od Aleš » pon 02. bře 2009 10:59:18
Kompresor i limiter dělají principiálně totéž - po překročení určité vstupní úrovně snižují své zesílení, takže výstupní úroveň roste méně nebo zůstává konstantní. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom "jak moc"(parametr ratio) a "jak rychle"( parametr attack) se to děje.
Obecně řečeno jinými slovy, limiter je mezní případ nastavení kompresoru, kdy ratio je "nekonečno ku jedné" a attack se limitně "blíží nule".
Úkolem kompresoru je pouze zmenšit dynamiku vstupního signálu (=rozpětí mezi nejslabším a nejsilnějším signálem) do mezí potřebných pro další zpracování, přičemž rozdíly musí zůstat zachovány. Laicky řečeno, tišší zvuky zesílí a hlasitější zeslabí, ale stále je patrný rozdíl mezi tišším a hlasitějším. Takto se to používá pro úpravu dynamiky nástrojů a zpěvů. Obecně platné nastavení ovšem neexistuje, je vždy třeba se přizpůsobit konkrétnímu hráči nebo zpěvákovi a jeho technice hry či zpěvu. Zatímco jednoho zpěváka bez řádné komprese "nad kapelu" srozumitelně nevytáhnu, jiný ji skoro vůbec nepotřebuje a přesto je ho plný sál...
Úkolem limiteru je nepřipustit na svém výstupu úroveň vyšší než je nastavená, tedy "zploštit" veškerou dynamiku vstupního signálu na jednu konstantní výstupní úroveň.
Laicky řečeno tišší i hlasitější zvuky zní po prohnání limiterem stejně hlasitě. To by se samozřejmě v praxi nedalo poslouchat, proto se limiter používá s tak vysoko nastaveným prahem, že do "normálního" hudebního signálu nezasahuje a zachytává jen špičky, které by mohly narušit funkci následujících zařízení (přetížení měničů v bednách, přebuzení A/D převodu, přemodulování vysílače, atd.)
Kompresor i limiter dělají principiálně totéž - po překročení určité vstupní úrovně snižují své zesílení, takže výstupní úroveň roste méně nebo zůstává konstantní. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom "jak moc"(parametr ratio) a "jak rychle"( parametr attack) se to děje.
Obecně řečeno jinými slovy, limiter je mezní případ nastavení kompresoru, kdy ratio je "nekonečno ku jedné" a attack se limitně "blíží nule".
Úkolem kompresoru je pouze zmenšit dynamiku vstupního signálu (=rozpětí mezi nejslabším a nejsilnějším signálem) do mezí potřebných pro další zpracování, přičemž rozdíly musí zůstat zachovány. Laicky řečeno, tišší zvuky zesílí a hlasitější zeslabí, ale stále je patrný rozdíl mezi tišším a hlasitějším. Takto se to používá pro úpravu dynamiky nástrojů a zpěvů. Obecně platné nastavení ovšem neexistuje, je vždy třeba se přizpůsobit konkrétnímu hráči nebo zpěvákovi a jeho technice hry či zpěvu. Zatímco jednoho zpěváka bez řádné komprese "nad kapelu" srozumitelně nevytáhnu, jiný ji skoro vůbec nepotřebuje a přesto je ho plný sál...
Úkolem limiteru je nepřipustit na svém výstupu úroveň vyšší než je nastavená, tedy "zploštit" veškerou dynamiku vstupního signálu na jednu konstantní výstupní úroveň.
Laicky řečeno tišší i hlasitější zvuky zní po prohnání limiterem stejně hlasitě. To by se samozřejmě v praxi nedalo poslouchat, proto se limiter používá s tak vysoko nastaveným prahem, že do "normálního" hudebního signálu nezasahuje a zachytává jen špičky, které by mohly narušit funkci následujících zařízení (přetížení měničů v bednách, přebuzení A/D převodu, přemodulování vysílače, atd.)