Ideální úrovně pro TV

Otázky a odpovědi ze STUDIOVÉ PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika).
  • Reklama
  • nové mixpulty Qu
Uživatelský avatar
Veruk2

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Veruk2 » úte 09. říj 2012 12:13:47

sledge píše:on by bez té "teorie" (která přece vůbec neodpovídá realitě) jaksi neby žádný SoundForge, žádné PCM, žádná elektronika a argumenty bychom měli pouze dřevěné...
Většina zvukařů ale nemá ambice stát se programátory a elektrotechniky, aby psali softwary nebo letovali přístroje... Schumacher taky nemusí nutně vědět složení paliva, kompresní poměry v motoru nebo teorii kinetiky. Ale žádnej z těch odborníků, kteří mu to auto navrhli a postavili, by nezajel kolo tak jako on.

Těch podmnožin zvukařiny je spousty a myslet si, že s naučenou školní teorií umím a obsáhnu všechny je hloupost. Něco jinýho musí vědět a umět zvukař v sále, zvukař ve studiu, zvukař na place u filmu, dabingovej zvukař, ruchař, televizák... Pro některý segment je třeba výhodou, když zvukař umí na hudební nástroj, zná hudební teorie, má smysl pro aranžmá, skladbu, rytmus. U jiného se cení schopnost a smysl pro hlasovou intonaci, dikci, artikulaci, režijní schopnosti. Jiný zas uplatní představivost a manuální zručnost, když mačkáním pet láhve nebo drcením polystyrenu oruchovává dění ve filmu atd atd.
A ano, často je to i o pouhých pocitech. Zvukařina je už léta považována za umění. Plynou z tý činnosti i nějaký autorský práva. Takže krom teorie je potřeba vnést do díla i určitou dávku emocí.

vitek_cz:
no hurá. Akorát je mi jasný, že místo jednoduché a levné metody RMS zas nějakej lobbista prosadí náročnou a drahou techniku, kterou si pak bude muset pořídit i každý studio.

Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Cajs » úte 09. říj 2012 15:58:00

Vím, že za podobnou otázku schytám zase pěknou dávku obliby, ale:

Čo také si, Kefalín, (Veruku a Vítku) predstavujete pod pojmom "měření RMS"?

Uživatelský avatar
Veruk2

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Veruk2 » úte 09. říj 2012 16:56:08

RMS se dle mě neměří, ale počítá. Každý audio soubor má ve vlastnostech tuhle hodnotu uvedenou. RMS se dá i jednoduše aplikovat, tzn vyslednej mix se znormalizuje např. na hodnotu -16db RMS. (Běžná praxe u reklam do obchodních center).

Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Cajs » úte 09. říj 2012 17:07:50

Fajn. A jak to uděláš při živém přenosu? A v analogu?

Uživatelský avatar
Fyla
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 904
Registrován: stř 09. črc 2008 15:58:11
Bydliště: براغ

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Fyla » úte 09. říj 2012 17:16:02

Nehlede na to, ze nejvetsi peklo je, kdyz nekdo podobne fundovanej, pri odbaveni kdekoliv, sahne na mix...

Uživatelský avatar
Veruk2

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Veruk2 » úte 09. říj 2012 17:21:08

Ale já jsem od počátku hovořil o produktech do TV dodávaných (na který se vztahují ty podmínky). I jsem několikrát zmínil, že nejvhodnější užití by bylo u krátkých stopáží, jako jsou právě spoty. Navíc téma přeřvaných reklam je obecně veřejně propírané a tohle je jedno z řešení, které by uspokojilo jak diváka, tak studia. V televizi si už jistě dokáží spočítat, jaké RMS by bylo pro reklamu ideální, aby hlasitostně korespondovalo s jejich živým vysíláním.

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od vitek_cz » úte 09. říj 2012 17:31:42

Dobre, dobre. Napsal jsem to blbe. Trochu v tom plavu uznavam.

Tak merit se to da podobne jako v mix hale pres LEq. Pro film veci jsou i pluginy, ktere Ti to zmeri. Nemusis si kupovat krabici od Dolby...

Tak bych si to predstavil i u toho zivaku.

2) Veruk - zajimave jsou ty obchodaky. Takove specifikace mi nikdo neukazal. Nastesti se mi z obchodaku nikdy nic nevratilo.. (-; a u koho michas? Jestli to neni tajemstvi..

V.

Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Cajs » úte 09. říj 2012 17:56:57

Nedá mi to, abych otázku nezopakoval v modifikované podobě:

Víte, pánové, co znamená a kde se vezme ta číslice, o které tady tak vášnivě diskutujete jako o "jediné spáse"? (Myslím tím technický princip, nezajímá mne odpověď typu "napíše mi ji plug-in XX v druhém řádku okénka YY".)

Kdybyste totiž DOOPRAVDY věděli, o čem hovoříte, předchozí debata by vypadala poněkud jinak. [-o<

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od vitek_cz » úte 09. říj 2012 18:07:14

Trosku si pripadam jak ve skole.. Je to vlastne plocha signalu, ne? A muzes cajsi tedy rict, proc by se to nemelo dat merit podobne jako v michaci hale?

sledge
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: pát 09. črc 2010 15:57:29

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od sledge » úte 09. říj 2012 18:16:42

Ona je celá ta debata o ho...., protože celkovou hodnotu RMS (která i tak MUSÍ být k něčemu vztažena, typicky k FS) v souboru nemohu porovnávat s těmi požadavky z televize, neboť jde o jiný typ údaje. Zjednodušeně řečeno budou-li v záznamu pauzy, budou snižovat celkovou úroveň (říkejme si ji klidně RMS), takže bych to teoreticky měl o to více natlačit v "aktivních" pasážích, čímž se klidně mohu dostat snadno i přes 0 dBFS...

A mimochodem, RMS = sqrt (1/N (suma(I_x)^2 ))) pro x =0 až N

takže fakticky "měření" a "výpočet" jsou v tomto oboru synonyma (stejně jako RC článek realizuje podle pořadí matematickou operaci integrace/derivace, zesilovač násobí signál konstantou atd. atd. atd., jsou to prostě analogové počítače :-) ). Naživo je časová konstanta nejčastěji 10-100 ms, v elektrice 20 ms kvůli síťovému kmitočtu.


A zvukařina je sice více méně umělecká disciplína, ale S NEZBYTNÝMI TECHNICKÝMI PŘEDPOKLADY, které zahrnují i řádnou terminologii, aby se zvukař vůbec domluvil s hudebníky i techniky. Ty technické předpoklady eliminují případné slepé uličky a výrazně zkracují počet kroků pokus-omyl. Jsou naopak překážkou v komunikaci s "pocitáři", kteří se totiž jinak, než přes emoce nedokážou domluvit. Blbé je, že emoce ovlivňuje kde co, takže pokud se pocitář z libovolnho důvodu cíti dobře, tak je to tak správně, i když zvuk může být v pr.... je to asi jako když hudebník neovládá noty, nikdy z něj nebude plně použitelný plnohodnotný hudebník, i když může hrát jako pánbůh....
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)

vitek_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 428
Registrován: ned 10. črc 2011 12:25:24
Bydliště: Praha 6

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od vitek_cz » úte 09. říj 2012 20:35:21

Sledge diky.

Donutili jste me se na to podivat. Ceka me ted michani nejakych mezinarodnaku pro Discovery od ktereho mi prisly nejaky pozadavky. A zajimave je to, jak to maji specifikovane oni..

V zasade je to stav, ktery by byl idealni i pro CT. Dle meho nazoru.

Ve strucnosti: maji stejne jako u nas povolenou maximalni peak hodnotu a jeste k tomu maji dialog norm LEq(a) na -24dB. Coz je mereny pouze dialog. A vse ostatni je stazeno k teto hlasitosti. (ruchy, hudba, atmosky) A pouzivaji na mereni Dolby LM100 na kterym to pak i kontrolujou.
http://www.dolby.com/us/en/professional ... lm100.html

Takze maji zmerenou i hlasitost a vse hraje stejne.

V.

sledge
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: pát 09. črc 2010 15:57:29

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od sledge » úte 09. říj 2012 22:08:07

Ono se podle doporučení EBU zavádí nové doporučení pro hodnocení hlasitosti (EBU R 128). Jendotka se jmenuje LU (loudness unit), resp. LUFS (loudness unit full scale). Odpovídá decibelové škále, liší se však od dosavadních jednotek (Volume Unit a RMS) jinými výpočty

http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3342.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

detaily algoritmu upravuje itu-r bs.1770-2
http://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec ... !PDF-E.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Ten Dolbák to má....

Pro zajímavost algoritmus modeluje frekvenční vliv hlavy (zisk na vyšších frekvencích), odfiltrovává nízké frekvence (pod cca 100 Hz), pak provede převod na jakoby ef. hodnotu (RMS, ale bez "R") v blocích po 400 ms a zavádí individuální zisk pro každý prostorový kanál podle toho, jak je vnímá posluchač. Takto upravený signál je gejtován na -70 LUFS (aby tiché pasáže nekecaly do výsledku).

Nakonec definuje Loudness Range (LRA), jakožto dB rozsah distribuce úrovní mezi 10. a 95. percentilem úrovňové distribuce (nebo jak to lidsky napsat). 10. percentil znamená, že pod touto úrovní se nachází 10% veškerého (gejtovaného) obsahu programu, 95. percentil znamená, že stejnou nebo nižší úroveň má 95% veškerého materiálu programu. Poté na základě průzkumu doporučuje úrovně pro jednotlivé programové složky (dialogy atd.),

Jak je vidět, profesionální zvukař musí DNES obsáhnout znalosti fyzikální akustiky, hudební teorie, elektrotechniky, telekomunikací a počítačových sítí, matematiky a statistiky, často ještě teorie elektromagnetického pole. To je poměrně dost, že :-).

A pak se mu ještě bude kdejakej tydýt vysmívat, že jemu přeci stačí cit, ruce a kreknutej saftvér :-)
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, akustika, podpora: http://www.audiopro.cz
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)

Uživatelský avatar
Veruk2

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Veruk2 » úte 09. říj 2012 23:18:13

sledge píše:Jak je vidět, profesionální zvukař musí DNES obsáhnout znalosti fyzikální akustiky, hudební teorie, elektrotechniky, telekomunikací a počítačových sítí, matematiky a statistiky, často ještě teorie elektromagnetického pole. To je poměrně dost, že :-).
Nemusí... zavolá do
1) Audiopro s.r.o. - servis, instalace, podpora: http://www.audiopro.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
2) Práce všeho druhu (měření, vývoj, poradenství,...)

a pašáci v montérkách s kalkulačkama se už rádi postaraj.

Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Cajs » úte 09. říj 2012 23:35:50

sledge píše:Ten Dolbák to má....
Bacha! Nemá. Dolby měření je sice dost podobné, ale není to R 128 a není s ním kompatibilní. Dolby hodnotí pouze dialogovou stopu jako dominantní složku programu a používá poměrně nízko posazenou gate, zatímco R 128 má "relative gate" -10 LU, což je poměrně vysoko a pracuje s kompletním signálem.

Praktický závěr: LM 100 se nedá použít jako loudness meter. (Tedy upřímně řečeno, kdo by to při ceně toho šuplete chtěl zkoušet? :lol: )

Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

Ideální úrovně pro TV

Příspěvek od Cajs » úte 09. říj 2012 23:37:46

sledge píše:A pak se mu ještě bude kdejakej tydýt vysmívat, že jemu přeci stačí cit, ruce a kreknutej saftvér
=D>

Člověče, poslední dobou mám pocit, že se nějak přemnožili... :roll:

Odpovědět

Zpět na „Nahrávání a práce ve studiu“