Ozvučení folklorního souboru
-
- Reklama
-
KamilV
Re: Ozvučení folklorního souboru
No, moc nevěřím, že to mělo hezkej zvuk. A pokud mne oko neklame, tak i tady má basa něco dynamickýho u sebe.ancrouter píše: Kdyžtak tady je foto z jednoho vystoupení (právě zvučené těmi dvěma kondíky):
http://www.hanacka-litovel.cz/tl_files/ ... _70598.jpg
No vidíte, já jsem z Olomouce a folklór je má "živná půda"ancrouter píše: Z Litovle, okr. Olomouc.
Kdybyste někdy potřebovali pomoct, ozvěte se.
Bylo by dobré znát, jaké má co konektory, ono "XLR 2 speakon" nemusí být tutovka.ancrouter píše: Ještě bych se chtěl zeptat na kabely. Je potřeba něco speciálního nebo prostě když přijdu do obchodu a řeknu že chci kabel z mixu do aktivních reproboxů nebo pro mikrofony, tak mi dají to správné
To je právě již zmiňovaný párák. Pokud byste o něm přemýšleli, připravte se na navýšení rozpočtu. Ale pokud chcete mít mix na pódiu, tak v tom nevidím význam.ancrouter píše: Taky sem viděl že se používá nějaký audio link kdy se všechny kabely zapojí do takové "prodlužovačky" a k mixu vede už jen jeden tlustý kabel. to je asi také dobré pořídit že?
- blaha
- Uživatel

- Příspěvky: 3593
- Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
- Bydliště: cca 10km od Jaroměře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ozvučení folklorního souboru
Jsem téměř na 100% přesvědčenej, že P série je u AKG levnou variantou D série, takže D40 (přeznačená D4) bude urřitě lepší. Navíc papír (obrazovka) snese ledacos. Pak je tu varianta D112,to je přímo basový mikrofon, ale třeba ty B212D hrajou od 65Hz vejš, takže bych to moc neřešil.
Co zkusit kompromis, pak můžete časem případně dokoupit:
housle, zpěv - 2x P170 nad
klarinety - 1x D5
basa - 1x D40
cimbál - 1x P170 cca 0,5-0,8m nad, vhodně nasměrovaný aby bral i zpěv
sbor - 1x P170
sólo zpěv - 2x D5
mix ten EFX12
bedny třeba ty B212D, nebo něco od RCF
kabely XLR - XLR symetrické odpovídajících délek a to jak od mikrofonů k mixu, tak od mixu k aktivkám, k těm pak budeš muset natáhnout ještě 220V
no ještě nějakej ten stjan na mic., a dva stativy na bedny
pokud budete chtít mít zvukaře mezi lidma, musí se použít párák, vám by stačil 16/4 30m, třeba tento:
http://www.audiotek.cz/Adam-Hall-K20C30 ... y/:3:13726
mimochdem, na audioteku, alespoň podle mých zkušenotí, se dají domluvit ještě další slevy, tak 6-10%
Co zkusit kompromis, pak můžete časem případně dokoupit:
housle, zpěv - 2x P170 nad
klarinety - 1x D5
basa - 1x D40
cimbál - 1x P170 cca 0,5-0,8m nad, vhodně nasměrovaný aby bral i zpěv
sbor - 1x P170
sólo zpěv - 2x D5
mix ten EFX12
bedny třeba ty B212D, nebo něco od RCF
kabely XLR - XLR symetrické odpovídajících délek a to jak od mikrofonů k mixu, tak od mixu k aktivkám, k těm pak budeš muset natáhnout ještě 220V
no ještě nějakej ten stjan na mic., a dva stativy na bedny
pokud budete chtít mít zvukaře mezi lidma, musí se použít párák, vám by stačil 16/4 30m, třeba tento:
http://www.audiotek.cz/Adam-Hall-K20C30 ... y/:3:13726
mimochdem, na audioteku, alespoň podle mých zkušenotí, se dají domluvit ještě další slevy, tak 6-10%
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř
-
xb
- Uživatel

- Příspěvky: 189
- Registrován: čtv 03. dub 2008 2:15:36
- Bydliště: uherske hradiste
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ozvučení folklorního souboru
No ja taky prispeju necim do pranice, ponevadz tohle je defakto muj kazdodeni chleba. Co se zvuku tyce, tak kombinace RCF310+Soundcraft EFX idealni.
Co se sejmuti tyce, je hodne cest kteryma se vydat a kazdej ti povi neco jineho. Vyborny zvuk jsem docilil kdyz mel kazdy hrac "stenici" primo na nastroji (Audiotechnica PRO35 a PRO70), ale to se da pouzit pouze za predpokladu, ze kapela zaroven nezpiva a ze nemate nejakeho hrace, ktery pri hrani moc funi.
Standardni setup, kterej pouzivam kdyz nemam k dispozici hromadu stenic jsou:
Basa - driv jsem daval dynamicky mic do molitanu a soupnul do kobyly, nyni pricvakavam AKG C519 a umistuji na pul cesty mezi kobylu a otvor v tele nastroje (nevim jak se mu odborne rika, nejsem studovanej).
Cimbal - 2x kondenzatorova tuzka (Rode NT-5) nebo 2x AudioTechnica PRO35
Prim - zalezi jakeho je muzika charakteru - napr. u Hradistanu je dominantni zpev, takze Pavlicovi davam mikrofon na zpev na ktery zaroven hraje na housle (Sennheiser E835) - to je pokud mas jistotu ze se primas moc neotaci, pokud ano, volim stenici primo na housli (PRO35) pripadne doplneno onim E835 na zpev
Violy, dalsi housle, Klarinety, Celo - Audix i5, pripadne opet E835 (ale ty jsou na vetsi vzdalenost uz docela ukviceny, takze se to musi utahovat na mixu na korekcich).
Pokud je nutne nejak setrit vstupy nebo mikrofony, tak vezmu treba violy dohromady kondenzatorem nebo dohromady 3. a 4. housle kondikem (rozhodne nechavam 2. housle separe). U klarinetu se da dokupy pouzit i dynamika, protoze ty jsou samy o sobe docela nahlas.
Pokud i zpivate, tak to ty mikrofony na stojanech krasne vezmou, pokud tedy solista bude vzdycky u soloveho mikrofonu a kapela zpiva bud sbor nebo jenom doplnuje solistu.
Zkousel jsem taky kondiky na stojanech na kazdy nastroj extra, ale uz dochazi k preslechum mezi nastroji, oproti tomu kdyz to ocesu radikalne (Prim, Basa, 2x kondik na celek) tak to zase nezni tak jak ma - mozna to funguje v akusticky idealnich prostorech, ale v salech, kdy se to jeste vraci odrazama zpatky to udela slusnou kouli. Takhle ocesany setup se da pouzit u muzik z cech, kde jsou na jedny strane houslisti a viloy - dira - zpevaci, basa - dira - klarinety. Tady na morave je cela tlupa vzdycky u sebe. Nevim jak u vas na Hane, ale tady na Slovacku vzdycky (napr. jak tady - http://www.kkuh.cz/galeryimg.php?id=1870 )
Na zpev uz nejaky ten rok davam M-Audio Aries, protoze se mi za jedno vystoupeni stridaji u mikrofonu ruzni zpevaci - tu maly chlap, tam vysoka zenska. Je to kondik, takze mu tolik nevadi kdyz si akter stoupne o kousek dal a zvuk je porad relativne OK.
Kapitolou samo o sobe je pak zvuceni tanecniku, ale to se tu neresi.
Cest jak nazvucit folklor je urcite dost, kazdej ma svuj zpusob a kazdy zpusob ma urcite svoje pro a proti. Pokud s tim chces zacit a nemas jeste tolik zkusenosti a technicke zdatnosti, tak by bylo ze zacatku lepsi se s nekym v okoli domluvit na nejake spolupraci, treba s Kamilem z Olomouce, aby do toho zacatku vypomohl. Urcite si tim usetris nervy a cas a nikdo te pri nakupech - jak se u nas rika - neojebe.
Co se sejmuti tyce, je hodne cest kteryma se vydat a kazdej ti povi neco jineho. Vyborny zvuk jsem docilil kdyz mel kazdy hrac "stenici" primo na nastroji (Audiotechnica PRO35 a PRO70), ale to se da pouzit pouze za predpokladu, ze kapela zaroven nezpiva a ze nemate nejakeho hrace, ktery pri hrani moc funi.
Standardni setup, kterej pouzivam kdyz nemam k dispozici hromadu stenic jsou:
Basa - driv jsem daval dynamicky mic do molitanu a soupnul do kobyly, nyni pricvakavam AKG C519 a umistuji na pul cesty mezi kobylu a otvor v tele nastroje (nevim jak se mu odborne rika, nejsem studovanej).
Cimbal - 2x kondenzatorova tuzka (Rode NT-5) nebo 2x AudioTechnica PRO35
Prim - zalezi jakeho je muzika charakteru - napr. u Hradistanu je dominantni zpev, takze Pavlicovi davam mikrofon na zpev na ktery zaroven hraje na housle (Sennheiser E835) - to je pokud mas jistotu ze se primas moc neotaci, pokud ano, volim stenici primo na housli (PRO35) pripadne doplneno onim E835 na zpev
Violy, dalsi housle, Klarinety, Celo - Audix i5, pripadne opet E835 (ale ty jsou na vetsi vzdalenost uz docela ukviceny, takze se to musi utahovat na mixu na korekcich).
Pokud je nutne nejak setrit vstupy nebo mikrofony, tak vezmu treba violy dohromady kondenzatorem nebo dohromady 3. a 4. housle kondikem (rozhodne nechavam 2. housle separe). U klarinetu se da dokupy pouzit i dynamika, protoze ty jsou samy o sobe docela nahlas.
Pokud i zpivate, tak to ty mikrofony na stojanech krasne vezmou, pokud tedy solista bude vzdycky u soloveho mikrofonu a kapela zpiva bud sbor nebo jenom doplnuje solistu.
Zkousel jsem taky kondiky na stojanech na kazdy nastroj extra, ale uz dochazi k preslechum mezi nastroji, oproti tomu kdyz to ocesu radikalne (Prim, Basa, 2x kondik na celek) tak to zase nezni tak jak ma - mozna to funguje v akusticky idealnich prostorech, ale v salech, kdy se to jeste vraci odrazama zpatky to udela slusnou kouli. Takhle ocesany setup se da pouzit u muzik z cech, kde jsou na jedny strane houslisti a viloy - dira - zpevaci, basa - dira - klarinety. Tady na morave je cela tlupa vzdycky u sebe. Nevim jak u vas na Hane, ale tady na Slovacku vzdycky (napr. jak tady - http://www.kkuh.cz/galeryimg.php?id=1870 )
Na zpev uz nejaky ten rok davam M-Audio Aries, protoze se mi za jedno vystoupeni stridaji u mikrofonu ruzni zpevaci - tu maly chlap, tam vysoka zenska. Je to kondik, takze mu tolik nevadi kdyz si akter stoupne o kousek dal a zvuk je porad relativne OK.
Kapitolou samo o sobe je pak zvuceni tanecniku, ale to se tu neresi.
Cest jak nazvucit folklor je urcite dost, kazdej ma svuj zpusob a kazdy zpusob ma urcite svoje pro a proti. Pokud s tim chces zacit a nemas jeste tolik zkusenosti a technicke zdatnosti, tak by bylo ze zacatku lepsi se s nekym v okoli domluvit na nejake spolupraci, treba s Kamilem z Olomouce, aby do toho zacatku vypomohl. Urcite si tim usetris nervy a cas a nikdo te pri nakupech - jak se u nas rika - neojebe.
Re: Ozvučení folklorního souboru
Jaké jsou důvody pro zvučení cimbálu dvěma mikrofony? Po mě to takhle nikdy nikdo nechtěl a přiznám se, že mě teď zrovna ani nenapadá, co by to mohlo mít za přínos.
-
Jiří E
- Uživatel

- Příspěvky: 102
- Registrován: čtv 02. říj 2008 15:21:39
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ozvučení folklorního souboru
Zvučím cimbálovky poměrně často. Na cimbál dávám 2 AKG 1000, kontrabas Audiotechnika PRO 35, klarinet také AKG 1000, housle první i druhé většinou Audiotechnika PRO 28, kontry většinou Samson C01. Pokud zpívá i cimbalista, dávám na zpěv nějakou dynamiku. Pro použití tolika mikrofonů ale musí byt zvukař. Pokud se chtějí zvučit sami doporučuji 2(3) x Samson C 01 + ozvučení basy AT Pro 35.
-
Jiří E
- Uživatel

- Příspěvky: 102
- Registrován: čtv 02. říj 2008 15:21:39
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ozvučení folklorního souboru
To Aleš:Aleš píše:Jaké jsou důvody pro zvučení cimbálu dvěma mikrofony? Po mě to takhle nikdy nikdo nechtěl a přiznám se, že mě teď zrovna ani nenapadá, co by to mohlo mít za přínos.
Kdyby jsi to chtěl zvučit jedním mikrofonem, tak ho musíš dát do prostřed cimbálu, ale tam cimbalista hraje. Ozvučné otvory cimbálu jsou naopak po bocích cimbálu a pokud nechceš mít ozvučené jen některé struny, tak musíš dát mikrofony dva.
Re: Ozvučení folklorního souboru
Aha, to potom jo. Mně se cimbálovky osvědčilo zvučit spíše "polosběrným" způsobem pomocí kondíků, na cimbál dávám jeden shora s takovým odstupem, aby cimbalistovi nevadil ve hře, zatím jsem neměl potřebu hledat jiný způsob 
Re: Ozvučení folklorního souboru
Ach joAleš píše:na cimbál dávám jeden shora s takovým odstupem, aby cimbalistovi nevadil ve hře, zatím jsem neměl potřebu hledat jiný způsob
Jako folkloristovi mně tady pláče srdce. Věřím, že např. rockovou kapelu nazvučíš dobře, ale cimbálovky se takhle "dělat nedají". Bohužel, není moc zvukařů, co umí dělat folklor, často si myslí, že někoho "kdo hraje jen lidovky" zmáknou levou zadní, ale opak je pravdou a ve výsledku neexistuje v ČR studio, kde by cimbálovka mohla nahrát CD.
Folklor je naopak zvučit "obtížné", ne technicky, ale zvukař musí vědět, jak lidová muzika vypadá, co z ní má jít. Musí to mít oposlouchané "nasucho", aby pak totéž tahal z beden.
Ten kdo zvučí folklor např. ví, že žádný primáš mu nebude stát rovně před superkardiodou (byl tu zmiňovaný Pavlicův Hradišťan, což už ale není lidová muzika!). Součástí folkloru je živelnost, autentičnost a svým způsobem i ta muzikantská "neukázněnost".
V důsledku toho všeho bych dal kondíky z dálky maximálně zpěvákům.
Pokud dáš kondík do dálky nad cimbál, skoro určitě tam budeš mít velké přeslechy od basy a od kontrů, to je dáno také tím jak členové muziky stojí a jak mají orientované ozvučnice nástrojů. Taky tím asi nabereš šumy při gestech primáše, když muziku řídí (občas k nim musí utrousit i nějaké to slovo, které lidi slyšet nemusí), proto je výhodné, když necháš primášovi tu svobodu odklonit se od mikrofonu.
Re: Ozvučení folklorního souboru
No tak to dělám úplně špatně. Nikdy jsem opak netvrdil a cokoliv o levé zadní ve vztahu k lidovkám už vůbec.
Za x let neměl nikdo z folkloristů (a že jich nebylo málo) ani posluchačů výhrady k mému zvuku z beden, neměl jsem důvod hledat jiný způsob snímání. Naposlouchanost je důležitá pro každý žánr, folklór není výjimkou. Nevím proč bych měl nevědět jak má znít cimbálovka, nejsem s prominutím žádný metalový balík, který jiný žánr neuznává. Pravidelně poslouchám každý druh hudby, který zvučím, folklór nevyjímaje.
Za x let neměl nikdo z folkloristů (a že jich nebylo málo) ani posluchačů výhrady k mému zvuku z beden, neměl jsem důvod hledat jiný způsob snímání. Naposlouchanost je důležitá pro každý žánr, folklór není výjimkou. Nevím proč bych měl nevědět jak má znít cimbálovka, nejsem s prominutím žádný metalový balík, který jiný žánr neuznává. Pravidelně poslouchám každý druh hudby, který zvučím, folklór nevyjímaje.
Re: Ozvučení folklorního souboru
Ups, jejda. Pozor! Ani v nejmenším jsem se tě nechtěl dotknout ani hodnotit (protože nevím, jestli jsem tě někdy vůbec slyšel). Nedostatečně jsem oddělil to, co jsem citoval u tvého příspěvku a zbytek, který jsem psal obecně.Aleš píše:No tak to dělám úplně špatně. Nikdy jsem opak netvrdil a cokoliv o levé zadní ve vztahu k lidovkám už vůbec.
Naposlouchanost opravdu patří ke každýmu žánru, spíš jsem to měl napsat tak, že málokterý zvukař se rozhodne naposlouchat folklor. Právě proto, že to často považují za něco "míň", co se zvládne od boku. Nechtěl jsem tím ale naznačit, že se to týká tebe.
Drobné OT, ale ze slušnosti nutné - snad admin omluví...
Re: Ozvučení folklorního souboru
Ano, přiznávám, že mě to včera v první chvíli poněkud nadzvedlo
Ale teď v pohodě, chápu jak jsi to myslel.
S folklórem to mám tak, že jej dělávám ne příliš často, ale pravidelně. I já jsem v začátcích měl tendeci považovat ho za něco "míň", co se zvládne tou levou zadní, ale praxe mě z toho rychle vyvedla, když jsem se párkrát spálil a byl za blbce. V mém okolí ani zde po konferencích zvučení cimbálovek dosud nikdo zvlášť neřešil, takže jsem postupem času dospěl sám víceméně intuitivně k jakémusi způsobu snímání, poskytujícímu výsledky, které jsou na mé úrovni akceptovány k plné spokojenosti. Určitě ale nechci tvrdit, že jedině tak by se to mělo dělat, proto tam byl ten smajlík.
S naposloucháním cimbálovek osobně nemám problém už jen proto, že jsem se narodil a žiju na Slovácku, takže bych musel být dost těžký ignorant, abych tento druh muziky neznal
Jinak při svém snažení vycházím z toho, že cimbálová muzika je typ hudebního tělesa vzniklý v dobách, kdy aparáty a zvukaři neexistovali, a tím je zvukově vyvážená bez jakékoliv elektroakustické podpory. Sama o sobě produkuje určitou hladinu hlasitosti a vyjma velkých venkovních akcí jde tedy většinou spíše o větší či menší míru přizvučování. Nesnažím se za každou cenu přímý zvuk přehlušit PAčkem a vytvářet výsledný zvukový dojem výhradně v mixpultu. Nechám muziku hrát jak je a snažím se jí bednama "pomoct" jednak doplněním toho, co víc chybí, jednak co do celkové hlasitosti. Možná proto ten můj polosběrný systém (v podstatě vyjma basy má každý muzikant svůj mikrofon nejen pro nástroj, ale i na zpěv) funguje a s přeslechy nejsou problémy jednoduše proto, že to "netavím". Hlasitost zatím vždy vyhovovala, předvádění kilowattů v PA si rád nechám na letní venkovní metalový festiválek
A ať nejsme úplně OT, vrátil bych se k tomu snímání cimbálu dvěma mikrofony - jak je stavět, v jaké vzdálenosti a do kterých míst směřovat?
S folklórem to mám tak, že jej dělávám ne příliš často, ale pravidelně. I já jsem v začátcích měl tendeci považovat ho za něco "míň", co se zvládne tou levou zadní, ale praxe mě z toho rychle vyvedla, když jsem se párkrát spálil a byl za blbce. V mém okolí ani zde po konferencích zvučení cimbálovek dosud nikdo zvlášť neřešil, takže jsem postupem času dospěl sám víceméně intuitivně k jakémusi způsobu snímání, poskytujícímu výsledky, které jsou na mé úrovni akceptovány k plné spokojenosti. Určitě ale nechci tvrdit, že jedině tak by se to mělo dělat, proto tam byl ten smajlík.
S naposloucháním cimbálovek osobně nemám problém už jen proto, že jsem se narodil a žiju na Slovácku, takže bych musel být dost těžký ignorant, abych tento druh muziky neznal
Jinak při svém snažení vycházím z toho, že cimbálová muzika je typ hudebního tělesa vzniklý v dobách, kdy aparáty a zvukaři neexistovali, a tím je zvukově vyvážená bez jakékoliv elektroakustické podpory. Sama o sobě produkuje určitou hladinu hlasitosti a vyjma velkých venkovních akcí jde tedy většinou spíše o větší či menší míru přizvučování. Nesnažím se za každou cenu přímý zvuk přehlušit PAčkem a vytvářet výsledný zvukový dojem výhradně v mixpultu. Nechám muziku hrát jak je a snažím se jí bednama "pomoct" jednak doplněním toho, co víc chybí, jednak co do celkové hlasitosti. Možná proto ten můj polosběrný systém (v podstatě vyjma basy má každý muzikant svůj mikrofon nejen pro nástroj, ale i na zpěv) funguje a s přeslechy nejsou problémy jednoduše proto, že to "netavím". Hlasitost zatím vždy vyhovovala, předvádění kilowattů v PA si rád nechám na letní venkovní metalový festiválek
A ať nejsme úplně OT, vrátil bych se k tomu snímání cimbálu dvěma mikrofony - jak je stavět, v jaké vzdálenosti a do kterých míst směřovat?
-
Jiří E
- Uživatel

- Příspěvky: 102
- Registrován: čtv 02. říj 2008 15:21:39
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ozvučení folklorního souboru
Já bych to viděl nějak takto.
- Přílohy
-
- lapcikova_zuzana3x.jpg (26.37 KiB) Zobrazeno 4250 x
-
Jiří E
- Uživatel

- Příspěvky: 102
- Registrován: čtv 02. říj 2008 15:21:39
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ozvučení folklorního souboru
Já to tedy dělám dvěma stojeny, aby bylo místo pro primáše, který tam někde většinou stojí.
Re: Ozvučení folklorního souboru
Aha, tak zhruba v těchto intencích jsem si to nějak představoval.
Zuzanu Lapčíkovou jsem jednou zvučil, bylo to asi před dvěma lety. Třista lidí v sále bylo jako v tranzu a potichu, že by slyšel špendlík spadnout, nic takového jsem nikdy předtím nezažil. Mě dostala svým výkonem tak, že jsem v jeden moment dočista zapomněl na všecky ty škatule a kábly
Pro pořádek dodám, že jsme ji žádným overheadem neodbyli, měla mikrofony na zpěv i na cimbál 
Zuzanu Lapčíkovou jsem jednou zvučil, bylo to asi před dvěma lety. Třista lidí v sále bylo jako v tranzu a potichu, že by slyšel špendlík spadnout, nic takového jsem nikdy předtím nezažil. Mě dostala svým výkonem tak, že jsem v jeden moment dočista zapomněl na všecky ty škatule a kábly
Re: Ozvučení folklorního souboru
A ty stojany je dobré stavět jakoby "zezadu", kde tolik nezavazí. Prostor před cimbálem musí být volný pro primáše a z boku v kraji (zepředu) to může zavazet tercášovi, který by tak byl "odříznutý" od muziky. Jsou to možná drobosti, ale já je vnímám jako důležité (z tercášské praxe vím, že není rovnocené, když mě zvukař prostorově odřízne a prim mi pustí do monitoru).Jiří E píše:Já to tedy dělám dvěma stojeny, aby bylo místo pro primáše, který tam někde většinou stojí.
























