od Aleš » úte 10. úno 2009 17:15:33
Původně jsem chtěl napsat krátký příspěvek popisující hříchy mládí, ale nějak jsem se rozjel a vyšla mi z toho rekapitulace celého mého "zvukového" života... Kdo nerad čte, tak zbytek textu prosím přeskočte
Se zvukem jsem začínal v životě hned dvakrát. Poprvé coby 12-13letý smrad v dobách třeskutého míru (také cca 1984) - zesilovačem 2x5W se dvěma MBA810, dvěma bedýnkama s nějakými širokopásmovými ARE, polským kazeťákem Unitra, lampovým kotoučákem Sonet a několika nabarvenými žárovkami jsem dělal bugr na školních besídkách na základce. Později na střední škole byly MBA810 nahrazeny zesilovačem se dvěma MDA2020 (byly to takové stavebnice TESLA sypané v sáčku) a vlastnoručními bedýnkami s ARN6604+ARV161 (ARN šel napřímo a ARV přes 4uF krabicový kondenzátor:-)
V r. 1987 se pak stěžejním bodem "aparátu" stal lampový zesilovač Tesla Mono 50, jakási samodomo bedna s 15" a 13" AROčky a převodním trafem ze 100V a kotoučový magnetofon Tesla B41, vše zakoupené za pár naškudlených stovek na radioamatérské burze. K tomuto jsem si dobastlil jednoduchý, asi šestivstupý mix a posháněl pár mikrofonů, nic profi, většinou z příslušenství různých magnetofonů. Obrovskou pýchou pak byl mikrofon AMD410 a páskový dozvuk Tesla Studioecho (nebo tak nějak), které jsme si občas se svolením ředitele školy směli půjčit od školního rozhlasu... S tímto vybavením jsem ozvučoval a nahrával převážně zkušebnové hraní dvou velmi amatérských kapel, které naštěstí kromě pár školních besídek nikdy nevystoupily veřejně:-)
Ke konci tohoto období (1989/1990) jsme s jednou z těch kapel měli 2x50W Transiwatt na dvě bedny ARS1054 a 2x100W konec vlastní výroby na dva samodomo basreflexové subwoofery, 2x dvě ARN8608. K tomu jsem postavil 12 vstupý mix, který už měl vzdálené náznaky podoby s poloprofi zařízeními (4-pásmové korekce, 1x pre-aux, 1x post-aux). Hráčská úroveň i repertoár se tou dobou už zlepšily natolik, že bylo možné pomýšlet i na veřejnou produkci a za tím účelem jsme dne 16.12.1989 absolvovali přehrávky před komisí:-) K žádnému hraní ale nedošlo, jednak by to s tím vybavením nešlo, jednak se všichni rozprchli na školy a času i chuti bylo stále méně. Tak si nakonec každý z kapely pobral svoje cajky a aktivity ustaly.
V průběhu 90. let jsem také vystudoval a nastoupil do práce a zdálo se, že se zvukem už nikdy nic společného mít nebudu. V roce 1999 ovšem do firmy nastoupil nový kolega, který mj. hrál na kytaru v místní regionální zábavové kapele P.A.C. Záhy se vyprofiloval ke zdravému jádru, které chodilo po práci na pivo, no a tam jsme postupně zabředali do debat o muzice, kytarových aparátech a podobně. On hrál na nejrůznější slátaniny "bustrů" s tranzistorovými konci, dopracoval se ke kombu Marshall Valvestate a snil pořád o celolampovém aparátě. I rozpomněl jsem se jednou mezi čtvrtým a pátým pivem, že se mi doma z mladých let válí výše uvedený lampáč Mono 50... Internet už tehdy fungoval, tak jsme vyšmejdili schémata různých preampů a aparátů a po večerech jsem zbastlil dvoukanálový celolampáč s preampem podle Marshall JCM800 model 2205 a koncem z Mono 50, kterému jsem na výstupák domotal vinutí pro 4 ohmy (Sinclair promine, už to nikdy dělat nebudu:-) Kupodivu to hrálo docela slušně, s později zakoupenou origo Marshall bednou 4x12" dokonce výborně. S tímto zařízením jsem tedy začal občas přijíždět na zkoušky kapely a ladili jsme různé detaily. Kapelník si povšiml, že si s těma drátama trochu rozumím a slovo dalo slovo, jestli bych se nepodíval občas i na jejich zvukový aparát.
Ten tvořily čtyři basreflexové subwoofery 2x15" s přemotanými kiňáky a čtyři satelity s přemotaným ARM9408 a dvěma Tonsily GDWT12-19 (!). Na basy byl konec 2x600W od NVE, cross NVE a na vrchy 2x300W RTG - Tengler. V jednom kanále zakmitával a Tonsily na pravé straně PA chodily co chvilka kukat, tak byl nahrazen koncem 2x400W také NVE. Mix byl 16 vstupý neznámé značky Ultrasound 1624, párák Zeck 24 žil, a v racku Alesis Midiverb III a jeden kompresor 3630. Mikrofony Sekaku, Solton, Shure Prologue apod.... Světla byla zbastlená z 24V/55W autožárovek a parabol světlometů, napájená z obrovského těžkého 2kW trafa 230/24 přes relátka, která ovládal osvětlovač z tlačítkového pultíku, nataženého jakýmsi telefonním vícežilovým káblem ze stanoviště zvukaře... Nevěděl jsem o tom tehdy naprosto nic a myslel jsem si, že to všecko je takto dobře:-)
Kapela P.A.C. ale hrála čím dál míň, až skončila úplně. Aparát ležel na zkušebně a už se uvažovalo se o jeho rozprodání, když začátkem letní sezóny 2003 zavolala jiná místní kutálka, kterou v den akce vyšplouchl objednaný zvukař - vzal lepší kšeft a jim nic neřekl. Ochotně jsme tehdy s výše uvedeným cajkem zaskočili, já za mixem a kapelník P.A.C. za osvětlovačskými tlačítky. Akce se v mezích možností vcelku vydařila, kapela byla spokojená, takže nám dali na léto pár dalších kšeftů. To nás nabudilo natolik, že jsme se rozhodli dát se dohromady a začít jezdit se zvukem "na kšeft". Prvním mým větším zásahem do aparátu a zároveň investicí bylo pořízení Behringer MDX4600 a Sound Destroyer DSP1124P:-)
Naše z neznalosti pramenící drzost dosáhla té míry, že jsme koncem léta 2003 ozvučovali místní obecní slavnosti, kde vrcholem programu bylo vystoupení skupiny Fleret. Ustáli to a vystoupení odehráli, ovšem jejich znechucené výrazy v tváři po akci dodnes nezapomenu... Bylo to zásadním podnětem, kdy můj pocit, že něco není úplně v pořádku a asi se to má dělat nějak jinak, přerostl v jistotu... Tou dobou jsem už také registroval existenci fóra na zesilovace.cz, kde jsem začal sbírat rozumy. To málo, co jsem už věděl, naštěstí stačilo na oddělení zrna od plev a soustředil jsem se na příspěvky lidí jako je Hubert, Sinclair, Sendy a později na jiných fórech Petr V., MAD, J.J., JKL, a další.
V r. 2004 jsem změnil zaměstnání a mohl jsem si dovolit relativně štědře začít dotovat upgrade aparatury. První akcí bylo vyházení přemotaných ARM a Tonsilů ze satelitů a jejich nahrazení kombinací dle EM151 (Eminence Delta 15 a Selenium D210Ti), k tomu se pořídil první QSC RMX1850HD, no a už to jelo, jak ve zvuku , tak ve světlech. Tento proces trvá v podstatě dosud, jen už je převážně financovaný z peněz, které aparatura sama vydělá. Momentální stav můžete vidět tady vedle pod odkazem na naše textové pseudostránky:-)
Není to žádná špička, ale já nemám ambice (ani žaludek:-) dělat byznys a první ligu. Pro zábavu a uspokojení mně stačí jen "okres", který chci dělat tak, abych se nemusel před lidma i před sebou stydět. Kvalitnější technice se do budoucna samozřejmě nebráním, ovšem musíme být schopni na ni nejdřív vydělat, nechci zabřednout do dluhů a muset pak jezdit všude za každou cenu. Tož tak:-)
P.S. Grafomanií normálně netrpím, tohle je výjimka

Původně jsem chtěl napsat krátký příspěvek popisující hříchy mládí, ale nějak jsem se rozjel a vyšla mi z toho rekapitulace celého mého "zvukového" života... Kdo nerad čte, tak zbytek textu prosím přeskočte :-)
Se zvukem jsem začínal v životě hned dvakrát. Poprvé coby 12-13letý smrad v dobách třeskutého míru (také cca 1984) - zesilovačem 2x5W se dvěma MBA810, dvěma bedýnkama s nějakými širokopásmovými ARE, polským kazeťákem Unitra, lampovým kotoučákem Sonet a několika nabarvenými žárovkami jsem dělal bugr na školních besídkách na základce. Později na střední škole byly MBA810 nahrazeny zesilovačem se dvěma MDA2020 (byly to takové stavebnice TESLA sypané v sáčku) a vlastnoručními bedýnkami s ARN6604+ARV161 (ARN šel napřímo a ARV přes 4uF krabicový kondenzátor:-)
V r. 1987 se pak stěžejním bodem "aparátu" stal lampový zesilovač Tesla Mono 50, jakási samodomo bedna s 15" a 13" AROčky a převodním trafem ze 100V a kotoučový magnetofon Tesla B41, vše zakoupené za pár naškudlených stovek na radioamatérské burze. K tomuto jsem si dobastlil jednoduchý, asi šestivstupý mix a posháněl pár mikrofonů, nic profi, většinou z příslušenství různých magnetofonů. Obrovskou pýchou pak byl mikrofon AMD410 a páskový dozvuk Tesla Studioecho (nebo tak nějak), které jsme si občas se svolením ředitele školy směli půjčit od školního rozhlasu... S tímto vybavením jsem ozvučoval a nahrával převážně zkušebnové hraní dvou velmi amatérských kapel, které naštěstí kromě pár školních besídek nikdy nevystoupily veřejně:-)
Ke konci tohoto období (1989/1990) jsme s jednou z těch kapel měli 2x50W Transiwatt na dvě bedny ARS1054 a 2x100W konec vlastní výroby na dva samodomo basreflexové subwoofery, 2x dvě ARN8608. K tomu jsem postavil 12 vstupý mix, který už měl vzdálené náznaky podoby s poloprofi zařízeními (4-pásmové korekce, 1x pre-aux, 1x post-aux). Hráčská úroveň i repertoár se tou dobou už zlepšily natolik, že bylo možné pomýšlet i na veřejnou produkci a za tím účelem jsme dne 16.12.1989 absolvovali přehrávky před komisí:-) K žádnému hraní ale nedošlo, jednak by to s tím vybavením nešlo, jednak se všichni rozprchli na školy a času i chuti bylo stále méně. Tak si nakonec každý z kapely pobral svoje cajky a aktivity ustaly.
V průběhu 90. let jsem také vystudoval a nastoupil do práce a zdálo se, že se zvukem už nikdy nic společného mít nebudu. V roce 1999 ovšem do firmy nastoupil nový kolega, který mj. hrál na kytaru v místní regionální zábavové kapele P.A.C. Záhy se vyprofiloval ke zdravému jádru, které chodilo po práci na pivo, no a tam jsme postupně zabředali do debat o muzice, kytarových aparátech a podobně. On hrál na nejrůznější slátaniny "bustrů" s tranzistorovými konci, dopracoval se ke kombu Marshall Valvestate a snil pořád o celolampovém aparátě. I rozpomněl jsem se jednou mezi čtvrtým a pátým pivem, že se mi doma z mladých let válí výše uvedený lampáč Mono 50... Internet už tehdy fungoval, tak jsme vyšmejdili schémata různých preampů a aparátů a po večerech jsem zbastlil dvoukanálový celolampáč s preampem podle Marshall JCM800 model 2205 a koncem z Mono 50, kterému jsem na výstupák domotal vinutí pro 4 ohmy (Sinclair promine, už to nikdy dělat nebudu:-) Kupodivu to hrálo docela slušně, s později zakoupenou origo Marshall bednou 4x12" dokonce výborně. S tímto zařízením jsem tedy začal občas přijíždět na zkoušky kapely a ladili jsme různé detaily. Kapelník si povšiml, že si s těma drátama trochu rozumím a slovo dalo slovo, jestli bych se nepodíval občas i na jejich zvukový aparát.
Ten tvořily čtyři basreflexové subwoofery 2x15" s přemotanými kiňáky a čtyři satelity s přemotaným ARM9408 a dvěma Tonsily GDWT12-19 (!). Na basy byl konec 2x600W od NVE, cross NVE a na vrchy 2x300W RTG - Tengler. V jednom kanále zakmitával a Tonsily na pravé straně PA chodily co chvilka kukat, tak byl nahrazen koncem 2x400W také NVE. Mix byl 16 vstupý neznámé značky Ultrasound 1624, párák Zeck 24 žil, a v racku Alesis Midiverb III a jeden kompresor 3630. Mikrofony Sekaku, Solton, Shure Prologue apod.... Světla byla zbastlená z 24V/55W autožárovek a parabol světlometů, napájená z obrovského těžkého 2kW trafa 230/24 přes relátka, která ovládal osvětlovač z tlačítkového pultíku, nataženého jakýmsi telefonním vícežilovým káblem ze stanoviště zvukaře... Nevěděl jsem o tom tehdy naprosto nic a myslel jsem si, že to všecko je takto dobře:-)
Kapela P.A.C. ale hrála čím dál míň, až skončila úplně. Aparát ležel na zkušebně a už se uvažovalo se o jeho rozprodání, když začátkem letní sezóny 2003 zavolala jiná místní kutálka, kterou v den akce vyšplouchl objednaný zvukař - vzal lepší kšeft a jim nic neřekl. Ochotně jsme tehdy s výše uvedeným cajkem zaskočili, já za mixem a kapelník P.A.C. za osvětlovačskými tlačítky. Akce se v mezích možností vcelku vydařila, kapela byla spokojená, takže nám dali na léto pár dalších kšeftů. To nás nabudilo natolik, že jsme se rozhodli dát se dohromady a začít jezdit se zvukem "na kšeft". Prvním mým větším zásahem do aparátu a zároveň investicí bylo pořízení Behringer MDX4600 a Sound Destroyer DSP1124P:-)
Naše z neznalosti pramenící drzost dosáhla té míry, že jsme koncem léta 2003 ozvučovali místní obecní slavnosti, kde vrcholem programu bylo vystoupení skupiny Fleret. Ustáli to a vystoupení odehráli, ovšem jejich znechucené výrazy v tváři po akci dodnes nezapomenu... Bylo to zásadním podnětem, kdy můj pocit, že něco není úplně v pořádku a asi se to má dělat nějak jinak, přerostl v jistotu... Tou dobou jsem už také registroval existenci fóra na zesilovace.cz, kde jsem začal sbírat rozumy. To málo, co jsem už věděl, naštěstí stačilo na oddělení zrna od plev a soustředil jsem se na příspěvky lidí jako je Hubert, Sinclair, Sendy a později na jiných fórech Petr V., MAD, J.J., JKL, a další.
V r. 2004 jsem změnil zaměstnání a mohl jsem si dovolit relativně štědře začít dotovat upgrade aparatury. První akcí bylo vyházení přemotaných ARM a Tonsilů ze satelitů a jejich nahrazení kombinací dle EM151 (Eminence Delta 15 a Selenium D210Ti), k tomu se pořídil první QSC RMX1850HD, no a už to jelo, jak ve zvuku , tak ve světlech. Tento proces trvá v podstatě dosud, jen už je převážně financovaný z peněz, které aparatura sama vydělá. Momentální stav můžete vidět tady vedle pod odkazem na naše textové pseudostránky:-)
Není to žádná špička, ale já nemám ambice (ani žaludek:-) dělat byznys a první ligu. Pro zábavu a uspokojení mně stačí jen "okres", který chci dělat tak, abych se nemusel před lidma i před sebou stydět. Kvalitnější technice se do budoucna samozřejmě nebráním, ovšem musíme být schopni na ni nejdřív vydělat, nechci zabřednout do dluhů a muset pak jezdit všude za každou cenu. Tož tak:-)
P.S. Grafomanií normálně netrpím, tohle je výjimka :-)