Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od TomasVv » pon 25. led 2021 15:29:30

Já se kdysi v minulosti také bál kondenzátorový mikrofonů. Bylo to v malém klubu, se starým mixpultem, bez ekvalizérů.
Po výměně pultu za digitál, kdy se konečně dala udělat základní ekvalizace na prostor pro PA i pro monitorové cesty, najednou pohoda. Jen si dávám bacha na směrové charakteristiky, abych nedal mikrofon ledvinu blízko PA ( z boku) a naopak monitor přímo za super/hyper kardioidu.
Je potřeba si uvědomit, že náchylnost/odolnost ke zpětné vazbě NENÍ vlastnost mikrofonu, ale celého řetězce. Hrbek na charce mikrofonu nebo monitoru trošku předurčí, kde to asi jako první pískne, ale rozhouká se i super rovný mikrofon se super rovným monitorem, když se překročí mez stability.

Vzdálenost samotné membrány od grilu je podle mě velké a opomíjené téma.
Hraje roli v případě, že zpěvák zpívá zblízka, nejlépe nalepený pusou na gril. Pokud stojí metr od mikráku, je to fuk. Ale pokud se nalepí, je rozdíl mezi 1cm a 2 cm. Pokud uvažujeme zdroj přeslechu (bicí) 2 metry za zpěvákem, máme poměry vzdálenosti 1:200 nebo 1:100 a to je sakra poznat, kolik bordelu nám prolézá do mikrofonu. Z toho pak vznikají fámy, že ten a ten mikrofon je moc "široký" a bere celé pódium. Není široký, jen má utopenou vložku a tak ve srovnání s jiným má menší odstup přeslechu od užitečného signálu.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od mkarr » pon 25. led 2021 1:18:06

Příklady jak to hraje když je všechno pěkně nastavený jsem si užil taky. Stejně tak příklady toho jak to hraje když ti kdo produkují zvuky nabírané mikrofony, produkují solidně hlasité zvuky. Kapelám, jejichž zpěvák/zpěváci se nebojí opřít do hlasu, jejichž nástroje a hudebnící hrají sebevědomě a patřičně se do toho opřou, se nebojím dát jakýkoli mikrofon a bude to co se týče zpětné vazby v pohodě. Bohužel příliš často zvučívám takové akce, kde se jede na hranici zpětné vazby, aby vůbec bylo něco slyšet, protože zpěváci se děsí toho, že právě jejich hlas bude slyšet, muzikanti podobně a právě tam mívám s kondíkama problémy daleko větší, než s dynamikama. Může to být i tím, jak psal Kuchteleski, že mikrofon nevazbí na frekvencích, na kterých je hluchý, takže o starost míň :-), ale nějak se mi to nezdá že by to bylo jenom tím. Samořejmě porovnávám mikrofony cenově srovnatelné. Když budu porovnávat dynamiku za pět tisíc a kondík za dvacet, třeba se dostanu na jiné výsledky. I když jeden z mých oblíbených kondíků, Audix VX5, se mi chová dost kultivovaně.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od mifune » ned 24. led 2021 13:39:51

Děkuju za Tvůj názor a právě jsem nechtěl zakládat další idiotský vlákno.. ale určitě cos napsal je pravda...

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od Robert » ned 24. led 2021 11:22:57

Přímé srovnání jak? Do obou jsi pustil stejnou nahrávku nebo je to myšleno tak, že kytara přeřve hudební celek z PA bedny? Porovnej taky kvalitu zvuku z obou druhů beden. Můj náhled na věc je asi takový. Kytarový repro nemusí být s rovným frekvenčním průběhem, ale může být docela hrbatý (zvukově vhodný pro elektrickou kytaru) a díky tomu jeho účinnost leze v určitých frekvencích výše nad 100dB/W, oproti tomu měniče pro běžné PA bedny se konstruují s co nejvyrovnanějším průběhem kde je daň nižší účinnost, někde okolo 98dB/W ale i nižší. Rozdíl v účinnosti repro se potom docela těžko dohání výkonem zesilovače. Např tlakový repro pro obecní rozhlas který jede na 25 W také běžná PA bedna nesmázne. Je tam účinnost přes 110 dB/W. Kvalita zvuku ale mizerná. Ale jak jsi psal, je to off topic a v tomto vlákně bych to asi nerozebíral

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od J.J. » ned 24. led 2021 11:16:58

Ďábla hledej v citlovosti a frekvenční křivce reprobeden.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od mifune » ned 24. led 2021 10:15:18

Přímé srovnání s RCF HD 32 700W, ale RCF se dá asi věřit, je to jediná firma, která moc nelže o výkonu......takže né 1000 W...ale 700....ale RMS snad..

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od mifune » ned 24. led 2021 10:00:19

Je to tzv. off topic , ale můžete mě někdo vysvětlit jak je možný, že 100W Bugina nebo Matěj(např. osmikilo..) a taky Fender - můj Supersonic 60W - objektivně přeřve 1000 Wattovou aktivní PA bednu - já su stavař a principech elektro za 40 let, co hraju vlastně nic nevím.... ani to nechcu skoumat .- rád se poučím.... - mě to jen z akustickýho hlediska zajímá - to je tak nedokonalý ucho....nebo co????

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od mifune » sob 23. led 2021 19:20:36

Přidal jsem fotky Rode M1 (dynamika) a M2 (elektret), jen tak pro porovnání,
IMG_20210123_184823.jpg
IMG_20210123_184823.jpg (65.72 KiB) Zobrazeno 3065 x
, tyto levný mikráky jsou na vazbu na tom tak nějak stejně, (sám mám radši M2..ale je to podle vkusu každého soudruha..) přikláním se, že víc záleží na rozmístění odposlechů, členitost prostoru, vlastní hlasitosti muzikantů na prkně - příklad 2 tria- 1.trio=1. zpěvačka s akustikou a flétnou, 2.sólová akustika, 3. cajón a vokál- paráda zvučení...2.trio=1.řezník za škopkama s dvojšlapkou (nedej bože dva kopáky, 10 přechodů a 8 činelů - ten sám potřebuje 12 mikrofonů a vlastní mix...), 2.basák s Ampegem a 8x10 lednicou, 3.frontmen s Exploerem a 100W Buginou s volume doprava (flaška přece hraje jen na (plný kule") na bazaru si to dnes lehce pořídí každej mladej kluk za pár brigád).. to bude parádně hvízdat ....

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od Bassman » stř 20. led 2021 23:03:17

Ked uz sa bavime o tej nachylnosti na spatnu vazbu ...

Myslim ze Kuchteleski to zhrnul velmi presne. Ale ja by som este nieco podstatne doplnil.

Ja totiz vela casu pred akciou investujem do poriadneho nastavenia PA (umiestnenie bedni, uhlovanie, fazovanie, ekvalizacia, ...), je jedno ci su to 2 bedne alebo line array, ale dolezite je urobit to aj s monitormi. Ked je vsetko spravne urobene, tak je tych vazieb omnoho omnoho menej. Mam to velmi dobre odskusane, ze ked na akcii nemam dost casu na poriadne nastavenie PA, tak sa to prejavi aj na vacsej nachylnosti celeho systemu k vazbam. Ked mam casu dost, tak ani poriadne neviem co je to vazba a je uplne jedno ci dam kondiky alebo dynamiky. S oblubou pouzivam AKG C1000, AKG C3000, Beyer MCE930, beyeracke klopaky, Beta 87, ... a fakt nemam problem.

A tu vidim casty kamen urazu u vela zvukarov. Moja kapela (spev. husle s DPA4099, 2 akusticke gitary s piezo kombinovane DPA, kontrabas s DPA) pouziva 1-2 monitory max, ale aj s tym sme uz nejedneho zvukara vytrapili. Ale ked som pocul ako ma tie monitory nastavene, tak som sa vobec nedivil. A to sa snazime mat na stagi pohodovu hlasitost, ziadna diskoteka.

No snazim sa len povedat, ze v praxi nachylmost na vazbu spociva aj v mnohych inych faktoroch ako je samotny mikrofon ... a to tu nerozvadzame postavenie mikrofonu voci monitorovej bedni.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od mkarr » úte 19. led 2021 22:30:48

Tak to máme asi příliš rozdílné zkušenosti. Ale protože vy máte těch zkušeností víc a povětšinou i s lepší technikou, nezbývá mi než počkat až se k takovému poznání taky prokroutím. Zatím jsem s jakýmkoli kondíkem vždycky měl na live daleko víc práce s FB než s dynamikou za stejné situace. Takže to spíš beru jako daň za hezčí zvuk a dávám je tam kde si to můžu dovolit. Samozřejmě že nepoužívám d:facto a podobné, za to mi jaksi nikdo neplatí tolik, abych si je mohl pořídit. A jako Hobík, navíc pěkně s DPH a bez možnosti cokoli kdekoli odečíst.
Ale jinak se vždycky musím smát tomu, jak se vyzdvihuje malá vzdálenost grilu od kapsle, potažmom membrány, protože až na výjimky mi nikdo mikrofon nedá k hubě tak blízko, aby se tento rozdíl vůbec měl šanci projevit. Leda bych mu ho tam přilepil gafou i s rukou. Ale kupodivu mi ani nechytaji mikrofon za kulu, nebo jsem schopný zatím kohokoli dost rychle naučit to nedělat. Zpívat z blízka bohužel né. Asi jiný kraj.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od Pavel Sedlák » úte 19. led 2021 9:57:19

Taky mám zkušenost, že "kondík" nemusí být (a zpravidla není) z pohledu FB horší.
Například můj oblíbený XML LSC1 (jak kardiodní, tak hyperkardiodní kapsle) je ve většině aplikací ve FB o kus dál oproti SM-58, stejně tak Neumann KSM 104, se kterým zvučím (tedy kromě Covid AGE) hodně často.
Podobné to bude u ostatních výrobců.

Důvody vyjmenoval Kuchteleski, já bych jen doplnil, že vedle vyrovnané frekvenční charakteristiky hrají patrně velkou roli také fázové poměry daného kusu a vlastně celého řetězce.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od Kuchteleski » pon 18. led 2021 16:06:51

james29 píše:
pon 04. led 2021 18:33:54
Mel bych jeste doplnujici otazku na kolegy co pouzivaji kondiky na live.
Jak je to s odolnosti vuci źpetne vazbe?
Horsi?
Srovnatelne s dynamikou?
Obecně je to srovnatelné.
mkarr píše:
stř 06. led 2021 0:22:24
Obecně horší. U dobrých kondíků (taky za adekvátní cenu) se ten rozdíl v náchylnosti částečně smazává.
S tím nemůžu souhlasit.

To, jak moc je mikrofon náchylný ke zpětné vazbě, daleko víc závisí na jiných faktorech, jako je konstrukce a způsobu použití, tedy obecně nemůžeme říct, že kondenzátorové mikrofony víc vazbí.

Ostatně o tom v rámci své snahy vzdělávat píše i dpa:
https://www.dpamicrophones.com/mic-univ ... vs-dynamic

Můžeme říct, že
- lepší mikrofon bude méně náchylný ke zpětné vazbě, než horší mikrofon, protože bude mít vyrovnanější frekvenční charakteristiku a směrovost.
- mikrofony s užší vyzařovací charakteristikou budou míň náchylný k zpětné vazbě, protože budou mít méně přeslechů.
- mikrofony s menší vzdáleností mezi mřížkou a kapslí budou méně náchylné k vazbě, protože mají potenciál k lepšímu poměru mezi snímaným signálem a přeslechem.

A proti tomu můžeme argumentovat tím, že
- mikrofon, který nezahraje 11kHz na nich nikdy nebude vazbit..
- užší vyzařovací charakteristika je vykoupena větším útlumem do stran na místo dozadu, tedy vzadu bude opět náchylnější..
- například nd967, který by díky své konstrukci měl v tomto parametru excelovat, byl pro mě nepoužitelný, protože kvůli své konstrukci jej každý automaticky chytnul za „bambuli“ a tím se z něj stal všesměrový vazbící mikrofon..


Tím chci říct, že (z vlastní zkušenosti) je např. kondenzátorové d:facto mnohem odolnější vůči zpětné vazbě než např. dynamická sm58 a to právě z důvodů vyrovnanější směrovosti, užší vyzařovací charakteristiky, menší vzdáleností od grillu, ale v tomto konkrétním případě i lepším chováním při uchopení za grill.
deFacto sm58 capsule.jpg
Samozřejmě jsou scénáře, kdy d:facto není vhodný (too much of a good thing), ale vím, že když už by d:facto vazbilo, tak to není tím, že je kondenzátorový a výměna za sm58 nepomůže. Naopak.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od mkarr » stř 06. led 2021 0:22:24

Obecně horší. U dobrých kondíků (taky za adekvátní cenu) se ten rozdíl v náchylnosti částečně smazává. Plusem může být že zpěv/nástroj nabíraný kondíkem bývá čistší a zřetelnější a tak není potřeba ho tam dávat tolik nahlas a přesto je slyšet případně se patřičně prosadí. Asi to neplatí šmahem všemi žánry, ale to případně upřesněte dotaz a ozve se někdo erudovanější, kdo zvučí tu věc co vás zajímá.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od james29 » pon 04. led 2021 18:33:54

Ahoj,
Mel bych jeste doplnujici otazku na kolegy co pouzivaji kondiky na live.
Jak je to s odolnosti vuci źpetne vazbe?
Horsi?
Srovnatelne s dynamikou?

Diky vsem.

Re: Kvalitní zpěvové mikrofony na live?

od james29 » úte 10. lis 2020 18:05:58

navstevnik píše:
sob 07. lis 2020 16:32:23
Takovy "umelce", jak je Lounova a obecne ty lidi, co lezou k PAckum, to fakt vsem kolegum zavidim.
bohužel se občas takový umělec vyskytne :-D :-D naši zpěvačku je taky hodně putovní a při vystoupení lítá buhvíkde, ale mávání mikrofonem před bednama a přibližování se k nim jsem ji už naštěstí odnaučil :-)

Nahoru