Ideální úrovně pro TV

Otázky a odpovědi ze STUDIOVÉ PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika).
  • Reklama
  • nové mixpulty Qu
vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od vitek_cz » úte 06. lis 2012 13:17:21

Jasne, psal jsem to trochu laxne na iPadu..

Jen tedy pro upresneni: v nove norme se meri TRUE PEAK, tedy dBTP. Je to opravdu maximalni hodnota signalu na rozdil od drive uvadene hodnote merene pres QPPM tedy "neco pod maximalni hodnotou signalu"

A jeste jednu vec, co jsem zapomnel. Sice Jednotka LU je v decibelove stupnici, ale neplati to, ze pokud mate program loudness -25 a pridate o dva dB na masteru, tak dosahnete -23 LUfs. Presneji muze to platit, ale nemusi. Zvlaste u delsich programu to nemusi platit.

Ahoj v.

Uživatelský avatar
Veruk2

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Veruk2 » úte 06. lis 2012 14:47:47

Díky moc vitku.

Já jsem si pročetl ten EBU http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3343.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
je to tam docela dobře i graficky znázorněný + praktický příklady.

A zatím v demo verzích odzkoušel VST pluginy

TB http://www.toneboosters.com/tb-ebuloudness/" onclick="window.open(this.href);return false;
NuGen VisLM http://www.nugenaudio.com/visLM_loudnes ... U_RTAS.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Chovají se / měří úplně identicky, dokonce se mi víc zamlouvá ten TB, který stojí asi jen 15 Euro !!

Ještě budu testovat užití v praxi a srovnávat, ale je to teda revoluce v míchání jako ***. Mám z toho i takovej nepříjemnej pocit, že tahle metoda není zrovna pro krátký spoty moc vhodná. Musel bych to slyšet z televize, ale obávám se horší srozumitelnosti slova a u toho měření mám pocit, že na tak krátkou dobu nemá změna hlasitosti v řádu i desítek db u nějakýho třeba počátečního hlasitýho ruchu vůbec vliv. Takže se zas najdou jiný způsoby, jak v blocích reklam vyniknout nebo to obelhat.

Netuší někdo, zda se to bude zavádět i do rádií? Dost často se dělaj z TV i mutace pro rozhlas, tak jestli to bude nutný míchat na dvakrát...

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od vitek_cz » úte 06. lis 2012 16:05:00

Kdyz bys mel cas, tak skvele to popisuje lidr skupiny Florian Camerer. Video ma asi 50 minut a je ve stozumitelne anglictine.



Jinak z toho mej naopak dobry pocit! Na srozumitelnost to nema vliv. Naopak budes moct udelat prirozeneji znejici vokal hlas. Pokud se nenajde zpusob, jak to obchazet, tak to bude super.

Napr. Na slovensku jim to moc nefunguje, protoze nikdo nepokutuje to, ze ty reklamy hraji hlasiteji, nez je povoleno.. I kdyz by telekumunikacni urad mel.

Je to vymyslene, aby se srovnaly hlasitosti po sobe jdoucich poradu (spotu). Tudiz ja myslim, ze je to vhodne pro tyto ucely.

Jinak pro radio to neni az tak potreba, protoze tam neni problem v kolisani hlasitosti ruznych bloku. Tam je vsechno tak nakourene, ze nic uz vycnivat moc nemuze.. Proto se ebu v radiu nejspise nezavede. A jeste je problem s merenim hlasitosti pri live.. Atd.

Vsechny pluginy by mely merit stejne. Jen ty drazsi umeji treba to, ze ti zapisuji automatizaci do stopy, kdy jsi nad a kdy pod normou nebo Ti vyjedou soupis timecodu.. Ale to spise vyuzijes na dokumentech, filmech atd..

V.

Uživatelský avatar
Veruk2

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Veruk2 » úte 06. lis 2012 16:23:50

ok, díky.

A není to spíš naopak, že teď nějak všichni kouřili vyrovnaný spoty do max a byl spíš rozdíl mezi selfpromem / reklamnou a filmy ? Pokud bude reklama dynamická, tak splní podmínku i to, že na začátku bude jekot do -3dbTP a na konci bude jekot a uprostřed napínavej potichej šepot. A až za tím půjde obyčejný mluvený slovo, tak bude ve vztahu k tomu jekotu méně, ne? Tím pádem ta uječená reklama vyleze z bloku nejvíc.


Ještě k tomu měření. Některý pluginy to označujou jako program, ten TB myslím Integrated LU.

Rozhoduje předpokládám tahle hodnota, na konci pořadu? Může během měření tahle hodnota třeba na chvíli přeskočit vejš, do červenýho, když pak na konci bude celková těch -23dBLU nebo je striktně požadováno nepřelejzat ? (Dle toho EBU dokumentu by to měl být asi průměr, ale radši se ptám)

A má smysl u reklam řešit i ten range? V podmínkách Primy to myslím ani není.

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od vitek_cz » úte 06. lis 2012 18:07:43

Ne, prave to bude vyrovnane. Protoze LU (loudnes unit) zarucuje to, ze to je vse stejne hlasite. A jestli pouzijes dynamicky zvuk nebo vice zkompreseny je na Tobe.

Vzdyt to, ze peak hodnota nevypovida o celkove hlasitosti jsme tu resili nazacatku.

Proste vsechny spoty budou hrat plus minus stejne a muzes vyuzit celou dynamiku..

Jinak dulezity je Program loudness tedy prumerna hodnota celeho programu. Tedy muzes tam mit tiche pasaze a pak hlasite. Celkove to ale musi dat tech -23dB.

Jeste je takova dulezita vec, co se zvukem udelaji ty procesory na OP nebo jak je budou mit nastavene. Bavil jsem se o tom s sefzvukarem z Novy a to je tema samo o sobe..

V.

janek
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 574
Registrován: čtv 18. zář 2008 13:40:53
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od janek » stř 07. lis 2012 11:11:51

Veruk2 píše:A není to spíš naopak, že teď nějak všichni kouřili vyrovnaný spoty do max a byl spíš rozdíl mezi selfpromem / reklamnou a filmy ? Pokud bude reklama dynamická, tak splní podmínku i to, že na začátku bude jekot do -3dbTP a na konci bude jekot a uprostřed napínavej potichej šepot. A až za tím půjde obyčejný mluvený slovo, tak bude ve vztahu k tomu jekotu méně, ne? Tím pádem ta uječená reklama vyleze z bloku nejvíc.
Ak som to dobre pochopil, R128 je dvojprechodovy - najprv sa zisti celkova hlasitost, potom sa tiche (tie ktore su o X LU tichsie ako celkova hlasitost) pasaze zahodia a zo zvysku sa zrata vysledna hlasitost. Takze ked bude rozdiel medzi krikom a sepotom prilis velky, tak sa moze stat, ze sa sepot vobec nebude ratat.

sledge
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: pát 09. črc 2010 15:57:29

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od sledge » stř 07. lis 2012 11:49:48

pokud jsem viděl, tak všechny úrovně jsou až za gejtem. Dvouprůchodový to není, jen je tam v cestě dost operací...
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)

janek
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 574
Registrován: čtv 18. zář 2008 13:40:53
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od janek » pát 09. lis 2012 13:41:48

Dvojprechodovy v tom zmysle, ze najprv sa gatuje -70 LUFS absolutne, vyrata sa hlasitost, a potom sa gatuje -10 LU relativne od tejto vyratanej hlasitosti a az z toho sa rata vysledna hlasitost.

Da sa to zratat na jeden prechod, akurat si treba drzat podrobne tabulky (pravdepodobne pocty blokov pre jednotlive hlasitosti), akurat na tie dva prechody sa to da lahsie vysvetlit/pochopit.

Matteyou
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 6
Registrován: pát 21. zář 2012 8:48:22

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Matteyou » ned 11. lis 2012 12:29:07

Takže jestli to dobře chápu.

Česká televize má normy zde: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/te ... lasitosti/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kde zdůrazňuje, že: aby byla hlasitost programu normalizována na cílovou hodnotu (Target Level) -23.0 LUFS. Přípustná odchylka od této hodnoty by neměla překročit rozmezí ±1.0 LU u programů, u kterých přesnou cílovou hodnotu nelze prakticky dosáhnout (například živě vysílané programy);

a:
aby hodnota -1 dBTP (True Peak – skutečná špičková hodnota) představovala maximálně přípustnou špičkovou úroveň programu (Maximum Permitted True Peak Level of a programme)...

Tudíš přikládám obrázek, kde jsou zobrazeny hodnoty mého zvukového mixu:

Je to tedy vysílatelné, když pomineme další kritéria (nesrozumitelnost dialogu atd.) ?

Děkuji za radu
Přílohy
audition
audition

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od vitek_cz » ned 11. lis 2012 15:07:17

Cau,

no skoro jo. Ceska televize ma ale max true peak -3 dBTP.

Tzn. Prekrocilo Ti to maximalni hodnotu spicky..

V.

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od vitek_cz » ned 11. lis 2012 15:11:44

A jeste Ti to vlastne nepocita Loudness range, tedy dynamiku programu. Ale to u bezneho poradu nebude problem.

Dynamika je povolena do 25 LU.

Matteyou
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 6
Registrován: pát 21. zář 2012 8:48:22

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Matteyou » ned 11. lis 2012 21:17:05

Děkuji za rady. Čistě orientačně. Co je to ta dynamika a co když mi to ukazuje hodnotu kolem 50. Dá se to nějak upravit. Na těch 25?

Uživatelský avatar
Veruk2

Re: Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Veruk2 » čtv 27. pro 2012 23:36:10

Tak jaké máte zkušenosti?

Zatím mám následující názor (víc se uslyší pak v praxi z TV vysílání).

přemíchaná, víc dynamická zvuková stopa (TV spot 15s) zní jasnějc, zvonivějc, čistějc.
Max TruePeak je někde kolem -9dbTP, pro srandu králíků pak hodnota RMS kolem -26dB, LU Range někde kolem 6.

původní "narvaná" audiostopa, pouze ztišená na hodnotu LUFS -23 zní samozřejmě víc nakřuple, ale pocitově silnějc, díky nějakým středobasovým frekvencím na hlase, který vznikají užitím kompresoru. Taky se díky kompresoru víc projevuje hall v celé délce trvání, než u dynamickýho mixu, kde rychle zanikne. RMS je kolem -25db, LU Range jen asi 3, Max TruePeak skoro -17dbTP.

Za nepraktickou považuju i samotnou práci v tomhle LU módu, protože se musí hodně zesílit poslechová aparatura, což často vede k sebevraždě ve chvílích, kdy si něco jen tak pustím mimo střižnu z disku. (třeba nějaký ruch, na max hlasitost...).

Poslechem z toho mám dojem asi následující:
Ta pouze ztišená verze zní tak jak ji znám a nevadí mi to.
Ta přemíchaná verze je o dost konkrétnější v hlase, líp vyartikulovaná, zvonivější, ale zase na druhou stranu se tím ztrácí určitej výmaz, kterej v tý nabušený verzi všechno pěkně ztmelil. Mnohem víc je tu znát jednotlivý zvukový fragmenty, z kterých se to skládá, působí to celý víc syrově. Horší se taky srozumitelnost v koncovkách slov a mizí aplikovanej hall.

Nevím no. Celá ta Loudness revoluce bude asi fajn po stránce vysílání. Ale moc bych tím způsob výroby reklam asi nepřetvářel a bral to spíš jen jako nějaký parametr hlasitosti výstupu.

Uživatelský avatar
Pavel Sedlák
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1335
Registrován: úte 24. črc 2007 12:44:06
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Pavel Sedlák » pát 28. pro 2012 9:55:00

Zřejmě ČT nechce, aby všechno znělo jako MP3 z laciného přehrávače...
Nemám strach z lopaty, mám strach ze srpu a kladiva

Uživatelský avatar
Veruk2

Re: Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Veruk2 » pát 28. pro 2012 13:55:22

Zákon se týká všech stanic, nejen ČT. Máš pocit, že ty LCD chrchláčky o 5 wattech jsou dělaný na nějakou kvalitní reprodukci? Obávám se, že hlavní a jediný důvod zavedení EBU R128 je snížení hlasitosti reklam. O kvalitu zvuku tady nikomu moc nejde.

Odpovědět

Zpět na „Nahrávání a práce ve studiu“