Ozvučení folklorního souboru

Dynamické, kondenzátorové, zpěvové, nástrojové, bezdrátové...
  • Reklama
  • Zesilovače pro touring Powersoft Unica T
ancrouter
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 4
Registrován: sob 28. lis 2009 12:12:47

Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od ancrouter » sob 28. lis 2009 12:21:10

Ahoj, potřeboval bych poradit s ozvučením folklorního souboru na vystoupeních. Chtěli bychom si koupit nějakou menší aparaturu, abysme si nemuseli pokaždé shánět a platit zvukaře. Neplánujem nic velkého, jen aby to stačilo na ozvučení řekněme sálu pro 100 lidí nebo menšího venkovního prostranství. Hlavně aby to šlo lehce přenášet.

Složení souboru:
3x housle
2x klarinet
1x basa
1x cimbál
4x zpěváci, ale někdy zpívají i muzikanti

Většinou nás zvučil zvukař tak, že každý měl mikrofon (myslím že dynamický), nebo byli 2 muzikanti na jeden mikrofon. Ale byly s tím pořád jen problémy, nikdy to nebylo ono a ani to nevypadalo dobře když tam bylo tolik mikrofonů.

Na jiném vystoupení nás ale zvučil jiný zvukař a ten měl jen 2 mikrofony (myslím že kondenzátorové) jakoby seshora na všechny, a to znělo dobře a dobře to i vypadalo.

Jsem v tomhle laik takže nevím co je pro tento druh hudby nejvhodnější, takže bych prosil o radu co koupit. Cenová hranice je tak kolem 50 000.

Stačilo by koupit ty 2 kondenzátorové mikrofony a k tomu mixák a nějaké bedny? Jaký tak výkon? je potřeba koupit externí zesilovač nebo to utáhne ten mixák? Jaký byste doporučili konkrétní mixák/bedny/mikrofony?

Díky.

george_58
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 203
Registrován: úte 19. pro 2006 9:48:50
Bydliště: Český Těšín
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od george_58 » sob 28. lis 2009 12:29:02

A tak to dopadá...ten první zvukař co dal každému mikrofon si s tím daleko více práce a výsledek jste ohodnotili jako špatný..
Pokud použiješ shora ty 2 kondíky, tak 1) nepůjde to nikdy selektovat podle nástroje 2) nezesílíš to nikdy moc 3) kondíky zachytí i jiné nežádoucí ruchy - třeba pokud tam budou tančit tanečníci, tak budeš zesilovat i jejich dupot atd..
Obávám se že pro kvalitní nazvučení bude hranice 50tis velmi málo..ale možná se mýlím..

ancrouter
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 4
Registrován: sob 28. lis 2009 12:12:47

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od ancrouter » sob 28. lis 2009 12:51:44

Tak prosím napiš konkrétní nápad jak by se to dalo realizovat a minimální cenu se kterou má smysl počítat. Je lepší teda aby měl každý mikrofon? Zase my jako celek zníme celkem vyrovnaně, jen housle a cimbál je potřeba trochu víc ozvučit, tak jsem myslel že by byl jeden byl seshora na housle a třeba ještě cimbál a další na zbytek a jeden třeba ještě pro zpěváky. Každopádně nepotřebujeme nic profi výkoného.

george_58
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 203
Registrován: úte 19. pro 2006 9:48:50
Bydliště: Český Těšín
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od george_58 » sob 28. lis 2009 13:31:32

Tak já nejsem nějaký profík, spíš zvukař okrskové ligy :) Určitě tady přispějí jiní zvukaři, profíci..Jen o víkendu mají všichni akce tak si budeš muset na odpovědi asi počkat :).
Já za sebe bych zvučil každý nástroj zvlášť (teda v rámci možností, pokud je dostatek dobrých mikrofonů). Třeba hodně zvukařů strčí na snímání houslí SM57čky a mě to příjde dost nešťastné řešení..Rozhodně bych preferoval, kdyby měl každý muzikant svůj mikrofon, který je připevněn na nástroji tak, aby i muzikant měl trošičku svobody a nemuseli se všichni krčit pod nějakým kondíkem. Pak se stačí otočit a už ho nepůjde slyšet.. Nicméně ty mirkofony nejsou nejlevnější záležitost. Na housle mám vyzkoušený Audiotechnica PRO 35, který se dá považovat za ten z levnějších. Jistě se najdou dobré s vyšší cenou, třeba i mezi značkou DPA, která se specializuje na ozvučení akustických nástrojů. Jenomže SAFA nějak v poslední době nepřispívá (Safa je zástupce dovozce této značky).

Možná se spokojíte s tím řešením cos navrhoval, ale bude to mít spoustu nevýhod a vlastně jen jednu výhodu - cenu.

Počkejme na reakce dalších zvukařů,jak to vidí oni..

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3593
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od blaha » sob 28. lis 2009 14:41:26

No já třeba vloni u nás zvučil FS Lipka z Pardubic na vánočních trzích a vystačil jsem si s AKG POerception 170 (kondik) a D5 (dynamika), na laborování s mikrofony nebyl čas protože program šel takovým fofrem za sebou, že se to prostě nedalo. Rozhodně zvuk z toho byl slušný.

Osazení jsem měl takto:
housle - P170 cca 50cm nad, kapelník, bez problémů na něj umluvil i průvodní slovo
viola (nebo čelo, teď nevím :oops: ) - D5
basa - D5, u těchhle dvou nástrojů byl trochu problém se směrováním (D5 je hyperkardoida), spíš bych je opatřil snímači
klarinet - P170, (a včera v divadle mi u jazzbandu hrál na D5 - společný se zpěvem)
flétny - P170
sborový zpěv - P170
sólový zpěv - D5
výkon pro takové malé prostranství před divadlem obklopené parkem cca 2x300-400W
fota tady: http://www.divadlojaromer.cz/trh08/index.html

záleží pak taky na rozestavění, tu tvoji sestavu bych řešil třeba takto:
housle - 2-3x kondik nad ně, a klidně to na ně i uzpívaj
klarinet - 1-2x dynamika pro oba
basa - nejlépe zabudovat snímač, nebo nějaká basová dynamika
cimbál - 1-2 kondiky
zpěv - pro sóla třeba ta D5, pro sbory nějakej kondik
nějakej malej mix 12-16vst.
a třeba 2 aktivky 300W na stojany, stačily by asi i s 12" reprákem
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

ancrouter
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 4
Registrován: sob 28. lis 2009 12:12:47

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od ancrouter » sob 28. lis 2009 18:20:48

Tak co takhle tato sestava:

Housle - 2x AKG Perception 170
Klarinety - 1x AKG Perception 170 (občas i klarineťáci zpívají, kdybych dal tu dynamiku, tak by museli mít 2? jeden na klarinety a druhý na zpěv?)
Basa - AKG P 4
Cimbál - 1x AKG Perception 170 (je potřeba ještě další pokud cimbalistka zpívá?)
Zpěvy - 1x AKG Perception 170 + 2x AKG D5
Mixážní pult - Soundcraft EPM12
Reproboxy - Behringer B212D

Vybíral jsem na shopu http://www.musiccenter.cz

Uživatelský avatar
KamilV

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od KamilV » sob 28. lis 2009 21:43:25

Myslím, že na prim s tercem (brát housle i zpěv na tentýž mikrák) je dobrá volba shure beta 57A. Cimbál bych bral 2 tužkovýma kondíkama z obou stran.
Klarinet se dá brát i z vrchu, pokud klarinetista zároveň zpívá.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3593
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od blaha » sob 28. lis 2009 21:54:45

No ještě několik postřehů:

basa - spíš bych vzal D40, než P 4, vypodá to, že P vs. D bude něco jako u Shure PG vs. SM. A navíc teď ten cenovej rozdíl není tak velkej. Ohlídat si taky aby se basista od mikrofonu neotáčel, nebo použít tady již zmiňovaný fígl, šoupnout mikrofon do houby na školní tabule a nacpat ho do kobyly u basy :)

cimbál - souhlasím s dvěma tužkama ze stran, a pokud cimbalistka zpívá sólově dát jí samostatnej mikrofon

mix - šáhl bych po verzi EFX12, je tam taky minimální rozdíl a navíc je v něm přidanej použitelnej efekt od Lexiconu

bedny - na RCF by to stejně nedalo, takže B212D by mohly stačit a vyhovět

možná bych zauvažoval o EQ, nebo spíš funkčním FBQ, protože použití kondíků zvyšuje pravděpodobnost zpětné vazby a předpokládám, že to chcete řešit jako samozvučení, takže tam tam nebude možnost rychlého zásahu zvukaře.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

pisty
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 73
Registrován: čtv 19. úno 2009 18:18:10
Bydliště: Tábor
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od pisty » ned 29. lis 2009 2:44:48

Zrovna jsem se vrátil ze zvučení, tak se omlouvám za případné překlepy a chyby...
Se zvučením podobných těles jsem se už taky několikrát pral, tak si dovolím trochu názoru...

3x housle - Co zkusit klips, když nechcete "les" stojanů? Ovšem v případě, že si to houslista nechá chytit do Fka, nebo za "podbradník"...
Doporučil bych DAP CLM-50, či CLM-60 (u toho sice píší, že je na bicí, ale osobně se mi na housličkách i altSAX líbil víc, než AKG 419)
Nebo dynamiku jak doporučoval Kamil - Shure B 57 - opět se dá najít velice dobře hrající kopie u DAP - PL-07B
Spíš bych se ale klonil k AKG D-5, ta nezklame...
Nebo, pokud housličky stojí pospolu - tak lehce nad ně jeden kondík, na který si můžou i zazpívat - nejlépe AKG C-1000

2x klarinet - tady bych se nebál dynamiky - klarinet se proječí všude, opět bych šel do AKG D-5
Nebo opět, pokud klarinetisti stojí pospolu - tak před ně jeden kondík, na který si můžou zazpívat - nejlépe AKG C-1000, ovšem vzhledem k rozpočtu mám opravdu dobré zkušenosti s DAP CM-50

1x basa - bavíme se o káče? Jestli ano, tak tady se stydím, když není velkomembránový mikrofon (a jako že není často), narvu starou dobrou SM-58 - i v houbě funguje bezvadně :-)

1x cimbál - tužky jak radili kolegové

4x zpěváci - D5 jednoznačně nejlepší cena/výkon

Musí to být nové věci? Po bazarech se hodně objevují slušné mixy a slušné bedny - namátkou třeba teď RCF-310 (což i káču zvládne pohrát) za 10 000/ks

Samozřejmě a v neposlední řadě bych se věnoval nastudování problematiky - k čemu že je gain, jaký je rozdíl mezi kondenzátorovým a dynamickým mikrofonem, jak s ním pracovat (muzikantsky) - čili jak si k němu stoupnout, kam ho nasměrovat, fantom, symetrické kabely...
Odkud jsi? Třeba ti tu někdo poradíme sebe, či kolegu z okolí a ten ti poradí, pomůže ošahat mix atd...
klídek chlapi, to je nulák

J.J.
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 600
Registrován: pon 21. led 2008 18:38:20

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od J.J. » ned 29. lis 2009 8:25:15

Osobně mám při zvučení folklóru nejlepší výsledky při snímání muziky jako celku - dva nebo při větším tělese více kvalitních kondenzátorů + jeden mikrofon k base. Samostatné mikrofony pro každý nástroj mají smysl jen v případě, že budou kontaktní - třeba do houslí jsou ideální takové ty malé DPAčka do strun. Navíc při kontaktním snímání má zvukař podstatně víc práce s nastavením - jenom on řeší poměry a navíc se musí uměle vytvořit prostor.
Zvukař bez www stránek

Uživatelský avatar
KamilV

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od KamilV » ned 29. lis 2009 8:35:31

pisty píše:Nebo, pokud housličky stojí pospolu - tak lehce nad ně jeden kondík
Bohužel, málokterá muzika má vyrovnané první a druhé housle tak, aby šly nabrat jedním mikrofonem.

jardatop
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 461
Registrován: stř 26. bře 2008 23:39:44
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od jardatop » ned 29. lis 2009 13:14:30

Taky bych si dovolil nekolik postrehu:
Jak tu nekdo na zacatku radil, ze lepsi je snimat separatne nez 2 kondenzatory, predpoklada to, ze kapela bude mit zvukare, ktery bude stat u mixu na place. Ze zadani jsem spis pochopil (uz proto, ze se do rozpoctu zrejme ani nevejde parak)., ze by si to muzikanti chteli nejak nazvucit sami, mix meli na podiu a behem hrani s tim moc nekroutit. V tom pripade by bylo lepsi snimat 2 kondenzatory + prizvucit treba zpevy nebo basu.

"kdyby měl každý muzikant svůj mikrofon, který je připevněn na nástroji tak, aby i muzikant měl trošičku svobody..."

Myslim si, ze kdyz date houslistovi mikrofon na housle, ze se bude citit svazanejsi, protoze bude mit konstantni dynamiku. Mnohem lepe se mu bude hrat, kdyz na solo udela pulkrok k mikrofonu a jinak si stoupne dal. Bez zvukare (ktery vi, kdo kdy ma solo) je mikrofon pripeveny na houslich podle me na skodu.

to Blaha: Je to jednoduche: violoncello (neboli cello) se pri hrani drzi mezi kolenama a svisle. Viola jsou trochu vetsi housle a drzi se pod krkem (rozdil ve velikosti pro laika neni postrehnutelny, pokud violu nevidi vedle housli). :)

jardatop
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 461
Registrován: stř 26. bře 2008 23:39:44
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od jardatop » ned 29. lis 2009 13:27:06

Takze ja bych to videl na 2x RCF310-A, mix Soundcraft EFX8, mikrofony 2x Rode NT5, nejake stojany a kabely.
Postupne byste dokupovali dalsi mikrofony podle toho, co z praxe zjistite, ze potrebujete prizvucit. Treba ten kontrabas, cimbal nebo zpevy.

Uživatelský avatar
Jose1
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 638
Registrován: stř 20. kvě 2009 19:31:19
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od Jose1 » ned 29. lis 2009 17:58:18

Já bych se vyjádřil asi jen obecně.
Co se mi u cimbálovky jeví jako největší problém, je "neposednost" až neukázněnost muzikantů. Furt se melou po pódiu, na místě stojí akorát cimbál. Navíc takové těleso je zvyklé účinkovat v kroužku, který se při sólových výstupech rozevírá. No noční můra... :D
Tohle se dá těžko honit dvojicí mikrofonů.
Takže pro mne jednoznačně snímat jednotlivé nástroje pokud možno nějakými klipsnami. Cimbál rozhodně 2xmikro LR.
A zpěváky donutit zpívat na mikrofon z blízka, další oříšek.
Pokud budeš jejich dvorním zvukařem, při výběru mikrofonů, bude asi hodně záležet na tom, jak moc se ti je podaří "umravnit".
Je to takový živelný těleso....z mýho pohledu.

ancrouter
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 4
Registrován: sob 28. lis 2009 12:12:47

Re: Ozvučení folklorního souboru

Příspěvek od ancrouter » ned 29. lis 2009 20:45:07

george_58 píše:kondíky zachytí i jiné nežádoucí ruchy - třeba pokud tam budou tančit tanečníci, tak budeš zesilovat i jejich dupot atd..
Tanečníky máme, ale málokdy jsou tak blízko u nás, takže si myslím že by je to tak moc nebralo. Na velkých akcích kde vystupujem na společném pódiu většinou nějaký zvukař je.
blaha píše: basa - spíš bych vzal D40, než P 4
A ten D40 je basový mikrofon? mě přijde spíš jako normální když se dívám na frekvenční rozsah.
jardatop píše:Ze zadani jsem spis pochopil (uz proto, ze se do rozpoctu zrejme ani nevejde parak)., ze by si to muzikanti chteli nejak nazvucit sami, mix meli na podiu a behem hrani s tim moc nekroutit. V tom pripade by bylo lepsi snimat 2 kondenzatory + prizvucit treba zpevy nebo basu.
Přesně tak, chtěli bychom to nějak zvládnout sami, možná by s námi někdo jezdil, kdo by nám pomáhal zvučit, ale třeba by to nebylo pokaždé a žádného zvukaře který tomu dobře rozumí nemáme. Já třeba jsem houslista takže já bych to tak často asi nedělal, ale třeba jeden zpěvák z těch 4 by to mohl zvládnout. Podle mě, pokud bude mít každý nástroj svůj mikrofon, tak to půjde obtížně sladit do hromady (pro začátečníka). Pro nás by bylo dobré, aby to bylo co nejjednodušíí na nastavení. Jasně že to bude kompromis mezi kvalitou a jedoduchostí, ale když to bude jakž takž znít tak nám to bude stačit. Takže co takhle zkusit ty kondíky? řekněme 4 - nad housle, klarinety, cimbál a zpěváky + basa že by měla tu dynamiku ?
Jose1 píše:Já bych se vyjádřil asi jen obecně.
Co se mi u cimbálovky jeví jako největší problém, je "neposednost" až neukázněnost muzikantů. Furt se melou po pódiu, na místě stojí akorát cimbál. Navíc takové těleso je zvyklé účinkovat v kroužku, který se při sólových výstupech rozevírá.
No my zase tolik po pódiu nepobíháme, spíš jsme v tom kroužku blízko sebe, housle u sebe v jedné skupince, cimbál, klarinety ve skupince, vzadu basa a pak ještě zpěváci.

Kdyžtak tady je foto z jednoho vystoupení (právě zvučené těmi dvěma kondíky):
http://www.hanacka-litovel.cz/tl_files/ ... _70598.jpg
pisty píše: Odkud jsi? Třeba ti tu někdo poradíme sebe, či kolegu z okolí a ten ti poradí, pomůže ošahat mix atd..
Z Litovle, okr. Olomouc.

Ještě bych se chtěl zeptat na kabely. Je potřeba něco speciálního nebo prostě když přijdu do obchodu a řeknu že chci kabel z mixu do aktivních reproboxů nebo pro mikrofony, tak mi dají to správné? Taky sem viděl že se používá nějaký audio link kdy se všechny kabely zapojí do takové "prodlužovačky" a k mixu vede už jen jeden tlustý kabel. to je asi také dobré pořídit že?

Odpovědět

Zpět na „Mikrofony“