a) nazvučit mikrofonem (podle mě na hovno, musel bych na koncertech řešit se zvukařem kabeláž a zvuk by se nám v uších mohl lišit = potencionální zdržení mixování našich IEM)

b) pořídit nějaký digitální čaroděje jako AXE FX (drahý), Kemper (drahý), nebo Eleven rack (přijatelný, ale pořád drahý...)

c) poslat signál z nějakýho speaker emulátoru = Tohle mi připadá jako nejlepší řešení poměr cena/kvalita... Vím, že nejlevnější způsob by byl koupit Uliho DI bog G100 ultra s tou možnotí simulace, ale jakou kvalitu ten zvuk má?... Narazil jsem pak na tuhle potvoru: https://www.thomann.de/gb/bugera_power_ ... 410834_1_3 .. Měla by mít solidnější zvuk(nedokážu moc hodnotit přes video). Je tohle přijatelná možnost? neznáte nějaký jiný emulátor co by se dal namontovat do racku? Nebo máte nějaký jiný návrh?
Tady bych opravdu potřeboval znát důvod proč to vlastně potřebujete řešit.

Z toho, co čtu, mám obavu, že se chystáte s vodou vylít i dítě...

Kombo je důležitá součást zvuku kytary - v okamžiku kdy jej kytarista ke svému zvuku nepotřebuje, můžete toho využít, ale z toho co popisujete to vypadá, že se chystáte si kazit zvuk na úkor pohodlnějšího odposlechu. Což je samozřejmě kravina.

Jestli je mikrofon na hovno, že byste museli řešit se zvukařem kabeláž? Hello? Chcete mít splitter... Musíte řešit se zvukařem kabeláž...
Správný a vlastně i pomalu nejlevnější řešení je koupit si mikrofony a držáky ke kombum.
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44

5) Podle čeho vybrat stabilizátor napětí? Vím, že cenu ovlivní přítomnost displaye a přítmonost osvětlení.. Co ale kvalita/funkce/ochrana? Je dole přiložený Furman stejně výkoný jako nějaký jiný za 3x vyší cenu, nebo se jedná jen o příplatek za display se světlem, popř. značku?
Tuhle položku si můžete vyškrtnout. Nepotřebujete ji.
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44

6) Bylo by zapotřebí kupovat splittery dva (jeden čelně vstupy, druhý čelně výstupy pro zvukaře) nebo by šlo pořídit jeden, a pak do racku hodit XLR snake kabel, který bych dal rovnu zvukařovi? Pokud by to šlo, liší se nějak tyhle tlustý snake kabely v kvalitě? podle čeho krom délky vybírat?
Tyto splittery nebrat. Nejsou dobrý. To už je lepší to řešit klasicky Y splittem, který si buďto vyrobíte sami nebo si jej necháte vyrobit (OteCables, Prodance...).
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44
Rack: (solidnější varianta) -https://www.muziker.cz/warwick-proffesional-rack-8he-8u
Ne. Tomu se vyhněte. To je papír, který se vám rozsype v půlce sezony (jezdíte-li každý víkend).

Doporučuji si připlatit (ne o moc víc mimochodem) a objednat si poctivý case třeba z THT case.cz
A když už, tak nechtít klasický víka, ale objednat ho rovnou s quickdoorem - hodně to usnadní život.

Jestli chcete mít IEMs, MIX a Splitter v jednom raku, tak si myslím, že 8U bude málo.

Ještě dodám jednu věc, kterou je si potřeba uvědomit:
Jestli chcete mít všude stejný zvuk - jenom se zapnout a hrát - tak kromě vlastního IEM mixu a IEMs (pochopitelně) musíte mít Vy nebo Váš zvukař pokaždý stejný DI boxy a stejný mikrofony, který budou pokaždý na stejných pozicích.

Bez toho to je tak trochu zbytečná práce, resp. si budete pokaždý muset znova namixovat uši a to potom ztrácí význam.

Mimo jiné i když tuto podmínku dodržíte, tak jednou hrajete venku bez odrazů a podruhý v odrazivém prostředí, tedy zvuk v uších nebude pokaždý identický, ale rozhodně už nebude potřeba zvučit.

Rád poradím víc, případně nasměruji, jakou cestou se vydat, ale toto nejde říct univerzálně a je potřeba to vymyslet s konceptem.
Bez toho akorát vyhodíte peníze.

Zopakuji tedy otázku: Proč to vlastně potřebujete?

Bassman
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 465
Registrován: stř 03. čer 2015 15:02:59

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od Bassman » pon 28. led 2019 17:33:33

Poslednych cca 10 riadkov co pisal kolega predo mnou je absolutne klucovych (predovsetkym ta otazka na konci).

Po doplneni informacii by som mal par doplnujucich infosiek.

Sice este neviete ako to presne bude s tymi gitarami, ale aj tak sa uz da nejak nasmerovat.
V drvivej vacsine je ten retazec nasledovny : gitara - pedalboard (alebo racks milionom FX a pod ...) - kombo (resp. hlava a bedna). Z tejto drvivej vacsiny sa opat v drvivej vacsine snimanie zvuku gitary robi len 2 sposobmi : mikrofon pred kombom alebo odbocenie pomocou DiBoxu (kvalitneho a bez akychkolvek simulacii) medzi pedalboardom a kombom. Ide o to co chcete mat v odposluchoch. Co pojde von nerieste, to bude vzdy v rukach zvukara. Pokial nie ste nejaky experimentatori tak inou cestou nechodte a to by mala byt vlasne odpoved na otazku ako dostat zvuk gitary do mixu (resp. splitru).

Klavesy urcite cez Diboxy (ochranite pult/splitter, nebudete musiet riesit elektromagneticke rusenia na kabloch ... to tak v skratke). Vokalove mikrofony maju symetricke vystupy, mozte ist rovno do pultu (splitteru). Ku gitaram splitter iba ak budete odbocovat signal medzi FX a kombom (Dibox signal aj zosymetrizuje a rozdvojenie je jeho sekundarna cinnost), ak pouzijete mikrofony, diboxy netreba, u nastrojovych mikrofonov su takisto vystupy symetricke.
A pozor, slusny dibox nestoji malo (najlacnejsi dobry podla mna je klarkteknik dn100 a ten stoji cca 80 eur).

PC samozrejme mozes prepojit do mixu aj cez USB ak ti to dlzka kabla dovoli, ja to tak robim tiez (ide to aj na x18 aj x32). Tu by som mozno trosku nesuhlasil s kolegom predmnou. Pokial chcete mix skutocne vyhradne na svoje monitory, ulpne bude stacit x18 (xr18). Ten pokrocilejsi routig a dalsie rozsirene funkcie x32 nebudete potrebovat, x18 ma skutocne vsetko co potrebujete.

Celkovo mi je jasne ze toho moc o zvuceni neviete, takze urcite sa dajte dokopy s nejakym zvukarom a vsetko s nim este konzultujte pri tych konkretnych konecnych rozhodnutiach.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu

atrakce
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: pon 01. črc 2013 18:55:44

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od atrakce » pon 28. led 2019 20:38:53

s kapelou jsme řešili podobnou věc - jsme 4 muzikanti - zpěv, kytara, basa, bicí, k tomu sampl/metronom (polovina věcí se samplerem, zbytek metronom). Bubeníkovi jsem strčil digitál s motorovým fadery (má problém s jakoukoliv technikou), ostatním mixuju poměry na tabletu. Zkoušíme tak i ve zkušebně, kde máme do mixu kompletní kapelu (bicí BD,SN, TT1,TT2, FT, HH - vše mikrofony), basu přes DI výstup z basového zesilovače, kytaru přes PALMER PD-9, 3 x zpěv (tj. mimo bubeníka) , sampler + click, metronom. Na všechny signály mám připraven 2x 8 ch. mikrofonní splitter od ART v racku, přes multipin párák k bubeníkovi (u mixu taky multipin), druhý multipin - malý párák s rozpletem pro zvukaře. Bubeník pouští sampl, metronom (click a metronom máme kromě zpěváka v uších zbylí tři).
Pokud hrajeme sami, jdou všechny signály vyjma kytary přes splitter. Pokud se střídáme nebo hrajeme krátký set, vyžaduju 4 IE odposlechové cesty (3x samostatný zpěv - pouze zpěvový mikrofon daného muzikanta + 1x kompletní bicí), nezatěžuju zvukaře splittem všech signálů.
IE vysílače máme s baskytaristou každý v racku, a k mixpultu bubeníka jdeme každý 2-párovým multikabelem (nástroj / zpětný odposlech). Hlasité odposlechy, pokud jsou, tak maximálně jako rezerva pro výpadek, ale nejsou nutností.....
Zpěvák má IE vysílač bokem, vestavba do racku u bubeníka s mixem je na spadnutí.
Kytaru ať si zvukař vezme svým oblíbeným mikrofonem, basu klidně taky mikrofonem nebo rozbočenou z DI....
Poslední akce, co jsme hráli, jsem do nastavení, kromě srovnání gainu na mikrofonních vstupech vůbec nezasahoval, jeli jsme na nastavení ze zkušebny.
Tak nějak jsem si už na ten syrovější zvuk z PALMERU v uších zvykl.... Při vystoupení na pódiu nemáme kravál, a v malých klubech se dá udržet hlasitost v rozumných mezích (i bubeník je schopný pracovat s dynamikou, když je potřeba šetrně, tak do toho moc neřeže).
Je potřeba IE trénovat standartně na zkouškách ve zušebně minimálně půl roku, pocity / poslech / reakce uší je diametrálně odlišná od hlasitého odposlechu..
Avantis, SQ5, CQ20B,DL1608, Ui24, Megaton NP377, ENGL Fireball II, TC G system,TC G major 2,Sennheiser IEM G4 ....

honza_simanek
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 10
Registrován: úte 11. zář 2018 22:58:34

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od honza_simanek » stř 30. led 2019 20:45:53

Co se kapely týče, jsme studenti. Ve skutečnosti jsme společně ještě koncert nehráli, jen každý v dřívějších kapelách. Já jsem bubeník, nikoliv zvukař, takže to, co znám, mám jen z půlroku brigády v roli podržtašky místního zvukaře a z hodin strávených doma jako samouk po internetu... Nápad s in ear rackem vzešel ode mě, dlouho jsem chtěl něco takového mít, abychom mohli mít zkoušky krom bicích potichu a hlavně phodlně a zdravě v uších, nikoliv přes vřískajícíc komba, bedny, a třeštící činely... Potom co klávesistka začala mluvit o koupi nové bedny do zkušebny a vokalistka přišla s tím stejným, řekl jsem jim, že mám nápad a nabídl jim IEM variantu, s tím že si tak ušetří peníze i zdraví. samozřejmě jsme i přes poměrně slušné talenty některých z nás jen amatéři, ale chtěli bychom letos (nejsme spolu příliš dlouho) vyrazit do světa a zastáváme názor, když už, tak už. Mít IEM rack je dnes moderní, nebudeme si lhát. Stejně tak je to ale i efektivní, chtěli jsme mít stejný zvuk na zkoušce i na koncertu a eliminovat starosti se špatným nebo neochotným zvukařem, zkrátit zvukové zkoušky o neustálou nespokojenost s odposlechy, zlepšit kvalitu zvuku na pódiu a já jako bubeník především chci, aby měl každý v uších metronom a podkresy z PC, které by jinak celé stály na mě (ano, přiznávám, chci si tím ulehčit ze zodpovědnsoti za držení se metronomu jako jediný :roll: ). To, že jsme studenti však neznamená, že nejsme ochotni dát do toho vše, co máme. Každá koruna ušetřená nám však umožňuje třeba zepšit si nástroj. basák si teď pořizuje darkglass pedály, nvou aparaturu, já mám na soupravě pořád do čeho rvát peníze, však to znáte...

teď ještě pár otázek:

1) Pokud nemám kupovat ten stabilizátor, co koupit, abych do racku dostal elektriku s dostatečným počtem zásuvek?

2) Pokud tedy budu používat naše mikrofony na kytary, tak je kabelem pošlu do splitteru nebo Y káblu do našeho racku... Zvukař tedy sbalí svůj připravený mikrofon, vytáhne kabel ze svého mixu a místo něho tam píchne náš signál z Y kaáblu, co mu dám, rozumím tomu správně?

3) Opravdu by nestačil 8U rack? Když z toho všeho vyškrtnu to, co jste poradili, tedy 1U stabilizér a 2U splittery, tak mi zbývá 3Umix a 2U (4x) bezdrát, to dělá 5U, i kdybych měl ty 3U do zásoby, k čemu větší?

Uživatelský avatar
CharlesBass
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 546
Registrován: ned 20. dub 2008 13:11:38
Bydliště: Banská Bystrica

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od CharlesBass » čtv 31. led 2019 0:03:49

Hmm. Dneska je moderní mít co nejvíce starostí? Jako bubeník toho taháš a stavíš málo? I kdyby nakrásně to bylo jen 5U, tím to přece nekončí. Dávej si i jiné otázky než: Jak dostat 230V do racku? Že by prodlužovací kabel s více zásuvkami? Či nikterak zásadněji funkčnější, jen elegantnější a mnohem dražší zásuvková lišta 1U? Sorry za jizlivost, čet si vůbec co psal Kuchteleski? To co jedině snad napsal méně jasné je to, že by před téma kombama byli mikrofony dva, jeden zvukařův a jeden tvůj.

Co hrajete za styl? Vrestici komba.triskajici činely....? To je opravdu nezbytné pro váši prezentaci? Ste spolu chvíli, ještě ani nemáte nejspíš ani název, ale už máš představu, že budete mít v uších zvuk jak z CD a ještě jim tam chceš cpát klik? :-D :-D :-D že se chceš zbavit odpovědnosti za rytmus? To je fakt gól.

Jo a ten rack si kup až budeš mít svůj moderní IEM. Bicí sis taky nekonfiguroval podle velikosti auta.... doufám.
Basista zajímající se značnou měrou o zvuk, tedy i samozvučení a jeho následky :lol:
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři :-)

Bassman
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 465
Registrován: stř 03. čer 2015 15:02:59

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od Bassman » čtv 31. led 2019 8:22:50

1:
Obycajna predlzovacka na pevno do racku (je to uplny standard, prisrobovat pripadne SK pasky ... ), zasuvkova lista zbytocne zvacsuje rack a je v podstate draha (aj ked ono to ma svoje vyhody, ale nic extra podstatne).

2:
Presne ako pises. Aj 2 mikrace pred kombom sa obcas objavia, ale pokial nekupite nejake hovadiny, tak tam asi ziadny zvukar nebude ladovat tie svoje ale pouzije vase.

3:
Rack taky ako to bude vychadzat (vo vasom pripade asi 5U) + 1U pre istotu navyse (nikdy nevies a ziskas tak aj trosku miesta vnutry, treba ratat ze si tam budete chciet donutra odkladat aj nejake prislusenstvo). Mozno by som uz teraz ratal do buducna s 2U suflikom (na sluchatka, baterky, kable, ... ).

PS: nevsimaj si ustipacne poznamky. Ja nevidim nic zle na tom, ze zacinajuca kapela chce mat veci hned od zaciatku na nejakej vyssej urovni. InEar racky zacinaju byt uz pomaly standard u vsetkych profi kapiel (ako stageboy som mal tu cest so skoro celou nasou hudobnou smotaknou). Vsetcia dobre vieme ze je potom lepsi zvuk na podiu (teda menej zvuku) a to vela krat znamena lepsi zvuk von. A na klik uz hraju skoro vsetcia, viem to velmi dobre kedze tie veci zapajam a komunikujem s hudobnikmi.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu

Uživatelský avatar
PeBe
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 798
Registrován: úte 08. čer 2010 7:08:42

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od PeBe » čtv 31. led 2019 8:45:58

Kdybych volně parafrázoval mojí babičku: "Jednou je to halt IN, tak to muší bejt..." :-D

ad "stabilizátor": Nevím, co si pod tím představit a ani to nebudu hledat, třeba je to něco sprostého :-)
Nejspíš máš však na mysli přepěťovou ochranu. Možná praktická věc, možná naprosto zbytečná. Aby přepěťová ochrana byla účinná, musí být instalována ve třech stupních. Do baráku by mělo jít maximální přepětí z venkovního vedení 6kV, toto by měla snížit první přepěťovka na vstupu do domu na 4kV. Další přepěťovka je v rozvaděči u jističů, ta to zchroustne na 2.5kV. A pak je zde konečně ta, kterou si všichni nadšeně kupují, aby ochránili svou elektroniku. Ta udělá z přepětí 2.5kV pouze 1.5kV a to by již mělo být přepětí, se kterým by si měly poradit napájecí zdroje... Pokud některý stupeň chybí, je ten další v podstatě zbytečný. Chtěl bych vidět kulturák, nebo hospodu, kde budou všechny stupně nainstalované a hlavně funkční... ;-) Takže pro klid v duši v pohodě stačí prodlužovačka s přepěťovkou, ale s téměř 100% jistotou nic neochrání :-)
Co nejde silou, jde ještě větší silou...

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od blaha » čtv 31. led 2019 9:39:58

Já bych volil zlatou střední cestu, pokud chcete opravdu řešit odposlechy IEM, tak proč ne, ale na druhou stranu bych si to z kraje zbytečně nekomplikoval.

Protože pokud by jste chtěli opravdu prvoplánové řešení, přináší to opravdu asi víc starostí a financí navíc, je to krom IEM, právě použít stále stejné mikrofony, mit ideálně svoji a dostatečně dlouhou kabeláž, dostatečně dopředu to řešit se zvukařem a hlavně mu dodat minimálně stejně kvalitní, nebo kvalitnější zvuk, než tam má on sám. To je asi hlavně k těm splitterům a použitým mikrofonům a kabeláži.

Pokud by to bylo na mě, pro začátek bych pořešil rack s IEM, odhaduju, že je vás 5, tzn. dva dvoukanálový vysílače + 4 příjmače (pokud stačí mono) a bubeník sluchátka.
IEM bych nepodcenil, a hlavně ne sluchátka.
K tomu nějaký malý mix, který se hodí i do zkušebny, ten X-Air XR18 by asi stačil, ve zkušebně si tam naházíte co potřebujete, na koncertě:
- varianta 1: na vstupech NB se samplem a klikem, odposlechová linka od zvukaře pro bubeníka, na výstupech linky klik a sampl ke zvukaři a na sluchátkovým odposlech k bubeníkovi
- varianta 2: na vstupech 5x odposlechová linka od zvukaře plus NB se samplem a klikem, na výstupech sampl ke zvukaři, 4 výstupy do jednotlivých IEM, bubeník přes sluchátka přímo - klik a sampl si pak můžete podle potřeby do odposlechu přimíchat sami a šetříte jednu přípojnou linku ke zvukaři za klik

Tím bych prozatím skončil, pro propoj se zvukařem mu dodáte akorát kabel s 5ti XLR konektory, který vám vypíchne z AUXů, a v případě varianty 2 jeden, nebo dva konektory (sampl do sterea) se signálem.
Další věcí, kterou bych nezatracoval, je pořádně si zpracovat StagePlan a ideálně i nějakou tabulku co komu do odposlechů poslat. Plus komunikovat se zvukařem dostatečně dopředu. A i když se asi pitomci mezi zvukaři najdou, je to spíš nepatrné procento, ale ten zbytek je otevřený dohodě a dosažení maximálního výsledku.

Pro další zjednodušení si můžete do toho mixu hodit třeba i linku z kláves buď odbočkou z DI boxu, nebo přímo z druhého výstupu kláves (na tu vzdálenost klidně nesymetricky). Můžete si i odbočit kytary a basu, pokud to hlavy/komba/emulátory dovolují. Stále tak nepotřebujete splitter, jen pár kabelů navíc, které nezasahují zvukaři do jeho. Od něj vám pak do odposlechu půjdou věci snímané mikrofonem (bicí, zpěvy, případně kytary).


Když to budu počítat technicky, tak
zepředu
1U IEM 2x 2ch vedle sebe
3U XR18
2U šuple na příjmače, sluchátka, drobnou kabeláž, baterky, nabíječku na baterky
zezadu
1U lišta s vyvedenými anténami
1U napájecí lišta
smotanej cca 10m kabel s rozpletem

- rack 6-8U v pohodě, Warvick vynechat (pár jich mám, zatím drží, ale není to nějaká extra kvalita), slušné, které se dají už použít jsou třeba od Proelu (byť racky dělám, v klasice vyjde Proel výhodněji i třeba jen jako základ pro úpravu, na XTička jsem si třeba vzal 4U mělčí, vyměnil na něm zámky za zapuštěné motýly a uvnitř lišty na přístroje, stále to vyšlo levněji, než bych stavěl celý nový)
- napájecí lišta Acar S8 FA - přepěťovka s filtrací, 3m kabelem a rack úchyty, 8 klasických zásuvek za cca 600,- bohatě stačí
- pak 2U šuplík, pro hračičky je možné si do něj nechat i vyfrézovat pěnu pro uložení věcí
- 1U lišta kam se dají vytáhnout antény

Dle mne vám toto bude pro začátek stačit, kdykoliv je možné to rozšířit o kvalitní splittery, další kabeláž a vlastní mikrofony, ale to bych nechal až podle potřeby.

Ještě tu je pak i možnost, pokud zvukař bude mit digitál, domluvit se s ním předem, že vás nechá připojit ke své síti a mixu a odposlech si můžete každý dolaďovat sám. Já třeba u SC Si Impact, toto udělt můžu daný telefon povolím k danému AUXu, kde dotyčný uživatel může řídit jen poměry, nedostane se mi jinam, nedostane se mi na korekce, tak proč ne.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Uživatelský avatar
CharlesBass
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 546
Registrován: ned 20. dub 2008 13:11:38
Bydliště: Banská Bystrica

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

Příspěvek od CharlesBass » čtv 31. led 2019 10:35:44

No asi sem podlehl trochu emocím. Ale ty nejsou přece od věci, já už mám tý všeobecný korektnosti celkem plný zuby. Je to komplikovanější téma, stejně jako tohle o tom IEM. Honza poskytl celkem dost informací, ale ty celkem zásadní byly chvíli v pozadí. Bassman sice zcela správně uvádí, že je to standartem u všech profi kapel - ale to se přece se studentskou, začínající kapelou, která ještě neměla jediný společný koncert, dost pravděpodobně nezvádají hlasitostní disciplínu, atp, nedá porovnat. Nejde jen o finance do toho vrazené, jde i o servis okolo toho, úroveň akcí, kde se hraje, vlastní zvukař, monitorový zvukař, stageboy atp. Představa, že bubeník bude na okresním festiválku obstarávat kompletní servis okolo IEM je pro mě úděsná - kdo mu bude stavět bicí? Klávesačka? Rodiče? Že to bude plug-and-play je i z mých zkušeností utopie. To je třeba Honzovi zdůraznit už v začátku. Ačkoli s IEM mám dost zkušeností, mám pocit, že se v klubové oblasti dost přeceňuje. Větší problémy bývají jinde, především v hlasitosti, v malých prostorech... atp ... Argumenty o zvukařích ... teda už je doba jinde, si myslím, a na středních akcích, kde by začínal IE mít smysl, jsou paradoxně už mašiny, které mívají i víc než 8AUXů a povětšinou zvukaře, který dokáže disciplinovanou kapelu nazvučit i na pět cest do IE, ve velmi rozumném čase. Já to tedy jako zvukař zvládám. A jako muzikant vím, že pro dobrý výsledek pro kapelu jsou důležitější jiné věci, než mít dokonalý poslech ve stereu. Já třeba nikdy nepotřeboval slyšet dokonale každý nástroj, bicí sou slyšet vždy, a pro mě jsou metronomem ony. A samozřejmě vokály, jsou nejdůležitější, tam má IEM opodstatnění, ale nezažil jsem, že by neostačoval odposlech klasický v kombinaci s ukázněnou kapelou.... Také jako existují bubeníci, kteří si vrazí do uší klik, a nepotřebují slyšet vůbec nic! Ano, kapely hrajicí v latino rytmech, s lichými dobami, tak tam ho můžou samozřejmě potřebovat i jiní členové...

A to si představte symfonický orchestr. Každý jeden muzikant slyší max svůj nástroj (někdy ani to ne!), někdy dokonce celou sekci, a na rytmus jen vidí!
Basista zajímající se značnou měrou o zvuk, tedy i samozvučení a jeho následky :lol:
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři :-)

Odpovědět

Zpět na „Příslušenství“