od Kuchteleski » čtv 29. říj 2020 14:53:03
jana.holubcova píše: ↑sob 11. črc 2020 4:22:28
Potřebuji poradit. Zvučíme malé akce s aparátem db technologi: vrchy DVX HP15 a spodky na stranu 2x D 18. Mix behringer xr18 . Máme k dispozici dvě RCF 8001 na půjčení. Mohu tyto dvě bedny použít k základní sestavě? Zde jsem se dočetla, že bandpass a bassreflex nelze kombinovat, nebo to nemá dobrý efekt. Předem říkám,že vím jen jak to zapojit a teprve se učím. Jak mohu tyto spodky použít, aby to fungovalo společně s ostatníma basama.
Všechno jde udělat, když jsou k tomu správné nástroje...
jana.holubcova píše: ↑sob 11. črc 2020 4:22:28
Je na to nějaká literatura?
Sound Systems: Design and Optimization od Bob mcCarthy je v tomto směru dobrý začátek.
jana.holubcova píše: ↑sob 11. črc 2020 4:22:28
Představa, nohejbalové hřiště: Dvě bedny D 18 s vrchy DVX HP15 na stranách a v prostředku ty RCF 8001. Je to blbost nebo ne?
Dočetla jsem se, že ty bedny, co jsou ve středu by se měly zpozdit.
To bych nedělal.
LCR konfigurace subbasů (pakliže pro ni není velmi dobrý důvod), bývají zpravidla jedna z nejhorších možných voleb.
// Svoje použití mají ve velkých a širokých venue a je celkem netriviální je udělat správně.
Ve zmíněném scénáři, kdy by se zpožďoval C segment k LR, se používá C jako Subbasový fill, tedy v ten moment musí být řádově slabší, aby neškodil hlavnímu systému (v tomto případě LR).
V okamžiku, kdy se bavíme o venue, kterou mají pokrýt 4 subbasy, tak bych téma LCR subbasů uzavřel s tím, že je to pro tuto aplikaci nevhodné. (Dokonce je to ještě horší než LR konfigurace, jak z hlediska disperze, tak impaktu).
jana.holubcova píše: ↑sob 11. črc 2020 4:22:28
Nemohu je tedy zapojit do serie s ostatníma basama. Jak je mám zapojit s mixem XR 18. Mám je dát do volných AUX a ovládat je jako odposlech? Tam mohu použít ten dealey.
To se nazývá
"Aux fed Sub" a je to korektní technika mixování, kdy basový mix má obsahovat jiné nástroje v jiném poměru než hlavní mix.
Z hlediska systémového návrhu je to celkem nebezpečný nástroj, který vyžaduje uvědomělého FOH zvukaře, protože v důsledku různých poměrů z různých zdrojů bude mít každý nástroj jiný akustický XOver.
V tomto ohledu je daleko bezpečnější
"Group fed Sub", který bych v tomto případě doporučil, viz níže.
jana.holubcova píše: ↑sob 11. črc 2020 4:22:28
Jak to zpoždění spočítám?
Zpoždění [ms] je vzdálenost [m] / rychlost zvuku [m/s] * 1000.
Velmi zjednodušeně to můžeme aproximovat jako 2,9ms na metr.
jana.holubcova píše: ↑sob 11. črc 2020 4:22:28
A ještě prosím, když budu měřit zvuk od beden do místa, kde je mixpult? Když budu mít ten vzoreček, tak odkud se měří Bassreflex a Bandpass. Je to ze středu reproduktoru Bassreflexu, nebo z jiného bodu? A odkud z Bandpassu, kde je reproduktor uzavřený.
Zvuk se měří v místě akustického XO, tedy v místě stejné hlasitosti.
K měření, slouží měřící mikrofon. Když víme, kde se akustický XO nachází, tak můžeme použít k spočítání času laserový metr, který můžeme použít v případě, že máme už
z presetku garantováno, že jednotlivé boxy jsou
grill grill k sobě správně zfázované, což v tomto případě není pravda.
Tedy je zbytečné řešit z jakého místa v prostoru různé ozvučnice hrají, když nemáme ponětí o vlastním zpoždění jednotlivých spkr ani o jejich fázovém průběhu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Abych poradil:
Nejlepší rada je
nekombinovat k sobě věci, které k sobě nepatří.
Nicméně, když není jiné východisko...
Nejjednodušší je v tomto případě prohlásit, že jednotlivé spkr nejsou vzájemně fázově kompatibilní a tak k tomu přistoupit, tedy je nechat hrát vzájemně nekoherentní signál
(mixovat 2x group fed sub a nechat například jeden typ hrát bass, druhý kick toms a synt..).
V ten moment je můžete umístit k sobě na střed a krom toho, že si různé subbasy
nebudou vzájemně ubližovat, budete mít v pořádku jak
disperzi, tak impakt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
S radami, které zde zazněly, z větších i menších důvodů nemůžu souhlasit.
// O tom proč je nepovažuju za dobré se možná rozepíšu někdy v budoucnu.
Jinak způsobů, jak si v takové situaci poradit, je samozřejmě víc. Měl jsem rozepsanou relativně obsáhlou odpověď, ale když jsem ji po sobě přečetl, tak jsem ji smazal a nahrazuji ji tímto malým přehledným diagramem:
[quote=jana.holubcova post_id=75930 time=1594434148]
Potřebuji poradit. Zvučíme malé akce s aparátem db technologi: vrchy DVX HP15 a spodky na stranu 2x D 18. Mix behringer xr18 . Máme k dispozici dvě RCF 8001 na půjčení. Mohu tyto dvě bedny použít k základní sestavě? Zde jsem se dočetla, že bandpass a bassreflex nelze kombinovat, nebo to nemá dobrý efekt. Předem říkám,že vím jen jak to zapojit a teprve se učím. Jak mohu tyto spodky použít, aby to fungovalo společně s ostatníma basama.
[/quote]
Všechno jde udělat, když jsou k tomu správné nástroje...
[quote=jana.holubcova post_id=75930 time=1594434148]
Je na to nějaká literatura?
[/quote]
[url="https://www.amazon.com/Sound-Systems-Optimization-Techniques-Alignment-ebook/dp/B01C8R5E2Q"]Sound Systems: Design and Optimization[/url] od Bob mcCarthy je v tomto směru dobrý začátek.
[quote=jana.holubcova post_id=75930 time=1594434148]
Představa, nohejbalové hřiště: Dvě bedny D 18 s vrchy DVX HP15 na stranách a v prostředku ty RCF 8001. Je to blbost nebo ne?
Dočetla jsem se, že ty bedny, co jsou ve středu by se měly zpozdit.
[/quote]
To bych nedělal.
LCR konfigurace subbasů (pakliže pro ni není velmi dobrý důvod), bývají zpravidla jedna z nejhorších možných voleb.
[color=#aaaaaa]// Svoje použití mají ve velkých a širokých venue a je celkem netriviální je udělat správně.[/color]
Ve zmíněném scénáři, kdy by se zpožďoval C segment k LR, se používá C jako Subbasový fill, tedy v ten moment musí být řádově slabší, aby neškodil hlavnímu systému (v tomto případě LR).
V okamžiku, kdy se bavíme o venue, kterou mají pokrýt 4 subbasy, tak bych téma LCR subbasů uzavřel s tím, že je to pro tuto aplikaci nevhodné. (Dokonce je to ještě horší než LR konfigurace, jak z hlediska disperze, tak impaktu).
[quote=jana.holubcova post_id=75930 time=1594434148]
Nemohu je tedy zapojit do serie s ostatníma basama. Jak je mám zapojit s mixem XR 18. Mám je dát do volných AUX a ovládat je jako odposlech? Tam mohu použít ten dealey.
[/quote]
To se nazývá [b]"Aux fed Sub"[/b] a je to korektní technika mixování, kdy basový mix má obsahovat jiné nástroje v jiném poměru než hlavní mix.
Z hlediska systémového návrhu je to celkem nebezpečný nástroj, který vyžaduje uvědomělého FOH zvukaře, protože v důsledku různých poměrů z různých zdrojů bude mít každý nástroj jiný akustický XOver.
V tomto ohledu je daleko bezpečnější [b]"Group fed Sub"[/b], který bych v tomto případě doporučil, viz níže.
[quote=jana.holubcova post_id=75930 time=1594434148]
Jak to zpoždění spočítám?
[/quote]
Zpoždění [ms] je vzdálenost [m] / rychlost zvuku [m/s] * 1000.
Velmi zjednodušeně to můžeme aproximovat jako 2,9ms na metr.
[quote=jana.holubcova post_id=75930 time=1594434148]
A ještě prosím, když budu měřit zvuk od beden do místa, kde je mixpult? Když budu mít ten vzoreček, tak odkud se měří Bassreflex a Bandpass. Je to ze středu reproduktoru Bassreflexu, nebo z jiného bodu? A odkud z Bandpassu, kde je reproduktor uzavřený.
[/quote]
Zvuk se měří v místě akustického XO, tedy v místě stejné hlasitosti.
K měření, slouží měřící mikrofon. Když víme, kde se akustický XO nachází, tak můžeme použít k spočítání času laserový metr, který můžeme použít v případě, že máme už [b]z presetku garantováno[/b], že jednotlivé boxy jsou [b]grill grill k sobě správně zfázované[/b], což v tomto případě není pravda.
Tedy je zbytečné řešit z jakého místa v prostoru různé ozvučnice hrají, když nemáme ponětí o vlastním zpoždění jednotlivých spkr ani o jejich fázovém průběhu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Abych poradil:
Nejlepší rada je[i] nekombinovat k sobě věci, které k sobě nepatří[/i].
Nicméně, když není jiné východisko...
Nejjednodušší je v tomto případě prohlásit, že jednotlivé spkr nejsou vzájemně fázově kompatibilní a tak k tomu přistoupit, tedy je nechat hrát vzájemně nekoherentní signál [color=#aaaaaa](mixovat 2x group fed sub a nechat například jeden typ hrát bass, druhý kick toms a synt..)[/color].
V ten moment je můžete umístit k sobě na střed a krom toho, že si různé subbasy [i]nebudou vzájemně ubližovat[/i], budete mít v pořádku jak [i]disperzi, tak impakt[/i].
[attachment=1]pomBandpassBassreflex.PNG[/attachment]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
S radami, které zde zazněly, z větších i menších důvodů nemůžu souhlasit.
[color=#aaaaaa]// O tom proč je nepovažuju za dobré se možná rozepíšu někdy v budoucnu.[/color]
Jinak způsobů, jak si v takové situaci poradit, je samozřejmě víc. Měl jsem rozepsanou relativně obsáhlou odpověď, ale když jsem ji po sobě přečetl, tak jsem ji smazal a nahrazuji ji tímto malým přehledným diagramem:
[attachment=0]Bandpass Bassreflex.png[/attachment]