od Pijan » pát 09. pro 2011 22:01:19
V první řadě bych ti doporučil věnovat čas hlavně tomu, aby bicí hrály dobře sami od sebe. Když jsou dobrý a dobře nalazený bicí, není potřeba to potom nikterak razantně efektovat a máš dobrej zvuk už na sucho, s kterým se dá pracovat a ne cosi, co se musí zachraňovat.
Když už budeš používat gate k odstranění přeslechů, tak si dej pozor, ať ti neukrojí část přirozenýho zvuku (pokud to nechceš jako efekt). Radši míň než, aby tomu něco chybělo.
Když je dobrej kopákovej mikrofon, tak z něj uděláš dobrej zvuk, je to hodně pohrát si s jeho umístěním. Jsem zvyklej dávat dva - kondenzátorovou tužku a velkomembránovej dynamickej - někdy na stejnou úroveň jindy jeden spíš víc dovnitř druhej k díře - zase podle toho, jak se mi to zdá. Zase když je máš vůči sobě posunutý, tak je důležitý je časově posunout, aby nebyl jeden vůči druhýmu zpožděnej. Když je kopák bez díry v rezonanční bláně, tak se mi osvědčilo mikrofon dát na stranu ke šlapce a otočit mu fázi. Když si necháš zahrát a nahraješ si kousek, tak tam už uslyšíš, jestli to, co leze z mikrofonu je dobrý nebo s ním bude lepší hejbnout.
Na Snare je vhodný mít alespoň 2 mikrofony. Ve stručnosti máš z horního attack horní blány a z dolního zadrnčení struníku. Kdybys měl jen jeden mikrofon, tak dej to, co spíš potřebuješ, ale v 90% případů bych volil horní. Když by ses rozhodoval jestli dát 2 mikrofony na kopák nebo virbl, tak radši na virbl.
Já tomy třeba negatuju vůbec, jen si je vystříhám a dozvuk nastavuju každýmu úderu zvlášť, jak potřebuju přes fadeout. Když umisťuješ mikrofony, tak je dobrý je umístit aby mířily zhruba na střed blány. Když ho namíříš na okraj, tak dostaneš nehezkou rozplizlotinu. Dlouhej dozvuk se zase spíš než digitálním zkracováním snaž nejdřív vyřešit u nástroje. Je to jako kdybych nahrál rozlazenou kytaru a kytarista po mě chtěl, ať mu to digitálně doladim.
Co se HiHat týče, rozhodně bych jí snímal zvlášť - zase pak máš větší prostor s ní pracovat. Teď naposledy jsem si experimentoval, snímal ji zezpoda a přimýchával s otočenou fází. Celkem zajímavě mi potom vyzněla s overheadama.
U overheadů se vykašli na metodu XY. Jsou od sebe dostatečně daleko vůči zdroji hluku na to, aby ti hrozil hřebenovej filtr. Když je sejmeš XY nebo je dáš moc vysoko, tak pak máš bicí moc úzký a máš z nich dojem, že hrajou někde vzadu v nahrávce. Jinak zvuk Overů ti prakticky dělá zvuk bicích. Proto se často silně komprimujou (např. 40:1). Zase je to hodně o tom, jaký máš podmínky, možnosti a čeho chceš dosáhnout.
Jinak z přeslechů bych nějakou extra tragédii nedělal - důležitý je, jak to působí jako celek a přijde mi zbytečný snažit se o sterilitu. Teda pokud to nechceš nahrávat někde mezi 4 holejma stěnama. V tom případě to dopadne líp, kdyby sis to napsal v MIDI a nechal si to v nějakym studiu prohnat pluginem. Nebo jít rovnou do studia a tam si nechal nahrát jen bicí a zbytek si nahrál doma.
Abych to shrnul, tak hlavně ať je dobrej nástroj,
dobře nalazenej a s dobrejma mikrofonama. V akusticky rozumnej místnosti to je 90% úspěchu.

V první řadě bych ti doporučil věnovat čas hlavně tomu, aby bicí hrály dobře sami od sebe. Když jsou dobrý a dobře nalazený bicí, není potřeba to potom nikterak razantně efektovat a máš dobrej zvuk už na sucho, s kterým se dá pracovat a ne cosi, co se musí zachraňovat.
Když už budeš používat gate k odstranění přeslechů, tak si dej pozor, ať ti neukrojí část přirozenýho zvuku (pokud to nechceš jako efekt). Radši míň než, aby tomu něco chybělo.
Když je dobrej kopákovej mikrofon, tak z něj uděláš dobrej zvuk, je to hodně pohrát si s jeho umístěním. Jsem zvyklej dávat dva - kondenzátorovou tužku a velkomembránovej dynamickej - někdy na stejnou úroveň jindy jeden spíš víc dovnitř druhej k díře - zase podle toho, jak se mi to zdá. Zase když je máš vůči sobě posunutý, tak je důležitý je časově posunout, aby nebyl jeden vůči druhýmu zpožděnej. Když je kopák bez díry v rezonanční bláně, tak se mi osvědčilo mikrofon dát na stranu ke šlapce a otočit mu fázi. Když si necháš zahrát a nahraješ si kousek, tak tam už uslyšíš, jestli to, co leze z mikrofonu je dobrý nebo s ním bude lepší hejbnout.
Na Snare je vhodný mít alespoň 2 mikrofony. Ve stručnosti máš z horního attack horní blány a z dolního zadrnčení struníku. Kdybys měl jen jeden mikrofon, tak dej to, co spíš potřebuješ, ale v 90% případů bych volil horní. Když by ses rozhodoval jestli dát 2 mikrofony na kopák nebo virbl, tak radši na virbl.
Já tomy třeba negatuju vůbec, jen si je vystříhám a dozvuk nastavuju každýmu úderu zvlášť, jak potřebuju přes fadeout. Když umisťuješ mikrofony, tak je dobrý je umístit aby mířily zhruba na střed blány. Když ho namíříš na okraj, tak dostaneš nehezkou rozplizlotinu. Dlouhej dozvuk se zase spíš než digitálním zkracováním snaž nejdřív vyřešit u nástroje. Je to jako kdybych nahrál rozlazenou kytaru a kytarista po mě chtěl, ať mu to digitálně doladim.
Co se HiHat týče, rozhodně bych jí snímal zvlášť - zase pak máš větší prostor s ní pracovat. Teď naposledy jsem si experimentoval, snímal ji zezpoda a přimýchával s otočenou fází. Celkem zajímavě mi potom vyzněla s overheadama.
U overheadů se vykašli na metodu XY. Jsou od sebe dostatečně daleko vůči zdroji hluku na to, aby ti hrozil hřebenovej filtr. Když je sejmeš XY nebo je dáš moc vysoko, tak pak máš bicí moc úzký a máš z nich dojem, že hrajou někde vzadu v nahrávce. Jinak zvuk Overů ti prakticky dělá zvuk bicích. Proto se často silně komprimujou (např. 40:1). Zase je to hodně o tom, jaký máš podmínky, možnosti a čeho chceš dosáhnout.
Jinak z přeslechů bych nějakou extra tragédii nedělal - důležitý je, jak to působí jako celek a přijde mi zbytečný snažit se o sterilitu. Teda pokud to nechceš nahrávat někde mezi 4 holejma stěnama. V tom případě to dopadne líp, kdyby sis to napsal v MIDI a nechal si to v nějakym studiu prohnat pluginem. Nebo jít rovnou do studia a tam si nechal nahrát jen bicí a zbytek si nahrál doma.
Abych to shrnul, tak hlavně ať je dobrej nástroj, [u]dobře nalazenej[/u] a s dobrejma mikrofonama. V akusticky rozumnej místnosti to je 90% úspěchu. :wink: