Nutnost zapojení DI-boxu

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Nutnost zapojení DI-boxu

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Ota » stř 18. pro 2013 9:32:51

Draugu, povídání o di-boxech je toho na netu taková halda a leckde i polopatě, pro muzikanty-antitechniky, že by neměl být problém se o tom dozvědět více. Za půlden hledání a čtení by ti mělo být v problematice jasno.

Ochotníci a technika - bohužel je doba, kdy znalci nemají čas a mnohdy ani náladu vypomáhat za "děkuju" nějakému ochotnickému souboru. Tyto soubory nemají dostatek financí ani na svůj základní provoz (nějaký ten kostým, dekorace, atd...), natož na častější výpomoc od profíka s vlastní technikou. Pak se to lepí z toho, co kdo přinese. No a když se to někdo už trochu naučí, zakoupí tu nejlevnější techniku a začne se cpát hned do větších ozvučovaček za "bezkonkurenční" ceny a zas nemá na ochotníky čas. :wink:

Před dvaceti lety bylo pro mnohé z nás nemyslitelné, abychom o technice, kterou nám instalovala do divadla dodavatelská firma, věděli méně, než ti, co systémy instalovali - i když pravda, tehdy to bylo mnohem snažší. Když jsem nyní občas v pozici toho, co instalaci předává, nestačím zírat. U poslední akce provozovatel netušil dva týdny před zahájením provozu objektu, že zvukař-osvětlovač/provozní elektrikář-promítač v jedné osobě, nemůže být tamní údržbář (původní profesí zámečník), jenž nikdy před tím o tyto obory nezavadil a ani o ně nejevil příliš zájem. Vždyť ten člověk přeci bude o obsluze zařízení poučen a k zařízení budou dodány návody k obsluze v češtině..., tak co je za problém? mínil mladý manager z oddělení lidských zdrojů poté, co jsem se začal shánět po odbornících, kteří to tam budou mít na starosti.
Střílel bych, když pak jedu v záruční době přes půl republiky někam "nahodit" jistič. :evil:

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Zdeněk Prodance » úte 17. pro 2013 23:38:05

Především se snaž věci domýšlet, tedy si zkus představit, co se vlastně dělo, když jsi do toho inzertu pustil stereo pro sluchátka. Proč to nemohlo být dobře "i když to hrálo", namaluj si to třeba na kus papíru. Právě na to potřebuješ některé základní informace, tedy například kam v mixu vedou ty jednotlivé kontakty inzertového jacku, proč je jich víc, než třeba u sluchátkového. Stejně tak si neříkej "potřebuju koupit dibox", protože to vlastně vůbec nic neznamená. Zjisti si, jaké parametry má to, co chceš připojovat a to, do čeho chceš připojovat, jak je to kompatibilní. Jaké se dají očekávat problémy například s tím rušením (to bohužel nikdy není v údajích výrobce, je potřeba sledovat zkušenost, pokud není vlastní, tak cizí). Teprve z toho může vyjít nejen jestli, ale především JAKÝ budeš potřebovat. Neexistují opravdu univerzální a ty, které se jim slušně blíží, patří k nejdražším.
Jak se říká, ďábel je v detailu, komu detail uniká, ten se potýká s hromadou nevysvětlitelných a neřešitelných problémů.
Já jsem dneska večer musel okamžitě naskočit do auta a jet do místního kina zachránit ochotníkům Shakespeara. Přes den byl jiný program a když si večer všechno postavili a pěkně se oblékli a vestibul byl už plný návštěvníků, tak zjistili, že nedokážou rozsvítit ani prd, tedy hrát se nebude. Na stole dva pulty, kabely z nich do páráku, ptám se - zvuk jde ?, prý ano. Tak jsem v tom zdánlivě nekonečnou chvíli dost potmě hrabal až jsem vyhrabal snad desetimetrový kabel, který šel z výstupu zvukového mixu do někam a pak zpátky do výstupu světelného (pokud máte všude tříkolíky, tak to jde). Teprve když jsem zapojil oba kanály zvuku do zvuku, tak jsem z nich dostal, že "zvuk šel jeden kanál, tak to neřešili, teď je to lepší". No a pak už stačilo konečně připojit i DMX do rozvodu řízení světel a už na to bylo i vidět. 15 minut zpoždění, ale někde může podobná blbost znamenat i konečnou. Například propojení výstupu z mixu s jeho vstupem se velice nedoporučuje, ačkoli to konektory dovolují a v digitálech to jde udělat i bez kabelů (stalo se opakovaně, likviduje to bedny).

H.M.

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Draug » úte 17. pro 2013 21:56:30

Pánové, děkuji moc.

Začínám mít jasno, až bude trochu více času, prostuduji si to ještě jednou a pořádně.
Správně jste zjistili, že v manuálu k Behringer mixu toho opravdu moc není - proto jsem se obrátil sem.

Musím se přiznat, že jsem občas zapojil mobil přes sluchátkový výstup -> 3,5/3,5 jack stereo kabel -> 3,5/6,35 jack stereo redukce -> insert a hrálo to. Vzhledem k tomu, že jsem to posílal do skytec bedny, bylo to asi docela jedno. K objednávce RCF Art 312a jsem připojil i kabel 2x 6,35 mono/3,5 stereo, takže to už budu zapojovat správně.

Připisuji si DI-box na list "ještě budu muset časem dokoupit", ale tam bych vlastně mohl připsat úplně všechno.

(Dnes jsem byl na DOD FEKT v Brně Audioinženýrství, už se těším, až nastoupím, tam není o techniku nouze)

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Cajs » úte 17. pro 2013 18:36:14

Možná jsem hnidopich, ale Jarisi, přečetl sis po sobě, co jsi napsal?

Chudák čeština... :roll:

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Jaris » úte 17. pro 2013 17:22:36

Ahoj,
možná napíšu to samé co už je tu napsané, ale i tak ti to třeba k něčemu bude. :D
Ten dibox je taková přehrada mezi jednou a druhou stranou a každá strana si může žít svým životem (po elektrické stránce). Pokud budeš mít doma v pokoji kytaru zapojenou rovnou do mixu, tak je ti celkem jedno, jestli tam je dibox nebo ne. Pokud by ale signál rovnou z kytary měl jít nesymetricky 50m párákem, tak nikdo nedokáže říct, co do mixu vlastně dorazí. Ten dibox tedy vezme signál hned u kytary, zesílí ho, zpravidla i zesymetrizuje a pošle do mixu. Zároveň se kytarystovy nemůže stát, že by měl phantoma na kytaře a pokud se dotkne pusou mikrofonu, tak ho to praští (Třeba klávesy by po připojení phantoma odešly do vječných lovišť)Další fukce je oddělovací trafo. Pokud při zapojení aparátu vznikne někde zemní smyčka (brum 50Hz), tak se dá na signálové cestě přerušit právě diboxem. Další použití je ochrana aparátu. I když má třeba basové kombo XLR výstup, tak si ho do mixu připojím přes dibox. Nyní i když se bude s basovým kombem dít cokoliv (dojde k nějaké závadě), tak mi to nezničí mix a opačně. Asi poslední fukce co mě napadá, je odebrání signálu z nějaké cesty. Třeba budu chtít signál přímo z basy před kombem. Vezmu tedy dibox a zapojím ho mezi basu a kombo a signál pro sebe si vezmu z něj.
Zapojovat ve tvém případě něco do insertů je podle mě blbost. Použij normální vstupy (line in) a je to. Jen okrajově pro info, jako vstup do mixu musíš použít dva monojacky a ne jednu stereo redukci z malého na velký jack. Pokud by se to tak udělalo, tak něco zažívá hrozný muka. :-)
Závěr je tedy následující. Doma dibox nepotřebuješ (pokud si dáš pozor), pokud budeš zvučit malou akci(besítka), tak se může hodit a na větší akce (koncert) je to zpravidla nutnost.

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Zdeněk Prodance » úte 17. pro 2013 17:02:37

Asi se velkým obloukem zase vracíme k obrázkovému písmu. Ovšem nejdřív musí přijít totální analfabetismus, pak zbydou jen ty obrázky a teprve potom pár nejchytřejších znova přijde na to, že je lepší napsat VŮL, než ho celého malovat s rizikem, že někdo uvidí bejka, jiný kozu či mimozemštana a nikdo nepochopí, že v daném kontextu nejde o zvíře, ale ohodnocení inteligence.
Obávám se, že ani v rámci tohoto vlákna nejde o OT :-(

H.M.

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Pavel Sedlák » úte 17. pro 2013 15:16:55

K dokonalosti to dovedli u Line6 - ten jejich mix po zapnutí vypadá jak počítačová hra The SIMs :?

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Zdeněk Prodance » úte 17. pro 2013 12:19:10

Ano, je asi symptomatické, že než jedno blokové schema, ze kterého jdou vyčíst všechny možnosti i nemožnosti zapojení mixu a vedení signálu v něm, jsou výrobci ochotni malovat donekonečna obrázky kytar, beden, zesilovačů, všelijakých kabelů po celém podiu, někdy jsou u toho i postavičky muzikantů. No a protože nemá každý stejnou kapelu, tak těch obrázků musí být hodně a stejně v nich není ani zlomek informace blokáče.

H.M.

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Pavel Sedlák » úte 17. pro 2013 9:50:40

Ano, blokové schéma tam není, ale je tam alespoň pár příkladů, jak se "to" používá - proto píšu, "o chlup" :-)

Právě proto, že nic není jednoduché, jsem se lehce rozepsal, aby si Draug mohl porovnat svoje představy s tím, co se může dít

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Zdeněk Prodance » úte 17. pro 2013 9:13:20

Nevidím ho ani v té brožuře:

http://www.behringer.com/assets/1204USB ... ochure.pdf

Vzhledem k tomu, že ty dost důležité rozdíly jsou právě v detailech, nejde blokáč od jiného mixu (pokud nejsou opravdu z jedné řady a neliší se třeba jen počtem kanálů nebo nějakým přidaným zařízením, jako je efekt), obvykle použít. Nějaké podobnosti jsou vždycky, ale prostě nevíte kde ano a kde ne.
Ano, aspoň základy řemesla (elektrického) by měl mít každý, kdo si musí aparát sám koupit, zapojit, rozchodit, vyřešit technické problémy. Zvukař typu "ucho a umělecká škola" je samostatně nepoužitelný, může maximálně docházet do práce někam, kde jsou technici, kteří to za něj všechno zařídí. Jinak je pro něj předchozí příspěvek naprosto nesrozumitelný.

H.M.

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Pavel Sedlák » úte 17. pro 2013 9:01:15

DI Box - jak píše Hubert, se říká kdejaké krabičce, ale původně se jednalo o zařízení, které vzniklo ve spojařině a přizpůsobilo impedanci zdroje (typicky krystalový mikrofon), impedanci vedení.

Postupem času se to ujalo i ve zvukové technice.

Například kytarový elektromagnetický snímač potřebuje pro řádnou práci zatěžovací impedanci v řádech stovek kiloohmů.

Jenomže mixážní pulty byly konstruované pro mikrofony.
Dříve byla impedance cca 10 - 30 kOhm, dnes 2 kOhm.
To je pro uvedený snímač ukrutně málo, zvuk je jednak slabý, plochý a druhak bez basů i výšek, prostě hnusný a nepoužitelný.
Tak zvaný DI Box impedanci přizpůsobí - je li dobře vybraný. Zvuk kytary se tak stane použitelným.
Dnes jsou to zpravidla aktívní DI Boxy.

Jiné použití DI Boxu je v situaci, kdy potřebujeme propojit třeba výstup z promítačky s mixážním pultem.
Ve většině případů bude nutný DI Box s transformátorem, který jednak přizpůsobí různé impedance, ale hlavně galvanicky (=nevodivě, izolovaně) oddělí tyto dva světy.

Na pódiích se smrskává použití těchto mašinek na přizpůsobení výstupů kytarových, houslových či harfových snímačů v případech, kdy uvedené nástroje sice disponují preampem, ale nemají symetrický výstup, pak "stačí" například něco jako ART PDB.

Někdy nástroje nedisponují žádným preampem, pak potřebujeme signál zesílit i symetrizovat.
K tomu se hodí třeba http://www.radialeng.com/r2011/stagebug.php

Jindy "brumí" klávesy, nebo multiefekty - v takovém případě opět sáhneme po nějakém transformátorovém DI Boxu.

Naplnění vžitého označení Direct Injection Box pak doslova dojde v případě, kdy potřebujeme nabrat třeba kytaru přímo ze zesilovače.
Výstup zesilovače připojíme do vstupu DI Boxu s označením Amplifier, výstup označený "To speaker" do bedny.
Linkový signál si pak odvedeme, kam potřebujeme.

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Pavel Sedlák » úte 17. pro 2013 7:44:37

Vzhledem k tomu, že jde o pochopení "funkčních bloků" lze asi použít schéma podobného mixu.
Třeba tam nebude USB, ale najdeme tam inserty, linkové a mikrofonní vstupy, výstupy, korekce, měření, což jsou základní věci.

Ono se to dnes nenosí, ale pro úspěšnou práci a solidní výsledky, jsou elementární základy nutné v každém oboru, zvukařinu nevyjímaje...

Je dobře, že se kolega ptá, ale pochopení je především na něm

EDIT: koukám, že "brochureware" je na tom o chlup líp, než manuál: http://www.behringer.com/assets/1204USB ... ochure.pdf

Hm, všechny manuály končí We Hear You...
Zdá se mi, že "blokáče" bývaly v každém manuálu (?)

Tak alespoň pro ilustraci - blokáč Soundcraft řady M
blokac.jpg

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Zdeněk Prodance » pon 16. pro 2013 22:28:01

DIbox se říká hromadě věcí s velmi různou funkcí i diametrálně odlišnou konstrukcí a ještě různější kvalitou a cenou.
Ne, jeho použití nesouvisí nijak s párákem.
Ano, nejen zvukovku v NB můžeš dokonale zničit připojením fantomového napájení.
Pokud chceš vědět, co je v mixu co, tak se musíš naučit používat aspoň ta bloková schémata. Některé mixy mají tzv. nástrojový vstup, obvykle se to volí tlačítkem s logem kytary apod. Jinak je vhodný (aktivní) dibox pro připojení nástroje se snímačem velmi žádoucí a to i při jakkoli krátkém kabelu. Naopak pasivní je skoro nutnost k NB a u kláves jak kdy.

H.M.

Takže asi dáváme knížecí rady, blokové schema k tomuto modelu není v návodu - nemáte ho někdo ?

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od vorel007 » pon 16. pro 2013 21:44:20

Nepoužitím DI-boxu nic nezničíš. A pokud chceš používat zapojení bez něj, nepřesahoval bych délku nesymetrických kabelů do mixu více jak 3 metry. Jen nevím, kam to v mixu zapojíš, když signál z kytary musíš přivést do mikrofonního vstupu a ten je v XLR. V line-in ti budou hrát jen ty klávesy.

Re: Nutnost zapojení DI-boxu

od Draug » pon 16. pro 2013 21:32:54

Takže "rozbít" jeho nepoužitím nic nemůžu, je tak?

A pokud použiju od pultu ke klávesám/kytaře krátký drát (6m například) nemusím jej použít?

Pokud to dobře chápu, nutnost používat DI-box tedy přichází s koupí páráku.

Díky za odpověď, budu klidněji spát :D

Nahoru