Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Pravidla fóra
...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném.
...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném.
-
- Reklama
Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Ahojte,
zvučím okresní ligu, a tak se velice často setkávám s kapelama, který třeba ještě nikdy nehrály nebo hrály jen párkrát. Snažím se vytvořit takový základní přehled nejčastějších chyb, kterých se tyhle kapely dopouštějí a jak se jich vyvarovat, právě pro ty začátečníky.
Tak jsem se chtěl zeptat ještě na vaše zkušenosti, s čím jste se při zvučení setkali, abych mohl seznam rozšířit.
Zde jsou moje postřehy
Tipy a rady pro muzikanty
zvučím okresní ligu, a tak se velice často setkávám s kapelama, který třeba ještě nikdy nehrály nebo hrály jen párkrát. Snažím se vytvořit takový základní přehled nejčastějších chyb, kterých se tyhle kapely dopouštějí a jak se jich vyvarovat, právě pro ty začátečníky.
Tak jsem se chtěl zeptat ještě na vaše zkušenosti, s čím jste se při zvučení setkali, abych mohl seznam rozšířit.
Zde jsou moje postřehy
Tipy a rady pro muzikanty
Naposledy upravil(a) kokoumes dne čtv 26. lis 2009 14:57:27, celkem upraveno 1 x.
- Pavel Sedlák
- Uživatel

- Příspěvky: 1335
- Registrován: úte 24. črc 2007 12:44:06
- Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Hlavně ať nehulej aparáty naplno, bubeníci můžu taky šetřit energií a většinou je potřeba poladit...
Nemám strach z lopaty, mám strach ze srpu a kladiva
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
No myslím,že s tou energií bych u bubeníků asi neuspěl. To bych omezil asi jen na malé prostory.
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Doporučil bych jim asi jediné: komunikovat! Takže v předstihu před koncertem poslat pořadateli stageplan, před koncertem říct zvukaři jak by si to oni představovali (dominantní nástroj/hlas) a poslouchat jeho doporučení (ztlumit/natočit nástroj, držení mikrofonu). Zbytek už je čistě kapelní (špatný aranže), pořadatelská (mizerný sál) nebo zvukařská (nekvalitní výbava) záležitost.
Žijem, pijem, tancujem! Jsem velký a tvrdohlavý!
-
Návštěvník
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
BINGO !
Na pódiu kytara naplno a zpívající kytarista si stěžuje, že se neslyší v odposlechu...
Poslední zážitek je, že to hulil tak, že jsem měl kytaru úplně stáhnutou a kytara přes to byla dominantní v celém sále.
Párkrát jsem ho požádal o ztišení, ale reakce žádná, takže žádné možnosti už nezbyly.
Ten týpek během produkce žádal slovy "kurva do *vulgární slovo*" chci se slyšet ale tu kytaru stejně neubral.
Je to sice neprofesionální, ale na pódiový monitoring jsem se vybod...
Inu underground
Na pódiu kytara naplno a zpívající kytarista si stěžuje, že se neslyší v odposlechu...
Poslední zážitek je, že to hulil tak, že jsem měl kytaru úplně stáhnutou a kytara přes to byla dominantní v celém sále.
Párkrát jsem ho požádal o ztišení, ale reakce žádná, takže žádné možnosti už nezbyly.
Ten týpek během produkce žádal slovy "kurva do *vulgární slovo*" chci se slyšet ale tu kytaru stejně neubral.
Je to sice neprofesionální, ale na pódiový monitoring jsem se vybod...
Inu underground
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Dobrej nápad. Možná by stálo za úvahu, zda nezpracovat postupně, po shromáždění více námětů nějakou jednodušší "kuchařku" nejen pro "aparaturoodpudivé" hudebníky, ale i pořadatele a pak to zde nechat jako samostataný "Download". Jenže si nejsem jist, kolik oslovených si to stáhne a poučí se z toho.
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
To Návštěvník: Ale to už je zde ohraná klasika.
Nejhorší na tom je, že lidi přijdou za tebou, coby za nahluchlým pitomcem, aby jsi to ztišil.
Nejhorší na tom je, že lidi přijdou za tebou, coby za nahluchlým pitomcem, aby jsi to ztišil.
-
honza637
- Uživatel

- Příspěvky: 636
- Registrován: ned 18. kvě 2008 23:42:26
- Bydliště: Sezimovo Ústí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Tohle je naprosto zbytečné. Ten člověk si myslí že má pravdu a nebude ochoten přistoupit na to že nemá. Sám takového člověka taky znám. Cokoliv říkat je zbytečnost.Ota píše:Dobrej nápad. Možná by stálo za úvahu, zda nezpracovat postupně, po shromáždění více námětů nějakou jednodušší "kuchařku" nejen pro "aparaturoodpudivé" hudebníky, ale i pořadatele a pak to zde nechat jako samostataný "Download". Jenže si nejsem jist, kolik oslovených si to stáhne a poučí se z toho.
Analog je analog - trochu toho šumu tam být musí...
- Jose1
- Uživatel

- Příspěvky: 638
- Registrován: stř 20. kvě 2009 19:31:19
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Já si chtěl jeden čas schovávat výstřižky z Muzikusu, když mě nějaký článek připadal osvětový právě pro tuto skupinu lidí. Nalepit je na tvrdej papír, vozit to s sebou v kroužkové vazbě a v tichosti nechávat číst vyvoleným.
Upustil jsem od toho......
Upustil jsem od toho......
-
george_58
- Uživatel

- Příspěvky: 203
- Registrován: úte 19. pro 2006 9:48:50
- Bydliště: Český Těšín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Já si naopak myslím že to zbytečné není..vždycky je lepší udělat NĚCO než NIC. A pokud se to podaří napsat vhodně, určitě to spousta internetových medií předá dál a podle mě by to nějaký účel splnilo.
-
OK2MDK
- Uživatel

- Příspěvky: 502
- Registrován: sob 31. led 2009 8:09:41
- Bydliště: Valašské Meziříčí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Souhlasím, takových "ve zkušebně to mám naplno a bez problémů" je hodně, jen na ně tvrdě, pak to dopadá tak, že z podia jede koule, přes kterou zvukař ze všech sil tlačí zpěv a stejně marně!
Zkušenosti teprve sbírám, ale když kapela nechce, tak máme smůlu, toď bohužel svatá pravda.
Zkušenosti teprve sbírám, ale když kapela nechce, tak máme smůlu, toď bohužel svatá pravda.
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Me tohle tema dokaze vzdycky spolehlive pekne nasrat
)
Co me nejvic stve je:
1) Nahulena 4x 12" kytarova bedna (ty pyco, dyt to ma 300wattu, to vam to tady ukazu...)
2) Bubenik co do absolutne nezna dynamiku hry (kua, mam dvojslapku, tak to mam musim sazet)
3) Zpevak co drzi mikrofon jak vibrator nebo ho prikrejva rukou
4) Bubenik co chce v hospode o rozmerech 10x6 metru kopak do odposlechu
(a tady me to jako bubenika co na ty skopky hraje uz skoro 20 let nejde do hlavy, jak nekdo chce kopak do odposlechu. Asi prisel o sluch, protoze to snad kurva za tim nastrojem slysim co z toho vyluzuju za zvuk ne? - nereknu na velkym podiu, venku, kde se to fakt ztraci, ale na mikrofestivalech regionalniho charakteru, hospodskejch prizvucovackach a vesmes vsech prazskejch klubech (XT3, Matrix, Jet, 007...) tam snad neni treba kopak do odposlechu cpat jak je to tam vsude maly)
Kytaristi se nechtej ztlumit protoze:
1) Ve zkusebne to maji takhle, jsou na ten zvuk zvykly a nikomu to nedela problem (bezte nekdy na zkousku takovy kapely, je to jako kdybyste vrazili SM58 naprimo pred reprak a vytahli master nad nuly..., soustavna vazba, zvukova koule, hnus...)
2) Protoze maji kombo tak v prdeli, ze jim to pozadovanej zvuk dela jen v nahuleny poloze (coz chapu, ze chtej nejakej zvuk, od toho jsem tam ja abych ten jejich zvuk co nejlip sejmul a dostal do PA), ale na ukor nahulenyho komba co leze z podia a ja musim jen prervavat zpevy...
3) Protoze bubenik do toho reze jako hluchej a oni se neslysej (marne jim vysvetluju, ze at se stahnou a ja je pustim zpatky do monitoru...)
Tohle je vecne tema, ale uz jsem objevil novou skupinu muzikantu.
Nyni je delim na tri grupy...
1) Diletanti, kterym muzu rikat horem dolem at se ztlumej/zesilej/odbasujou/otocej kombo/buben/mikrofon... neudelaji nic. Maji svoji hlavu, zvukar je pro ne kreten kterej to jenom mrvi a kdyz nedela co chcem, je to debil...
2) Profici a nebo i amateri s rozumem - ktery sami prijdou na to, ze v misnosti 5x5 metru nema smysl zvucit virbl a komba si daji namalicko a do zpevu se vic opiraji a hlavne JE S NIMA DOMLUVA
3) Amateri kteri naslouchaji - jsou to vetsinou mlady kapely, ktery si delaji svoje koncerty a festivalky, ale uz si jednou nabili drzku tim, ze si zvucili sami svoji homemade bednou a tesla koncem, vsechno jim vyhorelo nebo nebylo nic slyset a tak si najimaji zvukare. Nechaji si poradit, ja naopak se jich ptam jakej chteji zvuk a celkove se s nima da domluvit. Podekuji, drzi se nejakych pokynu a domluv. Kdyz se nahodou ohuli protoze jim to prijde vhodny, po vysvetleni ze to tak nejde protoze xyz, se zase ztlumi a chapou to.
No tohle je vecne tema a rozhodne jsem proto, aby se udelal nejakej navod, jak by to melo bejt. Jenze kapely se na to vyserou. Kdyz je nekdo pako, tak pakem zustane. At chci nebo ne.
Vzdycky jsem desne rad, kdyz nekdo na kseft pritahne Roland CUBE 30 nebo Fender Rumble nebo jak se ty malicky kombicka jmenujou. Sice to nehraje nahlas a ani moc dobre, ale zvuk se z toho sejmout da a do monitoru to pustim. A neni problem s prervanejma kombama. Kombo ma bejt pro kytaristu jeho personalni odposlech a ne kytarovy PAcko...
A perlicka na zaver z jedny akce:
ja: "hele muzes si prosim te stahnou to kombo? Je to desne urvany, ja ti to pustim zpatky do monitoru".
kyt.: "no ono to nejde"
ja: "a proc to nejde?"
kyt: "protoze sem si urval v aute pri tahani volume knoflik a zustalo to na max z minuly akce"
ja: "aha, hm, tak spust..."
koule koule koule... kytara kytara, cinel, kytara, kytara konec pisnicky...
)
Co me nejvic stve je:
1) Nahulena 4x 12" kytarova bedna (ty pyco, dyt to ma 300wattu, to vam to tady ukazu...)
2) Bubenik co do absolutne nezna dynamiku hry (kua, mam dvojslapku, tak to mam musim sazet)
3) Zpevak co drzi mikrofon jak vibrator nebo ho prikrejva rukou
4) Bubenik co chce v hospode o rozmerech 10x6 metru kopak do odposlechu
Kytaristi se nechtej ztlumit protoze:
1) Ve zkusebne to maji takhle, jsou na ten zvuk zvykly a nikomu to nedela problem (bezte nekdy na zkousku takovy kapely, je to jako kdybyste vrazili SM58 naprimo pred reprak a vytahli master nad nuly..., soustavna vazba, zvukova koule, hnus...)
2) Protoze maji kombo tak v prdeli, ze jim to pozadovanej zvuk dela jen v nahuleny poloze (coz chapu, ze chtej nejakej zvuk, od toho jsem tam ja abych ten jejich zvuk co nejlip sejmul a dostal do PA), ale na ukor nahulenyho komba co leze z podia a ja musim jen prervavat zpevy...
3) Protoze bubenik do toho reze jako hluchej a oni se neslysej (marne jim vysvetluju, ze at se stahnou a ja je pustim zpatky do monitoru...)
Tohle je vecne tema, ale uz jsem objevil novou skupinu muzikantu.
Nyni je delim na tri grupy...
1) Diletanti, kterym muzu rikat horem dolem at se ztlumej/zesilej/odbasujou/otocej kombo/buben/mikrofon... neudelaji nic. Maji svoji hlavu, zvukar je pro ne kreten kterej to jenom mrvi a kdyz nedela co chcem, je to debil...
2) Profici a nebo i amateri s rozumem - ktery sami prijdou na to, ze v misnosti 5x5 metru nema smysl zvucit virbl a komba si daji namalicko a do zpevu se vic opiraji a hlavne JE S NIMA DOMLUVA
3) Amateri kteri naslouchaji - jsou to vetsinou mlady kapely, ktery si delaji svoje koncerty a festivalky, ale uz si jednou nabili drzku tim, ze si zvucili sami svoji homemade bednou a tesla koncem, vsechno jim vyhorelo nebo nebylo nic slyset a tak si najimaji zvukare. Nechaji si poradit, ja naopak se jich ptam jakej chteji zvuk a celkove se s nima da domluvit. Podekuji, drzi se nejakych pokynu a domluv. Kdyz se nahodou ohuli protoze jim to prijde vhodny, po vysvetleni ze to tak nejde protoze xyz, se zase ztlumi a chapou to.
No tohle je vecne tema a rozhodne jsem proto, aby se udelal nejakej navod, jak by to melo bejt. Jenze kapely se na to vyserou. Kdyz je nekdo pako, tak pakem zustane. At chci nebo ne.
Vzdycky jsem desne rad, kdyz nekdo na kseft pritahne Roland CUBE 30 nebo Fender Rumble nebo jak se ty malicky kombicka jmenujou. Sice to nehraje nahlas a ani moc dobre, ale zvuk se z toho sejmout da a do monitoru to pustim. A neni problem s prervanejma kombama. Kombo ma bejt pro kytaristu jeho personalni odposlech a ne kytarovy PAcko...
A perlicka na zaver z jedny akce:
ja: "hele muzes si prosim te stahnou to kombo? Je to desne urvany, ja ti to pustim zpatky do monitoru".
kyt.: "no ono to nejde"
ja: "a proc to nejde?"
kyt: "protoze sem si urval v aute pri tahani volume knoflik a zustalo to na max z minuly akce"
ja: "aha, hm, tak spust..."
koule koule koule... kytara kytara, cinel, kytara, kytara konec pisnicky...
...není třeba hrát nahlas...
- Jose1
- Uživatel

- Příspěvky: 638
- Registrován: stř 20. kvě 2009 19:31:19
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
.....neupustil jsem od toho z důvodů, že bych si myslel, že je to zbytečné. 
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Tak ten hluchý kytarista s megawattovým ampem a poskakujícíma bednama je naprosto boží 
Tahle obrázková forma je ale možná klíč, jak potřebnou informaci dostat i do tupějších palic - psaný text vyžaduje přeci jen jistou dávku inteligence, kdežto komiks osloví i idiota... Jednoduchou formou znázornit situace, kdy muzikant, dělající zmiňovanou chybu, vyjde před publikem i kolegy jednoznačně jako vůl, no a volem přece nechce být nikdo...
Tahle obrázková forma je ale možná klíč, jak potřebnou informaci dostat i do tupějších palic - psaný text vyžaduje přeci jen jistou dávku inteligence, kdežto komiks osloví i idiota... Jednoduchou formou znázornit situace, kdy muzikant, dělající zmiňovanou chybu, vyjde před publikem i kolegy jednoznačně jako vůl, no a volem přece nechce být nikdo...
Re: Naučme muzikanty slušnému chování na pódiu
Jenže on je problem v tom, ze oni tomu sami veri, ze to takhle nahulene ma byt. Ostatni je v tom jenom podpori.
Ona totiz existuje jeste jedna situace... kdyz se podari kytaristy umravnit tak, aby sel ven uz konecne zpev v prijatelne forme a kytary to pekne doplnovali, tak je tam pak bubenik busic-do-vrat, kterej reze do virblu hlava nehlava. A nedejboze, ze virbl ma hnusne vytahanou blanu, neni naladenej, strunik volnej a uz je z toho dlouhej, hnusnej plechovej ton. A jeste bubenik-reznik. Pak je kazda rana na virbl smrtici.
Ona totiz existuje jeste jedna situace... kdyz se podari kytaristy umravnit tak, aby sel ven uz konecne zpev v prijatelne forme a kytary to pekne doplnovali, tak je tam pak bubenik busic-do-vrat, kterej reze do virblu hlava nehlava. A nedejboze, ze virbl ma hnusne vytahanou blanu, neni naladenej, strunik volnej a uz je z toho dlouhej, hnusnej plechovej ton. A jeste bubenik-reznik. Pak je kazda rana na virbl smrtici.
...není třeba hrát nahlas...

























