Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Otázky a odpovědi z LIVE PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika)
  • Reklama
  • Zesilovače pro touring Powersoft Unica T
Uživatelský avatar
jirka zeleny

Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od jirka zeleny » stř 04. pro 2013 0:37:47

Každoročně pořádá naše škola takový větší koncert, na kterém se protočí až 100 a více žáků. Jsou tam sólová i sborová čísla. Letos to ale máme poněkud složitější - bude tam ještě cca půlhodinové divadelní představení. Celé se to koná v kostele, kde je ale poměrně malý dozvuk. Teď konkrétněji k věci:¨
Naše vybavení není zrovna ideální:
repro Samson RS15HD (300W)
zesilovač Tapco J-800
mix Yamaha MG 166
mikrofony - 2x Rode NT1 A, 2x starší RH sound (které ale opravdu hodně chytaly vazbu a posledně už jsme je moc nepoužívali), několik levnějších bodových mikrofonů (Apex 750, AUDIO-TECHNICA MB3K, 2 bezdrátové mikrofony RH sound - teď přesně nevím typ).
Máme problém především s těmi kondenzátorovými. Jsou přece jenom náchylné ke zpětné vazbě. Reprobedny jsou samozřejmě po stranách kostela a natočené od mikrofonů, přesto to (snad vlivem odrazů) občas vazbu chytne.
Stran toho představení mám trochu obavu
a) jestli se to vůbec dá nějakými mikrofony alespoň uspokojivě pokrýt, ačkoliv jsou děti permanentně nabádány, aby pořádně "řvaly" (je to prostor cca 5x3 m a mikrofony pochopitelně musí být na kraji)
b) jestli nějaké přikoupit a potom tedy jaké?
Je lepší dokoupit zase ty Rode NT1, nebo je doplnit něčím jiným, nebo Rode pro toto představení zcela vyřadit a dát tam třeba několik Samson c02? Původně jsem uvažoval o eliminátoru zpětné vazby (např. Sabine FBX-2410), ale dost lidí mě od toho zrazovalo kvůli deformaci zvuku. Setkal jsem se také s názory, že by bylo vhodné koupit solidní ekvalizér (který zatím nemáme) a vazbu řešit skrze něj.
Zkrátka a dobře, jsem dost rozpolcený, jaké řešení by bylo ideální a když už ne ideální, tak alespoň ne úplně špatné. Ještě jsem nedodal, že si momentálně můžeme dovolit vrazit do nových "hraček" cca 20.000,-. Za jakoukoli podnětnou odpověď předem děkuji.

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od Zdeněk Prodance » stř 04. pro 2013 3:12:17

Tak já bych třeba mohl říct, že zvuk zaručeně deformují bedny Samson - k tomu se žádný radil nevyjádřil ? Kolik z nich má tyto bedny a současně FBX2410 ?

Nevím proč by měly mikrofony být samozřejmě na kraji, ono je nejde zavěsit nad scénu, jak bývá spíše pravidlem ? Bedny odsunout do boků nemusí také být nejlepší nápad, některé bedny hrají na některých kmitočtech docela slušně i v 90°od osy, jistější je posunout je dopředu, protože šikmo dozadu hrají obvykle nejmíň.

S investicí těžko radit, jak FBX, tak slušný a nastavený GEQ pomůžou a jsou využitelné univerzálně, já bych měl snahu začít směrovějšími mikrofony (mám dojem, že se docela osvědčují "kamerové" polopušky), ale pořizovat jen pro tuto akci nemusí dávat smysl, při jejich použití dávat pozor na zadní lalok, aby pro změnu nebyly bedny v něm:

http://eshop.prodance.cz/ntg1/d-93998/

H.M.

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od KamilV » stř 04. pro 2013 7:53:44

Bedny nemusí jen zvuk deformovat, ale můžou se i podílet na míře náchylnosti k vazbě. On to v podstatě už Hubert řekl, ale možná to nevyznělo jasně. Není to jen o mikrofonech...

Říct kategoricky, že eliminátory vazby deformují zvuk, může říct jen člověk, který se je nenaučil používat. To by šlo říct i o ekvalizéru či korekcích na pultu... Ba naopak, na takové použití, kde není moc času a prostor je živý, bych klidně FBX dal, nejlevnější asi AFS224.

Na dětské divadlo se oplatí použití více mikrofonů, jednotlivé se pak nemusí tak tavit a tím ani nemají snahu nahouknout. Posledně jsem takové divadélko dělal na 4 tužky:
- 2 ks na "beraních rozích" na malém stativu vepředu
- po 1 ks ze strany na vysokém stativu, šibenice cca pod 30°

Lupiino
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 81
Registrován: pon 25. úno 2013 8:45:17

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od Lupiino » stř 04. pro 2013 9:06:14

Tohle řeším v posledních dnech co chvíli. Jak radí Kamil - čím více mikrofonů , tím více zvuku se přenese. Taky používám 4-6 kondenzátorů na podobné akce. Feedback eliminator doporučuji. Sabine 2400 se starší, ale funkční prodávají velmi levně, jsou rychlé a kvalitní. Behringer poněkud váhá než nasadí a trochu do toho i šumí.

Je zapotřebí si uvědomit jedno - hlasitost účinkujícího musí být v poměru ke vzdálenosti od mikrofonu vyšší než hlasitost zvuku z reprobedny. Jinými slovy - když bude mikrofon uprostřed mezi bednou a účinkujícím, je to špatně.

Bedny co nejdál od jeviště, nebo zavěsit nahoru, jde li to.

Všichni profesionální divadelní herci mají hlas natolik "vytrénovaný", že je poznáte jen vysloví první větu - jasná artikulace, silný pevný hlas. U začátečníků je s tím občas problém. Klopové mikrofony nedoporučuji, vyžadují trénink a zkušenosti herce. Jinak je to valící se kamení.

Ekvalizér se hodí, každý prostor potřebuje své. Začal bych ale u FBX, pokud není peněz nazbyt.

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od MADMAX » stř 04. pro 2013 9:33:23

Já bych k tomu řekl něco jiného: proč to proboha řešíte za každou cenu svépomocí? Nebylo by jednodušší a ve výsledku i levnější si na to najmout někoho, kdo disponuje potřebnou technikou v dostatečném množství a především má dostatek znalostí i praktických zkušeností - zkrátka nějakého zvukaře? Připomíná mi to snahu za každou cenu opravit auto ve vlastní garáži... kdybyste z těch dvaceti tisíc deset dali ozvučovací firmě, myslím, že by to už byli schopní udělat opravdu dobře, a Vám by deset zbylo. Kdyby ste to takhle udělali tři roky po sobě, nemuseli by jste teď mít bedny Samson... :wink:

Lupiino
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 81
Registrován: pon 25. úno 2013 8:45:17

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od Lupiino » stř 04. pro 2013 9:47:14

Takovéto akce se zvučí za pár korun, ne za desítku :evil:

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od MADMAX » stř 04. pro 2013 10:24:13

ano, Lupiino, pokud to bude s bednama Samson, mikrofonama RH Sound a odpovídajícím výsledkem, tak ano. To je právě ta chyba. Dva kvalifikovaní lidé (zvukař + technik/mikrofonista) na celej den = 5.000,-
Doprava techniky dodávkou 10kč/km, nebo např. v rámci Prahy paušálem 1.200,- Na techniku zbývá 3.800,- - předpokládám čtyři aspoň trochu slušné velkomembránové mikrofony (Rode NT-1, sE electronic X1) a třeba 6 "tužek" (NT5, 55, AKG C451, audix ADX51...), připadá Ti to moc???

Lupiino
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 81
Registrován: pon 25. úno 2013 8:45:17

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od Lupiino » stř 04. pro 2013 11:43:24

Jo, na takovéto akce to je moc. Neřeším oprávněnost uvedené ceny, řeším poměr kvalita/cena/kupní síla.

Zvučil jsem ve dvou akci, kde bylo za zvuk 30tis. a proč ne :-D

Běžné akce tohoto typu se přece dají zvládnout v jednom člověku... 5000,- si řeknu za celovečerní akci. Apec tím trpí, ale ne všude lze zaplatit profi techniku. Ta desítka je právě ten důvod, proč to raději někteří zkouší sami :?

Uživatelský avatar
Jirka Zeleny

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od Jirka Zeleny » stř 04. pro 2013 12:20:09

Děkuji za rychlé reakce a názory k věci, pokusím se k tomu ještě vyjádřit:
Bedny bych rád vyměnil, ale momentálně na to asi nebude prostor. Kromě těch Samsonů máme ještě starší bedny, ale ještě mnohem horší (je to nějaký noname) a nedostačují výkonově. Ty Samsony byl posun nahoru, ale uvědomuji si, že by to ještě chtělo. Nicméně, nebylo by jednoduché naší paní ekonomce vysvětlovat, proč nám došla další sada beden.
Mikrofony musí být na kraji proto, že nemůžou být přímo na scéně a zároveň je není kam zavěsit - je to kostel. S umístěním beden bohužel také nelze moc laborovat. Stojí v rozích kostela, protože jinam se nevejdou (nebo by bránily procházení okolo nich).
S těmi eliminátory zpětné vazby jsem "prodával, jak jsem koupil". Já to nikdy nezkoumal v provozu, idea automatického potlačení vazby bez složitějšího nastavování se mi líbí, ale ty výhrady mi přišly celkem logické. Kromě toho hraní se tam i dost zpívá a mám trochu obavu, jestli to zvuk přece jen nezhorší (ač chápu, že mnohým z vás se ježí vlasy na hlavě jen z těch Samsonů).
Jinak mikrofony jsou podstatně blíž hercům a zpěvákům než bedny.
Co se týká možnosti najmout si zvukaře, tak tady je problém.
1/ Nějakých hudebních akcí máme několik za rok, to už by vyšlo celkem draho.
2/ ty peníze, co na to máme, můžeme utratit jen za nějaké hmotné pomůcky (podobně máme sumu peněz určenou výhradně na učebnice) - bohužel to není možné přelévat. Taky by byl problém koupit něco staršího. Osobně bych neváhal, ale zase potřebujeme ty papíry. Dá se říci, že určitou základní výbavu teď máme, takže je prostor postupně obměňovat ty věci, které ne úplně vyhovují.
Když tu padla řeč o těch ekvalizérech, nemáte nějaký tip? Podobně s těmi mikrofony. Člověk z audiotecu mi doporučoval koupit několik párů těch Samsonů c02 (já vím, zase Samson). Tvrdil, že vzhledem k ceně nejsou špatné. Zároveň je pravda, že když to někdo zkopne (což by se tam při troše smůly mohlo stát), tak to není zářez za 10.000,-.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3593
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od blaha » stř 04. pro 2013 13:05:23

Já se teď vyjádřím k tomu nákupu pouze nových věcí. Pohybuju se v divadle, je to městská organizace a je pochopitelně potřeba mít doklad na nákup věcí. To však nutně neznamená, že ty věci musí být nové. V podstatě je spousta lidí, kteří prodávají starší kousky slušných přístrojů a zároveň je mají ve svém účetnictví. Tady pak není problém se s prodávajícím domluvit, aby na toto zboží doklad vystavil.
A pokud ti to někdo prodává soukromě, minimálně by měl stačit váš výdajový doklad jím potvrzený, nebo kupní smlouva s ním jako soukromou osobou.
Tím to máš papírově ošetřené a jediné co vlastně chybí je, u starší věci, záruka.

Proto je dobré odzkoušení a vybírat to co má dostupný a rychlý servis.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od KamilV » stř 04. pro 2013 13:23:18

Když není kam věšet, existují vysoké stativy.

Než Samson C02, raději bych asi volil Behringer C2. "Kvalitou" jsou podobné, cenově levnější, na scéně víc nenápadné. Bavíme se ale o low-endu a není možné na to zapomínat.

Ty logické argumenty proti FBX by se asi daly rozebrat, ale tady by to bylo OT.
Jak jsem psal, dobře použitý FBX nezhorší zvuk víc, než klasické ekvalizér. A je jedno, jestli se bavíme o zpěvu, kapele, nebo CD. Zvuk je jenom jeden...

exxxi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1555
Registrován: sob 29. led 2011 1:35:00
Bydliště: dálnice D5

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od exxxi » stř 04. pro 2013 13:59:11

Z low cost kondenzátorových se dají použít i Superlux Hi-10.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.

Lupiino
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 81
Registrován: pon 25. úno 2013 8:45:17

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od Lupiino » čtv 05. pro 2013 9:30:15

Vždycky jsem si říkal, že mikrofony od Behringera jsou ze "značkových" mikrofonů jedny z nejhorších. Pak se ale objevil Samson..... :D

Nedoporučuji nic od této firmy. Je to děs. Možná bych opravdu za ty mikrofony trošku připlatil a koupil SHURE, nebo AUDIX, nebo.... ale hlavně ne SAMSON prosím....

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od Zdeněk Prodance » čtv 05. pro 2013 10:53:19

Ještě k tomu "zhoršování zvuku" - opravdu mi vrtá hlavou, kdo mohl takovou věc vymyslet. Netušil jsem, že je úroveň průměrného zákulisního radila až tak nízká.
Samozřejmě se dá obecně říci, že každý další průchod přes jakýkoli bazmek zvuk nějak zhorší, na to ani nepotřebujete elektroniku a dokonce ani elektriku, stačí si strčit prsty do uší nebo jenom položit přes uši nebo hodit deku přes klavír. Ovšem vykládat, že zařízení, které z principu pouze odstraní nedostatky v kmitočtové charakteristice (tedy ty hrby, na kterých se to musí nejdříve rozhoukávat a rozpískávat) je vlastně škodlivé pro zvuk, může fakt jen neumětel, který na něm neumí zmáčknout správně těch pár tlačítek anebo to vždycky zkoušel jen na tom nejlevnějším, co sehnal. Skutečnost je taková, že co nejrovnější kmitočtová charakteristika je SOUČASNĚ podmínkou maximální bezpečnosti proti zpětné vazbě i kvalitního zvuku. Pokud se jí nedá docílit už těmi nezbytnými prvky řetězce (od mikrofonu po bednu a prostor) a působí to problémy, tak je naprosto na místě použít něco dalšího.

H.M.

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: Zvučení školního divadelního představení a koncertu

Příspěvek od MADMAX » čtv 05. pro 2013 10:59:54

2 Lupiino: právě takovéhle akce se nedají udělat v jednom člověku DOBŘE. Protože prakticky neexistují žádné pauzy v programu a často ani nikdo neví, kde zrovna bude potřeba mikrofon v příštích 10 vteřinách, je potřeba aby jeden člověk byl za pultem a druhý u "podia" a běhal s mikrofony na stativech, snižoval stojany do výšky 6letých dětí, vrazil šeptavému vypravěči mikrofon "až do huby" a podobně... když jseš tam sám, než se někam prodereš davem od mixpultu, je většinou dávno pozdě... samozřejmě že to nejčastěji dělá jeden člověk s levnou technikou a od toho se odvíjí i konstantně tristní výsledky.

2 Jirka Zelený: naproisto chápu v jaké jsi situaci - prostě jeden velký kompromis, přitom už zadání, které skoro nemá dobré řešení... pokud se týče mikrofonů: Rode je rozhodně dobře, podle mne v poměru cena/výkon rozhodně lépe než "laciné" modely SHURE (třeba PG) nebo Audix (řada Fusion). Ještě bych doporučoval zkouknout značku sE Electronic (prodává Audiopro), tam je relace výkon/cena snad ještě zajímavější - např. nejlevnější velkomembránový model X1 je za ty peníze opravdu absolutní bomba /musím potvrdit z vlastní zkušenosti, už jsme ho koupili a chceme ještě jeden/, která ve slepém testu překonala nejen Rode NT-1A, ale i Neumanna TLM102... naprosto jinej level než Samson, behringer nebo superlux. Komické je, že např. šmejdský mikrofon od no-name Číňana "značky" JTS stojí o třetinu víc než ta X1.

Jinak souhlas s Kamilem, dobrý FBX (ne Behringer!!!) uškodí zvuku méně než 1/3oktávový EQ - protože má podstatně užší filtry. Proto byly koneckonců FBX vymyšleny...

Odpovědět

Zpět na „Zvučíme live a věci okolo“