Jaké jsou výhody a nevýhody digitálních mixpultů?
-
- Reklama
Jaké jsou výhody a nevýhody digitálních mixpultů?
Snažím se - zatím teoreticky - zorientovat v mixpultech pro živé zvučení. Chtěl jsem si někde něco načíst o digitálních mixech, jejich výhodách a nevýhodách a vůbec jejich používání, ale nemůžu nic uceleného najít. Nemáte nějaký tip?
Zatím jsem ještě digitální pult neměl v ruce, maličko jsem dělal s analogovými při živém zvučení a na druhou stranu se softwarovými při nahrávání do počítadla. Zajímá mě, jaké jsou rozdíly při samotném zvučení, ale taky třeba otázky zapojení a převodníků, a jestli se to všechno nějak podepíše na kvalitě výstupu...
Předem děkuju za rady a zkušenosti.
Stepjan
Zatím jsem ještě digitální pult neměl v ruce, maličko jsem dělal s analogovými při živém zvučení a na druhou stranu se softwarovými při nahrávání do počítadla. Zajímá mě, jaké jsou rozdíly při samotném zvučení, ale taky třeba otázky zapojení a převodníků, a jestli se to všechno nějak podepíše na kvalitě výstupu...
Předem děkuju za rady a zkušenosti.
Stepjan
Stepjan
ja som zacinal na analogoch.... vyhodou je ze mozes naraz ovladat napr. ekvalizerov na viacerych kanaloch...
ale zamiloval som sa do digitalov...
pri lepsich digitaloch si kanaly mozes smerovat do dalsich specialnych vystupov atd... vstavane mas kopresory, limitery, gaty, aj 4 efektove jednotky, da sa to pripojit k pc a ovladat cez neho alebo nahrat nove algorytmi do efektovych jednotiek, novy moznosti nahrat do mixu, mozes si prednastavit nastavenia mixpulty pre jednotlive kapely az u len postikas par tlacitiek a cely mix je astaveny na inu kapelu....
nevyhodov je ze ekvalizer mozes ovladat vzdy iba na jednom kanaly v jednom case potom si musis prepnut na druhy kanal a tam upravit EQ....
a daleko viac inych veci o ktorych ja ani neviem.....
ale zamiloval som sa do digitalov...
pri lepsich digitaloch si kanaly mozes smerovat do dalsich specialnych vystupov atd... vstavane mas kopresory, limitery, gaty, aj 4 efektove jednotky, da sa to pripojit k pc a ovladat cez neho alebo nahrat nove algorytmi do efektovych jednotiek, novy moznosti nahrat do mixu, mozes si prednastavit nastavenia mixpulty pre jednotlive kapely az u len postikas par tlacitiek a cely mix je astaveny na inu kapelu....
nevyhodov je ze ekvalizer mozes ovladat vzdy iba na jednom kanaly v jednom case potom si musis prepnut na druhy kanal a tam upravit EQ....
a daleko viac inych veci o ktorych ja ani neviem.....
Dík za zkušenost.
Snad si to trochu dokážu představit, protože jsem nahrával do počítače, a tam je taky ohromné množství možností kombinací efektů a ovládání, ale taky většinou jen pro jeden kanál.
Jestli tomu dobře rozumím, tak hlavními výhodami digitálu je, že už nemusíš nutně doplňovat externí efekty, kompresory a podobné hračky (i když to zase může být nevýhoda, že je máš vestavěné a nemůžeš je vyměnit, když se ti nebudou líbit?), takže méně kabelů, konektorů a podobných komplikací. Taky si říkám, že by mělo být menší riziko všelijakých indukovaných šumů a bzuků, zvlášt pokud máš převodníky už na pódiu a do mixu už táhneš jenom jedničky a nuly. Je to tak?
Na druhé straně je to celé asi znatelně dražší, že?
Nemáš nějaký tip, kde se člověk může o tomhle něco dočíst - nějaké základní ucelené informace, tipy a recenze různých mixů, řešení propojení, atd? Může být klidně třeba anglicky... nebo samozřejmě slovensky:-)
Měj se!
Stepjan
Snad si to trochu dokážu představit, protože jsem nahrával do počítače, a tam je taky ohromné množství možností kombinací efektů a ovládání, ale taky většinou jen pro jeden kanál.
Jestli tomu dobře rozumím, tak hlavními výhodami digitálu je, že už nemusíš nutně doplňovat externí efekty, kompresory a podobné hračky (i když to zase může být nevýhoda, že je máš vestavěné a nemůžeš je vyměnit, když se ti nebudou líbit?), takže méně kabelů, konektorů a podobných komplikací. Taky si říkám, že by mělo být menší riziko všelijakých indukovaných šumů a bzuků, zvlášt pokud máš převodníky už na pódiu a do mixu už táhneš jenom jedničky a nuly. Je to tak?
Na druhé straně je to celé asi znatelně dražší, že?
Nemáš nějaký tip, kde se člověk může o tomhle něco dočíst - nějaké základní ucelené informace, tipy a recenze různých mixů, řešení propojení, atd? Může být klidně třeba anglicky... nebo samozřejmě slovensky:-)
Měj se!
Stepjan
Stepjan
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj,
ja musim rict, ze i digitalu proslo rukama dost a zrovna pro muj typ prace porad preferuju analog. Na druhou stranu pokud nekdo dela konference nebo maly party, pripadne pokud jezdis se stejnym aparatem stejnou kapelu tak verim, ze je digital fajn vec. Muzes si tam udelat prednastaveni pro tu kapelu a za predpokladu ze ji stejne zapojis i na pristim koncerte tak mas pul prace hotovy.
Ja ovsem jezdim kazdej den na aparatu nekoho jineho, v jinym sale na jinym pultu, krome solovejch jiny mikrofony atd. proto je pro me primarni vyhodou analogu prehlednost a rychlost s jakou dovedu zareagovat na vzniklou situaci. Totez pri zvukovce na kterou obvykle nebyva moc casu (znate to) u analogu ocenuju ze mam vsechno dostupne okamzite, nemusim se prepinat do jinych vrstev, jinych monitorovych sbernic atd.
Cili stranou od zvuku (kdyz digitaly maji dneska uz zvuk docela slusnej) z meho pohledu je analog vhodnejsi pro rychlou praci (rychle z kapely dostat slusnej zvuk), ale je k nemu potreba spoustu periferii (dynamika, master a mon EQ atd) . Digital naprotitomu je dobra ekonomicka varianta pu ltu vzhledem k cene (bavim-li se o digitalnim lowendu jako je YAMAHA, Mackie, Roland atd... a ne o MIDAS XL8
), ale hlavne vzhledem k mistu. Jeho vyhodou je, ze clovek nepotrebuje nic moc kolem (snad jen nejakej slusnejsi efekt) a ze muze mit spoustu veci pripravenych "odminule".
Jo a jeste je jedna zasadni vec a tou je spolehlivost. Pokud neni digital vylozene redundantni konstrukce (opet ... jako je MIDAS XL8) tak je u digitalu IMHO vetsi riziko ze zkolabuje do te miry, ze neodehrajes xeft. U analogu se muze stat ze neco odejde, ale obvykle to neni do te miry, ze bys po chvilce prepojovani ten koncert nedohral. Jedinou vyjimkou je zdroj od pultu, ten ale lepsi pulty maji dvojitej (treba MIDAS Verona ma dva zdroje a umi automaticky "preswitchovat" na zalozni pokud primarni zdroj selze, a to behem koncertu a bez lupance).
Takze tolik mejch ... 3.60
ja musim rict, ze i digitalu proslo rukama dost a zrovna pro muj typ prace porad preferuju analog. Na druhou stranu pokud nekdo dela konference nebo maly party, pripadne pokud jezdis se stejnym aparatem stejnou kapelu tak verim, ze je digital fajn vec. Muzes si tam udelat prednastaveni pro tu kapelu a za predpokladu ze ji stejne zapojis i na pristim koncerte tak mas pul prace hotovy.
Ja ovsem jezdim kazdej den na aparatu nekoho jineho, v jinym sale na jinym pultu, krome solovejch jiny mikrofony atd. proto je pro me primarni vyhodou analogu prehlednost a rychlost s jakou dovedu zareagovat na vzniklou situaci. Totez pri zvukovce na kterou obvykle nebyva moc casu (znate to) u analogu ocenuju ze mam vsechno dostupne okamzite, nemusim se prepinat do jinych vrstev, jinych monitorovych sbernic atd.
Cili stranou od zvuku (kdyz digitaly maji dneska uz zvuk docela slusnej) z meho pohledu je analog vhodnejsi pro rychlou praci (rychle z kapely dostat slusnej zvuk), ale je k nemu potreba spoustu periferii (dynamika, master a mon EQ atd) . Digital naprotitomu je dobra ekonomicka varianta pu ltu vzhledem k cene (bavim-li se o digitalnim lowendu jako je YAMAHA, Mackie, Roland atd... a ne o MIDAS XL8
Jo a jeste je jedna zasadni vec a tou je spolehlivost. Pokud neni digital vylozene redundantni konstrukce (opet ... jako je MIDAS XL8) tak je u digitalu IMHO vetsi riziko ze zkolabuje do te miry, ze neodehrajes xeft. U analogu se muze stat ze neco odejde, ale obvykle to neni do te miry, ze bys po chvilce prepojovani ten koncert nedohral. Jedinou vyjimkou je zdroj od pultu, ten ale lepsi pulty maji dvojitej (treba MIDAS Verona ma dva zdroje a umi automaticky "preswitchovat" na zalozni pokud primarni zdroj selze, a to behem koncertu a bez lupance).
Takze tolik mejch ... 3.60
Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, Mám na to úplně jiný náhled než kolega Šáfa, na konferenci nebo malou párty je digitálu škoda. Výhody se začnou projevovat až při živém zvučení. Zvukařů kteří mají z digitálů panickou hrůzu naštěstí velmi rychle ubývá, konec konců jim taky nic jiného nezbývá. Největší výhoda digitálů je obrovská výbava. I ta nejlevnější yamaha 01V96 ti za pár peněz poskytne tolik nástrojů, že ti v pohodě stačí i na dost náročné záležitosti. Adekvátně nadupané zařízení je v analogu pekelně drahé a to nemluvím o skladování přepravě atd. Co se týká spolehlivosti tak se přiznám že nemám moc negativních referencí - respektivě nevím o žádném zásadním problému který by vedl k nabourání nebo nedohrání akce. Občas taky jezdím jen jako námezdný zvukař a mám úplně opačné problémy než šáfa, pořádně vybavený analog je něco tak šíleně nepřehledného až to pěkné není. Třeba s PV2 potřebuju 10xgate + 8comp - než si zvyknu kde co je a jak se to ovládá tak je konec koncertu. U digitálu zmáčkneš "select" a vidíš kompletní nastavení kanálu hned. EQ většiny "normálních" analogů ti taky nedovolí vyhodit úzkým filtrem zrovna přesně ten kmitočet který ti vadí - většinou sebou vezme i spoustu užitečného signálu - prostě kompromis od začátku do konce. Osobně nevidím vůbec žádný důvod proč dnes kupovat analogový pult na živé zvučení, když si budeš všímat tak i na velkých koncertech dnes uvidíš spíše digitální než analogový pult a nevěřím, že by je tam stavěli jen tak 
-
maly_medved
- Uživatel

- Příspěvky: 716
- Registrován: úte 03. črc 2007 9:27:11
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
HUSTÝ TÉMA
DO SLOVA A DO PÍSMENE !
Z posledních dvou příspěvků se spíš přikláním k SAFOVi ( nenadbíhám ani nebojuji o VC ceny
) .
Osobně si myslím že digitály nakonec zvítězí , ale " doba ještě neuzrála" . Dovolím si přirovnat tento problém analogicky k fotoaparátům .
Jen malá perlička. Tento weekend jsme táhli náš Midas Verona do třetího patra bez výtahu a já cedobu vzpomínal na mou DM 1000ku s ADAT převodníky odpočívající ve studiu
Z posledních dvou příspěvků se spíš přikláním k SAFOVi ( nenadbíhám ani nebojuji o VC ceny
Osobně si myslím že digitály nakonec zvítězí , ale " doba ještě neuzrála" . Dovolím si přirovnat tento problém analogicky k fotoaparátům .
Jen malá perlička. Tento weekend jsme táhli náš Midas Verona do třetího patra bez výtahu a já cedobu vzpomínal na mou DM 1000ku s ADAT převodníky odpočívající ve studiu
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
He, co clovek, to nazor
. Jinak samozrejme vlastni kategorie josu dospele digitalni pulty jako MIDAS XL8, Studer Vi6, Digico D?, Yamaha PM1D atd.
Jinak ja pises JJ, souhlasim s tebou ze na digitalech se da dobre delat koncerty pokud je na to cas. Kdyz mam ale 10 minut na zvukovku u 12ticleny kapely kterou neznam (tj. nemam jeji snapshot od minula), tak bych se na malejch a strednich digitalech umackal.
Ja ja nadaval minulej tejden kdyz jsem delal tu nasi partu na TT24. To je dalsi vec, pokud je to digital kterej bezpecne znas tak mas vyhodu, ale jak kdyz prijdu k pultu, kterej jsem v zivote nevidel. I kdyz principy jsou vesmes stejny a po pulhodinovem zacviku se na tom da delat tak ze bych se citil zrovna jiste to ne. Naopak na analogu jsem schopen delat prakticky okamzite at je to MIDAS, Soundcraft, A&H, Yamaha nebo Crest. Ale uznavam, ze moje potreby jsou specificky ;-DDD
Jinak ja pises JJ, souhlasim s tebou ze na digitalech se da dobre delat koncerty pokud je na to cas. Kdyz mam ale 10 minut na zvukovku u 12ticleny kapely kterou neznam (tj. nemam jeji snapshot od minula), tak bych se na malejch a strednich digitalech umackal.
Ja ja nadaval minulej tejden kdyz jsem delal tu nasi partu na TT24. To je dalsi vec, pokud je to digital kterej bezpecne znas tak mas vyhodu, ale jak kdyz prijdu k pultu, kterej jsem v zivote nevidel. I kdyz principy jsou vesmes stejny a po pulhodinovem zacviku se na tom da delat tak ze bych se citil zrovna jiste to ne. Naopak na analogu jsem schopen delat prakticky okamzite at je to MIDAS, Soundcraft, A&H, Yamaha nebo Crest. Ale uznavam, ze moje potreby jsou specificky ;-DDD
Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, -
maly_medved
- Uživatel

- Příspěvky: 716
- Registrován: úte 03. črc 2007 9:27:11
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
16 je malo !
Potreboval bych minimalne 24 bezdratovejch kanalu. BTW dela Senn i bezdratovou verzi e602 ?? No .. ale tech baterek tyblaaaho.
Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, asi tak..digital isto zvitazi za nejaku tu dobu........ samozrejme ze dixitalom sa "pomalsie zvuci" ale za to niekedy mozes dosiahnut aj daleko lepsi zvuk ako z analogu.... si predstav ze mas nejaky festiva (ako ja) kde sa ti pocas vecera strieda 5 kapiel a mas mas 5 minut na nastavenie vsetkeho..nemozne... rano sa urobi zvukovka sejvne sa nastavenie a vecer sa ulozene nastavenie uz len vytiahne...... ja som mal tiez panicky strach z digitalov ale mma ich rad.... efektove algorytmi si mozes dohrat ci kupit cize tam mozes mat zvuk ako nejaky drahy lexikon alebo co.... 24 kompresorov a gejtov na analogu...hmm to je problem.
- safa
- Uživatel

- Příspěvky: 2707
- Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
- Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
- Kontaktovat uživatele:
JANS) ... pekna teorie ... ale uz vidim vsechny kapely ktery na festivalu za ten veder maji hrat jak se rano prihrnou na zvukovku. Obvykle to bejva tak, ze pul hodiny pred zacatkem vystoupeni dane kapely produkcni shani kde ty magori sakra vezi. Stridave telefonuje a stridave chodi za prave vystupujici kapelou a z portalu na ne hlasite septa "natahujte, pridavejte". Prave proto ja osobne na tyhle adrenalinovy akce preferuju analog. Ale ... samozrejme respektuju i digitalisty.
Mimochodem vcera jsem delal s jednim sikovnych chlapikem z Zatce na jeho Yamahu a musim rict, ze kdyz ma ten pult nekdo logicky vymyslenej a rozumne zmaknutej, tak se na tom taky delat da
. Kdyz pominu stale priblbly ovladani AUXu faderama tak programovatelny tlacitka radu obvyklych nedostatku elegantne resej.
Mimochodem vcera jsem delal s jednim sikovnych chlapikem z Zatce na jeho Yamahu a musim rict, ze kdyz ma ten pult nekdo logicky vymyslenej a rozumne zmaknutej, tak se na tom taky delat da
Šáfa ::::::
Soundman.cz ,
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola,
FADER.cz
audiopro s.r.o.,
Zvukařská škola, co chodim pomahat na jeden festival tak zvukovky robievame rano a od obeda frci nazvuceny program.... potom ide druha smena poobede si nazvucit na vecerny program.... a takmer bez prestavok sa teda ide.... analog je super aj ja s tym castajsie robim ako s digitalom, a kazdy zvukar by mal zacat na analogu....
Taky jsem začal uvažovat o digitálu, ale pořád nějak nevím.... Trochu mě děsí, že nemám všechno "před očima" - přecijen na analogu se podívám a vidím....u digitálu musím přepínat vrstvy...hledat...
Ale zase mě láká ta výbava - která navíc nepřekáží vedle pultu, ale je rovnou uvnitř.
Zvučím jednu a tutéž kapelu, výjimečně jinou, a po většinu roku ve stejném prostoru, výjimečně jinde, aparatura je stále na svém místě, nic nestěhujeme, takže jak to jeden týden opustím, zůstává mi všechno na příště...takže si říkám, jestli bych ten digitál vlastně vůbec využil...
Vyjádřete se někdo k tomu, please...díky
Ale zase mě láká ta výbava - která navíc nepřekáží vedle pultu, ale je rovnou uvnitř.
Zvučím jednu a tutéž kapelu, výjimečně jinou, a po většinu roku ve stejném prostoru, výjimečně jinde, aparatura je stále na svém místě, nic nestěhujeme, takže jak to jeden týden opustím, zůstává mi všechno na příště...takže si říkám, jestli bych ten digitál vlastně vůbec využil...
Vyjádřete se někdo k tomu, please...díky
Asi je dobré doplnit, že pokud je na pódiu (analog) monitorák, pak FOH digitál je na fesťáku o hodně menší problém. Nejvíce času při rychlých střídačkách zabere u náročných hudebníků právě nastavení odposlechů a tak není od věci dělba práce a nezávislost nastavení obou mixů. Platí to tedy stejně, jak u analogů, jenže tady mi připadá ta možnost digitálem nezávisle kouzlit, markantnější.
na festivale sme pouzili mackie tt24 + 2x onyx prevodniky cize sme mali 40 vstupov. mix sme spojili cez usb na notebook s wifi, nastavili sme zdielanie plochy - pretoze k mixu sa dodava softver na ovladanie mixu cez pc - a chalanisko s tabletom behal po podiu a nastavoval auxy, zvukar si zvucil podiak si robil svoj zvuk na podiu.... 




























