Míchání live nahrávky sboru
-
- Reklama
Míchání live nahrávky sboru
Ahoj,
mám nahrávku sboru nabranou na 4 overhead mikrofony plus 2 ambienty za sborem. Jaká je podle vás nejlepší strategie při míchání? Do jaké míry mám třeba řešit eq na jednotlivých overheadech? Napadá mě poladit každou stopu tak, aby se zvýraznil hlas, před kterým mikrofon stál (přidat brilanci sopránu, zpevnit bas apod.). Je dobře/špatně potlačovat "přeslech" z ostatních hlasů? A co s ambienty? Moje představa je taková, že smíchám overheady a ambientů tam jen lehce přidám. Už i na overheadech je samozřejmě slyšet charakter sálu - mám se ho pokusit redukovat a pak přidávat z ambientů nebo je lepší to nechat být? Co komprese? Ano, ne, kde, kdy?
Jakýkoli tip bude vítán. Díky!
mám nahrávku sboru nabranou na 4 overhead mikrofony plus 2 ambienty za sborem. Jaká je podle vás nejlepší strategie při míchání? Do jaké míry mám třeba řešit eq na jednotlivých overheadech? Napadá mě poladit každou stopu tak, aby se zvýraznil hlas, před kterým mikrofon stál (přidat brilanci sopránu, zpevnit bas apod.). Je dobře/špatně potlačovat "přeslech" z ostatních hlasů? A co s ambienty? Moje představa je taková, že smíchám overheady a ambientů tam jen lehce přidám. Už i na overheadech je samozřejmě slyšet charakter sálu - mám se ho pokusit redukovat a pak přidávat z ambientů nebo je lepší to nechat být? Co komprese? Ano, ne, kde, kdy?
Jakýkoli tip bude vítán. Díky!
Re: Míchání live nahrávky sboru
Tentokrát stručněji
ANO... poladit každou stopu tak, aby se zvýraznil hlas, před kterým mikrofon stál (přidat brilanci sopránu, zpevnit bas apod
spíše špatně. Dostaneš sice čtyři vzájemně dynamicky vyvážené hlasy, ale možná se ti rozpadne prostor na čtyři díly - asi by záleželo na míře úpravy - jako ostatně i u všech ostatních otázekJe dobře/špatně potlačovat "přeslech" z ostatních hlasů?
zkusil bych to nechat být a ambient přidávat jen pokud to pomůže vytvoření "věrohodnějšího" prostoru a nerozmaže to jednotlivé hlasymám se ho pokusit redukovat a pak přidávat z ambientů nebo je lepší to nechat být
Re: Míchání live nahrávky sboru
Díky, odrazím se od toho, dává mi to smysl.
Re: Míchání live nahrávky sboru
A ještě se zeptám. Zatím jsem vždycky míchal v mono a do sterea jsem to rozhazoval až na konec. Jenže to nikdy nebyla live nahrávka tohoto typu, kde je prostor daný tím, kde kdo stál. Je lepší to dělat stejně nebo si to mám rozhodit do nějaké reálné prostorové podoby? Jaká strategie je výhodnější?
A pokud jde o panning jednotlivých mikrofonů, je mi jasné, že je potřeba to slyšet, ale od čaho se odrazit? Levý a pravý mikrofon (zde soprán a alt) dát 100% vlevo/vpravo a tenor a bas uprostřed dát třeba na 40% nebo by se mělo vyjít spíš z reality, kde stály mikrofony?
Díky za tipy
A pokud jde o panning jednotlivých mikrofonů, je mi jasné, že je potřeba to slyšet, ale od čaho se odrazit? Levý a pravý mikrofon (zde soprán a alt) dát 100% vlevo/vpravo a tenor a bas uprostřed dát třeba na 40% nebo by se mělo vyjít spíš z reality, kde stály mikrofony?
Díky za tipy
Re: Míchání live nahrávky sboru
Pokud byly jednotlivé hlasy nahrávány současně - tj. před sborem stály čtyři overheady, před každým hlasem jeden, asi bych panoramou dával hlasy do pozic, jak byly v reálu. Ale jako hlavní hledisko bych bral v celé šířce vyvážený obraz a nedíval se na polohy knoflíků panoramy. Kdyby k došlo i na ambienty, směroval bych je tak, aby se prostor z nich nehádal s prostorem z jednotlivých kanálů.
Re: Míchání live nahrávky sboru
S tím vyvážením právě trochu bojuju. Chci do toho sahat co nejmíň, abych netvořil něco umělého, ale když to pustím jen tak na sucho, tak tomu chybí nějaká spojitost. Mám 4 hlasy, kde na každém je toho spousta z těch ostatních, ale i tak to postrádá homogenitu celku, kterou to v reálu mělo. Nechci to dohánět tím, že tam pustím spoustu ambientu, chtěl bych pevnější spojitý zvuk z overheadů. Přemýšlím, jak se k němu dostat. Určitě to vidím na nějakou automatizaci v místech, kde některý hlas trčí nebo naopak chybí, ale nevím, jestli tím dosáhnu toho zvukového spojení. Na druhou stranu, sbory se takhle celkem běžně natáčí, takže nějak to jít musí. Nabrané to asi o moc líp být nemůže. Signál z jednotlivých mikrofonů (U87) je vyrovnaný a samostatné stopy znějí celkem pěkně s dominancí příslušného hlasu.
Re: Míchání live nahrávky sboru
Ještě dotaz. Mám hlasy, kde je výrazně míň lidí (třeba v tenoru je půlka lidí než v sopránu stojícím vedle) a tím pádem v tenorovém kanálu tenor částečně zaniká v "přeslechu" ze sopránu. Napadá mě použít expandér, kterým bych ztišil tento přeslech v místech, kde tenor nezpívá a signál klesne pod nějakou mez. Je to možné řešení nebo se to takhle nedělá? Mám pocit, že když do toho hrabu ekvalizérem a řežu v sopránových frekvencích, ubližuju i barvě tenoru.
Re: Míchání live nahrávky sboru
Možná to je jen další z Cimrmanových slepých uliček, ale co zkusit ekvalizací naopak pomoct tenorům?
A neprchám od dotazu o patro výš (nepojící se hlasy), něco mně napadlo, ale než to pustím do světa, chci si to ještě nechat projít hlavou.
A neprchám od dotazu o patro výš (nepojící se hlasy), něco mně napadlo, ale než to pustím do světa, chci si to ještě nechat projít hlavou.
Re: Míchání live nahrávky sboru
ono problemy sa niekedy daju riesit este pred samotnym nahravanim. trciaci hlas poslat dozadu co najdalej od mikrofonu. To by si mal ustrazit veduci alebo dirigent suboru. profi subory problemy maju viacmenej vychytane. pri amaterskych to je beznejsie.
Hlavne vsetko by malo zniet co najviac prirodzene a autenticky. cim menej postprodukcie tym lepsie.
Hlavne vsetko by malo zniet co najviac prirodzene a autenticky. cim menej postprodukcie tym lepsie.
Re: Míchání live nahrávky sboru
Ekvalizaci jsem zkoušel, ale bez velkýho úspěchu, i když je to samozřejmě logický, protože ten expandér vyřeší nějakej přeslech v momentě, kdy tenor nezpívá, ale když zpívá, ta tam bude zase všechno. Nezbývá než zkoušet dál.
Když jsem to rozházel do dost širokýho sterea, tak ten zvuk není špatnej, ale k nějaký profesionální nahrávce to má pořád hodně daleko. Občas z toho něco trčí a je to takový neučesaný. Navíc je tam hodně ozvěny, za což teda může asi dost akustika sálu, která je skvělá na živo, ale asi ne úplně vhodná na nahrávání. Na druhou stranu, nahrává se i v kostelích, takže nějak to jít musí.
Rastika: To už samozřejmě neovlivním, nicméně sbor má slušnou úroveň a netrčí z toho jednotliví lidi, spíš celý hlasy. Přestavování lidí by ani tak nebylo řešení. Sbor je zvyklej na určitý postavení, není možný ho kvůli nahrávání přeházet a lidi z první řady poslat do druhý apod. Často jsou tam třeba osmihlasy, takže na jeden part těch lidí není moc a nelze je rozhodit od sebe.
Když jsem to rozházel do dost širokýho sterea, tak ten zvuk není špatnej, ale k nějaký profesionální nahrávce to má pořád hodně daleko. Občas z toho něco trčí a je to takový neučesaný. Navíc je tam hodně ozvěny, za což teda může asi dost akustika sálu, která je skvělá na živo, ale asi ne úplně vhodná na nahrávání. Na druhou stranu, nahrává se i v kostelích, takže nějak to jít musí.
Rastika: To už samozřejmě neovlivním, nicméně sbor má slušnou úroveň a netrčí z toho jednotliví lidi, spíš celý hlasy. Přestavování lidí by ani tak nebylo řešení. Sbor je zvyklej na určitý postavení, není možný ho kvůli nahrávání přeházet a lidi z první řady poslat do druhý apod. Často jsou tam třeba osmihlasy, takže na jeden part těch lidí není moc a nelze je rozhodit od sebe.
Re: Míchání live nahrávky sboru
Vracím se k záležitosti
: nemám to vyzkoušené při úpravě nahrávky, ale při přímém ozvučování např baletu, kdy není přítomen orchestr a použije se studiová stereofonní nahrávka hudby. Při obvyklé vzdálenosti mezi portály (tj. neobvyklé mezi reproduktory) je nutné vyřešit problém s "dírou" uprostřed zvukového pole. Pomáhá sečíst L a R kanál stereo nahrávky a tento součet přes pomocnou sběrnici přimíchat k oběma stereo kanálům. Úroveň je nutné vyzkoušet. Stejná mono složka v obou reproduktorech vytvoří uprostřed fantomový zdroj, který sice trochu rozmaže stereo obraz, ale vyplní onu díru.
Pokud se nepodaří věc vyřešit jinak, zkusil bych - pokud to míchací pult umožní - smíchat do spolu např levý a střední levý mikrofon přes AUX sběrnici a přes další kliku součet usadit panoramou do prostoru mezi levý a střední levý mikrofon. Pokud se ukáže, že by to mohla být cesta, udělat přes další dva AUXy to samé s dalšími dvěma pára mikrofonů. Ale je to jen úvaha, ono v prostoru vychází řada věcí, kterou si nahrávka líbit nenechá.
Pokud se nepodaří věc vyřešit jinak, zkusil bych - pokud to míchací pult umožní - smíchat do spolu např levý a střední levý mikrofon přes AUX sběrnici a přes další kliku součet usadit panoramou do prostoru mezi levý a střední levý mikrofon. Pokud se ukáže, že by to mohla být cesta, udělat přes další dva AUXy to samé s dalšími dvěma pára mikrofonů. Ale je to jen úvaha, ono v prostoru vychází řada věcí, kterou si nahrávka líbit nenechá.
Re: Míchání live nahrávky sboru
Děkuju, jsou to zajímavé tipy. Myslím, že se mi to povedlo rozložit do prostoru tak, že to působí celkem kompaktně, ale možná budou místy potřeba nějké úpravy, tak to můžu zkusit.


























