Nároky kapel

Otázky a odpovědi z LIVE PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika)
  • Reklama
  • nové mixpulty Qu
Draug
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 82
Registrován: sob 31. srp 2013 12:09:49
Bydliště: Lipník nad Bečvou

Nároky kapel

Příspěvek od Draug » ned 09. bře 2014 12:42:21

Zdravím,

náhodou jsem na internetu našel stageplan Vypsané fixy a podivilo mě, jak striktně vyhrazené mají typy mikrofonů. U zpěvu tam mají například tři SM 58čky s popisem NUTNÉ.

Je to pro mě samozřejmě předběžné, ale vrtá mi hlavou, jestli je to doopravdy takto. Kdyby měl zvukař ve výbavě třeba i lepší mikrofony (OM5, OM7) popřípadě jiné, podle mých informací na podobné úrovni (D5), tak by mu na to odmítli zpívat? Stejně tak nástrojové mikrofony, uvádí tam SM 57, Sennheiser e906... takže s i5 by nehráli?

Zajímá mě, nakolik to záleží na domluvě a nakolik na tom ty kapely doopravdy bazírují. Předpokládal jsem, že se jedná o minimální nároky, ale slova NUTNÉ u těch SM 58ček mě zarazila. Jak říkám, je to pro mě nejspíš předčasné, protože než se dostanu ke zvučení těchto relativně slavných kapel, nejspíš budu mít aparát už třikrát obměněný, ale uvažoval jsem o koupi druhého vokálního mikrofonu k mojí D5 a chtěl jsem druhou D5, ale teď nevím, jestli nevzít SM58 prostě proto že je slavnější a lidi pohled na ni uklidňuje?

Taky mě zarazilo, že tam mají i nároky na PA, kde sice mají "podle nároků prostor" ale také "minimálně však 20W na posluchače". Přijde mi, že jsou prostory, kam se vleze 200 lidí, ale 4000W aparát by tam byl podle mě zbytečný... Nezáleží toto spíše na posudku zvukaře, který zajišťuje aparát?

Pro konkrétnost, tady je: http://www.vypsanafixa.cz/files/stageplan.doc (kliknutím na odkaz hned začnete stahovat word se stageplanem)

Petr

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Re: Nároky kapel

Příspěvek od vitek_cz » ned 09. bře 2014 14:09:12

No urcite to nezalezi na posudku zvukare, ktery zajistuje aparat.. (:

Jinak hodne veci je na domluve a podle typu akce. Ale zrovna ty mikrofony jsou celkem pochopitelne. Jde o to, ze nektere hlasy jsou proste na tu sm58 skvele a neni potreba experimentovat kazdy koncert s necim jinym. Jsou na to zvykly a vedi, ze jim to funguje.

Ta SM58 funguje prekvapive dobre, hlavne kdyz je to pres poradny aparat.

Ze se o nejakym mikrofonu rika, ze je lepsi, tak to nemusi znamenat.

Kolik vyrobcu tvrdi, ze maji lepsi mikrofon nez u87 za desetinovou cenu? A kdyz to slysis pres poradne monitory, tak to tak neni.

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Nároky kapel

Příspěvek od Zdeněk Prodance » ned 09. bře 2014 15:01:10

Má to jako obvykle dvě stránky, není nic špatného na tom, chtít standardní, velmi rozšířený a nepříliš drahý mikrofon, naopak pokud někdo trvá na modelu, který se vyznačuje samými opaky, tak si ho má sám pořídit a vozit s sebou, vyplatí se to všem.
Něco úplně jiného je PA, tam se sice jistě dá požadovat například ten XXW/návštěvníka nebo jinak definovaná výkonová kategorie, ovšem přehnané požadavky mají za následek jen přehánění z druhé strany, nikdo normální nebude hrát víc, než je reálně potřeba a omezovat si nabídku na ty, co mají hodně aparátu a žádné kšefty, asi bude pokládat za rozumné jen hlupák. Vůbec nejradši mám ty, co si tam napíšou všechny zakázané značky a nevynechají ani takové, kde je rozsah sortimentu od začátečnického po špičkový a ještě patří k nejrozšířenějším. Z toho leze něco úplně jiného, než snaha o dobrý zvuk. Tenhle rider mi ale přijde dcela hodně vstřícný.

H.M.

banach
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 144
Registrován: stř 30. črc 2008 16:20:46
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Nároky kapel

Příspěvek od banach » ned 09. bře 2014 15:59:42

Fixa je naprosto nenáročná a jednoduchá kapela - s mírným nádechem punku :) . Každopádně i v takových případech je dobré zavolat zvukaři (v tomto případě Černému) a domluvit se, co jak chtějí, jestli stageplan platí, v kolik chtějí mít zvukovku a podobné elementární věci. Jedna věc je, co tam napíše management a druhá věc to, co chce zvukař kapely. Některý kroutič na tom může trvat, jindy je tolerantní i k jiným mikrofonům, každopádně tím, že mu zavoláš předem a domluvíte se, tak už to většina lidí bere jako vstřícné gesto, já to tak dělám vždy: jednak když někam dávám techniku (a nebudu to kroutit) a druhak když někam jedu s rukama. Dá se tak předcházet problémům.

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: Nároky kapel

Příspěvek od Návštěvník » ned 09. bře 2014 18:34:50

Jednoduchý, nekomplikovaný splnitelný rider kôli ktorému nemá zmysel komukolvek telefonovať. SM58,57 sú štandardné mic. naviac lacné a každý zvukar poskytujúci servis takýmto kapelám ich proste musí mať vo výbave. Na debaty o vyššej kvalite i5 tu nie je miesto.

Draug
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 82
Registrován: sob 31. srp 2013 12:09:49
Bydliště: Lipník nad Bečvou

Re: Nároky kapel

Příspěvek od Draug » ned 09. bře 2014 19:51:02

i5 jsem myslel jako na stejné úrovni, vyšší kvalitou jsem myslel jen OM5,7 oproti SM58... (a o tom se rozhodně hádat nechci, říkám to zcela bezelstně a pokud to tak není, tak se omlouvám) nechci tu nikoho propagovat. Máte pravdu, že ty shurky jsou natolik rozšířené, že asi netřeba žádat výjimku... jen mě překvapila ta vyhraněnost. Pravdou je, že pokud jsou na to prostě zvyklí, tak proč ne.

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: Nároky kapel

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. bře 2014 9:50:24

V poho, nemyslím si, že Vypsaná fixa odmietne vystúpiť ak namiesto SM57 dostane í5 s tým nikto nemôže mať zásadný problém. Ale konkrétne tento rider je tak milo jednoduchý a nenáročný, že jednoducho musí byť splnený do bodky už len z vďaky za to, že neotravuje nejakými nezmyslami.
Mimochodom rozdiel medzi SM58 a D5,OM5,7 je hlavne v smerovej charakteristike, ak chcú mať interpreti monitory skutočne postavené tak ako je nakreslené v stageplane, tak SM58 je pochopiteľná.

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Nároky kapel

Příspěvek od KamilV » pon 10. bře 2014 11:15:41

Přesně tak, u mikrofonu nezáleží jen na "zvuku", ale taky na tom, jak se na něj interpretovi zpívá. A podstrčit mu superkardiodu, když je zvyklý na kardiodu, může být nemilé.
Jinak mě překvapily nároky na odposlechy, 250 W není nic moc, čekal bych, že budou přísnější.
A ještě je zajímavé, že si v rideru tučně vypíchli pracoviště zvukaře v ose pódia. Já se stavím cca do 1/3 a 2/3. Aby mně nekalamalo stereo - v ose se může zdát, že to hraje dobře. Ale když člověk slyší víc jendu stranu PA, má větší jistotu, že mu to hraje dobře v celým sále...

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: Nároky kapel

Příspěvek od MADMAX » pon 10. bře 2014 14:52:00

Chachá - příští pondělí mám Martina Černého s Fixkou (nebo naopak?!) v Akráči.
Hele myslím si, že ty požadavky v rideru jsou docela oprávněné. Každý z těch mikrofonů, které tu nabízíš jako alternativy, hraje diametrálně odlišně. Např. pokud se týče zpěvu: s OM5 bych neměl problém, pokud mi zpěvák nebude dělat brikule a zpívat mimo osu - a zrovna Márdi se s nějakou technikou zpěvu na mikrofon asi moc zatěžovat nebude. AKG D5 bych na hlasitý bigbít nechtěl ani náhodou - ten mikrofon má hodně "těla" a neprůrazné středovýšky, je to takový "hodný a hezký" zvuk - přesně naopak než u SM58, která vlastně není moc krásná, ale zato se svojí prezencí prosadí v každém kravále. Stejný rozdíl je i mezi AUDIXem i5 a SM58 - i5 je "hutná", spodková, zatímco esemo je prezentní na 2,5-3kHz. Přestože mám spoustu audixů rád (D1, D2, D4, OM2, OM6, OM7, ADX51, SCX25...), tak zrovna s i5 na snare nebo na kytarách bych Tě poslal do..., protože ten mikrofon prostě dělá pravý opak toho, co já chci. Tím neříkám, že D5 nebo i5 jsou špatné mikrofony, jenom to, že rozhodně nevyhoví každému.

požadovat naprostou klasiku, navíc nijak finančně náročnou, mi nepřipadá jako nějaké přemrštěné nároky. Na druhou stranu - pokud někdo chce nějaké drahé nebo neobvyklé speciality, ať ji je koupí a vozí si svoje...

Co se týče minimálního výkonu aparátu, jde o to, aby jsi nemusel zvučit metalovou kapelu v narvané hospodě (170 platících) na pár aktivek HK 300W top + 400W sub, protože pak prostě nepřeřveš bicí a nástrojovku, i když zvučíš jen kopák a zpěvy. Kytaristi se mohou ubrat, ale "ztišit" snare nebo crashe a čínu - to se prostě nedá... Takže můžeš samozřejmě bejt sofistikovanej a napsat, že aparát musí udělat 115dB(A) bez slyšitelného zkreslení, ale budeš tam potom běhat s SPLmetrem a dokazovat majiteli aparátu, že to ten apec nedává? Proto je snazší si tam napsat ty 4kW, ty těžko někdo ukecá. A na takovejhle gig je to taktak.

Uživatelský avatar
TomasVv
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1215
Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Nároky kapel

Příspěvek od TomasVv » pon 10. bře 2014 16:53:13

Na požadavky kapel v rideru se dá dívat různými úhly.
Předně je to součást smlouvy mezi pořadatelem a účinkujícím, pořadatel podle toho poptá techniku. Nemáš, nebo nejsi schopný zajistit požadované věci? Holt smůla. Kdybys objednával přepravu na europaletu, taky bys neakceptoval kombíka.

Dále je to ochrana účinkujících proti amatérskému přístupu pořadatelů a zvukařů, kteří by klidně přivezli naprostý šrot a tvrdili, že loni na to hrál Katalpult (nebo kdokoliv jiný) a byli spokojený. Prostě když vím, že potřebuji 16in na XLR, 4 pásma a dvoje laděné středy, asi se nespokojím s 8ch a 3pásmem. A když mám zkušenost, že samodomo nehrají, jak L-acoustit, budu chtít L-acoustic a né samodomo. Drtivá většina požadavků v riderech je rozumná a má nějaký důvod. Vždycky se dá zavolat zvukaři kapely a probrat detaily, jestli snese to či ono, nebo že budou hrát v malém klubu a tam je jen to a to a ať se na to kdyžtak připraví, nebo se domluví manažer s pořadatelem a doladí se technika. Mě se ještě nestalo, že bych obrečel i5 místo SM57, pokud technika splňuje moje rámcové požadavky a je adekvátní prostoru, nemám problém hrát.

Další nezajímavý úhel pohledu je marketingová strategie a konkurenční výhoda. Pokud rentálka splňuje požadavky 90% kapel, má velkou šanci, že je těch 90% kapel neodmítne a že budou mít kšefty. Na druhou stranu pořád platí zákon nabídky a poptávky, pokud má kapela přemrštěné nároky a nechodí na ně dost lidí, aby se zaplatily, buď bude muset slevit, nebo si moc nezahraje. Na stížnosti kapel, že zvuková úroveň v klubech je mizerná, zvukaři lempli a technika šrot, stačí říct, aby tedy hráli jen v těch lepších místech, nebo si vozili zvuk svůj. Stačí mít dost fanoušků ochotných platit vstupné.
Dělám, co mě baví.

Uživatelský avatar
Pavel Sedlák
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1335
Registrován: úte 24. črc 2007 12:44:06
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Nároky kapel

Příspěvek od Pavel Sedlák » pon 10. bře 2014 18:08:45

Vytesat: Stačí mít dost fanoušků ochotných platit vstupné
Nemám strach z lopaty, mám strach ze srpu a kladiva

Draug
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 82
Registrován: sob 31. srp 2013 12:09:49
Bydliště: Lipník nad Bečvou

Re: Nároky kapel

Příspěvek od Draug » pon 10. bře 2014 20:05:04

Díky moc, z těch pro vás samozřejmých věcí si odnesu doopravdy hodně. Například mi vůbec nedošlo, že musím brát rozdíly v charakteristice mikrofonů, což mi samozřejmě dojít mělo a je to naprosto pádný argument. Taky jsem neznal rozdíly zvuku SM 57 a i5 (přiznám se, že jsem SM 57 ještě neslyšel, šéf má drtivou většinu věcí v audixu). Díky moc za váš čas, zas jsem o něco chytřejší. :-)

mazi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 202
Registrován: stř 12. lis 2008 2:52:31
Kontaktovat uživatele:

Re: Nároky kapel

Příspěvek od mazi » pon 10. bře 2014 21:21:25

Jedna věc je pravda, ze nektere nároky ceskych hvezdicek jsou vyplod chorych mozku marketingu rychlokvasnych hvezdicek postavene jenom na nektere rentalky. Kolikrat se mi stalo, ze by o tom samotne hvezdy vedely. To je potom treba rict ze takovou hvezdicku netreba zvat nebot maji prehnane naroky, ktere navysuji naklady natolik, ze to poradatele nuti k slusnemu vykrvaceni. Ale to je treba si udelat s poradateli poradu a zvazit pro a proti. Pak me dokaze urvat, sorry, verim ze si to nekteri 1.ligovy zvukari prectou, kdyz cesky interpret jede do maleho klubu pro 80 lidi a v den poradani akce je prodano 16 listku a marketing potazmo zvukar kapely vyzaduji monitorovaci pult pro podium 6x3 pro 4 lidi na plac 5x8.Takze pri eventualnim nastehovani vyzadane techniky do uvedeneho salku, by nebyl prostor pro kapelu na podiu a pro lidi v hledisti. Ano i takove jsou naroky nekterych cesky zvukaru, nebo marketingu. A tresinka na dortu je kdyz mi prijde od svetove hvezdy, která hraje ve svete pro desetitisice lidi, input list a stage plan do 24 inputu a 4 monitorovaci cest bez specifikace aparatu mikrofonu a mixu. S pokorou a takovym slusnym chovanim jako by se od samotneho Ebena ucili. To mi potom nektere ceske hvezdy mohou opravtu tvrdit ze nutne potrebuji to co maji napsane a prijde na ne stezi 100 lidi. Jsem se rozcilil, zase :D :D Zpatky k tematu: SM 57 a SM 58 by opravdu nemel chybet zadnemu zvukari na podiu. To je opravdu zaklad. :D

PPSSound
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 22
Registrován: sob 06. dub 2013 15:04:48

Re: Nároky kapel

Příspěvek od PPSSound » stř 12. bře 2014 16:49:49

Taky bych rad prispel do mlyna se svym Troškou, jedná se o slušně namistrovanou partičku, zde k nahlednuti rider http://www.zrni.cz/DOC/PROMO/rider.pdf při kontaktu se zvukarem jsme se na necem dohodli, ovsem tu jiz pri koncetru neplatilo,jelikoz jsem to mel s sebou na papire, tak jsem byl v pohode, jinak celkove nevim,me se to vubec nelibilo, zvuk divnej, jedine, co je na tom dobry, ze na to chodi lidi....cus bus Petr

Frenk
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 691
Registrován: stř 27. srp 2008 12:14:05
Bydliště: Opava

Re: Nároky kapel

Příspěvek od Frenk » stř 12. bře 2014 18:47:21

Já mám taky v rideru napsáno D112, SM57, SM58, kvalitní odposlechy s 1/3 EQ. Sice žádná z kapel není tak "velká" aby jsme přijeli a nezahráli. Ale proste na I5 srotak ci kytaru(nebo i e609) jak potrebuji a jak jsem zvykly neudelam, protoze zni jinak. Taky zpevy Audix OM zní docela dost jinak než SM58, mají takový zvlaštní charakter na středech, kterého se nedá moc zbavit. D112 pro normální rock kapelu, naopak zase pro HC mám kapelu mám E602, E604 na snare. Jedna z kapel(teplej pop :-) ) ma zpěváka kterému nesedne skoro nic jíneho než D5, takže si koupil vlastní. Tedy když je možnost vždy jsem rád pokud tam mají mikrofony jaké mám napsané. Nejraději bych pořídil vlastní, ale je to těžké s financema. :( Zjistil jsem že když mám pro každou svou kapelu mikrofony ktere ji sedí, mam polovinu práce a zní to vždy mnohem lépe. Taky třeba hlídám umistení mikrofonu kopak, srotak, kytara......to taky dela docela velké rozdily. Čím méně korekcí na pultu - tím lépe....... :)
Never ask FOH sound engeener "Are you DJ?" because he can kill you....

Odpovědět

Zpět na „Zvučíme live a věci okolo“