od MADMAX » sob 14. zář 2013 14:50:10
pokud se jedná o profesionální kapelu, která si s sebou veze profíka, kterého platí, tak jednoznačně pustit za pult. Takový člověk většinou nebývá namachrovaný idiot. Nezřídka zjistíš, že o věci ví víc než Ty a můžeš leccos okoukat a naučit se - stál jsem takhle "za zády" desítkám a desítkám zahraničních zvukařů, kteří přijeli s opravdovými hvězdami. Mimochodem, většina z nich začne tím, že si do PA pustí nějakou svojí muziku z CD nebo iPodu a poslechne si systém - pokud to hraje dobře, občas si sáhnou do GEQ, ale skoro nikdo neřeší nějaké zásahy do DSP, většinou oprávněně věří, že když jsem tam s L-acoustics, EAW nebo Nexem, tak že ten systém taky umím nastavit. A pokud se zvukaři třeba nezdá nastavení Tvého Speaker Managementu, tak umí slušně požádat o to, aby se mohl podívat do parametrů, případně do nich hrábnout. (Taky se mi v jednom nejmenovaném klubu stalo, že chlapci měli na LEMu DX24 sice správně nastavené dělicí frekvence sub/top, ale nulovou strmost filtrů...)
Představ si situaci, kdy jsi s tou kapelou přijel Ty, a chovej se tak, jak by sis přál, aby se v takovém případě místní zvukaři chovali k Tobě - když pro ně uděláš, co jim na očích vidíš, tak se Ti to jednou začne vracet: věř tomu, protože jsem mnohokrát absolvoval obě úlohy, tak vím, že to funguje. Dokonce zjistíš, že lidi jezdí rádi k Vám do klubu, "protože je tam ten vstřícnej chlapík", a naopak Tě rádi uvidí i za svým pultem - se spoustou lidí jsem se takhle spřátelil a rádi se na kšeftech potkáváme - je to docela milé, když Ti kolega z druhého konce republiky na festivalu řekne: "Nazdááár, ty jsi přijel odmíchat (kapelu XY)? - supeeeer, konečně si můžu v klidu dojít na kafe!"
Pokud pracujete s digitálním pultem, je dobré neodcházet, pakliže Ti kapelní zvukař vyloženě neřekne, že klidně můžeš - i kovanému profíkovi se může stát, že na Tvém pultu bude těžce hledat nějakou fíčuru nebo "se zaklove" - nebude moct z nějakého menu ven, protože s tímhle typem pultu nějakou dobu nedělal a "nemůže se najít". Proto by u digitálu měl pořád být někdo, kdo ho skutečně zná a ví kde je co momentálně naroutované atd. (takovému člověku se říká "baby sitter"). I v této pozici Ti může začít být pořádně horko, jako bylo mně, když přišel monitorový zvukař od Paco de Lucii, podíval se na MIDAS Pro3 (který měli, kromě analogových XL4, Heritage 3000 a Soundcraftu Series Five jako jediný digitál "povolený" v rideru!!!!!) a prohlásil - "Great desk - I've never seen it before!"
pokud se jedná o profesionální kapelu, která si s sebou veze profíka, kterého platí, tak jednoznačně pustit za pult. Takový člověk většinou nebývá namachrovaný idiot. Nezřídka zjistíš, že o věci ví víc než Ty a můžeš leccos okoukat a naučit se - stál jsem takhle "za zády" desítkám a desítkám zahraničních zvukařů, kteří přijeli s opravdovými hvězdami. Mimochodem, většina z nich začne tím, že si do PA pustí nějakou svojí muziku z CD nebo iPodu a poslechne si systém - pokud to hraje dobře, občas si sáhnou do GEQ, ale skoro nikdo neřeší nějaké zásahy do DSP, většinou oprávněně věří, že když jsem tam s L-acoustics, EAW nebo Nexem, tak že ten systém taky umím nastavit. A pokud se zvukaři třeba nezdá nastavení Tvého Speaker Managementu, tak umí slušně požádat o to, aby se mohl podívat do parametrů, případně do nich hrábnout. (Taky se mi v jednom nejmenovaném klubu stalo, že chlapci měli na LEMu DX24 sice správně nastavené dělicí frekvence sub/top, ale nulovou strmost filtrů...)
Představ si situaci, kdy jsi s tou kapelou přijel Ty, a chovej se tak, jak by sis přál, aby se v takovém případě místní zvukaři chovali k Tobě - když pro ně uděláš, co jim na očích vidíš, tak se Ti to jednou začne vracet: věř tomu, protože jsem mnohokrát absolvoval obě úlohy, tak vím, že to funguje. Dokonce zjistíš, že lidi jezdí rádi k Vám do klubu, "protože je tam ten vstřícnej chlapík", a naopak Tě rádi uvidí i za svým pultem - se spoustou lidí jsem se takhle spřátelil a rádi se na kšeftech potkáváme - je to docela milé, když Ti kolega z druhého konce republiky na festivalu řekne: "Nazdááár, ty jsi přijel odmíchat (kapelu XY)? - supeeeer, konečně si můžu v klidu dojít na kafe!"
Pokud pracujete s digitálním pultem, je dobré neodcházet, pakliže Ti kapelní zvukař vyloženě neřekne, že klidně můžeš - i kovanému profíkovi se může stát, že na Tvém pultu bude těžce hledat nějakou fíčuru nebo "se zaklove" - nebude moct z nějakého menu ven, protože s tímhle typem pultu nějakou dobu nedělal a "nemůže se najít". Proto by u digitálu měl pořád být někdo, kdo ho skutečně zná a ví kde je co momentálně naroutované atd. (takovému člověku se říká "baby sitter"). I v této pozici Ti může začít být pořádně horko, jako bylo mně, když přišel monitorový zvukař od Paco de Lucii, podíval se na MIDAS Pro3 (který měli, kromě analogových XL4, Heritage 3000 a Soundcraftu Series Five jako jediný digitál "povolený" v rideru!!!!!) a prohlásil - "Great desk - I've never seen it before!"