Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu?
-
- Reklama
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Cajs dikes za vyčerpávající info i já se něco přiučil.
jen pro zajímavost přikládám tabulku audio úrovní z dokumentu o mikrofonech a předzesilovačích kterou připravuji. Není z mojí hlavy samozřejmě.
jen pro zajímavost přikládám tabulku audio úrovní z dokumentu o mikrofonech a předzesilovačích kterou připravuji. Není z mojí hlavy samozřejmě.
- Přílohy
-
- Audio_úrovně.pdf
- (92.57 KiB) Staženo 235 x
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Sakra nevšiml jsem si, že tam mám jednu nedokončenou větu. Hned to opravím a pošlu.SORRY
Update : tak tady to je
Update : tak tady to je
- Přílohy
-
- Line_ levels.pdf
- (91.65 KiB) Staženo 196 x
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Taky jedna tabulka... 
Hrome! Nepovedlo se přiložit soubor
Hrome! Nepovedlo se přiložit soubor
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Tak snad druhý pokus vyjde.
- Přílohy
-
- BarGraph.pdf
- (66.42 KiB) Staženo 250 x
- pavlii
- Uživatel

- Příspěvky: 413
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Mhm - nevím, jestli to někde neodbočilo, ale studiového nahrávání se to IMHO nějak moc netýká. Nebo jinak - nevím, jestli jsou tak postačující (IMHO ano) indikátory "peak" na vstupech nebo jsem tak dobrej, ale nabrat analogový zdroj do A/D převodníku se zkreslením se mi teda ještě nepovedlo (a točím, jak jsem již zmínil, "do plnejch"
). A rozhodně se tím o nic nepřipravuju, řekl bych.
A ještě bych dodal, že jsem (a KamilV taky) zmínil sice jen odstup S/N (bez ohledu na to, že i tak je hladinu šumu úrovňově nízko), ale jde tady také o co nejoptimálnější vybuzení A/D převodníku.
Nicméně dobré o tom vědět a ta úrovňová rezerva se samozřejmě může hodit, nic proti.
P.
A ještě bych dodal, že jsem (a KamilV taky) zmínil sice jen odstup S/N (bez ohledu na to, že i tak je hladinu šumu úrovňově nízko), ale jde tady také o co nejoptimálnější vybuzení A/D převodníku.
Nicméně dobré o tom vědět a ta úrovňová rezerva se samozřejmě může hodit, nic proti.
P.
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Tady jde o sílu signálu a jak jsem řekl o headroom. Vem si to takhle. Začnu s rutinou.KamilV píše:V čem je jiné nabrat zpěv do -9, nebo ho nabrat do -3 a pak stáhnout např. na těch -9?
1-Na mixu máš fadery na Infinity
2-nastavení gainu na 100% L (vypnuto)
3-PFL/solo/Cue
3-Pomalu zvyšuješ Gain až se dostaneš na zhruba 0VU (-18dBfs)
4-vypneš PFL a použiješ fader na vmixování signálu většinou okolo unity gain (0) je to 1:1
OK sorry za tenhle popis.
Takže jakkoliv přidáváš či ubíráš na faderu nic se nemění na síle vstupního signálu. To je jasné.
Tak když budeš nahrávat do špiček pak fader ti pomůže maximálně snížit výstupní a ne vstupní signál. To je také jasné.
Pak jakýkoliv následný proces kterým balancuješ skladbu (signály) jako je třeba EQ či kompresor (ITB či OTB) které jsou zvětšiny prefader ovlivňuje vstupní signál, a tím ho většinou zesiluje. Proto je potřeba headroom a té není nikdy dostatek. Samozřejmě můžeš namítnout že si hlasitosti nastavíš na faderech, ano samozřejmě, ale jen hlasitost ale ne vstupní signál či wavku která je vysmahnutá na -3db. Další věc je dynamika, když nahraješ vše do špiček tak výsledná wavka skladby vypadá jak obdélník z tetrisu a i když stáhneš master fader o 3-6dB tak to bude stále tetris ale o něco hubenější. Když takovouhle wavku doneseš do masterinového studia tak ti řeknou že s tím nic neudělají jelikož tam není žádný prostor na vytunění. Souhlasím že SNR, je důležitý ale to neznamená že musím vše tlačit do špiček. Tím neříkám že zašuměný signál je akceptovatelný. To zcela určitě ne. Pokud je problém se šumem je třeba možnost podívat se jestli je preamp vhodný pro daný mikrofon aby ho nepřebuzoval, kolik šumu v případě nekompatibility přidává preamp do signálové cesty mikrofonu, vyměnit mikrofon adt. Tohle je však jen můj názor.
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Ale to tu mluvíš o tvrdě zkomprimovaném signálu. Nikdy jsem přece neřekl, že do těch -3 to bude "valit v obdélníku" furt. Bude tam samozřejmě špička, největší forte zpěváka. Neznamená to ale, že na -3 bude i jeho mezzoforte, piano...
A např. ProTools nabízejí dostatečnou rezervu pro následující zpracování. Pokud nepřepálím převodník, tak v PT se mi "sběrnice" nepřebudí tvrdým clipem, ani kdybych na EQ nesmyslně divočil.
A kdyby bylo nejhůř a měla stopa začít zkreslovat, můžu ji faderem stáhnout, výstup routovat do jiné stopy a procesovat ji až tam...
A např. ProTools nabízejí dostatečnou rezervu pro následující zpracování. Pokud nepřepálím převodník, tak v PT se mi "sběrnice" nepřebudí tvrdým clipem, ani kdybych na EQ nesmyslně divočil.
A kdyby bylo nejhůř a měla stopa začít zkreslovat, můžu ji faderem stáhnout, výstup routovat do jiné stopy a procesovat ji až tam...
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
OK já jen pro jistotu. 
Peace
Peace
- pavlii
- Uživatel

- Příspěvky: 413
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
No samozřejmě - ono to tu explicitně nezaznělo, ale opět (díky rutinním zkušenostem) jsme měl zato, že se bavíme o úrovni nejhlasitějšího místa při náběru. Nadto mi to pořád zavání, že se tady paralelně bavíme o LIVE nastavení a náběru ve studiu a přitom jsme v sekci pro studio 
P.
P.
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
V poho, zaběhlo to někam jinam. K tomu náběru. Je to tak že já mám analogovej desk přes který to všechno ženu do compu.Proto ta rutina. 
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Kamile,
zapomínáš na to, že (s výjimkou R128) všechna měření jsou INTEGRAČNÍ, což znamená, že Ti neukazují skutečnou okamžitou špičkovou hodnotu napětí, ale energii signálu v definovaném časovém intervalu. Krátké špičky proto mohou mít ve skutečnosti o 3-6 dB vyšší úroveň, než by odpovídalo údaji na indikátoru. Proto se používá headroom.
zapomínáš na to, že (s výjimkou R128) všechna měření jsou INTEGRAČNÍ, což znamená, že Ti neukazují skutečnou okamžitou špičkovou hodnotu napětí, ale energii signálu v definovaném časovém intervalu. Krátké špičky proto mohou mít ve skutečnosti o 3-6 dB vyšší úroveň, než by odpovídalo údaji na indikátoru. Proto se používá headroom.
Re: Jak docílit co nejlepší kvality domácího nahrávání zpěvu
Já bych zase připoomněl, že odstupy analogových obvodů i převodníků více méně nejdou přes 120 dB, mikrofony jsou na tom se šumem ještě mnohem hůře, tedy pokud zůstáváme v úrovních do 110 dB SPL, kde teprve nejkvalitnější velkomembrány (EIN kolem 5dBA) začínají mít podobný odstup, jako elektronika (počítám bezšumový předzesilovač). Mikrofony s menší membránou mají EIN kolem 15 dBA až 25 dBA (levné elektrety i přes 30 dBA), takže jsou na tom z hlediska šumu ještě mnohem hůře...
Kvantizační šum 24bit záznamu je -144 dBFS. Není tedy třeba za každou cenu nabírat co nejvíce do plnejch, protože reálnou dynamiku to nezvýší, pouze máme ve stopě vyšší úroveň šumu. A to nemluvím o tom, že obvykle od -10 dBFS začíná narůstat zkreslení převodníku - například zvukové karty mají často nejmenší zkreslení kolem -10 až -12 dBFS.
Chce si to zkrátka porovnat vždy ta správná čísla
Kvantizační šum 24bit záznamu je -144 dBFS. Není tedy třeba za každou cenu nabírat co nejvíce do plnejch, protože reálnou dynamiku to nezvýší, pouze máme ve stopě vyšší úroveň šumu. A to nemluvím o tom, že obvykle od -10 dBFS začíná narůstat zkreslení převodníku - například zvukové karty mají často nejmenší zkreslení kolem -10 až -12 dBFS.
Chce si to zkrátka porovnat vždy ta správná čísla
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)



























