Ideální úrovně pro TV
-
- Reklama
-
Veruk2
Ideální úrovně pro TV
Většina zvukařů ale nemá ambice stát se programátory a elektrotechniky, aby psali softwary nebo letovali přístroje... Schumacher taky nemusí nutně vědět složení paliva, kompresní poměry v motoru nebo teorii kinetiky. Ale žádnej z těch odborníků, kteří mu to auto navrhli a postavili, by nezajel kolo tak jako on.sledge píše:on by bez té "teorie" (která přece vůbec neodpovídá realitě) jaksi neby žádný SoundForge, žádné PCM, žádná elektronika a argumenty bychom měli pouze dřevěné...
Těch podmnožin zvukařiny je spousty a myslet si, že s naučenou školní teorií umím a obsáhnu všechny je hloupost. Něco jinýho musí vědět a umět zvukař v sále, zvukař ve studiu, zvukař na place u filmu, dabingovej zvukař, ruchař, televizák... Pro některý segment je třeba výhodou, když zvukař umí na hudební nástroj, zná hudební teorie, má smysl pro aranžmá, skladbu, rytmus. U jiného se cení schopnost a smysl pro hlasovou intonaci, dikci, artikulaci, režijní schopnosti. Jiný zas uplatní představivost a manuální zručnost, když mačkáním pet láhve nebo drcením polystyrenu oruchovává dění ve filmu atd atd.
A ano, často je to i o pouhých pocitech. Zvukařina je už léta považována za umění. Plynou z tý činnosti i nějaký autorský práva. Takže krom teorie je potřeba vnést do díla i určitou dávku emocí.
vitek_cz:
no hurá. Akorát je mi jasný, že místo jednoduché a levné metody RMS zas nějakej lobbista prosadí náročnou a drahou techniku, kterou si pak bude muset pořídit i každý studio.
Ideální úrovně pro TV
Vím, že za podobnou otázku schytám zase pěknou dávku obliby, ale:
Čo také si, Kefalín, (Veruku a Vítku) predstavujete pod pojmom "měření RMS"?
Čo také si, Kefalín, (Veruku a Vítku) predstavujete pod pojmom "měření RMS"?
-
Veruk2
Ideální úrovně pro TV
RMS se dle mě neměří, ale počítá. Každý audio soubor má ve vlastnostech tuhle hodnotu uvedenou. RMS se dá i jednoduše aplikovat, tzn vyslednej mix se znormalizuje např. na hodnotu -16db RMS. (Běžná praxe u reklam do obchodních center).
Ideální úrovně pro TV
Fajn. A jak to uděláš při živém přenosu? A v analogu?
Ideální úrovně pro TV
Nehlede na to, ze nejvetsi peklo je, kdyz nekdo podobne fundovanej, pri odbaveni kdekoliv, sahne na mix...
-
Veruk2
Ideální úrovně pro TV
Ale já jsem od počátku hovořil o produktech do TV dodávaných (na který se vztahují ty podmínky). I jsem několikrát zmínil, že nejvhodnější užití by bylo u krátkých stopáží, jako jsou právě spoty. Navíc téma přeřvaných reklam je obecně veřejně propírané a tohle je jedno z řešení, které by uspokojilo jak diváka, tak studia. V televizi si už jistě dokáží spočítat, jaké RMS by bylo pro reklamu ideální, aby hlasitostně korespondovalo s jejich živým vysíláním.
Ideální úrovně pro TV
Dobre, dobre. Napsal jsem to blbe. Trochu v tom plavu uznavam.
Tak merit se to da podobne jako v mix hale pres LEq. Pro film veci jsou i pluginy, ktere Ti to zmeri. Nemusis si kupovat krabici od Dolby...
Tak bych si to predstavil i u toho zivaku.
2) Veruk - zajimave jsou ty obchodaky. Takove specifikace mi nikdo neukazal. Nastesti se mi z obchodaku nikdy nic nevratilo.. (-; a u koho michas? Jestli to neni tajemstvi..
V.
Tak merit se to da podobne jako v mix hale pres LEq. Pro film veci jsou i pluginy, ktere Ti to zmeri. Nemusis si kupovat krabici od Dolby...
Tak bych si to predstavil i u toho zivaku.
2) Veruk - zajimave jsou ty obchodaky. Takove specifikace mi nikdo neukazal. Nastesti se mi z obchodaku nikdy nic nevratilo.. (-; a u koho michas? Jestli to neni tajemstvi..
V.
Ideální úrovně pro TV
Nedá mi to, abych otázku nezopakoval v modifikované podobě:
Víte, pánové, co znamená a kde se vezme ta číslice, o které tady tak vášnivě diskutujete jako o "jediné spáse"? (Myslím tím technický princip, nezajímá mne odpověď typu "napíše mi ji plug-in XX v druhém řádku okénka YY".)
Kdybyste totiž DOOPRAVDY věděli, o čem hovoříte, předchozí debata by vypadala poněkud jinak.
Víte, pánové, co znamená a kde se vezme ta číslice, o které tady tak vášnivě diskutujete jako o "jediné spáse"? (Myslím tím technický princip, nezajímá mne odpověď typu "napíše mi ji plug-in XX v druhém řádku okénka YY".)
Kdybyste totiž DOOPRAVDY věděli, o čem hovoříte, předchozí debata by vypadala poněkud jinak.
Ideální úrovně pro TV
Trosku si pripadam jak ve skole.. Je to vlastne plocha signalu, ne? A muzes cajsi tedy rict, proc by se to nemelo dat merit podobne jako v michaci hale?
Ideální úrovně pro TV
Ona je celá ta debata o ho...., protože celkovou hodnotu RMS (která i tak MUSÍ být k něčemu vztažena, typicky k FS) v souboru nemohu porovnávat s těmi požadavky z televize, neboť jde o jiný typ údaje. Zjednodušeně řečeno budou-li v záznamu pauzy, budou snižovat celkovou úroveň (říkejme si ji klidně RMS), takže bych to teoreticky měl o to více natlačit v "aktivních" pasážích, čímž se klidně mohu dostat snadno i přes 0 dBFS...
A mimochodem, RMS = sqrt (1/N (suma(I_x)^2 ))) pro x =0 až N
takže fakticky "měření" a "výpočet" jsou v tomto oboru synonyma (stejně jako RC článek realizuje podle pořadí matematickou operaci integrace/derivace, zesilovač násobí signál konstantou atd. atd. atd., jsou to prostě analogové počítače
). Naživo je časová konstanta nejčastěji 10-100 ms, v elektrice 20 ms kvůli síťovému kmitočtu.
A zvukařina je sice více méně umělecká disciplína, ale S NEZBYTNÝMI TECHNICKÝMI PŘEDPOKLADY, které zahrnují i řádnou terminologii, aby se zvukař vůbec domluvil s hudebníky i techniky. Ty technické předpoklady eliminují případné slepé uličky a výrazně zkracují počet kroků pokus-omyl. Jsou naopak překážkou v komunikaci s "pocitáři", kteří se totiž jinak, než přes emoce nedokážou domluvit. Blbé je, že emoce ovlivňuje kde co, takže pokud se pocitář z libovolnho důvodu cíti dobře, tak je to tak správně, i když zvuk může být v pr.... je to asi jako když hudebník neovládá noty, nikdy z něj nebude plně použitelný plnohodnotný hudebník, i když může hrát jako pánbůh....
A mimochodem, RMS = sqrt (1/N (suma(I_x)^2 ))) pro x =0 až N
takže fakticky "měření" a "výpočet" jsou v tomto oboru synonyma (stejně jako RC článek realizuje podle pořadí matematickou operaci integrace/derivace, zesilovač násobí signál konstantou atd. atd. atd., jsou to prostě analogové počítače
A zvukařina je sice více méně umělecká disciplína, ale S NEZBYTNÝMI TECHNICKÝMI PŘEDPOKLADY, které zahrnují i řádnou terminologii, aby se zvukař vůbec domluvil s hudebníky i techniky. Ty technické předpoklady eliminují případné slepé uličky a výrazně zkracují počet kroků pokus-omyl. Jsou naopak překážkou v komunikaci s "pocitáři", kteří se totiž jinak, než přes emoce nedokážou domluvit. Blbé je, že emoce ovlivňuje kde co, takže pokud se pocitář z libovolnho důvodu cíti dobře, tak je to tak správně, i když zvuk může být v pr.... je to asi jako když hudebník neovládá noty, nikdy z něj nebude plně použitelný plnohodnotný hudebník, i když může hrát jako pánbůh....
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)
Ideální úrovně pro TV
Sledge diky.
Donutili jste me se na to podivat. Ceka me ted michani nejakych mezinarodnaku pro Discovery od ktereho mi prisly nejaky pozadavky. A zajimave je to, jak to maji specifikovane oni..
V zasade je to stav, ktery by byl idealni i pro CT. Dle meho nazoru.
Ve strucnosti: maji stejne jako u nas povolenou maximalni peak hodnotu a jeste k tomu maji dialog norm LEq(a) na -24dB. Coz je mereny pouze dialog. A vse ostatni je stazeno k teto hlasitosti. (ruchy, hudba, atmosky) A pouzivaji na mereni Dolby LM100 na kterym to pak i kontrolujou.
http://www.dolby.com/us/en/professional ... lm100.html
Takze maji zmerenou i hlasitost a vse hraje stejne.
V.
Donutili jste me se na to podivat. Ceka me ted michani nejakych mezinarodnaku pro Discovery od ktereho mi prisly nejaky pozadavky. A zajimave je to, jak to maji specifikovane oni..
V zasade je to stav, ktery by byl idealni i pro CT. Dle meho nazoru.
Ve strucnosti: maji stejne jako u nas povolenou maximalni peak hodnotu a jeste k tomu maji dialog norm LEq(a) na -24dB. Coz je mereny pouze dialog. A vse ostatni je stazeno k teto hlasitosti. (ruchy, hudba, atmosky) A pouzivaji na mereni Dolby LM100 na kterym to pak i kontrolujou.
http://www.dolby.com/us/en/professional ... lm100.html
Takze maji zmerenou i hlasitost a vse hraje stejne.
V.
Ideální úrovně pro TV
Ono se podle doporučení EBU zavádí nové doporučení pro hodnocení hlasitosti (EBU R 128). Jendotka se jmenuje LU (loudness unit), resp. LUFS (loudness unit full scale). Odpovídá decibelové škále, liší se však od dosavadních jednotek (Volume Unit a RMS) jinými výpočty
http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3342.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
detaily algoritmu upravuje itu-r bs.1770-2
http://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec ... !PDF-E.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ten Dolbák to má....
Pro zajímavost algoritmus modeluje frekvenční vliv hlavy (zisk na vyšších frekvencích), odfiltrovává nízké frekvence (pod cca 100 Hz), pak provede převod na jakoby ef. hodnotu (RMS, ale bez "R") v blocích po 400 ms a zavádí individuální zisk pro každý prostorový kanál podle toho, jak je vnímá posluchač. Takto upravený signál je gejtován na -70 LUFS (aby tiché pasáže nekecaly do výsledku).
Nakonec definuje Loudness Range (LRA), jakožto dB rozsah distribuce úrovní mezi 10. a 95. percentilem úrovňové distribuce (nebo jak to lidsky napsat). 10. percentil znamená, že pod touto úrovní se nachází 10% veškerého (gejtovaného) obsahu programu, 95. percentil znamená, že stejnou nebo nižší úroveň má 95% veškerého materiálu programu. Poté na základě průzkumu doporučuje úrovně pro jednotlivé programové složky (dialogy atd.),
Jak je vidět, profesionální zvukař musí DNES obsáhnout znalosti fyzikální akustiky, hudební teorie, elektrotechniky, telekomunikací a počítačových sítí, matematiky a statistiky, často ještě teorie elektromagnetického pole. To je poměrně dost, že
.
A pak se mu ještě bude kdejakej tydýt vysmívat, že jemu přeci stačí cit, ruce a kreknutej saftvér
http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3342.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
detaily algoritmu upravuje itu-r bs.1770-2
http://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec ... !PDF-E.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ten Dolbák to má....
Pro zajímavost algoritmus modeluje frekvenční vliv hlavy (zisk na vyšších frekvencích), odfiltrovává nízké frekvence (pod cca 100 Hz), pak provede převod na jakoby ef. hodnotu (RMS, ale bez "R") v blocích po 400 ms a zavádí individuální zisk pro každý prostorový kanál podle toho, jak je vnímá posluchač. Takto upravený signál je gejtován na -70 LUFS (aby tiché pasáže nekecaly do výsledku).
Nakonec definuje Loudness Range (LRA), jakožto dB rozsah distribuce úrovní mezi 10. a 95. percentilem úrovňové distribuce (nebo jak to lidsky napsat). 10. percentil znamená, že pod touto úrovní se nachází 10% veškerého (gejtovaného) obsahu programu, 95. percentil znamená, že stejnou nebo nižší úroveň má 95% veškerého materiálu programu. Poté na základě průzkumu doporučuje úrovně pro jednotlivé programové složky (dialogy atd.),
Jak je vidět, profesionální zvukař musí DNES obsáhnout znalosti fyzikální akustiky, hudební teorie, elektrotechniky, telekomunikací a počítačových sítí, matematiky a statistiky, často ještě teorie elektromagnetického pole. To je poměrně dost, že
A pak se mu ještě bude kdejakej tydýt vysmívat, že jemu přeci stačí cit, ruce a kreknutej saftvér
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)
-
Veruk2
Ideální úrovně pro TV
Nemusí... zavolá dosledge píše:Jak je vidět, profesionální zvukař musí DNES obsáhnout znalosti fyzikální akustiky, hudební teorie, elektrotechniky, telekomunikací a počítačových sítí, matematiky a statistiky, často ještě teorie elektromagnetického pole. To je poměrně dost, že.
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, podpora: http://www.audiopro.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)
a pašáci v montérkách s kalkulačkama se už rádi postaraj.
Ideální úrovně pro TV
Bacha! Nemá. Dolby měření je sice dost podobné, ale není to R 128 a není s ním kompatibilní. Dolby hodnotí pouze dialogovou stopu jako dominantní složku programu a používá poměrně nízko posazenou gate, zatímco R 128 má "relative gate" -10 LU, což je poměrně vysoko a pracuje s kompletním signálem.sledge píše:Ten Dolbák to má....
Praktický závěr: LM 100 se nedá použít jako loudness meter. (Tedy upřímně řečeno, kdo by to při ceně toho šuplete chtěl zkoušet?
Ideální úrovně pro TV
sledge píše:A pak se mu ještě bude kdejakej tydýt vysmívat, že jemu přeci stačí cit, ruce a kreknutej saftvér
Člověče, poslední dobou mám pocit, že se nějak přemnožili...



























